Jump to content
Sign in to follow this  
Bosse H

Bosss 2Handsträning

Recommended Posts

Eftersom det verkar ha blivit populärt att vika ut sig på nätet så tänkte jag att jag kan göra det jag också.

På grund av. Rådande isförhållanden så blev det överhandsträning idag. Körde med lts slingshot och loop clasic spey lina 10-11.

spände upp ett 5 meter långt nsnöre ca 1m över isen och försökte kasta över det.stötte på patrull vid 40m det måste näastan vara backingknuten i toppöglan för att flugan skall landa över 40 m. Kastade med ganska mycket topphand alltså försökte gå ganska paralet med backen med topphanden i framkastet och rotera sent med nedre handen blev säkrare längder så än med min vanliga stil där jag drar butten mot mageen. MEN NU MÅSTE JAG ÖKA LÄNGDERNA. Detta är ju inte längre än ni kastar enhands femma! Ingen hjälp av vinden idag utan det var ren sidvind. Hadetänkt prova min 20m. ZPEY LINA PÅ 55g men den hade jag glömt hemma. Provae; även en 39 g klump på 13 m lts adapted pro på min x1 14'6 där kom jag 35 m men så fort man försökte komma länge så hamnar allt i en hög eftersom linan rullar ut för fort. Dock ändå en grymt bra kortklum. Nåja lite funderingar under dagen skall man kanske gå på en tunnare och lite kortare tafs till de långa linorna. Idag körde jag med ca 5 m 0,60 50 40 lika långa bitar både på långlina och kortklump. Väntar fortfarande på acrosslinan undrar om inte den kan vara fin för öh också. Finns det nån lina som är optimerad för öh kastnig? Spey linorna är ju ganska baktunga, har för mig att en öh lina gärna skall ha mer jämn viktfördelning? Skulle egentligen filmat lite för att få tipps men glömde även videokameran.

Eftersom det verkar ha blivit populärt att vika ut sig på nätet så tänkte jag att jag kan göra det jag också.

På grund av. Rådande isförhållanden så blev det överhandsträning idag. Körde med lts slingshot och loop clasic spey lina 10-11.

spände upp ett 5 meter långt nsnöre ca 1m över isen och försökte kasta över det.stötte på patrull vid 40m det måste näastan vara backingknuten i toppöglan för att flugan skall landa över 40 m. Kastade med ganska mycket topphand alltså försökte gå ganska paralet med backen med topphanden i framkastet och rotera sent med nedre handen blev säkrare längder så än med min vanliga stil där jag drar butten mot mageen. MEN NU MÅSTE JAG ÖKA LÄNGDERNA. Detta är ju inte längre än ni kastar enhands femma! Ingen hjälp av vinden idag utan det var ren sidvind. Hadetänkt prova min 20m. ZPEY LINA PÅ 55g men den hade jag glömt hemma. Provae; även en 39 g klump på 13 m lts adapted pro på min x1 14'6 där kom jag 35 m men så fort man försökte komma länge så hamnar allt i en hög eftersom linan rullar ut för fort. Dock ändå en grymt bra kortklum. Nåja lite funderingar under dagen skall man kanske gå på en tunnare och lite kortare tafs till de långa linorna. Idag körde jag med ca 5 m 0,60 50 40 lika långa bitar både på långlina och kortklump. Väntar fortfarande på acrosslinan undrar om inte den kan vara fin för öh också. Finns det nån lina som är optimerad för öh kastnig? Spey linorna är ju ganska baktunga, har för mig att en öh lina gärna skall ha mer jämn viktfördelning? Skulle egentligen filmat lite för att få tipps men glömde även videokameran.

Kul att du skriver lite!

Classic Speylinan har faktiskt en ganska standardtapering, inte så mycket fördelad vikt bakåt som på Across eller CND. Jag kör Classic Spey 11-12 kapad till klump och med 1m extra klumpdel ifrån en Customlina. Detta gör den till ca 20,5m lång och då med en vikt på 55gram. Den är helt underbar till ÖH! :)

Classic Spey 10-11, som du har, väger inte mer än ca 46-47gram i klumpdelen.

Edited by Tellis

Då bli det löp och köp igen då :) nåja den här linan blev i alla fall förstörd då vi körde lite på löparbanor i fjol. Två pass idag och nått kast över 42 meters snöret. Men längderna kommer inte som. Jag önskar. Övade även på att bära lina och lyckades komma upp i 33 m. Utan skjut. Det är väl också ungefär lika vad andra bär med ed5 an puh:( här måste tränas mer. Tror mina 11 meters klumpar kommer att kännas korta efter detta. Kasten blev lite bättre efter första ölen får se om man kommer ännu längre efter middagen:)

Jaha där rök toppholken på slingshoten. Satan också.

eller inte riktigt men den sprack längst ut. Får prova linda den med nån ntråd och sedan superlim. Men den är nog körd i alla fall. Påskafton och allt då får man vänta till på måndag inan man kan ordna en ny och sedan nån dag till på det. Enda spöet man har med bara en topp. Får köra lite med 14'6'' i stället. Kanske måste man ha minst två 15 fotare om man skall träna dagligen Någon som provat lts across spöet. Eller också gör jag som Tellis och kapar en 15'6'' X1 om man kan hitta en begagnad den är ju styv i orginal och måste bli en riktigt kraftfull sak kapad. Förövrigt har jag värk i armarna efter all kastning dessa dagar.

Jaha där rök toppholken på slingshoten. Satan också.

eller inte riktigt men den sprack längst ut. Får prova linda den med nån ntråd och sedan superlim. Men den är nog körd i alla fall. Påskafton och allt då får man vänta till på måndag inan man kan ordna en ny och sedan nån dag till på det. Enda spöet man har med bara en topp. Får köra lite med 14'6'' i stället. Kanske måste man ha minst två 15 fotare om man skall träna dagligen Någon som provat lts across spöet. Eller också gör jag som Tellis och kapar en 15'6'' X1 om man kan hitta en begagnad den är ju styv i orginal och måste bli en riktigt kraftfull sak kapad. Förövrigt har jag värk i armarna efter all kastning dessa dagar.

Den blir grymt hård när du kapar toppen! :D Det passar bäst till Spey med en extrem styva toppen, tycker nästan att ett orginal Slingshot gör sig lite bättre till ÖH.

Har kört en del med 14'6 an idag och den går minst lika långt som 15 fotaren samt att den är betydligt lättare. Detta ger mig huvudbry till spey är dock 15 fotaren bättre. ;etta får mig att fundera vilket spö man skall ha till öh kastningen kanske måste prova en power spey 15 fotar också.

Nu är ju inte flugkastningen egentligen en materialgrej utan det är helt och hållet teknik som man tydligen skaffar sig genom träning men endå käns vissa spön. Trevligare och mer lättkastade även om jag inte tror att man får några astörre längdskillnader synd bara att man skall vara så dålig på att hålla igång träningen och snart är det fiske och sen jakt och då falerar allt igen. Årets mål med kastninf och tävlande får bli nått rimligt. Skall ställa upp i minst två kanske tre tävlingar med följande målsättning.

SALMONDISTANCE. MINST. 45m på tävling

15'1 SPEY Minst 35 m på både höger och vänster i samma tävling.

Får nog ändå träna på för att klara detta men vi får se hur det går.

tredje målet blir att skaffa en 18 fotare för att teäna spey med. Fördelen med detta är ju att jmen slipper kasta på fel sida.

Vad kör ni för skjutlinor till 2 hands? De som finns i handeln ellert skall man ha vanlig nylon lina och i så fall vilket märke? Sitter och funderar om jag skall klippa ner linan till en klump och skarva på en skjutlimna idag. Hur mycket kan det göra i längd 5 till 10 procent? Men det låter mycket. Men om det inte gör det förstår jag inte varför jag i alla år fiskat med dessa mono skjutlinor istället för coatade:)

Får se vad det. Blir med dagens träning men ett litet pass borde man ju kunna få till. Slut på ledigheten dags att börja jobba nu satan vem har tid med det när man bara vill kasta fluga hela dagen?

