Jump to content

Öringbäcken...

Troutman

Recommended Posts

de större konkurerar bort de mindre ifrån bra platser...de mindre finns nog på andra partier...har många sådana vatten.

Där har du säkert rätt Klacken! Men om dom "Stora" har dåliga förhållande, Vad ska dom små liven inte ha..... Måste beundra Öringen som fisk! Vilken överlevare den fisken är.

//Felix

Edited by Felix

Vilken härlig tråd. Pur kärlek till de små vattnen.

Det stämmer Ulrik, Man kommer så nära allt annat. Blir aldrig långa dagar med att bara "Dänga" med spöt, Oftas inget kast alls! Finns massor av annat att titta på, Bäver, Fåglar, Blommor.... Ja! Svensk natur i närbild.

//Felix

• 7 months later...

Vad skönt att jag hittade denna tråd. Nu fick jag upp hoppet om sommaren igen. Jag har glömt hur det känns att stå i en fin liten ström och känna solens värme mot ens ansikte och lägga ut flugan precis på rätt ställe!

Vad använder ni er av för klass på era spön när ni fiskar i dessa "små" vatten?

Vad skönt att jag hittade denna tråd. Nu fick jag upp hoppet om sommaren igen. Jag har glömt hur det känns att stå i en fin liten ström och känna solens värme mot ens ansikte och lägga ut flugan precis på rätt ställe!

Vad använder ni er av för klass på era spön när ni fiskar i dessa "små" vatten?

Hej!

Jag fiskar med ett 7'10" Sage TXL 00, har en klass 1 lina på för att få lite skjut på kasten (oftast gör jag kasten ett par meter från bäckkanten då de är så sjuukt skygga)

Den stora skillnaden är att även de små är riktigt kul att få på då.

Men jag har fiskat med 9' klass 5 också, på väg hem från annat fiske, det går ju nästan lika bra men ger inte samma känsla när småöringarna tar. Viktigast då är att korta tafsen så att fluglinan har tillräcklig egenvikt utanför spötoppen för att inte rassla tillbaka i tid och otid. Presentationen blir sämre men man får i alla fall behålla sin mentala hälsa.

Ibland har jag och lillgrabben besökt de snårigare och lite kruxigare platserna med hans 4 fotare...

Skitkul! :D (fast hans tålamod sträcker sig mellan 2 och 15 minuter så det gäller att leverera!)

Varit nere och hälsat på öringarna ett par gånger vid fint väder och man blir ju sjukt sugen. Tur att det varit svinkallt ;)

post-10021-1329724845594_thumb.jpg

post-10021-13297249376787_thumb.jpg

Från sommaren....

Hej!

Jag fiskar med ett 7'10" Sage TXL 00, har en klass 1 lina på för att få lite skjut på kasten (oftast gör jag kasten ett par meter från bäckkanten då de är så sjuukt skygga)

Men jag har fiskat med 9' klass 5 också, på väg hem från annat fiske, det går ju nästan lika bra men ger inte samma känsla när småöringarna tar. Viktigast då är att korta tafsen så att fluglinan har tillräcklig egenvikt utanför spötoppen för att inte rassla tillbaka i tid och otid. Presentationen blir sämre men man får i alla fall behålla sin mentala hälsa.

Ibland har jag och lillgrabben besökt de snårigare och lite kruxigare platserna med hans 4 fotare...

Skitkul! :D (fast hans tålamod sträcker sig mellan 2 och 15 minuter så det gäller att leverera!)

Varit nere och hälsat på öringarna ett par gånger vid fint väder och man blir ju sjukt sugen. Tur att det varit svinkallt ;)

post-10021-1329724845594_thumb.jpg

post-10021-13297249376787_thumb.jpg

Från sommaren....

sitter du och skriver här på arbetstid :ph34r: jag ser bäcken från mina nya fina skolbyggnad

Hej!

Från sommaren....

Okej, där ser man. Jag förstod dig säkerligen fel, men menar du att du har ett 10 fots spö, klass 7? eller är jag ute och cyklar?

Du är välkommen att dumförklara mig =)

Du bidrar med bilder som gör mig galen. Frugan orkar snart inte lyssna på mitt gnäll om sommaren och flugfiske. Jag KAN inte vänta längre!

Okej, där ser man. Jag förstod dig säkerligen fel, men menar du att du har ett 10 fots spö, klass 7? eller är jag ute och cyklar?

Du är välkommen att dumförklara mig =)

Du bidrar med bilder som gör mig galen. Frugan orkar snart inte lyssna på mitt gnäll om sommaren och flugfiske. Jag KAN inte vänta längre!

tror han menar ett 7 fot 10 tum klass 00

Ja. Helt rätt. De förkortar fot och tum på det viset på andra sidan det stora havet.

Gillar kortare spön till bäckfisket, alla kast är ändå på närdistans och det är lättare att förflytta sig med ett kort spö.

Jag nyttjar en 7,6' #2.. Funkar bra! Inga långa kast här inte, Mest att krypa på knäna och hålla en låg profil. Har vid några tilfällen legat på magen och "Metat" fluga :lol: Fan vad jag längtar!

• 1 month later...

Med risk för att bli utfryst... Bäckröding är skitkul!! :)

Känner tyvärr inte till nåt vatten i närheten som håller bäckröding men det finns en liten pärla i min sambos hemtrakter som jag smiter till ibland.

Jodå visst finns det vatten med bäckröding i dina trakter, det gäller bara hitta dem. Kan vara så att jag vet några :rolleyes: