Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena!

Måste hitta något som kan sporra mig till att kasta lite mer och framförallt hitta tiden till det! I nu läget vet jag inte riktigt vad jag vill med mitt kastande men det är ju alltid gött att kasta längre än de andra man fiskar med. Tiden är nog det som sätter mest käppar i hjulet iaf för min egen del. Det är för att jag inte har någon riktig rutin för det än. Ett problem med det hela är att jag har lika långt till att fånga en gädda som till en gräsplätt. Inte helt lätt när man har det så. I de flest fall blir det nog att fiska hellre än kasta men man vet ju aldrig.

Vet inte riktigt vad jag skall börja med här men min pedagogik säger mig att jag måste sätta upp några mål. De skall ju helst vara baserade på vad jag vill med mitt kastande. Så till att fundera lite över det. Vad fiskar jag för något. Gädda, gädda, gädda, regnbåge och abborre. Vad vore bra att få till för några mål till detta fiske. Praktiska mål där jag kan lägga sådär lite lagom tid på. Att vara bekväm på vissa längder känns som bra mål. Olika tekniker skulle ju inte vara så dumt att kunna. Jag gillar ju skarpt edge kastutmaningarna. Men om jag gör om dem lite mer till något jag hittar på kanske det blir lite bättre.

Men hur vet jag att jag är bekväm på vissa längder då. Vad är siffran för det? 10 av 10 kast över en viss längd. Känns ganska bra tycker jag.

Nu när jag sitter här och funderar på varför jag inte gått och lagt mig så kommer jag inte på vad jag har för längder i kroppen och vad som är rimligt att ge sig på, så jag gör som de flesta. Jag höftar lite.

Mål 1. Kunna sätta 10 kast i rad med mitt #8 med gäddfluga på tafsen över 12m.

nu när jag skrev mitt mål kom jag att tänka på hur fanken skall jag mäta det här! Måste helt enkelt vara 12m utanför spötoppen. Tja är det då från spötoppen till flugan? eller 12 fluglina? I och med att de andra i denna arenan verkar satsa elit så finns det säkert någon standard på att mäta. Känns som korpen kastning flyttat in i arenan! Men någon klant måste ju börja skriva här som inte vill vinna någon ful plastpokal eller bli sponsrad eller få resor gratis. Iaf tänker jag mäta från spötopp till fluga! Till detta mål iaf.

Kram på er alla!

• Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Har oxå tänkt att bli lite bättre kastare å få iväg nån meter lina till.

Kommer att följa dig här å ha dig som måttstock. :)

Kämpa på!

Posted

Från fotspetsen till tussen, satsa på 15 m när du ändå är i farten.

Vh

Staffan

Så här dagen efter så låter det sättet att mäta enklare :P Jag får revidera målet lite

Mål 1:1 12m från fotspets till fluga med gäddfluga på tafsen i #8

Hmm skall klä på oss lite och klippa några krokar på flugorna jag har skräpandes. Har blivit några stycken som jag satt i bryggor och gatstenar från mitt cityfiske.

När jag tänker på det så skall jag nog köra utan reeleyes på flugorna. Även om jag fiskar en del med dem med.

Ahhh va f_n nu lägger jag min tid på att skriva här istället för att skapa tid till att fluga. Samt har jag även kommit på att spöet är ju 3m långt då har jag ju knappt klumpen utanför spötoppen. Jaja jag får börja någonstans.

Well för de här längderna kanske jag kan klara det på tomten!

BTW tack för mättippset staffan :P

Posted

Bra med en start och realistiska mål som går att nå. Då blir man inte ledsen och ger upp om man inte når dem direkt.

Va! Säger du att jag är kass på att kasta :lol:

Men det är som du säger, dock bör man ha delmål, mål samt vision för att det skall bli riktigt bra.

Att tänka på detta är att visionen skall vara riktigt svår att nå. För efter att man har nått visionen så blir det svårt att ladda om.

