Hoppa till innehåll

Christers Kastträning


Recommended Posts

Efter att leggat på latsidan ett tag så var jag ute igår i det fina vädret.

En svag bris kändes i nacken.

Att längdkasning är färskvara märks tydligt, var helt ute och cyklade i början.

Efter en timmes justeringar så åkte RIOs comp ut, kanske inte helt sträckt så

jag rundar av till ca 35m. Hade behövt en pust till från vinden.

Körde faktiskt lite lek också, ariel mend,reach kast, Snapp T,spey,switch,roll,pile, o.s.v.

Behövde köra igenom lite och skaka av rosten.

Idag är en ny dag och ser ut att bli en lika fin dag.

Från fönstret ser jag inte ett löv rör sig så det får bli en runda idag också.

Imrogon är annan dag,

//Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej Staffan,

Hårt o hårt myskastning. :)

---------------------------------------------------

Ja då har man i finvädret stått ett par timmar och flugkastat, med mindre vind än igår.

Det gick något bättre idag med samma kombo så leverades hela linan ett par gånger

helt sträckt med nästan rak tafs ca 37-38 m.

Varför skall det alltid ta en stund innan man hittar rätt men jäkligt skönt

när det infinner sig.

Alltid en speciell känsla när man ser hur linan lämnar marken för att sträcka ut sig i sin fulla längd.

Blev även lite andra kast som igår, man måste koppla av lite med presentationskast.

Bl.a. levererades 30m kast utan att ta i med fina sexiga loopar i rätt storlek och få linan att sträcka ut

helt rakt med rak tafs. Kul.

I morgon en annan dag.

//Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bra Christer, jag har börjat hårdträna själv, några pass på asfalten mao. Det kändes ganska bra, helt vindstilla är det inte skitenkelt att få ut hela linan men det gick några gånger. Ser fram mot tävlingshelgen, spöt är snabbt men ERN är nog inte så högt som senast då det är klassat av Vision som #4/5.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bra Christer, jag har börjat hårdträna själv, några pass på asfalten mao. Det kändes ganska bra, helt vindstilla är det inte skitenkelt att få ut hela linan men det gick några gånger. Ser fram mot tävlingshelgen, spöt är snabbt men ERN är nog inte så högt som senast då det är klassat av Vision som #4/5.

Vad är det för lina du kastar med på asfalt? Den måste ju gå sönder direkt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rio Gold Comp. Ja, de slits ganska hårt på asfalt men det kostar att ligga på topp, har ingen gräsplätt som är tillräckligt stor i närheten, det är flera hundra meter dit ;)

Man måste platsa på Forbes 500 för att hålla i träningen på vintern, det är det du säger.

Kan du inte cykla till gräsmattan? Du är ju bra på det annars. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag minns inte min Forbesplacering på rak arm faktiskt, den är inte under 10 iaf :D Jag kastar på asfalt eftersom jag är har obegränsat med pengar och det är smidigt, åsså har ju grannarna nåt att prata om. Eller så så var det latmasken som intog parkett på högeraxeln

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och ändå arbetar du som lärare. Du är en sann filantrop Staffan. :)

Christer, jag har ett minne av att din klubb håller till i Hittarpshallen om vintern. Nu har jag kollat upp den och den är ju inte så stor. Ni övar mest finkastning antar jag, inte mycket distans? Jag har kollat runt lite om var vi kan hålla hus när Enskede Sportfiskeklubb startar kastklubb och det finns inte många större hallar i stockholmsområdet. Hur många brukar ni vara när ni träffas? Är man fler än 6-7 stycken blir det trångt på mittlinjen. Har du förslag på övningar som inte kräver så mycket plats?

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och ändå arbetar du som lärare. Du är en sann filantrop Staffan. :)

Christer, jag har ett minne av att din klubb håller till i Hittarpshallen om vintern. Nu har jag kollat upp den och den är ju inte så stor. Ni övar mest finkastning antar jag, inte mycket distans? Jag har kollat runt lite om var vi kan hålla hus när Enskede Sportfiskeklubb startar kastklubb och det finns inte många större hallar i stockholmsområdet. Hur många brukar ni vara när ni träffas? Är man fler än 6-7 stycken blir det trångt på mittlinjen. Har du förslag på övningar som inte kräver så mycket plats?

Hej Mathias,

Hittarpshallen är skitstor.

Vi har ca 70m på längden och bredden är jag osäker men tippar på ca 25 m.

Vi står lätt 8-10 man i bredd om man kastar rakt.

Inget finlir där inte.

Vi brukar träna att bära lina och mäta hur mycket.

Vi kör shootout.

Provar olika kombos. som ett ex. klass 10 spö och DT3 lina, något svårstartat. :)

Sladdriga spö, vi kastar med allt vi kommer över. :)

Kastar med vänster.

Ibland har Jokke med sig lite precisionsövningar som vi tävlar i.

Tränar perfekta linbågar.

Teknik. m.m.

Mvh//Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kastar på asfalt eftersom jag är har obegränsat med pengar och det är smidigt, åsså har ju grannarna nåt att prata om. Eller så så var det latmasken som intog parkett på högeraxeln

Staffan måste träna nära dörröppningen så han hör frun, När madam hojtar till gäller det för

Staffan att springa. :lol:

//Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Staffan måste träna nära dörröppningen så han hör frun, När madam hojtar till gäller det för

Staffan att springa. :lol:

//Christer

Schhhhh Christer, nån kan se att jag är en toffel och inte en värsting med föråldrad kvinnosyn... kan du tänka dig mig i ett par diskhandskar :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, där hade jag inte lite fel. Helsingborgs kommun får ta och fixa till sin hemsida eller så får jag putsa mina glasögon. :D

Hoppas att vi hittar en hall till oss, jag har några uppslag.

Jag får lära mig mer och mer om Staffan för varje vecka. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, där hade jag inte lite fel. Helsingborgs kommun får ta och fixa till sin hemsida eller så får jag putsa mina glasögon. :D

Hoppas att vi hittar en hall till oss, jag har några uppslag.

Jag får lära mig mer och mer om Staffan för varje vecka. :)

Hej Mathias,

Om du kollar på detta klipp när Roger kastar med vänster får du ett par snabba

vyer av hallen.

Var inne och kollade måttet. Jag hade fel den är 72*36m :)

//Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...