Gårdagen blev en besvikelse. Klippte av clasic spey. Linan 10-11 till ca 21m 55 g. Och satte på en skjutlina ZPEY 50 lbs nu skulle det bli lätt över 45 ocg nära 50 men i helvete heller. Blev sämre än med linan hel. Betydligt fler katastrofkast. Vevade in efter5 min. Ingen kastning idah heller axlarna behöver vila. Beställde en ny spötopp också.

behöver man tvätta och smörja klumplinorna? Det känar väl ändå ingenting till? Undrar om det kanske är riktigt låmg klump som gäller man kanske skall ta en 9-10 och göra riktigt lång men linan blir ju tunn där bak. Nån som har viktuupgifter på snowbees 2 D lina? Visst har den längre tapering. eller sa xlt den har väl superduper lång tapering där kanske man kan få en superduper klump. om inte nån kan få Barrio att göra en tvåhandslina till bra pris och kvalitet och lång.

Den glömde jag ju i helgen så jag fick inte prova den. Hittade fanstyget ibilen i morse :) och nej du behöver inte vara orolig att den är för kort.. Men kastar man på gräs fick jag en vision om att man skulle kunna nyttja en längre klump än om man kastar över vatten. Fast jag tror du och stefan får prova ut det där sedan lära mig:) går bättre så än tvärt om i alla fall:(

Nu har jag kört med den oranga linan och den ger mig riktigtn gråa hår. Längsta kastet ca 145 fot. Mätat med flugspöet. Överhandskast var det i dag igen. Blir betydligt. Stressigare kastning än med looplinan. Dock käns det som om den här linan kan gå längre men det blir en del konstiga kast också. Bland annat den varianten då linan ställer sig rakt upp efer ca 30m och ringlar ihop i en hög. Måste kasta riktigt höga bakkast och vara snabb. Med framkastet. Körde en del på slutet med långt överhäng och har då problemet att jag släpper skjutlinan för tidigt inan man känner rycket i linan. I bsakkastet käns rycket också otäckt kommer tidigt som fan och lätt att kasta fram för tidigt om man går på känsla och inte tittar bak. Onte heller denna kväll gav några svar. Nåja kanske är detta linan man skall välja för tävling men den kan nog ge både succe och fiasko. Kan det kanske vara ett problem att skjutlinan är för glatt och lätt och att man skulle kasta bättre med en coatad skjutlina. Axeln käns riktigt stel nu

Gårdagen blev en besvikelse. Klippte av clasic spey. Linan 10-11 till ca 21m 55 g. Och satte på en skjutlina ZPEY 50 lbs nu skulle det bli lätt över 45 ocg nära 50 men i helvete heller. Blev sämre än med linan hel. Betydligt fler katastrofkast. Vevade in efter5 min. Ingen kastning idah heller axlarna behöver vila. Beställde en ny spötopp också.

behöver man tvätta och smörja klumplinorna? Det känar väl ändå ingenting till? Undrar om det kanske är riktigt låmg klump som gäller man kanske skall ta en 9-10 och göra riktigt lång men linan blir ju tunn där bak. Nån som har viktuupgifter på snowbees 2 D lina? Visst har den längre tapering. eller sa xlt den har väl superduper lång tapering där kanske man kan få en superduper klump. om inte nån kan få Barrio att göra en tvåhandslina till bra pris och kvalitet och lång.

Fördelen med runningline (coatad lina) är att den bromsar upp kastet lite och ger en stabilare rullning. En tunn nylonlina bromsar ingenting och missar du minsta lilla landar skiten i en hög. Vid fullträff - många mer meter! :)

Der blir mycket funderingar när man jagar metrar. Kanske får man göra en kombo med första 10 metrarna runningline ocg sedan shootingline bakom. Men risken blir väl att tafsen slår ut för fort istället. Skall gå igenom mina linpåsar och se om jag inte har en runningline nånstans bara för att testa. Alltså jag är ju inte ovan shootinglinen den fiskar jag ju alltid med och har inga större problem utan det är mer denna lina som ger mig huvudbry. Fast då man fiskar har jag ju en klump som är drygt hälften av denna och sedan en tung fluga som gör sitt tii. Detta i komb med djunklina gör ju kastningen till något helt anatt

Blev kortpass ikväll bygde om linan lite eller linan och linan .satte på 10m av runninglinen fråm classic spey linan och sedan shootinglinen. Blev lie lugnare i luftkastningen och inte lika ryckign när denn lyfter i bakkastet. Dock inga bra längder provade att lungna ner framkastet överdrivet myker och då går den bättre i luften men inte. Nog långt kan hända att man måste vara jävulskt precis med kraftisättningen och denna lina. Det konstiga är ju hur fint den kan flyga i speycast. Eller också kräver den rejälmedvind. Kanske kan man kapa spetsen lite mer men vi klippte ju sönder en. Sån här i molekyler förra året också. Kan ju inte köpa 10st och experimentera fram vad som är bästa klippningen. Nåja finns fortfarande tid att hitta rätt i både lina och teknik. Och egentligen tror jag det är bättre att kompensera en dålig lina med bra teknik än att förska fixa den dåliga tekniken med en bra lina. Och idetta fall är inte linann dålig utan det är bara jag som inte hittat rätt teknik för den??

