Hoppa till innehåll

zeem's kastträning


Recommended Posts

  • Svar 183
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gott!

Fortsätt å jobba på. En korpentävling låter intressant. Men som du tränar så måste jag med börja ju.

Man vill ju inte bli helt ifrånkastad. ^_^

Hehe, nu lär det dröja innan jag får ett sådant där träningsläger som jag var på. Så var lugn och om du ser en tuss med tillhörande lina flyga förbi så vet du att jag står och slänger här hemma med riktigt mycket backing ute.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute precis och testade på Sameo Ventus. Fy fanken skall jag börja tävla i den här förbannade idrotten så blir det ett sådant. Det kändes nästan som att fuska ^_^ Får jag bara till någon timme med någorlunda stilla väder så är de där 30m fixade och klara. De få kast jag gjorde ikväll var med en #6 lina. Lite lugnare väder och en #5 så skall jag se om man kan få vara med på läktaren i trout distance. Slänger verkligen alla andra spön #5 linan så här? Att det inte slagit mig innan fattar jag inte. Börjar bli härligt stencil i näsan eller "edge"smart :lol:

Att jag smorde in linorna har gjort susen det bara far iväg. Tänk att något som man skall göra lite då och då kan vara så bra. Jag kanske skall smörja in dem oftare en 2ggr per år :wacko:

Nu blev jag så nyfiken på det där ern talet så kanske jag lägger natten på att kolla upp vad andra spön har för något.

Eftersom dagensord var tracking får jag fundera lite på det till.

Do the tracking dance if you wanna. You can leave those friends behind

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag har jag hittat ett skit dåligt ställe att kasta på! Såg lovande ut men när jag skulle prova slänga så långt upptäckte jag att de där goa metrarna mot slutet blev det kraftig sidovind. Vet att jag inte har lysande teknik så kasten är ju förutbestämda att kollapsa men det blev inte bättre av att det var en blåskanal mot slutet. Platsen var perfekt att öva slembåge kast. Fick malla mellan träden och inte skjuta förlångt i sista bakkastet.

Övade en för mig ny teknik. Försökte få in viktförflyttning och en längre kaströrelse. Gick sådär men blev ju inte sämre iaf. Tror att jag gjorde en kaströrelse som motsvarar ett kast uppåt 40m Måste lugna ner den lite tror jag.

Jag har hittat mina tailling loops. Jag vrider på kroppen, för att glo på bakkastet och det klarar jag inte av helt enkelt.

Idag slängde jag med Sameo Ventus igen. Började dagen med #6 och avslutade med #5. Min tanke idag var att se var jag ligger i Trout Distance insåg senare att det är ju bara en #5 lina och 9ft spö för att kolla det. Men men. Dagens längsta kast blev 26,6m Inte helt illa tycker jag. Fick ut lite backing i spöringarna iofs så låg allt i stor hög just där pga dålig teknik och vind. Men en aning medvind så sträcker det nog bättre tror jag och 30m är ett minne blott.

Alltså ett nytt PB i Trout Distance 26,6m

Nu börjar det på riktigt jag har fått tag i lite mått som jag kan jobba mot. Har iofs #4 och #6 kvar att mäta men det är ju inte så jäkla viktigt känns det som men hade varit kul.

Följande skall jag jobba mot

Sameo Supreme #5 med #5 lina: 26,1m

Sameo Classic #8 med #8 lina: 23,2m

Trout Distance: 26,6m

Det känns som att Trout Distance skall gå att göra något åt en vindstilla dag redan nu och med lite träning till blir det ännu längre. #5 och Gäddflugan blir nog lite värre. Men att bli stabil runt 25m på gäddflugan så är det ju inga som helst problem att kasta 20m. Kanske justera utrustningen lite tror jag. Gå upp i tafsdimension och korta ner den lite så går det nog utan problem.

Får se om det blir något imorgon det här är ju sjukt beroende framkallande. För att sammanfatta dagen så ett nytt PB! 30m Here I come!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan glömma korptävlingen. -_-

Du kastar ju som ett proffs nu. Jag får tävla mot mig själv. Gott att vinna. ^_^

Värst va du var självsäker! Jag som kollat instruktions filmer om ninjor och sådant och då är en själv den värsta fienden!

Tja proffs vill jag inte säga men att kasta mina längder borde nog alla klara. Iaf om man tittar på min teknik. Måste lyckas filma när jag står och slänger. Då skall du få se något som påminner om att spela luftgitarr eller en action film. Ser ut som verkligheten borde göra eller det ser bättre ut i mitt huvud :lol:

Nu kör jag downtalk av mig själv för att lura dig att tävla mot mig, samt att få ner förvätningarna på mig själv. Viktigt inför stora mästerskap vet du. Det får bli lite psykologisk krigföring med desinformation. Tur att jag varnar dig så att det får full effekt. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Värst va du var självsäker! Jag som kollat instruktions filmer om ninjor och sådant och då är en själv den värsta fienden!

Tja proffs vill jag inte säga men att kasta mina längder borde nog alla klara. Iaf om man tittar på min teknik. Måste lyckas filma när jag står och slänger. Då skall du få se något som påminner om att spela luftgitarr eller en action film. Ser ut som verkligheten borde göra eller det ser bättre ut i mitt huvud :lol:

Nu kör jag downtalk av mig själv för att lura dig att tävla mot mig, samt att få ner förvätningarna på mig själv. Viktigt inför stora mästerskap vet du. Det får bli lite psykologisk krigföring med desinformation. Tur att jag varnar dig så att det får full effekt. :P

Haha, du är för rolig du! ^_^

Måste lura med yoxler med. Då kommer jag inte sist iaf. :lol:;);)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha, du är för rolig du! ^_^

Måste lura med yoxler med. Då kommer jag inte sist iaf. :lol:;);)

Den jönsen bor ju med i blekinge. Skönt då kommer ju inte någon annan sist. Lär ju bli slogan "En tävling där du inte kommer sist" :lol:

Du är så gammal och vis!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det filmträning. Ett långpass armageddon och echo mpr. Tror jag börjar fatta det där rollkastet nu trots att bruce willis dog.

Måste komma ut till vatten snart. Åfisket närmar sig med stormsteg och det hade underlättat om jag fick ordning på uhkastet så det går att fiska med det. Misstänker att jag måste få till det med ett rollkast för att få till det riktigt bra. Iofs så lite större vinklingar borde funka med kortare lina ute. Well får se vad morgondagen slutar med kanske ett besök i Lyckeby igen. Kanske skaffa lite längre tafsar. Har redan kostat mig två tafsar innan jag upptäckte att jag slingrade mig som en ål när jag kastar lite längre.

Provade att härma casting klippen från gårdagen kanske skulle vara något. Iaf så en kortare rörelse funkar bättre inomhus dessutom mycket billigare.

Försökte få till det där curvekastet men det vill sig inte. Måste hitta någon instruktionsvideo där kastet bryts ner i sina minsta beståndsdelar. Min IQ räcker inte till märker jag.

Wiggle kastet börjar sitta gött tror jag kommer att ha nytta av det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det filmträning. Ett långpass armageddon och echo mpr. Tror jag börjar fatta det där rollkastet nu trots att bruce willis dog.

Måste komma ut till vatten snart. Åfisket närmar sig med stormsteg och det hade underlättat om jag fick ordning på uhkastet så det går att fiska med det. Misstänker att jag måste få till det med ett rollkast för att få till det riktigt bra. Iofs så lite större vinklingar borde funka med kortare lina ute. Well får se vad morgondagen slutar med kanske ett besök i Lyckeby igen. Kanske skaffa lite längre tafsar. Har redan kostat mig två tafsar innan jag upptäckte att jag slingrade mig som en ål när jag kastar lite längre.

Provade att härma casting klippen från gårdagen kanske skulle vara något. Iaf så en kortare rörelse funkar bättre inomhus dessutom mycket billigare.

Försökte få till det där curvekastet men det vill sig inte. Måste hitta någon instruktionsvideo där kastet bryts ner i sina minsta beståndsdelar. Min IQ räcker inte till märker jag.

Wiggle kastet börjar sitta gött tror jag kommer att ha nytta av det.

Kul att det går framåt. Fortsätter du i den här takten på är du med på touren nästa år :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upp med filmen nu då. :)

Måste ju se hur långt man ligger efter. -_-

Ska vi tävla i klass 5-6 så vinner du lätt. Är ingen bra kastare i de låga klasserna. :blush:

Film har jag inte fått till riktigt. Det är ju skitväder i det här s_tans blåsiga landskapet. Men det kommer det kommer. Har några detaljer i handling kvar :lol:

Så du menar att jag kanske vinner i någon klass alltså! Det här blekingemästerskapet närmar sig. Det är bara hitta datum, deltagare, plats och vilka tävlingar vi skall ha kvar att planera. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick idag lite fri tid så jag åkte till min kastmentor för att skiljas för ett litet tag från Ventus spöet. Känner jag mig själv rätt så står jag där med ett sådant i handen snart igen. Tack Ken för lånet du är värdelös för min ekonomi! :wub:

Har lurat på det där kastet där man får en vinkel. Har tappat namnet helt, Curve kanske. Men en snabb demonstration så börjar jag fatta hur det hela skall gå till igen. Var inte helt fokuserad eftersom det ringdes efter mig och sades de berömda orden. Var håller du hus! Men skall dra igång ett filmpass och se om jag inte får till det idag heller.

