Jump to content

Recommended Posts

Posted

Här har vi det härligaste fisket som finns.

Relaxfiske på hemlig ort utan att behöva känna stolekspress eller man-måste-fiska-hela-dagen-för-fiskekortet-kostade-skjortan-press.

Härligt Micke! Håll ditt vatten hemligt!

Posted (edited)

Det är ytterligare en solig och varm eftermiddag, fastän det blåser lite och är kallare i luften än förra veckan. Tänker att det kan nog kläcka lite dagsländor idag...

Bäckspöt, fiskevästen och matsäck lastas in i bilen sen bär det iväg till öringbäcken.

Under promenaden till bäcken skrämmer jag upp en råbock från daglegan, avståndet är inte mer än ett par meter och det känns som det är mest tur som gör att den inte förskräckt rusar rakt in i mig - de såg vassa ut de där hornen.

Nere vid bäcken kan jag med förtjusning konstatera att stora exemplar av Beatis Rhodani (Large Dark Olive) kläcker. Subimagos sitter här och där på vegetationen längs vattenbrynet. Ett fåtal svärmar här och var över bäcken. Det är nåt annat smått som svärmar också, i en-millimeters klassen, dessa dock inte i fåtal utan i massor. Det grunda vattnet är fullt av små stim med mörka öring-årsungar.

Jag börjar uppströms den gamla bäverdammen i skogen där bäcken är som en norrländsk skogsälv i miniatyr. Långa forssträckor där vattnet snabbt slingrar sig mellan, över och under stock och sten, bryts av små sel och bakvatten. I ett av dessa små sel skrämde jag fisk vid ett tidigare besök, då lade jag dock på minnet hur jag skulle ta mig till kastposition utan att röja mig nästa gång.

Efter lite trasslande och krypande sitter jag med ryggen mot stor sten i bäckkanten och har selet med en liten utloppsström framför mig. Jag har knutit på en mörkoliv torrfluga som jag med ett försiktigt kast snett uppströms låter drifta ned i strömmen.

Ingen vill gå upp och ta torrflugan, inte ens när jag lyckats både med ansmygning och presentation. Funderar på att byta till nymf, men dressar ned flugan lite och fiskar den dränkt precis under vattenytan istället. Det gör susen. En skugga lyfter från botten och tar flugan med ett skvätt. Det rister och drar i det lilla spöt. En minut senare får den vackra lilla öringen simma tillbaka till selet. Trots uppståndelsen har det börjat vaka ett par meter längre nedströms. Jag upprepar proceduren och får hälsa på ytterligare en av bäckens pigga små öringar.

Jag passar på att äta matsäcken här innan jag skall styra kosan mot en lugnare sträcka av bäcken som bjuder på lite djupare höljor och förhoppningsvis lite större fisk.

55e4fc09-25ab-feb6.jpg

55e4fc09-25ca-f195.jpg

55e4fc09-2716-0ecf.jpg

55e4fc09-269d-873e.jpg

Små bäcksländor har också börjat kläcka nu. Jag har stora förhoppningar på ett smalt lugnstryk med flera stora stenar nedströms en liten forsnacke. Efter en omväg genom ett snårparti kommer jag ut till bäcken på alla fyra skymd av en vinfälld ek. Här meandrar bäcken genom en äng och vattendjupet är lite större. Till min förtjusning vakar det regelbundet på ett pärlband längs med strömkanten. Minst fyra fiskar har sina ståndplatser här och sörplar i sig sländor med ljudliga små plopp-vak.

Jag knyter på en Dark olive dun, lite större än originalen som svärmar på ytan. Luftkastar försiktigt ut lina och lägger ur flugan ett par meter uppströms första stenen. PLASK. Flugan försvinner och fisken sitter. Spöt bugar sig och öringen rusar nedströms. Varje rörelse känns i det lätta spöt och fisken känns mycket större än vad den är.

Efter ytterligare några små rusningar över den ljusa sandbotten kan jag få tag i tafsen och lirka loss flugan.

55e4fc09-2617-d2c3.jpg

55e4fc09-2646-a9c1.jpg

55e4fc09-2660-7af3.jpg

Sista besöket för dagen blir till den mest otillgängliga delen av bäcken, där jag under kvällfisket hörde kraftiga vak. Här plöjer bäcken genom blockterräng och sumpalskog som inte sett röjsåg sedan jesus gick i kortbyxor. Efter en kort strid ström över mossbelupna stenblock rinner bäcken ut i ett djupt kärr, en bäverdamm kanske, med ett plockepinn av massiva nedfallna alar och diverse busksnår som gör området mer eller mindre ogenomträngligt. Men det finns en liten lucka precis där bäcken rinner ut i dammen som är fiskbar. En torrfluga skulle fastna i överhänget som går ned i ytan så jag knyter på en liten mörkbrun nymf med hackel och liten guldskalle. Ingenting händer under fridriften ned till trädbråten men under hemtagningen slår det till! Det känns som om jag blir biten i handen. Hugget är distinkt. Det följs av några djupdykningar i sidled med distinkta huvudskakningar. Sen kommer första rusningen. Jag får svåra laxfiske vibbar och blir lite skärrad. I det trånga utrymmet jag sitter i under ett träd finns inte riktigt rum att hålla spöt upprätt. Öringen går ned och bökar lite i strömfåran och jag kan ta hem ett par tre meter. Sen rusar den igen, på riktigt den här gången. Trots att jag bromsar så mycket jag tror tafsen håller går öringen in under trädbråten. På andra sidan bråten gör den ett lufthopp och landar med ett plask. Linan blir slack. Händerna skakar lite.

55e4fc09-26c6-2e2d.jpg

Jag hade undrat hur stor den blev i bäcken, "storöringen" - nu vet jag.

/En bra dag.

Edited by Troutman
Posted

Tack än en gång för bilder och text.

Här hos mig hoppas jag att söndagens regnande kan ge effekt i kväll på vattnet, kanske hinner jag med ett kort pass på vägen. (Jag felparkerar bilen vid vägkanten, glider nedför en slänt och smyger fram till strömmen för 20 minuters fiske. Typ...)

Posted

En bomtur är ju inte så mycket att skriva om. Men ändå... Var ute med en av mina fiskekompisar som också har upptäckt öringbäcken. Vi visade varandra våra favoritställen. Fortfarande lite för kallt för kläckningar och väldigt lågt vatten gjorde fisket sämre än vanligt.

Såg en del fisk, framförallt de vi skrämde. Platserna vi memorerat där det går att lägga ett kast ur minnet, 4-5m från strandkanten utan att kunna se ståndplatserna ordentligt, fungerade inte med lågvattnet. Vid ett av lugnflyten där det alltid brukar stå fisk bakom en stor sten gör jag vad jag trodde skulle bli en perfekt presentation, smyger närmare på knäna för att följa med i driften och upptäcker att flugan ligger på land...

Gjorde en avstickare till min favorithölja, självsäker som bara den. Nu så. Kamraten ett par meter bakom. Krånglar mig i position för att låta flugan drifta ner över min "säkra" spot. På första kastet lyckas flugan fastna i en gren under vattnet som ligger närmre ytan än vad jag är van vid. Den sitter hårt. Tror först att jag skall bli tvingas välja mellan att "bränna" höljan eller dra av tafsen. Flugan släpper dock när jag "segdrar" i fluglinan med försiktig kraft. Kollar tafsen - ok. Lägger ut igen.

Flugan driftar ner mot höljan i ytfilmen, PLUPP. Känner fisken en bråkdel av en sekund, sen slakt.

Jävlar.

En gång till. Mer fokus.

Bättre koll på tafsen. PLUPP. Missar.

Igen. PLUPP. Missar.

PLUPP. Missar. Vad fan. Pinsamt.

Sen slutar öringen att stiga.

Besviken ställer jag mig upp och tar in lina och fluga. Kroken är av ovanför krokböjen...

55e4f97b-2188-1326.jpg

Behållningen blir ändå en trevlig tur i vacker natur i gott sällskap. Vi mumsar kanelbulle och dricker kaffe vid vattnet. Innan det blir dags att ta sig hem tar vi omvägen över den stora bäverdammen och har turen att få se bävern i idogt arbete.

55e4f97b-21a9-f660.jpg

(fast han är inte med på bilden)

/En bra kväll.

Posted (edited)

Fiskade öringbäcken under eftermiddagen i det vackra vädret. En öring på nymf det enda resultatet för tre timmars fiske. (i och för sig rätt fin...)

Stannade till för att titta på bävern på hemvägen och hamnade i en vakfest. Öringarna var fullkomligt tokiga. In- och utlopp, höljor, grundvatten, forsnackar, överallt vakar det och görs öringsaltomortaler och alla former av vak.

11 stycken fina öringar togs på torrflugan, och då satt jag ändå mest overksam och beundrade skådespelet. ^_^

Behöver jag säga att det var en bra kväll?

/Firar med whiskypinne

Edited by Troutman
  • 4 weeks later...
Posted

Danican kläcker i öringbäcken och jag var på besök igår kväll. Valde en grund strömsträcka med djupa pooler som det stått lite större öring i tidigare. När jag kom till vattnet hittade jag istället en fem meter bred å. Bävrarna hade varit flitiga. Dåligt för leken i höst, men bra för torrflugefisket visade det sig.