2 korta pass öh idag axeln verker så jag törs inte köra mer annars hade det blivit långpass idag. Nåja bytte tillbaka till den vanliga linan och denn sparar axeln kan vara mer avslappnad och får mer tid. En del kast kring 42m. Men skall det vatra så svårt att ta steget upp och ligga mellan 45 och 50 där borde man ligga med 15 fotaren. Och jämför man kastlängder mot vad fok kastar med 10 fots spöna så blir man bekymrad men det visar ju också vilken fart ett dubbeldrag ger på linan. Om man orkade avslutta rotationen på tvåhandskadstet med att släppa den undre handen i ett enkeldrag men då får man nog vara stark som satan :)

Hårdträning idag från nio till fyra. Avslutade med ett nytt träningsrekord 52.7 m i salmon distanse med loop classic linan :) även den röda jävulen gick över 50m. Kändes bra att nå distanser som man alldrig varit i närheten av.Även om kastningen idag givck lysande så är det långt i från tillräckligt om man vill komma bra till på tävling. Nu var vädergudarna med mig idag och det är ju inte säkert att de vill vara det jämt. Men en del svar har man fått idag. Nu gäller det att fila bort de dåliga kasten och få en högre lägsta nivå. // BOSSE

Ett kortare 2.5 timmars pass idag. Salmon distanse. Lit kul den lina som kändes så tung och omöjlig i fjol börjar att kännas riktigt lätt kastad nu. Inte speciellt jobbig. Nådde inga riktigt bra längder idag utan stannade på 46m som längst. Men idag var det ingen vind. Kastade åter låängst med lillspöet. Måste konstruera en tafs för sådana här förhållanden. Jag har en. Del ideer som skall provas.

speyträning har jag inte hunnit med och det oroar mig inför göteborg det kan bli total fiasko får dock se det mer som prova på innan pite.

tror också jag vet i vilket väder jag skall ha vilken lina och nu plingar det i telefonen att den senaste öh linan är på väg troligen blir det ett till linköp och då har man fyra olika alternativ till lite olika spön och väder. Nu blir det till att jaga speylinor dessa slits ju inte heller med sa mma fart

Kortare pass igen : längsta kastet 49 m. De flesta kring 45 . Men det är nästan o möjligt att sträcka tafsen på kast mellan 45 till 50m när man inte har hjälp aav vinden. Verkar som att medvind ger åtminstone 5m längre kast bara i tafssträck och att linspetsen. Blir rak. Nmu har jag fått nya linan så nu blir det att sätta ihop den ochn se vad det ger. Just nu gru blar jag lite på spöval också för overhuedekastningen. Körde slingshoten idag men frågan är om inte x1 an är lika bra och betydligt lättare. Den är lite mjukare och det verkar inte vara nån nackdel vilket förbryllar mig.

Nu blirn det vila efter 2 timmar ikväll .Börjar mer och mer välja lillspöet.

är det nån som dunkar 50 meters kast utan vind? Idag stannade jag på 46m. Ingen vind där jag kastade.inger tafssträck att tala om idag. Hela skiten i en högb bara. Måste man ha vind för att sträcka skiten?

Speyträningen har. Blivit lidandeockså tävling nåästa helg fy fasiken. Får köra några pass i helgen men hur faan skall man lyckas få till tekniken. Salmondistance har övats flitigt och nu jäklar när klumpen landar på 30m då käns det bra

Kortpass igen rev av lina vfrån rullen två bakkast och klumpen landade på 31 m. Nu går det bra. Kastet mätte 54m har satt sådanavarje dag sen i söndags. Men att plocka fram det på tävling blir ju jävligare

i KVÄLL BLIR DET ETT 15´1 SPEYPASS MED ESA:)

Skall köra litegranna med Zpey Confusion linan, det blir spännande.

Hoppas på bättre kastning änn i går