Jump to content

Recommended Posts

Tafslängd som är bra att träna in?

Ja det var en ordentlig chock när grejerna flög iväg. Känner att jag har gått ner i kraftanvändning till gäddflugorna med. Det känns lovande inför kommande resa och höst.

Hoppas jag lyckas komma iväg 1 eller två pass till någon å och prova hur det är att fiska med tunga grejer. Skall man rolla upp sjunkgrejerna?

Kör med den längden du ska fiska med. Jag kör ca en spölängd på flytliniorna. Annars ca 1,5meter. Har du flytlina med sjukspets så brukar det inte vara några problem och få upp den. Tänk bara på att starta kastet nära ytan så du har en lång spörörelse att jobba med.

• Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tack Staffan!

Äntligen kan jag skriva här igen.

Igår provade jag att fiska med min nya sink7 lina. Fy för det var en konstig upplevelse. Trodde i min enfald att det skulle vara hyfsat enkelt att switcha iväg den några meter men nja det var vellan sådär enkelt. Hade iofs bara 1m tafs så det gjorde vellan sitt men linan sjönk ju som en sten så for jag ankrade. det är klart enklare att slänga med en flytlina.

Att försöka rolla upp en sådan lina var inte heller det enklaste. Jag tror att det hade var klart mycket enklare med ett längre spö men jag vet inte riktigt. Att överhandskasta med linan är inga problem men hur snyggt ser det ut och blir det tight så kan det bli svårt att få iväg den här linan. Vet inte riktigt hur jag skall lösa det eller om jag ens skall bry mig om att lösa det innan jag åker iväg till island. 2,5 vecka kvar nu och har inte mycket tid att prova på strömmande vatten. Kanske skall lägga tid på att få flytlina med sjunktafs att fungera istället.

Klara bekymmer är det iaf. Tror att jag hade behövt ett switch spö. Men nu finns det nada dollarez till ett sådant. Blir att komplettera nuvarande grejer istället. En lina till tror jag att jag behöver så har jag täckt upp alla djup hoppas jag. Kommer nog tyvärr bli många fula kast. Bara jag får fiska iofs så är jag nöjd. Min medresenär berättade om 60m/s och andra spännande väder. Iofs hade jag gjort allt för att fiska i ett sådant väder bara för att ha fått göra det

Här blir att lura lite på hur jag skall lösa det här!

Idag har det blivit två pass med toksjunkarlinan. Det kommer inte se snyggt ut och gör det inte nu heller. Blir bara mer och mer sugen på ett längre spö. Provade i hyfsat realistiska förhållanden med. Kraftig vind uppströms, fisk som visade sig 45 grader uppströms! En katt fan som kom från ingenstans som började kela med bena och skjutlinan. Jag är bra mör nu.

Tycker det är svårt med själva lyftet och att lägga ut linan går nog lika fint/dåligt med överhandskast så jag har svårt att hitta riktigt hur jag skall göra om två veckor nu. Skall bli kul och se hur det kommer att vara och bli med kastandet. Men till nästa gång som det känns nu så skall det nog med ett tvåhands eller switch.

Well på att igen bara

• 2 weeks later...

Hmm sitter och kör några sista funderingar innan ett stort eldprov på kastningen kommer.

Måste lägga in lite mer kraft när jag lyfter in linan mot kroppen när jag switchar. Tafsen landar lite väl långt framför. Det tråkiga är att jag bara har tid nu för mentalträning. Well bättre än inget men det är så mycket annat som ställer till det för min stackars hjärna.

Hmm sitter och kör några sista funderingar innan ett stort eldprov på kastningen kommer.

Måste lägga in lite mer kraft när jag lyfter in linan mot kroppen när jag switchar. Tafsen landar lite väl långt framför. Det tråkiga är att jag bara har tid nu för mentalträning. Well bättre än inget men det är så mycket annat som ställer till det för min stackars hjärna.

Mental träning har fungerat bra för mig. Annars är jag inte förberedd när jag väl ställer mig och kastar.

• 3 weeks later...

hmmm. Nu har det blivit mycket att fundera på i min stackars skalle igen. Avverkat island med strömmande vatten och ordentliga sjunklinor och korta tafsar för att kunna komma ner till fiskarna. Bra lustiga hålor har det känts som. Starkström och fisken står väldigt djup.