Även att tänka på i upplägget bör vara att visionen skall vara den samma medan delmål samt mål kan skifta men skall ändå syfta mot visionen.

Jag kör ett exempel som passar i denna arena.

Delmål:

10m

12m

15m

Mål:

Placera sig topp 5 i en castingtävling

Vision:

Topp 3 placering i Norden i casting

Vill belysa att detta är ett exempel!!!

Posted

Har oxå tänkt att bli lite bättre kastare å få iväg nån meter lina till.

Kommer att följa dig här å ha dig som måttstock. :)

Kämpa på!

Jaha så du startar smått och slutar i katastrof! Då får det bli en shoot out i gäddfluga för att avgöra vem som är den verkliga mästaren på blekingekusten. För att detta skall fungera så måste jag ju ha något från dig med eller du vill bara gå runt och ha mig som måttstock och sedan berätta hur kass jag är. Låter iofs som en bra plan :lol:

Posted

Så här dagen efter så låter det sättet att mäta enklare :P Jag får revidera målet lite

Mål 1:1 12m från fotspets till fluga med gäddfluga på tafsen i #8

Hmm skall klä på oss lite och klippa några krokar på flugorna jag har skräpandes. Har blivit några stycken som jag satt i bryggor och gatstenar från mitt cityfiske.

När jag tänker på det så skall jag nog köra utan reeleyes på flugorna. Även om jag fiskar en del med dem med.

Ahhh va f_n nu lägger jag min tid på att skriva här istället för att skapa tid till att fluga. Samt har jag även kommit på att spöet är ju 3m långt då har jag ju knappt klumpen utanför spötoppen. Jaja jag får börja någonstans.

Well för de här längderna kanske jag kan klara det på tomten!

BTW tack för mättippset staffan :P

Vilken utrustning ska du köra med?

Posted

Jaha så du startar smått och slutar i katastrof! Då får det bli en shoot out i gäddfluga för att avgöra vem som är den verkliga mästaren på blekingekusten. För att detta skall fungera så måste jag ju ha något från dig med eller du vill bara gå runt och ha mig som måttstock och sedan berätta hur kass jag är. Låter iofs som en bra plan :lol:

30 meter med en 18cm flashfluga har du att försöka nå.

Detta med 10´#6 spö ;)

Posted

Va! Säger du att jag är kass på att kasta :lol:

Men det är som du säger, dock bör man ha delmål, mål samt vision för att det skall bli riktigt bra.

Att tänka på detta är att visionen skall vara riktigt svår att nå. För efter att man har nått visionen så blir det svårt att ladda om.

Även att tänka på i upplägget bör vara att visionen skall vara den samma medan delmål samt mål kan skifta men skall ändå syfta mot visionen.

Jag kör ett exempel som passar i denna arena.

Delmål:

10m

12m

15m

Mål:

Placera sig topp 5 i en castingtävling

Vision:

Topp 3 placering i Norden i casting

Vill belysa att detta är ett exempel!!!

Nej, men du har sund självbild. Har filat på en tanke om folk som säger sig vara bra kastare vs de som säger att de är dåliga/medelmåttiga. Riktigt intressant.

Angående målen så gör jag precis samma sak inför och under tävlingarna/träningen.

Posted

'

Japp! Klart att vi måste ha en blekingemästare! :lol: Vi får ta en shoot out i gäddfluga till hösten. :) Fast mest för att grilla, fiska å snacka skit om varandra. ^_^

Posted

My link

Där har du en måttstock. Har inte en aning om hur långt jag kastar då jag bara fiskar med 2:a sorteringslinor.

Vet ej hur långa de är. :unsure:

Hela vägen skulle jag tänka mig. :lol:

Utifrån bilden så verkar du kunna kasta ut till vattnet iaf.

Snygg bild.

Posted

Vilken utrustning ska du köra med?