Jag får se hur länge mitt MPR håller. Grabben springer omkring och viftar med det. Idag ställde han in balansen till mig genom att tugga till greppet lite slemmigare. Undrar vad som händer för att jag blir av med det. Han delar det till mig eller sambons tålamod försvinner. :wub: Men som sagt det finns folk som jobbar med att tillverka sådana spön.

Skall kolla över min gäddrigg behöver ändra tafsen. Gå upp i dimension. Kör med rätt så klen och lång tafs, 9ft kanske. Så kortar jag ner den och går upp i dimension kommer jag säkert någon meter till bara på att tafsen sträcker bättre i de där hiskeliga längderna. Jag har kommit fram till att jag nog inte behöver någon ny lina till gäddfisket även om jag är sjukligt nyfiken på att prova några olika. Tror jag reder ut de flesta linor men nu när jag börjar lära mig hur man kastar behöver jag nog inte bry mig så mycket. 20m på gädda är en rätt ok längd tror jag. Min prat glade mentor hade ett utlägg om det hela som jag håller med om i mångt och mycket.

Vet inte riktigt hur jag skall få till lite övningstid vid vatten utan att springa hem och hämta gäddspöet för jag vet att de slemmig bor där. Men får fokusera på det kommande fisket. Behöver verkligen öva på uhkastet kombinerat med en snackeroll. Hade varit gött att åkt iväg till någon å och övat men vilken kontrollant köper att jag står där utan fiskekort och dänger. :P

Kände och klämde idag på ett casting spö som Gunnar Rask Nielsen (stavning?) byggt. Så nu är det befäst i min hjärna det är andra grejer en de jag fiskar med. Samt att det kändes inte som en kul grej att fiska med. Men klart man måste ha ett sådant med :lol:

Just nu ligger ett spö på posten och väntar på mig. Skall se vad det gör för det där trout distance. Har nog kommit in på att köpa mig fram meter för meter :lol: Men hela grejer är att jag skall bli bättre på att fånga fisk. Börjar kännas som att jag får ha det som ett mantra när jag tränar annars kan jag förlora mig helt i den här drogen.

Nej nu blir det en riktigt dålig film som jag säkert sett flera gånger. Skall leta upp en random knapp i XBMC tror jag börjar få ont om filmer att titta på. Men Rymdinvasion i Lappland eller Ninja Misson funkar ju alltid.

Wörd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det ett kort pass. Hittade ett nytt ställe som var dåligt. Kan det vara för mycket begärt att få ett ställe där det är lugnt iaf 1 dag utan att vinden ändrar riktning var 5e minut. Provade nya spöet. Verkar inte dumt det här globetrotter #6.

Provade även att filma idag!!! Det du erlando. Kör med kort lina. Försöker lära mig det där uh-kastet och när jag ändå filmade så passade jag på att bära lina med dubbeldrag. Det jag blev förvånad över är att jag vinklar ut spöet så mycket som jag gör. Så såg det inte ut i mitt huvud. Ser även att jag vrider kroppen. Här finns det att jobba på.

Filmandets ABC skall nog försökas nästa gång iaf försöka att inte köra i motljus :blush: Får se om jag hittar ett sådant där grip. Nu ställde jag kameran på en sten och var lite orolig hela tiden att vinden skulle ta kameran.

Well nu är det igång. Uhkastet kommer. Några pass till så skall jag nog kunna sluta skämmas ihjäl vid floderna.

Får se om det här fungerar. Mycket nytt iMovie och youtube på samma gång

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ju ut som om du stod vid en fjällsjö?! :wub:

Ska inte säga nåt eller ge tips om din kastteknik. Har ju inte sett min än själv så jag tänker inte ta vatten över huvudet. ^_^

Ähhh va f_n sluta fega ge mig något tips så kanske du vinner :lol:

Ja det är det jag säger. Det är riktigt svårt att gå ner och övningskasta! Framförallt när jag vet att 50m bort bor en liten gädda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hahaha nu har jag fått till rollkastet med vänster handen på mitt MPR.

