Jump to content
Bigsalmon

Varför tenkara?

Recommended Posts

När visionkillarna får syn på laxmodellerna kanske... ;)

Du kan vara pionär och testpilot vid forshagaforsen i sommar... ;D

Laxarna bara hoppar så jävligt om man nö-håller och inte släpper efter nåt, det brukar mest sluta med att tafsen går av. :P

"Sedan är det faktiskt en tjusning med den extrema enkelheten. Att inte fiska med rulle, att ha ett teleskopspö på 50g som kollapsar till längden av en gurka, att bara fiska med en sorts flugor, att endast koncentrera sig på presentationen. För mig handlar flugfiske om att reducera antalet parametrar. I Tenkara så sätter utrustningen vissa begränsningar, vilket samtidigt känns frigörande."

Tillbringar ju numera min tid med tenkara vid de otaliga, oootaliga små Norska "elverne"..

Enkelheten med ett litet Anglo Kowasa 25cm hopfällt, en spole med lina och en liten ask med en sorts flugor...

Tar mig tillbaka till då jag fiskade för första gången vid någon norrländsk bäck med min morfar..

Tenkara är rent njutningsfiske, natur och enkelhet..

Bonusen är att man fångar fisk som fan ;)

1798121883_Creekone.thumb.jpg.64859a8d4d139ced6175691d8f981a33.jpg1366160101_Creektwo.thumb.jpg.44e8c9512eb4fc38154510c24d1843cc.jpg

• Like 1

14 minutes ago BoobieNewbie sa:

Enkelheten med ett litet Anglo Kowasa 25cm hopfällt, en spole med lina och en liten ask med en sorts flugor...

Tar mig tillbaka till då jag fiskade för första gången vid någon norrländsk bäck med min morfar..

Det där är rätt spot on. Kan bara hålla med :)

• Like 1

Det är ju rätt många år sedan vi lyfte fram Tenkara i forumet nu. Med tanke på hur många vatten med starka populationer med mindre fisk i små strömvatten som vi har i mellansverige så är det egentligen konstigt att Tenkara inte växt mer. Det är en fantastiskt trevlig teknik till det fisket.

Är vi för storleksfokuserade i Sverige? 

17 minutes ago, Jonas said:

Helt klart.
I alla fall om man ska ses som en "riktig flugfiskare". Men det har aldrig stört mig.
Visst, stor fisk är sjukt kul och jag tror inte att någon kan säga något annat, men för min del är det naturupplevelsen ihop med fisket som gör det. Storleken är inte så viktig så länge fisket (platsen) är roligt och omgivningen är trevlig.
Skulle jag vilja ha stor fisk så kan jag åka till en närliggande kraftstation där folk står på betongblock längst sidorna av älven och fiskar lax till ljudet av en vattenturbin. Och lax får de, men nej tack...

• Like 2

Mm det är en bra vinkling @Lodjur. Vackra miljöer och vild fisk är det som lockar mig med. Håller med om att stor fisk alltid drar lite extra men en bäcköring på halvkilot i ett mindre vatten där det är riktigt svårt att få den fisken är också en fjäder i hatten.

• Like 1

On 4/5/2011 at 2:23 PM, Christian said:

En snabb knyck med vristen ger en enkel riktningsförändring.

Aha, så tenkara är lite som fotboll? 🧐

2 hours ago, Henka said:

En snabb knyck med vristen ger en enkel riktningsförändring.

2 hours ago, Henka said:

Aha, så tenkara är lite som fotboll? 🧐

Exakt.

95457564-EBF2-4953-9880-4AC9AC97FAE3.jpeg

11 hours ago, Jonas said:

Det är ju rätt många år sedan vi lyfte fram Tenkara i forumet nu. Med tanke på hur många vatten med starka populationer med mindre fisk i små strömvatten som vi har i mellansverige så är det egentligen konstigt att Tenkara inte växt mer. Det är en fantastiskt trevlig teknik till det fisket.

Tror vi är lite pryltokiga också... (Jag är det iaf..) Vi vill ha dyrt bling..

Med tenkara, hittar du ett spö som du gillar, så är du ju i stort sett klar... några spolar lina och en spole tippet.. En favoritfluga.. Inte mycket bling där när man väl är igång..

Det är en del som jag älskar med tenkara, att det får mig att se på alla andra prylar jag har med andra ögon :)

Vad behöver jag EGENTLIGEN för att bara njuta av den tid jag har vid vattnet? :) Ett spö, en lina, en fluga..