Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är orsaken till dem enbart att man börjar framkastet för tidigt ( för mig handlar det bara om just det, bakkastet ger ytterst sällan tailing loopar)) eller finns det andra parametrar? Alltför stor skillnad på spötoppens höjd när jag är som längst fram med spöt jämfört när jag är som längst bak, kan det innebära att det blir en tailing loop också?

Det är märkligt, för två sedan hade jag nästan inga problem alls med dem men förra året kom de igen. Då tog jag kontakt med edgare och började kastträna vilket gjort att jag kastar längre men knutarna är uppkommer alltför ofta ändå. Gissningsvis drar jag startar jag framkastet för tidigt pga av jag fortfarande tror att ganska lite lina är ute, dvs. att jag inte vant mig vid att jag nu kastar längre. Vad tror ni?

• Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Tro är en sak, att veta en annan... Det finns ett flertal orsaker till tailing loops och får jag se dig kasta kan jag nog hjälpa dig. :rolleyes:

Posted

När vi kastat tillsammans har jag påtalat att du har mycket "creep", inför framkastet.

Dvs, att du för spöt frammåt innan du påbörjar själva kastet.

Jag tror att vi måste jobba mer med att få bort detta.

Just samma fel gjorde jag i Måndags, när jag kastade med förtyngd fluga i motvind! :)

När jag märkte vad jag höll på med, så gick det mycket bättre sen.

Posted

En orsak kan även vara att du "ryker" igång framkastet och stannar med spötoppen för tidigt. Detta menas då att när du startar framkastet så böjer sig spöt mycket, men under spögången framåt så lugnar du ner tempot vilket gör att spötoppen reser sig upp. Så när du stannar spötoppen i framkastet så har spötoppen gått i en konvex bana istället för en rak. Detta medför då att du får en tailing loop. När du får en konkav bana så får du stora loopar istället.

/Tobbe

Posted (edited)

En orsak kan även vara att du "ryker" igång framkastet och stannar med spötoppen för tidigt. Detta menas då att när du startar framkastet så böjer sig spöt mycket, men under spögången framåt så lugnar du ner tempot vilket gör att spötoppen reser sig upp. Så när du stannar spötoppen i framkastet så har spötoppen gått i en konvex bana istället för en rak. Detta medför då att du får en tailing loop. När du får en konkav bana så får du stora loopar istället.

/Tobbe

Menar du att jag eventuellt inte stoppar tillräckligt distinkt? Alltså istället för att stoppa tvärt lugnar jag ner ner tempot? Så kan det (också) vara, om jag fattar dig rätt.

Edited by MathiasL
Posted

Tro är en sak, att veta en annan... Det finns ett flertal orsaker till tailing loops och får jag se dig kasta kan jag nog hjälpa dig. :rolleyes:

Jag fixar att någon kan filma mig så får du se.

Posted

När vi kastat tillsammans har jag påtalat att du har mycket "creep", inför framkastet.

Dvs, att du för spöt frammåt innan du påbörjar själva kastet.

Jag tror att vi måste jobba mer med att få bort detta.

Just samma fel gjorde jag i Måndags, när jag kastade med förtyngd fluga i motvind! :)

När jag märkte vad jag höll på med, så gick det mycket bättre sen.

"Kröp" jag sist också? Då hade jag mest problem med höftpartiet men det har vi fixat till hyfsat. Gäller bara för mig att komma ihåg det. Jag tror ändå att jag mest har problem med att jag drar fram för tidigt. Felet kommer av en kombination av en mindre bra instruktionsbok jag köpte när jag började fiska fluga och av ett ingrodd vilja att undvika dra bakkastet i marken/vattnet. Eftersom jag alltid haft dålig fart på linan har ofta bakkasten slutat med plask bakom ryggen eller flugan fast i buskage. Då har jag försökt kompensera det med att sätta igång framkastet snabbt och det sitter kvar. Ett gammalt fel som är svårt att ta bort.

Men visst, du har rätt. Creepandet hör ihop med ovanstående. "Bäst att jag börjar dra framåt innan linan faller till marken. Jag till och med tjuvstartar lite, det dör ingen av", typ. De två felen är som ler- och långhalm.

Posted

Ojämn kraftisättning, dvs du rycker

Dålig timing, dvs du startar fk innan linan rullat ut

Creep, tjuvstart

Slack i systemet

För snäv kastsektor för mängden lina

Högt bakkast och högt framkast (mindre troligt)

På något sätt lyckas du få spötoppen att dippa för att sedan resa sig, en tailing loop blir resultatet

Filma :)

Posted

Slack i bakkastet medför att en del av framkastet "går åt" att räta ut linan innan hela linan får kontakt med spötoppen. Slack kan också finnas mellan linhanden och nedersta skjutringen, ja t.o.m. mellan flera spöringar.

Ytterligare en orsak till tailande loopar kan vara att kastaren "knuffar" spöt framåt i framkastet (hela vägen) utan att rotera det.

Enligt min erfarenhet är det särskilt vanligt att självlärda kastare inte är medvetna om att de orsakar slack i systemet.

Creep är ofta en helt omedveten rörelse. Att träna bort den ovanan kan kräva att någon person som står brevid kastaren påminner denne varje gång beteendet uppträder.

Självinstruktion kan kanske också fungera; säg till dig själv t.ex. "paus och stopp!" då bakkastet rullar ut. Mer avancerat är ju att lära sig att drifta bakåt med spöt i bakkastet.

Posted

Ojämn kraftisättning, dvs du rycker *check

Dålig timing, dvs du startar fk innan linan rullat ut *check

Creep, tjuvstart *check

Slack i systemet * check

För snäv kastsektor för mängden linaHögt bakkast och högt framkast (mindre troligt) * ingen aning

På något sätt lyckas du få spötoppen att dippa för att sedan resa sig, en tailing loop blir resultatet *ingen aning där heller

Filma :)* Yes sir! :)

Ja, du kröp mycket. Jag ville inte nämna det, när jag främst ville rätta till din vridning av överkroppen.

Men creepandet kom väl mycket av att jag vred överkroppen så mycket? Jag tar varje möjligt halmstrå för att rädda min heder nu. ;)

Slack i bakkastet medför att en del av framkastet "går åt" att räta ut linan innan hela linan får kontakt med spötoppen. Slack kan också finnas mellan linhanden och nedersta skjutringen, ja t.o.m. mellan flera spöringar. Ytterligare en orsak till tailande loopar kan vara att kastaren "knuffar" spöt framåt i framkastet (hela vägen) utan att rotera det. Enligt min erfarenhet är det särskilt vanligt att självlärda kastare inte är medvetna om att de orsakar slack i systemet.Creep är ofta en helt omedveten rörelse. Att träna bort den ovanan kan kräva att någon person som står brevid kastaren påminner denne varje gång beteendet uppträder. Självinstruktion kan kanske också fungera; säg till dig själv t.ex. "paus och stopp!" då bakkastet rullar ut. Mer avancerat är ju att lära sig att drifta bakåt med spöt i bakkastet.

Helt rätt Håkan, alla de där felen gör jag. Speciellt nu när jag börjat med dubbeldrag är det svårt att undvika slacket, speciellt i bakkastet.

Posted

Som självlärd fulkastare stöter jag på dylika problem ganska ofta, speciellt när jag stått och dängt med mitt barnsligt lättkasteade Orvis #7. Nu kan jag knappt kasta med mitt #4 längre... :)

Lösningen jag har är att gå back to basic, kasta så lungt och "löst" som möjligt. När man fått till några vanliga korta och kontrollerade kast kan man börja testa lite offensivare tekniker.

Ps. Varför skall det vara så svårt att gå ifrån ett mjukt #7 till ett styvt #4? ^^

Posted (edited)

Som självlärd fulkastare stöter jag på dylika problem ganska ofta, speciellt när jag stått och dängt med mitt barnsligt lättkasteade Orvis #7. Nu kan jag knappt kasta med mitt #4 längre... :)

Lösningen jag har är att gå back to basic, kasta så lungt och "löst" som möjligt. När man fått till några vanliga korta och kontrollerade kast kan man börja testa lite offensivare tekniker.

