Hoppa till innehåll

Byskeälven - uppdateringstråd


Recommended Posts

Fiskat idag från 04 till 09. Som vanligt många entusiaster ute redan tidigt på morgnarna. När jag for en sväng runt samhället vid 06:30 stod det fem personer mellan broarna på södra sidan och tre personer på norra sidan mitt emot. Kölapp någon? När jag for hem från sista passet på Normans lägda stod det sju bilar på parkeringen där. Man skulle kunna tro att det är bra fiske med tanke på allt folk, men ingen som jag mötte hade känt något och jag såg bara två fiskar visa sig trots mycket spanande, inte ens säkert nystigna. Sen säsong, alternativt ett väldigt dåligt laxår, i värsta fall både och? :huh:

/Göran

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 419
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det brukar vara en tidsperiod i Byske mellan att gamla och nya laxar tas i älven och det är väl nu. Enligt fångstrapport på hemsidan så har första nystigna laxen tagits, en hona på 9 kg (97 cm). Har nu sett en bild på laxen och den var blank även om den inte var fet. Stort grattis till fångstmannen och vi får hoppas att detta betyder att fisket kommer igång snart.

Redigerad med hogmark
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara en tidsperiod i Byske mellan att gamla och nya laxar tas i älven och det är väl nu. Enligt fångstrapport på hemsidan så har första nystigna laxen tagits, en hona på 9 kg (97 cm). Har nu sett en bild på laxen och den var blank även om den inte var fet. Stort grattis till fångstmannen och vi får hoppas att detta betyder att fisket kommer igång snart.

Ja bara hoppas det är sent i år? kallt i hela östersjön/bottenhavet talar för det?

Inte ens blött kroken i Byske i år, var till Byske häromdagen men med så makalöst otroligt sjukt mycket folk så kände jag att det fick vara, speciellt som laxen lyser med sin frånvaro...

Nästan slut vatten i början på juni är ju sådär, och nu i veckan kommer värmen och fällorna sätts ut längs kusten.

Vill inte vara pessimist, men nog får man redan nu lite vibbar av katastrof?

Hoppas VERKLIGEN att jag har fel?

Hur går det i andra älvar längs kusten, jag har inte koll på det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja bara hoppas det är sent i år? kallt i hela östersjön/bottenhavet talar för det?

Inte ens blött kroken i Byske i år, var till Byske häromdagen men med så makalöst otroligt sjukt mycket folk så kände jag att det fick vara, speciellt som laxen lyser med sin frånvaro...

Nästan slut vatten i början på juni är ju sådär, och nu i veckan kommer värmen och fällorna sätts ut längs kusten.

Vill inte vara pessimist, men nog får man redan nu lite vibbar av katastrof?

Hoppas VERKLIGEN att jag har fel?

Hur går det i andra älvar längs kusten, jag har inte koll på det?

Av dom senaste säsoner ser det ut som att det för min del är lite tur att det präcis i år inte är möligt for min del att fiska i området i början av juni (gäddflugfiske i inlandet + lax i Byske)... men synd for alla som nöter på där nu... lite vatten och värma är inte en bra kombination, laxen stiger säkert nu, men om det blir mer än 18 grader i vattnet då är det mycket svårtfiskat. Och mycket folk på samma tid, då blir det tråkigt fiske, men säkert trevligt i vindskyddet... ^_^ ... Hmmmmmmm...

Skitt fiske till dom som nötar på !!!

Redigerad med Rasmus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I Ängesån (då det fanns lax) kunde man fånga fisk i 20-22graders värme som aldrig förr. Men med den laxmängd och den väderlek som väntas så känns det som att man lika gärna kan meta mört i badkaret.

Igår visade sig dock en linslus (el . om det var två olika)undervattenskameran...så nog finns det väl en och annan. Hur har det sett ut senaste dagarna, ser man någon fisk alls?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vattnet har sjunkit ordentligt under gårdagen och det går nu mindre än 50 m3/s.

Det var 17 grader i vattnet igår på eftermiddagen när jag började fiska.

Såg EN (mindre) lax under hela fiskepasset från 18-01 i zon 2 och 3.

Laxen hade visserligen artigheten att hälsa med två smådragningar i flugan. -_-

Rejäla kläckningar nu och både harr och mindre öring i farten.

Myggen har vaknat till ordentligt, själv blir man lite sömnig.

Avslutade med pyspunka på höger bakdäck...

/Göran

Redigerad med hogmark
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vattnet har sjunkit ordentligt under gårdagen och det går nu mindre än 50 m3/s.

Det var 17 grader i vattnet igår på eftermiddagen när jag började fiska.

Såg EN (mindre) lax under hela fiskepasset från 18-01 i zon 2 och 3.

Laxen hade visserligen artigheten att hälsa med två smådragningar i flugan. -_-

Rejäla kläckningar nu och både harr och mindre öring i farten.

Myggen har vaknat till ordentligt, själv blir man lite sömnig.

Avslutade med pyspunka på höger bakdäck...

/Göran

haha skönt med en bra avslutning på en perfekt kväll :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan lugnt säga. ^_^

Det kommer att bli badvarmt här under de närmaste dagarna.

Prognosen ser dyster ut med en laxfiskares ögon.

Vi behöver regn! En riktig kalldusch.

Tjo... Det kan regne hur mycket som helst i Byske utan effekt på vattenståndet, det är här vattnet skal komma ifrån:

http://www.yr.no/sted/Sverige/Norrbotten/Arvidsjaur/

;)

(inte for att det ser bra ut dom närmaste dagarne, men sedan kyligt och regn!)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjo... Det kan regne hur mycket som helst i Byske utan effekt på vattenståndet, det är här vattnet skal komma ifrån:

http://www.yr.no/sted/Sverige/Norrbotten/Arvidsjaur/

;)

(inte for att det ser bra ut dom närmaste dagarne, men sedan kyligt och regn!)

Hehe, ja du har så rätt! :)

Jo nästa vecka kanske det händer något, man hoppas ju.

19-20 grader i vattnet idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14-16 graders lufttemperatur här hemma under natten och 16+ från kl. fem. Nu är det 24 grader i skuggan.

Pratade med folk som fiskat hela natten på slakteriet. De hade inte sett eller känt en enda lax.

Beklagar! Hoppas på en vändning i början av nästa vecka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg ni tre laxar samtidigt? B)

Bilden tagen precis när de cirkulerat runt varandra och sedan drar de iväg som på en given signal.

Lustigt att alla harrar blir rädda och försvinner men öringarna och laxarna verkar inte bry sig om varandra.

post-3316-0-13049800-1307690836_thumb.jp

Redigerad med hogmark
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...