Spenderade de första 20 minuterna med att på rygg trassla fri tafsen från vegetationen utan att skrämma öringarna som vakade både uppströms och nedströms. Efter att ha kortat tafsen till 6 fot gick det bättre. Hugg i de två första kasten, men missade krokningarna. Av någon anledning vill de inte fastna på min fina Danica i foam och med brända vingar. Byter till en ful hackeltuss i rätt storlek och färg istället. Utdelning direkt. Den första av fem av bäckens öringar denna kväll. Alla mellan 35-40 centimeter.

Sländorna flyter på vattnet i drivor och yr i luften som snö.

Öringvaken ackompanjeras av bävrarnas tunga plaskanden uppströms och småfåglarnas kvällsserenader i träden.

/En mycket bra kväll.

55e4f690-08ad-e3b1.jpg

55e4f690-08c5-db79.jpg

55e4f690-08da-6397.jpg

55e4f690-08fc-1cd5.jpg

55e4f690-091a-1e96.jpg

Posted

Danican kläcker i öringbäcken och jag var på besök igår kväll. Valde en grund strömsträcka med djupa pooler som det stått lite större öring i tidigare. När jag kom till vattnet hittade jag istället en fem meter bred å. Bävrarna hade varit flitiga. Dåligt för leken i höst, men bra för torrflugefisket visade det sig.

Spenderade de första 20 minuterna med att på rygg trassla fri tafsen från vegetationen utan att skrämma öringarna som vakade både uppströms och nedströms. Efter att ha kortat tafsen till 6 fot gick det bättre. Hugg i de två första kasten, men missade krokningarna. Av någon anledning vill de inte fastna på min fina Danica i foam och med brända vingar. Byter till en ful hackeltuss i rätt storlek och färg istället. Utdelning direkt. Den första av fem av bäckens öringar denna kväll. Alla mellan 35-40 centimeter.

Öringvaken ackompanjeras av bävrarnas tunga plaskanden uppströms och småfåglarnas kvällsserenader i träden.

/En mycket bra kväll.

55e4f690-08ad-e3b1.jpg

55e4f690-08c5-db79.jpg

55e4f690-08da-6397.jpg

55e4f690-08fc-1cd5.jpg

55e4f690-091a-1e96.jpg

Underbara bilder :)

Mvh

Paul

Posted

/En mycket bra kväll.

55e4f690-08ad-e3b1.jpg

55e4f690-08c5-db79.jpg

55e4f690-08da-6397.jpg

55e4f690-08fc-1cd5.jpg

55e4f690-091a-1e96.jpg

Trevligt :)

Posted

Du verkar ha en del trevliga turer nu till ån. Ser ut att vara en liten och mysig å du har där..

/Tobbe

Visst är den mysig, öringbäcken.

Tyvärr för lite tid, tycker jag, till fiskeutflykter just nu.

Just nu - i ultrahögsäsongen...

Har försökt förklara de stora dagsländornas liv och leverne, öringens beteende och matvanor, och vikten av att jag just nu egentligen bör finnas vid ett strömvatten för mina närmaste, men underligt nog verkar de inte riktigt förstå - trots att de vanligtvis ter sig som rationella och intelligenta människor...

Posted

Förstår precis vad du menar. Konstigt detta att inte dom närmaste förstår sig på oss och vad vi behöver här i livet :D

Det finns tydlige en massa saker som är viktigare här i livet än att kunna gå till ett strömmande vatten och njuta och må bra.

/Tobbe

Posted

Var nere vid bäcken "obeväpnad" i förmiddags. Kallt och blåsigt, men lite bättre förhållanden i bäckravinen.

Gul forsslända och någon mindre oidentifierad slända kläcker.

Vakspanade ett tag, många luftsprång mot kläckande sländor av bäckens mindre invånare, men också tunga vak av den hitills största öring jag sett i bäcken i år.

:wub:

Den står svårt till i en trädbråte och är skygg som ***, men snart skall jag dit och prova...

55e4f26c-159e-4245.jpg

Posted

Var nere vid bäcken "obeväpnad" i förmiddags. Kallt och blåsigt, men lite bättre förhållanden i bäckravinen.

Gul forsslända och någon mindre oidentifierad slända kläcker.

Vakspanade ett tag, många luftsprång mot kläckande sländor av bäckens mindre invånare, men också tunga vak av den hitills största öring jag sett i bäcken i år.

Den står svårt till i en trädbråte och är skygg som ***, men snart skall jag dit och prova...

55e4f26c-159e-4245.jpg

Helt underbar sträcka! Får du ha det här för dig själv? Jag själv skulle nog bo där om det fanns hos mig..... Dom jag springer omkring i är betydligt mindre! Men som tur är så finns det rejält djupa partier....... Så fiskar upp till kilot finns. grymt spännande att fiska i små vatten, Inte många kast på en kväll. Oftas inga!!!! Blidfiskar dom aldrig..

