Jump to content

Recommended Posts

Posted
Hejsan allihopa!

har hittat en liten bäck som enligt min kompis ska hålla bäcköring, vi ska dit och testa nästa vecka, men vilka flugor funkar såhär års?

Jag hade provat med nymfer. Nattsländenymfer är ju ett säkert kort. Bäcksländenymfer (stoneflies) också, håll ett öga öppet efter bäcksländekläckningar. Fjädermygg...

Spendera lite tid vid och i vattnet, vänd på lite stenar och sila lite bottensediment i handen eller i en liten håv så har du snart koll på den lokala undervattensfaunan.

Finns det småfisk i lugnvattnen kan ni prova med streamer/zonker också. Not my cup of tea, men effektivt på de större i bäckar jag fiskade för längesedan när öringfebern först slog rot.

Posted (edited)

Hejsan allihopa!

har hittat en liten bäck som enligt min kompis ska hålla bäcköring, vi ska dit och testa nästa vecka, men vilka flugor funkar såhär års?

Bäckslände kläckningarna har hållt på i ett tag nu, var ute i helgen och blev genast anfallen av ett antal stenflugor (stonefly) Min rekommendation är svarta små nymfer, 10 - 12 och neråt. Edited by -Fenan-
Posted

Bäckslände kläckningarna har hållt på i ett tag nu, var ute i helgen och blev genast anfallen av ett antal stenflugor (stonefly) Min rekommendation en svarta små nymfer, 10 - 12 och neråt.

Kan inte låta bli Fenan men du är en fena på särskrivningar. :P

• 3 weeks later...
Posted (edited)

...fick besök idag! Bävrarna har arbetat flitigt och höjt bäcken med nån meter och avstannat strömhastigheten avsevärt. Väljer en plats jag tror är bra - min lilla bäck är nu en å på den här sträckan och jag kan nog inte räkna med att jag fortfarande kan platserna som gäller.Tacklar upp 20 meter från bäcken på en liten höjd, ser ett par vak under tiden varav ett ser ut att vara en stor fisk. Vet att bäckslända eller fjädermygg är det jag borde knyta på om jag vill fiska torrt idag. Väljer ändå en grå dun i strl 16. Nyper in hullingen, kortar sen tafsen och knyter på flugan i duggregnet. Jag påbörjar ansmygningen i sällskap av en talgoxe som piper argt på mig, under tiden slutar det regna och solen tittar fram. Lägger mig tillrätta nära bäcken, tar en snus och en kopp kaffe och väntar in lugnet - mitt och fiskens. När jag sedan lägger ut första kastet tar öringen flugan direkt. Gapet lyser vitt under vattenytan innan flugan sugs in i öringkäften. Den är stridbar och i god kondition. När den ligger i håven mäter jag den till 38cm, vilket är mycket respektabelt för min bäck. Den får ställa upp på en snabb bild med mobilkameran innan den med ett slag av stjärtfenan glider ut i selet igen.Förundras över färgerna, denna är silver, sand och ljust brons i färgen snarare än mörkt brun och gul som de ofta är i andra vatten. Endast på hjällocket hittar man den smörgula färgen som brukar finnas på öringens buk. Till och med den karaktäristiska blå fläcken är ljusblå och skiftar i silver. Här är det bäckens silver som råder över guldet.Smyger runt uppströms 30 meter för att komma åt den andra fisken som jag såg vaka tidigare, men sabbar den chansen genom att få flugan att fastna i ett träd i bakkastet. Väntar in nästa chans liggandes på mage några meter från strandkanten. Efter 30 minuter med solsken och svalor över ängarna i närheten kommer duggregnet tillbaka tillsammans med lite vind.Bävern kommer också, tyvärr, och slår i vattnet med svansen så det nästan stänker på mig när han upptäcker mig. Jag drar vidare.Nu vakar ingen fisk längre, jag blindfiskar lite uppströms bäverdammen men utan resultat. En sparvhök slår sig ned i trädet bredvid min tillfälliga utkiksplats på höjden vid ekarna. Fortsätter ned till strömpartiet i alskogen där jag tar två små öringar på nattsländenymf i den mörka poolen bakom storstenen.Så småningom återkommer solen och jag byter till torrfluga igen. Nu är jag nere vid det grunda, snabba partiet i ravinen - men jag vet var det finns en djupkant där jag kan drifta flugan över en ståndplats där det borde stå en öring. Den här gången behöver jag inte vara så försiktig på väg fram, mycket sly och strömkrusat vatten skyddar mig från att fisken skräms iväg. Även denna gång tas flugan i första kastet, den drunknar i strömkanten och tafsen sträcks. Såg inte fisken ta flugan den här gången men öringen har krokat sig själv och hoppar nu ilsket ett dussintal gånger i det grunda vattnet innan den vill gå med på att bli förd till stranden för avkrokning.Vandrar tillbaka till bilen avslappnad och förnöjd till sinnet. En bra eftermiddag!

Edited by Troutman
Posted

Lite bilder...

55e4fdfa-1eb0-28e0.jpg

Redo efter kaffe och snus...

55e4fdfa-1edf-5753.jpg

Dagens första...

55e4fdfa-1efe-706e.jpg

Grå dun is da shit...

55e4fdfa-2002-8aa9.jpg

Lugna partiet uppströms bäverdammmen.

55e4fdfa-1f27-0378.jpg

Vår bäver är en ambitiös jävel som kommer att äta upp all skog. Kommer det hit varg äter han nog den oxå B)

55e4fdfa-1f79-cede.jpg

Strömpartiet i alskogen/ravinen.

55e4fdfa-1fb7-1a41.jpg

Sista öringen, avslutade på torrt.

:)

Posted

Härliga bilder och trevligt berättat! Kul med bävern, verkar vara en flitig jäkel dessutom. Ja nu blev jag jäkligt sugen på bäcken...

Posted
Hahaha, vill du diskutera grammatik har du definitivt kommit till fel forum. :lol:

Du kan få diskutera radbrytningar med mig om du vill! :D

(de ville inte vara med, har försökt redigera och lufta upp den något köttiga textmassan men tekniken är motvals...)

Posted

Fin berättelse Troutman, Som vanligt :) Bilderna lockar....... Här hos mig så är det lite is kvar här och där, Behöver komma lite värme nu.

post-1256-0-50857400-1334641504_thumb.jp

post-1256-0-25131900-1334641520_thumb.jp

Posted

Fan vad avundsjuk man blir med ett så litet fint vatten i närheten... Grattis!!

Om det är mina bilder du menar så är det inget konstigt med dom! :-))) Ligger i centralorten...... Många år av "Spaning".. Dom finns ! Tror säkert att du har dom in på knutarna oxo :-)))

Ryggsäck gott kaffe, Och tålamod!!!!

Posted

@Felix

Fortfarande vinter hos dig ser jag :)

Men ån ser riktigt fin ut!

Ser fram emot en skön fiskerapport med lite bilder när värmen kommit!

Kômmer vet du :)

Någon bäckslända har jag upptäckt, Så åarna lever...... När det ser ut så här! Då är det riktigt läge... :D

Från en annan Å

post-1256-0-78549800-1334726687_thumb.jp

post-1256-0-70176800-1334726706_thumb.jp

Posted

Hur gör ni för att få fiska i alla dessa underbara små åar? Är det kortfiske eller har ni mutat markägarna? :)

Jag har hittat en liten fin å inte långt hemifrån som jag funderar på hur jag ska göra för att få fiska lite i :)