Jag kommer att använda det jag har och använder. Så sameo sameo sameo sameo :wub: För att förtydliga det hela.

#8 gear:

- Spö: Sameo Classic #8

- Rulle: Sameo Wolverine

- Lina: Sameo Viper #8

- Tafs: Taperad Flugtafs havsöring, 10 fot (-1X) har för mig att den är nerklippt någon fot men likaså förlängd lite med Paflex wire. Även dessa från Sameo

- Fluga: Sameo MT X Flash (Blue Moon) med kroken avklippt strax ovan för krokböjen. Så det är en rak stål pinne som flashen sitter på.

Utrustningen så här långt som används i kastandet. Dock ligger det fler prylar som skall övas med men det får vänta.

Posted

30 meter med en 18cm flashfluga har du att försöka nå.

Detta med 10´#6 spö ;)

jaja skall se vad jag kan göra åt det här. Men låter mer som vision för min del. Tror jag iaf.

Posted

'

Japp! Klart att vi måste ha en blekingemästare! :lol: Vi får ta en shoot out i gäddfluga till hösten. :) Fast mest för att grilla, fiska å snacka skit om varandra. ^_^

Hmm låter som en shoot out i min smak. Frågan är hur man korar den mästaste mästaren. För att göra den till en riktig tävling så är det givetvis en shoot out efter grillningen så man har hunnit sturska till sig. Sedan en som är på morgonen efteråt säg runt kl 0600 för det är ju då som all fisk hugger som längst ifrån en.

Eller så avgör vi det som man bör. Vi tar våra skrytmått under kvällen avrundar ner med 7m så har vi vinnaren

Posted

Jaha då har jag svarat på oerhört viktiga inlägg i tråden. Dax för att berätta om dagens bravader.

Jag och lill kastaren gick ut på gräsmattan. Mätte upp 12m, han snurrade på rullen slog spöet lite i marken sedan fick han ett eget spö att banka med. Tur att man har såna därninga isfiske spön liggandes. Med tillhörande ron thomson multi rulle liggandes. Blev ett sådär byte enligt den lille men funkade.

Iaf så var nog 12 m mellan fot och fluga lite lite för min del. De kändes ok med vind snett framifrån in från höger sida, att göra pick upps and lay downs (har för mig att det heter så) med 12m fluglina utan för spötoppen. Dock inte helt sträckt tafs alla gånger. Men det är svårt i motvind för min del. Dock har aldrig mini gäddorna jag fångar klagat.

En teoretisk beräkning 12m fluglina plus tafs ca 9ft tafs och ca 9ft spö. Hmm vad kan det bli 12 + 3+ 3= 18 m. Hmmm vet inte riktigt om det här är glädje beräkningar. Men nu får det bli det nya målet. Går det här att ordna utan dubbeldrag så varför inte.

Mål 2: 18 m med gäddgrejer

Måste göra lite bättre mätningar med. Hittar inte mitt långa måttband så jag mätte upp ett murar snöre. Hmm inte helt optimala förhållanden att syssla med det här hemma. Måste lägga bakkastet över grannenstomt som är upphöjd ca 1m över min. Iofs gör det ju inget blir ju lite som ett utvadat bakkast.

För att få någon som helst ordning på det här med mål och delmål behöver jag hitta vart min gränsgår. Blir att hitta en vettig gräsplan och prova.

Ahh nu kommer stormbyarna. Det regnar oxå. Blir att hålla sig inne tror jag. Leta fram sitt MPR kanske. Köra det här lite så blir alla nöjda här hemma

Posted

Lite fundering kring mitt tofs val samt utrustning.

