Hoppa till innehåll

Öringbäcken...


Troutman

Recommended Posts

Ja tror det jag med. Hade inte spöt med men nästa gång så. Vet att det har lagts i öring där förut men nu ligger det lite avsides och kan nog ha glömts bort.

Hoppas hoppas. Det rinner på lite mer högre upp med en liten fors, sen blir det lugnflyt och där såg jag att fisken vaka. Såg även 2 små på ca 10 cm så jag tror att jag har hittat något bra. Var små svarta insekter med lite silver i sig som de vaka på. Blir nog att smyga som en indian.

Nice! Är det ett FVO eller har du tillstånd att fiska från kommun eller markägare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kollat upp lite

Det är ett fvo tydligen. Har pratat med ansvarig och tydligen så har de lagt i fisk där förut. Han sa att folk vill ha asfalterat hela vägen till sjöar och åar så det är knappt någon som fiskar där. Säkert en 15 km ut i skogen på grusväg.Sedan tror han att öringen har lyckats reproducera sig och det tror jag med. Han önska mig lycka till och fiska och han skulle vilja göra det själv med men är för dålig helt enkelt. Enda han ville var att jag skulle lösa fvo årskort som är billig som attan.

Det kommer jag att göra. Blir att fiska av. Tror faktiskt att det kan bara vara en lugn och fridfull plats att fiska på. Långt ifrån tivoli. Aaaaah längtar redan.

Spännande. Ska nog hinna med i början av nästa vecka.

Borde finnas nån kilos bit i alla fall. Kommer att släppa tillbaks allt som jag får. Kan bli riktigt bra detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kollat upp lite

Det är ett fvo tydligen. Har pratat med ansvarig och tydligen så har de lagt i fisk där förut. Han sa att folk vill ha asfalterat hela vägen till sjöar och åar så det är knappt någon som fiskar där. Säkert en 15 km ut i skogen på grusväg.Sedan tror han att öringen har lyckats reproducera sig och det tror jag med. Han önska mig lycka till och fiska och han skulle vilja göra det själv med men är för dålig helt enkelt. Enda han ville var att jag skulle lösa fvo årskort som är billig som attan.

Det kommer jag att göra. Blir att fiska av. Tror faktiskt att det kan bara vara en lugn och fridfull plats att fiska på. Långt ifrån tivoli. Aaaaah längtar redan.

Spännande. Ska nog hinna med i början av nästa vecka.

Borde finnas nån kilos bit i alla fall. Kommer att släppa tillbaks allt som jag får. Kan bli riktigt bra detta.

Stort grattis!

Känns som du har kammat hem en jackpot!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var o spanade vid min lilla lokala å. Såg riktigt fint ut såg flera vak och vad jag tror var gul forsslända verkade kläcka lite sporadiskt. Riktigt synd att man inte hade med sig utrustningen men skall ge mig dit nästa vecka när semestern har börjat och försöka ta dom:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-11714-0-64263600-1339177660_thumb.j

Vad sägs om denna lilla småläning? En riktig vilding på min 5-fotare. Jag har ett ställe där min lilla å kröker där öringen ofta vakar. Ån ligger skyddad av höga ormbunkar så det är lätt att smyga fram och om det inte varit för en utvadad kundvagn från ICA hade platsen varit mycket vacker. Senast kalasade öringen på en liten gracil vit-gul-transparent myggliknande sak eller kanske kläckaren, men naturligtvis hade jag inte något som liknade. Till slut tog den på en ljus klinkhammer st 18.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-11714-0-64263600-1339177660_thumb.j

Vad sägs om denna lilla småläning? En riktig vilding på min 5-fotare. Jag har ett ställe där min lilla å kröker där öringen ofta vakar. Ån ligger skyddad av höga ormbunkar så det är lätt att smyga fram och om det inte varit för en utvadad kundvagn från ICA hade platsen varit mycket vacker. Senast kalasade öringen på en liten gracil vit-gul-transparent myggliknande sak eller kanske kläckaren, men naturligtvis hade jag inte något som liknade. Till slut tog den på en ljus klinkhammer st 18.