Ps. Varför skall det vara så svårt att gå ifrån ett mjukt #7 till ett styvt #4? ^^

Det är svårt att ta ett eller två steg tillbaka när jag äntligen börjat få lite längd på kasten men du har rätt, det är så jag måste göra. Jag är inte helt värdelös med spöet, inte ens nära, men om jag ska jämföra mig med snubbar som tävlingskastar eller är riktigt bra sitter jag så klart på läktaren. Jag har kommit så pass långt att jag börjar förstå hur lite jag egentligen vet eller kan. Får hoppas att det är början på vägen till vishet. ;)

Jag har inget svar på din fråga. Däremot vet jag att mina Loop Greyline-spön inte passar mig så bra egentligen, de är för snabba för mig i dagsläget. Bara att fortsätta träna tills jag kan utnyttja dem till fullo.

Edited by MathiasL
Posted

.

P.s. Varför skall det vara så svårt att gå ifrån ett mjukt #7 till ett styvt #4? ^^

Det finns ett "knep" , kasta med alla upptänkliga spön du kommer över. Då tränar du upp känslan för hur varje spö skall användas. Det har jag inte kommit på själv. Sommaren 1991 gick jag och några vänner på "Flugfiskeuniversitetet" i Norge. Lärare var bl.a. Bengt Öste , men vår kastlärare Dick kunde ta vilket spö som helst och kasta bra med det. Jag tyckte att det nästan var magiskt. Men Dick uppmanade oss ständigt att byta spö med varandra och numera kan jag göra samma sak; därför att jag lätt känner vad spöt behöver för att samarbeta med mig som kastare. För en knapp vecka sedan provade jag någons splitcanespön. Ett av dem kändes som ett snabbt sådant men krävde faktiskt en rätt långsam rytm. Det tog kanske 20 sekunder för mig att anpassa mig. Om det nu låter som skryt så har jag stått hundratals timmar och just övat med olika spön. Det tar tid men jag har lärt mig en hel del på vägen.

Så mitt tidigare råd att bara öva med ditt lättare spö var bara ett svar av flera möjliga.

Posted

Idag har jag kastat tre timmar med keester och problemen med tailing loopar var betydligt färre än tidigare. Jag vet inte vad jag gjorde rätt men det har helt klart gått framåt med kastningen. Jag hade förlängt tafsen, kanske underlättade det med utrullningen av linan, men jag vet inte. Keester är en hård och ärlig lärare som hjälper mig mycket, den saken är klar. Det blev inget filmat men måhända får vi lite på band om vi ses och kastar igen i veckan.

Posted

Jag har däremot inte uppfattat att du, som du säger påbörjar framkasten för tidigt.

Kingen skulle visst ta med kamera till nästa träff. :)

Ville bara nämna att den kameran jag har s_ger och en nyare bättre mobil filmar bättre filmer än vad den jag har gör, så vi får se hur det blir med den saken :blush:

Posted

Kingen, vi hade inte Decimetrarna på vår sida idag.

Matthias kom 24,7. Jag 29,6 med femman. Men vi är glada ändå. :)

Fick meddelande om nytt pers för Mathias, 24.7, samt att du hade nått långt, trodde ett tag jag skulle få höra om kast över 30, men 29.6 är inte fy skam det heller, kanonbra jobbat, klart ni ska vara glada :D

Blir inget kastat för mig denna vecka, samtidigt tror jag det blir bra med lite vila efter intensivt tränande/fiskande, så jag kommer stark till nästa träff, hoppas bara man inte drar på sig för mycket ev tailing loops när man hela tiden försöker kasta långt, men so far so good!

Hur såg det ut på den fronten igår, tailing loops, fick ni någon ordning på looparna?

Posted

Trots alla andra fel keester noterade ( :rolleyes: ) så gick det bra med tailandet. Hade nästan inga problem alls med sådana.

Hoppas kunna träna lite i veckan, hålla igång känslan som du vet.

Posted

Tycker det är skit kul att fler och fler kommer in på detta med kastning och tävling.

Tror att innan denna säsong är över så kommer vi nog vara många utövare inom detta. Och förhoppningsvis ännu flera tills nästa säsong.