Att jag valt att använda mig av en MTX fluga från sameo har jag faktiskt en baktanke med. De är bra och billiga flugor som funkar i alla lägen som jag har varit. Dock saknar jag någon svart fluga från dem och en nemo bunden med det är en annan femma. Att ta denna fluga som tofs gör att det blir någon slags standard på tofs. Det är inte något som jag bundit själv och vill man jämn föra hur långt man kastar mot mig så blir det ju lite fel som man använder vit sara(har för mig han döpt om den) och en stor flash fluga. Jag har märkt att jag har lurat mig själv när jag slängt med en garn tuss och sedan bytt till gäddfluga.

Med detta vill jag inte säga att gaddfiskare inte skall öva med garntussar. Det bör kombineras. För att slänga en liten tuss från mammasullstrumpor och slänga iväg farmors julpynt är skillnad i ansträngning. Gäddflugan är inte lika avslappnande som midget flugorna. En dag på kusten gör iaf mig lite trött i ögat. Linkontroll är mycket lättare med en garntuss att öva. Underhandskast har jag inte lyckats med med farmorsjulpynt på kroken. Lika så att snackeroll och annat viftande likt en bra ninjafilm har jag svårt med farmorsjulpynt. Iofs ser de här kasten häftiga ut och kan vara användbara men att trassla in mig, träd och buskar samt världsrekord i knutar på mina taperade tafsar har inte gjort mig till en sämre kastare.

Och när man ändå vill knäcka de andra vid regnbågsjön så varför inte mellan superlängdern lägga in en ett kast som errol flyn skulle bli avundsjuk på.

Tillbaka till min utrustning. Det jag vill ha sagt är att kastningen inte skall vara något som bara är för folk med "riktig" utrustning. Ta snacket om den här SA ED som florerar och alla tillägg på andra linor som maximum super length. Det går att slänga som vanlig person med sin utrustning som man slavat för att få ihop till. Lägg inte era pengar på de här linorna och spöna om ni inte provat dem innan köp. Jag använder mig av en utrustning som jag tycker är bra och trivs med.

Något som har slagit mig är att ifall jag skriver här är att fanken om jag hamnar i castingträsket. Så står jag där med spön med konstiga beteckningar och linor som har den riktigt nördiga statusen. Well tror inte jag hamnar där.

Det som jag dock gillar med det här lite nyare som kommit inom kastningen är att man använder trots allt vanliga grejer som går att hitta. Detta inspirerar mig att börja öva. Det går ju alltid att jämföra lite längder. Som när jag stod där i 3:dje klass och hoppade längd. 8.95 är inte kort men det är något kittlande med det.

Vet inte riktigt vad jag vill säga. Men jag ser mig som en kastare som inte skäms över mina längder och skall det rollkastas så hår jag iväg flugan. Samt så har jag svårt att reda ut begreppen underhandskast, switch, statisk roll, dynamisk roll, spey. Därför kommer det stå lite olika ibland. Men jag menar iaf att jag ankrar linan i vattnet och inte har så mycket lina bakom kroppen. Ett sätt att mäta om man skall vara en ok kastare är om man kan utföra sådana trick som roll och underhandskast. Kan man det är man över medel kan man inte det kan man komma upp till medel. Så tänkte jag iaf innan. Men i dessa mått mätt är jag över medel kastaren som står vid slembågesjön.

Avslutningsvis jämför med mig och se vipps så har vi snart en ny föränderlig SI-enhet. Ta även en titt på edgeutmaningarna. De tycker jag mycket om.

Nu blir det diskmaskinen!

Posted

Igår var det fiske för min del.