P.s Läckra bilder, Skickar med en liten "Goding"

//Felix

post-1256-0-42792400-1308217281_thumb.jp

Posted (edited)

Helt underbar sträcka! Får du ha det här för dig själv?

Hitills har jag varit helt själv varje gång jag varit där, om jag inte tagit med någon fiskekamrat. Vi är en handfull som fått tillstånd av markägaren (vad jag vet) och vi känner varandra och tipsar om fisket.

Sen finns det helt säkert ett mörkertal tjuvfiskare. Har tagit ned några ståndkrokar - rever kallas det här. Tack och lov så är stora delar relativt otillgängliga och det är inte lättfiskat, särskilt om man inte lagt ned tid på att lära sig vattnet.

90% av beståndet är liten fisk...

Fin bild på en vacker öring, tack för att du ville dela med dig!

Edited by Troutman
Posted (edited)

Hitills har jag varit helt själv varje gång jag varit där, om jag inte tagit med någon fiskekamrat. Vi är en handfull som fått tillstånd av markägaren (vad jag vet) och vi känner varandra och tipsar om fisket.

Sen finns det helt säkert ett mörkertal tjuvfiskare. Har tagit ned några ståndkrokar - rever kallas det här. Tack och lov så är stora delar relativt otillgängliga och det är inte lättfiskat, särskilt om man inte lagt ned tid på att lära sig vattnet.

90% av beståndet är liten fisk...

Fin bild på en vacker öring, tack för att du ville dela med dig!

Som jag nämnde så finns det "Djup" i den här bäcken... Och där går dom större! Den här fisken är riktigt gammal, Otroligt stor för detta vatten. Jag bör nämna att jag fiskar endast på "Vak" :wub: , Skulle vara helt omöjligt att "Blindfiska" :P

post-1256-0-71230100-1308299374_thumb.jp

Edited by Felix
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

23/6 Snart midsommar, Satan va fort det går. Nåväl en "snabbis" hann jag med, Bäcken var snäll idag. Stadigt vakade vid vägtunneln, 1 kast. En skönhet drillas hårt o fort, Glider in håven. Ja satan va vackra dom är!

post-1256-0-59208900-1309023647_thumb.jp

post-1256-0-90382000-1309023673_thumb.jp

Edited by Felix
Posted

Som jag nämnde så finns det "Djup" i den här bäcken... Och där går dom större! Den här fisken är riktigt gammal, Otroligt stor för detta vatten. Jag bör nämna att jag fiskar endast på "Vak" :wub: , Skulle vara helt omöjligt att "Blindfiska" :P

Den va vacker :wub:

Posted (edited)

Den va vacker :wub:

Vackra är dom! men dom lever ett torftigt liv i den här bäcken :( Mycket åkermark omkring som lakar ut en massa skit, Sommarvatten stånd som är extremt lågt o.s.v........ Törs inte fiska på dom nu under sommaren, vatten.temp som är för hög. Insektslivet är inte heller något att hurra för, Inga massiva kläckningar av dagisar här inte. Fiskar dom mest på Territails, Myror, baggar .....m.m Jag fattar inte hur dessa öringar fixar det? Helt klart är att dom flesta individer är "Gammla" Ser väldigt få som är riktigt små. :( Dom är riktiga överlevare.

post-1256-0-93681100-1309156786_thumb.jp

post-1256-0-44901000-1309156813_thumb.jp

post-1256-0-70056400-1309156844_thumb.jp

post-1256-0-66155500-1309156867_thumb.jp

//Felix

Edited by Felix
Posted

Vackra är dom! men dom lever ett torftigt liv i den här bäcken :( Mycket åkermark omkring som lakar ut en massa skit, Sommarvatten stånd som är extremt lågt o.s.v........ Törs inte fiska på dom nu under sommaren, vatten.temp som är för hög. Insektslivet är inte heller något att hurra för, Inga massiva kläckningar av dagisar här inte. Fiskar dom mest på Territails, Myror, baggar .....m.m Jag fattar inte hur dessa öringar fixar det? Helt klart är att dom flesta individer är "Gammla" Ser väldigt få som är riktigt små. :( Dom är riktiga överlevare.

post-1256-0-93681100-1309156786_thumb.jp

post-1256-0-44901000-1309156813_thumb.jp

post-1256-0-70056400-1309156844_thumb.jp

post-1256-0-66155500-1309156867_thumb.jp

//Felix

de större konkurerar bort de mindre ifrån bra platser...de mindre finns nog på andra partier...har många sådana vatten.