Är sliten i axeln forfarande såhär en vecka efteråt. Iaf har jag slängt skitlångt vid praktiskt fiske. Krävdes för jag stod och fiskade från ett ställe som islänningarna använder att spinnfiska ifrån. Efter den här resan börjar tekniken att kasta med lustiga sjunklinor att ta form. Tror jag bedrivit mesta fisket med en 300grain lina och kom ändå inte ner till fisken! Nu är ju jag inte någon gud på att fiska i strömmande vatten men här var det problem verkligen för min del.

Det har blivit mycket att tänka på med kraft i sättning, less power och open loops. Blev aldrig riktigt vän med sjunklinorna men inser att inför nästa resa dit skall jag verkligen öva sjunklina. Det tråkiga är att det finns få ställen där jag kan öva liknande situationer. Iaf inte med fluga på tafsen.

Andra saker jag har insett är min presentation av flugan är inte helt optimal. Dröjer antagligen ett litet tag innan flugan börjar fiska ordentligt. Iaf så blir det mycket vila av kastarmen innan BGF. Får helt enkelt öva på vänster sidan.

• 1 month later...
  • 1 month later...

Hänt nåt på de senaste två månaderna zeem? Blivit nåt fiske/övande?

Hehe hej btw!

Har inte blivit mycket fiskande eller kastande tyvärr. Tiden har spenderats åt familj, hus och linux. Min älskade mac gick åt skogen så det har bara varit en linux server att surfa på här hemma vilket inte alltid är optimalt så detta forum har legat nere lite för min del.

Gäddfestivalen var helt underbar. Min partner in crime fick drilla fisk och hittade en hel del nya ställen att prova ut. Körde lite sjunklina mest för att prova på vad jag kommit fram till och kom fram till att det är tusen gånger roligare med flytlina och framför allt så har jag inte någon vettig taktik för ett djupare fiske.

Vad jag märkt är att jag antagligen slitit ut mitt älskade sameo spö. Har inte orkat kolla vad det är jag slitit ut antagligen någon av spöringarna. Funderar på att behandla den där arbetshästen lite mildare kanske. Har haft framme mpr spöet ett par gånger för att grabben skall få svinga lite men han börjar bli stor och därmed hela saker färre i samband med inomhus fiske. Funderar på att damma av spinngrejerna för att se om jag kan få den blivande fiskaren klart intresserad av fiske inför sommaren. Bättre att slänga något än inget.

Jag skall byta arbetsplats nu efter nyår och med det följer antagligen lite mer tid vid vattnet och på gräset.

Det var ett tag sedan jag stod vid vattnet nu märker jag. Har haft mycket annat i huvudet tydligen. Fick en bok av svärmor om avancerat laxfiske så drömmen om ett tvåhands började vakna till liv igen. Vet inte riktigt vad det är men jag tror nog det har något att göra med switchandet/speyandet/rollandet att göra. När det sitter så är det så elegant. En härlig vanföreställning att man bara gör det med tvåhands, jag vet ju faktiskt bättre men det är svårt att undvika. När jag får en stund över att sortera mina fluggrejer skall jag fundera över året som har gått och om jag har något mål för nästa år. de där 30m ligger och hägrar kanske skall gå att lösa men vi får se. Det viktigaste blir att ta sig ner till havet och väta linan.

Jag märker att när vädret är som det är då vaknar tekniknörden inom mig och tar tid från flugnörden. Det finns för många grejer att lära sig. Virtualisering, linux, win7, elkoppling och dokumentärer. Men jag skall skärpa mig och ta mig an en fårfäll som ligger och väntar på att bli uppbunden på krok

har en del att läsa här märker jag

• 9 months later...

Hej alla!

Var länge sedan jag var här märker jag. Det har varit dåligt med min egen träning utan blivit att försöka lura igång nya eldsjälar. Det som har glatt mig mest är att grabben vill fiska. MPR är underbart i detta läge. Vi åker på fisketurer och fiskar fluga. Det är mestadels lax vi kastar efter men en och annan gädda fångar vi. Våran båt består av en dubbel säng där kuddar förvandlas till fiskar och även en spis för tillagning av vissa fiskar. Det verkar som om jag får kroka av även dessa fiskar men vad gör man inte.

Vi har börjat öva in rollkastet för att kastandet går hårt åt lampor och krukor. Så mantrat blir Långsamt bak, Vänta och sedan Fram. Det gäller att bygga innan betongen har stelnat. Fnular lite på hur jag skall anpassa en lina till MPR för att kunna använda det på riktigt. Ett 9ft spö kan bli lite långt till någon under metern kan jag tro även om det funkar.

Så mot nya äventyr för oss alla och skit fiske på er