Kanske dags att ta bort den...? :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har rätt... men ska jag då också ta upp... cyklarna som är dumpade från bron uppströms, den där gympadojan som ligger och släpar i strömmen, för att inte tala om bakvattnens alla bollar (där fotboll helt klart är den populäraste sporten)?? Den ruttna mjärden stannar den ligger ju trots allt i sitt rätta element men kräftmjärden i blågul plast får gå och tanken har slagit mig att jag nog borde fånga in bävern... Alla träd som är fällda över ån gör det svårt att komma fram och nästan omöjligt att lägga ett 7 meters med streck. Kanske kommer det ljuvt klingande "bäverbäcken" om några år bli allmänt känt som bäverdammen?? Och när jag ändå har eldat upp mig :angry: ... fångar bävrar öringar? I min bok är det faktiskt C&R som gäller men när jag ser bror bävern flyta förbi som om han ägde stället och på nära håll sett tandstatusen... då undrar jag...

....men kundvagnen är ju en bra början... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man är så van vid all bråte så man ser det inte längre, men kommer man fram till en fjällsjö där någon inte städat efter sig blir man hus i helsike förbannad. Men jag håller med cyklarna känns med en noslängd mer ok än kundvagnen från ICA och att bävrarna gör ån svårframkommlig är säkert bra för öringbeståndet för att inte tala om naturvärdet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har precis varit en sväng vid ån och fiskat. Fick två små öringar på typ 10 cm som självklart simmar i ån igen:) Bommade ett par också. En tagen på torrt och en på uppströms nymffiske. Första gången jag testade strömmande vatten så det får ses som en framgång!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter en het vecka i Bosnien med stor fisk... Jätte varmt! Så var jag hemma hos min bäck! Massor med mygg (Härligt) ;-) Belöning!!!!30 cm. Purer Värmlands trutta. På en fjäderkläckare st.18.... Detta är en stor fisk i de här vattnet, Jag är lycklig! Kan fiska någon vecka till! vattnet höll 12 grader....

post-1256-0-46411400-1339798860_thumb.jp

Redigerad med Felix
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter en het vecka i Bosnien med stor fisk... Jätte varmt! Så var jag hemma hos min bäck! Massor med mygg (Härligt) ;-) Belöning!!!!30 cm. Purer Värmlands trutta. På en fjäderkläckare st.18.... Detta är en stor fisk i de här vattnet, Jag är lycklig! Kan fiska någon vecka till! vattnet höll 12 grader....

Grattis! :) fick själv en sådan i "min" å här om dagen (torrt st 16). Blev otroligt nöjd, förstår hur det är att få en sådan trofe i sitt eget lilla vatten...lycka över öronen (för mig iallafall)..... grattis återigen. :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis! :) fick själv en sådan i "min" å här om dagen (torrt st 16). Blev otroligt nöjd, förstår hur det är att få en sådan trofe i sitt eget lilla vatten...lycka över öronen (för mig iallafall)..... grattis återigen. :)

Tack du.... Märklig känsla man får efter man har varit i Bosnien en vecka! Ribnik typ 200 fisk per 100m, "Diket" 1 fisk per 100m...... Men känslan är betydligt starkare.. Man kommer helt enkelt närmare allt!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack du.... Märklig känsla man får efter man har varit i Bosnien en vecka! Ribnik typ 200 fisk per 100m, "Diket" 1 fisk per 100m...... Men känslan är betydligt starkare.. Man kommer helt enkelt närmare allt!!!!