Hade med mig lite olika spön eftersom min far letar efter ett nytt torrflugespö. Klart intressant så här när man lärt sig lite granna om hur flugfisket fungerar enligt mig, stämmer kanske inte överens med hur hans flugfiske fungerar. Det har nog inte så mycket att göra med teknik som utrustning men ändå. Han har nog alltid kört med för tunga linor, vet inte riktigt om det beror på att han använt loop genom åren. Men att prova då mitt sameo #4 blev en stor skillnad mot ett loop blueline 6/7. Han ville inte avslöja något men tror han fastnade för mitt supreme #5 som torrspö. Men inte med #5 linan. Kändes lite konstigt tror jag han tyckte men vet han vad han gillar så känns det dumt att ändra på något som. I slembåge sjöarna så är det rätt mycket buskage och grejer att fastna i så en högre klass får ju en att komma igång tidigare med att ladda spöet. Det här upptäckte jag när jag knäckte en del i hans spö förra året. La ut mycket lina och satte igång med dubbeldrag som jag aldrig gjort innan. Vipps stod jag med en extra del till hans älskade spö.

Nu över till vad det här inlägget har med min kastning att göra. Det har med att komma igång med kastet. Iom att jag inte skjuter så mycket lina samt att jag gillar att fiska in nästan ända in till bryggan. Då står jag där med nästan bara tafsen ute. Igår löste jag det med att rollkasta mig ut. Att göra så här blir det mycket lättare med en tung lina. Utrustningen jag körde med var också öveklassad lina. #6 sjunk och sjunk tafs. Skulle gissa på en #8 vikt. Vilket var helt ok för de längderna jag hamnade på.

Ett annat problem som jag har svårt med är det här med sjunk lina. Jag måste få upp tempot i hela kastandet. För att lyckas lyfta upp linan ur vattnet. Blir att öva vid vatten mer.

Då så vilka längder pratar jag om så här i roll och UH kast.

Rollkastandet verkar en 12-15m vara min gräns. Kanske klarar skjuta 1m i rollkastet här finns ju klar utvecklingspotential. För det är ett bra kast det här. 20m hade varit fint.

UH-kast. ca 14-15m verkar vara max här med. Kan skjuta även 1m här tror jag. Största problemet är ankringen. Blir ingen ordentlig laddning inför iväg slängandet. 20m hade varit riktigt fint.

Nu blev ju dagenskastande mest med sjunklina med sjunktafs och det skar vinden bra. Men känns inte så fint att kasta med som min longbelly lina med "vanlig" tafs.

Hej så länge

Posted

Röding :blink:

Ja gäller att göra rätt. :P

Var vid ett privat vatten där de sätter in röding för pimpelsäsongen. När isen försvinner brukar det finnas några kvar. Var iofs på en flashhistoria som jag fiskade med men inte i den storleken som jag tror man förknippar mig med (min fördom om mig :D)

Posted

Tja idag blev det sådär iaf. Bättre än inget.

Lite pickup and lay downs har jag för mig det heter. Försökte tighta till linbågarna. Märker att när jag lyfter linan så blir det en väldigt stor linbåge i bakkastet när jag gör sådana. Vet inte riktigt hur jag skall göra för att inte få det så men som vanligt är det bara att öva. Skall försöka ett lite längre pass senare i veckan. Idag blev det kanske 20-30 kast. Det hela blev avbrutet så här hela tiden.

post-5818-0-86360400-1302540687_thumb.jp

Posted

Tja idag blev det sådär iaf. Bättre än inget.

Lite pickup and lay downs har jag för mig det heter. Försökte tighta till linbågarna. Märker att när jag lyfter linan så blir det en väldigt stor linbåge i bakkastet när jag gör sådana. Vet inte riktigt hur jag skall göra för att inte få det så men som vanligt är det bara att öva. Skall försöka ett lite längre pass senare i veckan. Idag blev det kanske 20-30 kast. Det hela blev avbrutet så här hela tiden.

Vart börjar du kastet? Börjar du precis vid ytan/gräset?

Posted

Vart börjar du kastet? Börjar du precis vid ytan/gräset?

Nja! Kanske får sträckt lina 1m ovanför marken i många fall. Så där startar jag min acceleration. Det kan också vara att jag tar i så att jag inte gör ett bra stopp i bakkastet antagligen det troligaste enligt mig. När jag tänker efter så kan jag inte minnas hur och var jag stoppade kastet.