Hoppa till innehåll

TFO BVK


tårta

Recommended Posts

Jag har fått hem mitt #8 9 fot som jag beställde på Capricornmässan.

Spöt levereras utan tub så den får man köpa till.

http://www.capricorn.se/sv/utrustning/flugspon/tfo/bvk/

Provade det på gräs igår med en seatrout distance klump och vi som kastade gillade allihopa spöt.

Kastade nån timme med Gäddfluga och en SA non spook #8 lina idag, det gick riktigt bra och det

kändes bekvämt, inte tröttande för en klen halvgubbe!

Lätt, bra kraft men inte pinnigt, ett riktigt bra spö till vettigt pris!

Provade också #6 spöt på mässan och det var supertrevligt det också, skulle köpt ett sånt också om

jag inte redan haft 3 st #6 spön, rekommenderas varmt!!

Retade mig på att linförarringen och den ovanför ser ut som till ett gammalt haspelspö från ABU -70 tal,

nyckelringsmodell men det har jag redan glömt nu. Korken är inte usel och inte toppklass, i övrigt så är

det bra finish och snygg grön klinga!

Nån mer som äger ett TFO BVK eller har provat ett? Vad tycks?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provade du #5 också? Jag är lite intresserad av ett sånt.

Funderar på att åka förbi Boms och prova ett någon dag. Det stör mig lite att man måste köpa till en tub.. Men men, det är väl inte hela världen

Provade bara 6:an och 8:an, du bor ju nära för provkastning, ta med en favoritlina och testa!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provade du #5 också? Jag är lite intresserad av ett sånt.

Funderar på att åka förbi Boms och prova ett någon dag. Det stör mig lite att man måste köpa till en tub.. Men men, det är väl inte hela världen

Hörru mannen. Var du och provade? Utlåtande?

Visserligen kan jag åka själv men har dåligt med tid just nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörru mannen. Var du och provade? Utlåtande?

Visserligen kan jag åka själv men har dåligt med tid just nu.

Nje.. jag har provat en #6;a i orakan vind typ.. Med slilence linan och det funkade fint. Dock tror jag det mer berodde på linan än på spöt. Men jag har inte hunnit förbi och testat 5:an än. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok. Kanske blir en tur ut till veckan och provar ngr olika. Fast vad ska man med fler spön till. :rolleyes:

Men det är ju .........habegär. :lol:

Jag var förbi Lasse här om dagen, alldeles innan han stängde så nå spön han inte testas.

Men kan meddela att kastdammen har sköljt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provade du #5 också? Jag är lite intresserad av ett sånt.

Funderar på att åka förbi Boms och prova ett någon dag. Det stör mig lite att man måste köpa till en tub.. Men men, det är väl inte hela världen

Hej! Det finns en klass 5 "shootout" för 2011 på Yellowstone Anglers hemsida där BVK är med. Kanske kan vara lite intressant att kolla igenom. Själv blir det nog till att beställa ett BVK #8 av tvillingbrorsan när han åker till Colorado i mitten av juli :-)/Göran

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej! Det finns en klass 5 "shootout" för 2011 på Yellowstone Anglers hemsida där BVK är med. Kanske kan vara lite intressant att kolla igenom. Själv blir det nog till att beställa ett BVK #8 av tvillingbrorsan när han åker till Colorado i mitten av juli :-)/Göran

Intressant spötest!

Klippte ut det som skrevs om BVK:

"For one of the least expensive rods in our shootout, this rod is impressive. It is one of the very lightest rods we tested, bested by only the Orvis rods. The swing weight is quite light also, giving it a nice light and lively feel. But for a light rod it had a huge amount of power –we feel a little too much. The stiffness level is at the top end for 5-weights, especially for fishing at short to medium distances. Good casters will like this rod, especially at longer ranges with a #5 line, but beginners will be a lot better off shifting up to a #6 line, especially at 25-50 feet. I was impressed that a rod that costs so little had this kind of guts and performance. The color is a pleasing dark olive green with wraps to match and a neat looking olive graphite spacer in the uplocking reel seat.

Craftsmanship is just average though. The cork they used for the handle is not great, and the coating on the wraps was inconsistent and even a little sloppy in spots. Another thing that drives me nuts is that this is the only company that does not give you a hard case with the rod. So if you want one, then plan to spend another twenty bucks. Good for dealers I suppose, but a downside for the consumer. Maybe this is one way they can afford their cheaper warranty policy...

George’s casting notes:

Performance at 25 feet: 15 points out of 20

The overall stiffness hurt a lot at short range. The rod is nice and light but as very little feel with the #5 line and the accuracy suffered accordingly. I did try a #6 line at this distance and this made all the difference in the world. Now it felt pretty good.

Performance at 45 feet: 18 points out of 20

Once I had more line in the air, things got much better. Now I could form nice tight loops with good line control. A nice light, crisp rod at this distance but still right on the edge for a #5 line. For the majority of anglers a #6 in a more standard S.A. Trout taper would make more sense.

Performance at 70 feet: 19 points out of 20

At this distance the performance was as good as some of the very best rods. At long range the BVK felt well balanced and very solid, even with the #5 line. Great performance for an inexpensive rod.

Nymph Rig Performance: 18 points out of 20

Here the stiffness and fast action helped blast the nymph rig out with ease. This rod will be a lot of fun fishing nymphs, as you’ll be able to set the hook with lightning quickness. Good power too for playing bigger fish."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag är riktigt impad av TFO BVK, hilfe så bra de kastade.

Ganska mjukt o följsamt man behöver inte ta i ett smack för bränna av ett långkast.

Provade med en SA ultra4 sink tip #5 & en Guideline force #6.

Jämnförde med mina andra #5 spön Vision 3zone & Loop multi power, dom kommer nog bli kvar i bilen i fortsättningen....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det kampanj på Capricorn, hela serien prissänkt! 1999 kr för 690:n

Beställde en 6:a till mig själv och en 8:a till polaren, utlåtande om 6:an kommer. Har iofs redan konstaterat att

jag gillade spöt när jag provkastade det men efter ett fiskepass eller två, vet jag hur mycket!

Bra produkter ska ha gratisreklam!! :)

Redigerad med tårta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har nu testat BVK #6 en stund på gräsmattan utanför och är mer än nöjd med vad spöt presterar!

Inte det känsligaste finlirarspö världen har skådat men heller inte pinnigt. Satte på en SA ED #6 och lyckades skicka

ut hela linan sträckt ett par kast, ska bli intressant att se hur det står sig mot mitt Sage TCR på distanskastning..? Tror

att det är minst likvärdigt.

Tycker att detta är ett utmärkt alternativ till de "dyra" spöna och det kommer att bli perfekt vid såväl kust som fjällfiske

i lite tuffare vindar!!

för tillfället till kampanjpris 1999kr på Capricorn och nåt liknande hos Mistpool. Kom ihåg att spötub inte ingår i priset men

spösocka följer iaf med.

Rekomenderas och får 4 tårtor av 5 + nån liten bakelse för priset :D

Edit, det där med betyget är inte så allvarligt menat, jag har ju bara snabbtestat spöt ännu så länge. ;)

Redigerad med tårta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...