Jag märker att jag inte har någon direkt fokus i mitt kasttränande. Kanske skulle försöka hitta något att fokuserat träna på. Det tråkiga med det är att det finns så mycket att träna på. Vill ju lära mig så mycket. Jag tror att det är distanser som blir mitt mätvärde om jag blir lite bättre. 30m hägrar men vet inte om det skall vara något att direkt fokusera på så här i början. Borde kanske köra mer back to basic. Iaf nu skall fokus läggas på uhkastet.

Nu när jag suttit här och tittat på dålig fiskefilm och slängt med mitt mpr så funderar jag lite på greppet. Jag tycker det är lite lurigt att vara avslappnad mellan stoppen. Något att tänka på mellan de 1000 andra grejerna som gör det perfekta kastet.

Hoppas vindarna lugnar ner sig så jag kan få prova lite grejer för att se om det funkar.

Har börjat prova en eliptisk kaströrelse. Men det är fanken inte snutet ur näsan att ändra sin hand rörelse.

Något som jag även skall öva in är att nyttja vinden mer när jag kastar efter gäddan.

Men det som skall övas in är uhkastet och att vinkla upp spöet mer. Nu åter till skitdåliga fiskefilmer och mer fiskesurfande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det ett riktigt ofokuserat pass. Stod och övade uhkastet. Nog fan blir det huggperiod hos gäddorna. Har i en radie om 50m runt mig 5st ordentliga vak! Det var sådana fina att jag starkt funderade över vad jag höll på med!

Till råga på allt så får jag inte till ankringen. Oftast blir den för långt fram och jag får ingen sträckning på tafsen. Jag kämpar som fanken med att få in ankringen mot kroppen och flugan närmre mig men det vill inte. Ett annat problem som är där är att jag får väldigt ofta ner linan före tafsen och följdaktligen blir det en crash!

Blir riktigt trött på det här. Det vill verkligen inte. Påskhelgen kändes det helt ok som om det skulle lossna men händer inget. Jag har fastnat känns det som eller är jag bara väldigt otålig. För att hitta någon ursäkt så är det andra passet med nya spöet. Kanske skall ta ett annat spö och se om det går bättre.

Känns lite uppgivet just nu. Måste bli något framsteg snart tycker jag. Men säkert bara för att gäddorna psykade mig ordentligt. Får komma ihåg klockslaget så jag vet när jag inte skall gå dit. Var ca 200m från platsen där jag filmade igår. Kanske skall asa med mig någon gäddfluga ifall det händer igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker att du använde kroppen alldeles för mycket mot hur mycket du jobbade med kastarmen. :unsure:

Hmm har jag faktiskt inte tänkt på. Tack. Vill inte försvara mig när jag får sådana hära fina tankeställare utan i klippet har jag rätt ok motvind och jag vill få upp bra fart på linan. Men nu vet jag ju inte hur det ser ut när jag tar det lugnare jag kanske svajar som en fura i vinden. Jag har kanske fått in i ryggmärgen att rör jag mig så får jag lite extra fart. Sedan är ju inte bara rörelsen bra. Det är vridningar och ormningar. Skall lura på det lite mer. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter det riktigt enligt mig dåliga passet under dagen gnagde det som fanken i skallen. Så jag ringde min kastmentor och passade på att störa honom innan den gottegrisen drar till Bosnien. Gav mig lite uppmuntrande kommentarer om mina OTROLIGA filmkunskaper men även en hel del annat tänkvärt. Så ikväll skall det övas lite mer med MPR och få till ankringen. En gissning som jag hade var att D-loopen riktas neråt vilket mentorn bekräftade att mitt problem kan uppstå genom det. Vet i fanken vad jag hade gjort utan det där numret att ringa, så tack.

Nu skall jag kämpa med att få in ankringen mot kroppen och D-Loopen skall riktas mera uppåt. Måste även lugna ner tempot lite. Så lina och tafs hinner ankra. Som det är nu så är det i många kast som jag blir förvånad att fanken här kommer ju grejerna farande bästa att slänga.

Jag har även kommit fram till att det går att fuska med mera kraft, dubbeldraget kan rädda många kast. Men hur energieffektivt är det för en halvkass flugkastare. Lär ju orka med en förmiddag som mest sedan vet jag hur det blir. Lägereld med tillbehör och ligga i solen inte fel det heller men blir ju inte mycket drillande.

Nu mot diskmaskinen och alla 1 miljon grejer som bärs runt av någon som är en meter kortare än mig om dagarna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

























×
×
  • Skapa ny...