Tack du.... Märklig känsla man får efter man har varit i Bosnien en vecka! Ribnik typ 200 fisk per 100m, "Diket" 1 fisk per 100m...... Men känslan är betydligt starkare.. Man kommer helt enkelt närmare allt!!!!

sant :wub:
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog en liten kvällstur idag!

kvc3a4llsc3b6ring1.jpg?w=487'

Och en bild på den storslagna naturen runt ån!

kvc3a4llstunnel1.jpg?w=487

Om någon är sugen så uppdateras min blogg lite då och då med bilder från åarna, bäckarna och sjöarna i och runt Oslo! En del urbant hipsterfiske alltså. http://backalleyflyfishing.wordpress.com/

Redigerad med somebody
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog en liten kvällstur idag!

Om nån är sugen så uppdateras min blogg lite då och då ­med bilder från åarna, bäckarna och sjöarna i och runt Oslo! En del urbant hipsterfiske alltså! url=""]http://backalleyflyfishing.wordpress.com/[/url]

Big city trout!

Jag kan rekommendera en titt på bloggen, även om jag håller mig till kusinerna på landet!

Ser fram emot fler inlägg och tips på bra tunnelbaneflugor...

/Mike

Redigerad med Troutman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Dax att väcka tråden igen!

Mill creek var givmild igår. Vattnet har svalnat och det har fyllt på ordentligt med vatten :)

Vakade ovanligt bra i "Diket". Försommaren gav endast några få "Små" öringar, Men ack så fina. Nu var det andra bullar på gång. Nåja! En svart superpuppa stl.18 förgyllde kvällen........... 2 Skönheter på prick.40cm.... (Jättarna i diket) Gudarna var med mig igåt kväll :lol:

Jag får ursäkta för den dåliga bildkvaliten (Skit kamera med blixt)

//Felix

post-1256-0-70458700-1346309196_thumb.jp

post-1256-0-19579200-1346309216_thumb.jp

post-1256-0-89527200-1346309234_thumb.jp

post-1256-0-07485900-1346309297_thumb.jp

post-1256-0-13274500-1346309317_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dax att väcka tråden igen!

Mill creek var givmild igår. Vattnet har svalnat och det har fyllt på ordentligt med vatten :)

Vakade ovanligt bra i "Diket". Försommaren gav endast några få "Små" öringar, Men ack så fina. Nu var det andra bullar på gång. Nåja! En svart superpuppa stl.18 förgyllde kvällen........... 2 Skönheter på prick.40cm.... (Jättarna i diket) Gudarna var med mig igåt kväll :lol:

Jag får ursäkta för den dåliga bildkvaliten (Skit kamera med blixt)

//Felix

Sicka öringar Felix!

Snyggt jobbat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sicka öringar Felix!

Snyggt jobbat.

Tackar! De lever jag på länge :lol:

Helt otroligt att dom lever i det vattnet? Extremt humusfärgat och nästan ingen ytspänning att tala om...... Gammal stam, Har sprungit runt där i minst 40 år! Och inget info finns om att det skulle har gjorts några isättningar.

//Felix

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Dax att väcka tråden igen!

Mill creek var givmild igår. Vattnet har svalnat och det har fyllt på ordentligt med vatten :)

Vakade ovanligt bra i "Diket". Försommaren gav endast några få "Små" öringar, Men ack så fina....

Ahhh!

Ångest och avund! :) Grattis!

Jag tittade in i tråden först nu, varit bortrest under hela sommarsäsongen.

Var hemma och hade ett riktigt fint fiske i bäcken under en eftermiddag i augusti, tog en 15-20 stycken på torrt, men inga över 35cm. Ett av två fisketillfällen i bäcken under hela sommaren.

Fantastiskt fint fiske i ditt dike - tack för att du delar med dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ahhh!

Ångest och avund! :) Grattis!

Jag tittade in i tråden först nu, varit bortrest under hela sommarsäsongen.

Var hemma och hade ett riktigt fint fiske i bäcken under en eftermiddag i augusti, tog en 15-20 stycken på torrt, men inga över 35cm. Ett av två fisketillfällen i bäcken under hela sommaren.

Fantastiskt fint fiske i ditt dike - tack för att du delar med dig.

Välkommen hem Micke. Var en sväng förbi era vatten i somras och de såg väldigt inbjudande ut. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...