Hoppa till innehåll

fiska regnbåge på torrfluga när fisken inte vakar...


flugfiskarn999

Recommended Posts

Inte helt oväntat väljer jag en nattsländeimitation med foam och gummiben när det handlar om att trigga bågen till att ta torrt.

- Foam för att den håller flugan flytande, kast efter kast.

- Gummiben för att det skapar en retande rörelse i vattenytan.

Charlie Boy är ett bra mönster. Jag fick en båge på en sån så sent som i söndags, då vaken var mycket sporadiska.

post-824-0-23898000-1303998672_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vilken storlek kör du på dem? Jag har bundit upp ett gäng på Tiemco 2312 strlk 10.

Inte helt oväntat väljer jag en nattsländeimitation med foam och gummiben när det handlar om att trigga bågen till att ta torrt.

- Foam för att den håller flugan flytande, kast efter kast.

- Gummiben för att det skapar en retande rörelse i vattenytan.

Charlie Boy är ett bra mönster. Jag fick en båge på en sån så sent som i söndags, då vaken var mycket sporadiska.

post-824-0-23898000-1303998672_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vilken storlek kör du på dem? Jag har bundit upp ett gäng på Tiemco 2312 strlk 10.

Den här är bunden på en Gamakatsu F-314, stl 8. Just den krokens storlekar är ganska vilseledande. En storlek 8 har lika långt krokskaft som en "standardstreamerkrok" i storlek 12. Två storlekars skillnad alltså.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte helt oväntat väljer jag en nattsländeimitation med foam och gummiben när det handlar om att trigga bågen till att ta torrt.

- Foam för att den håller flugan flytande, kast efter kast.

- Gummiben för att det skapar en retande rörelse i vattenytan.

Charlie Boy är ett bra mönster. Jag fick en båge på en sån så sent som i söndags, då vaken var mycket sporadiska.

post-824-0-23898000-1303998672_thumb.jpg

Den där måste jag testa nästa gång! Jag hade ju ett fint fiske på litet större Streaking Caddis senast.

Någon favorit färg på Charlie Boy?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där måste jag testa nästa gång! Jag hade ju ett fint fiske på litet större Streaking Caddis senast.

Någon favorit färg på Charlie Boy?

Den jag fått bäst på är den här, men det kan bero på att jag i stort sett bara band dem i den färgen förra säsongen...

post-824-0-79514200-1306739089_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den jag fått bäst på är den här, men det kan bero på att jag i stort sett bara band dem i den färgen förra säsongen...

post-824-0-79514200-1306739089_thumb.jpg

Hand upp de som vill se en SBS på denna =) Jag har försökt binda någon gräshoppa men det blir f-n inget att hänga i granen (för vist ska det likna en sådan?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hand upp de som vill se en SBS på denna =) Jag har försökt binda någon gräshoppa men det blir f-n inget att hänga i granen (för vist ska det likna en sådan?)

Originalet heter Charlie Boy Hopper, så visst är den från början en gräshoppsimitation.

Jag gjorde om den lite och fick den till en nattslända i stället.

De förändringar jag gjort är:

Vingen är förlängd så den blir något längre än kroppen.

Jag binder vingen av elk i stället för originalets hjorthår. Det spretar inte lika mycket och avbildar därför nattsländans deltaformade vinge bättre.

Vingen är inbunden på två ställen. Det blir dels starkare, dels ligger vingen bättre ner mot kroppen.

Undervingen är utbytt mot några strån crystal flash. Antagligen helt utan betydelse, men det ser schysst ut...

Och som sagt, en bra SBS hittar ni i Charles Flybox.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Originalet heter Charlie Boy Hopper, så visst är den från början en gräshoppsimitation.

Måste hålla med ang. hoppers, men glöm inte mönster som tex. Stimulator, eller min nya favvo: Half Hog Hopper (se min blog för mer info: http://flugan.carlorn.se/#post92 )

Fiskar dem när det börjar skymma då fisken kommer in närmare land. Små snabba hemtagningar med regelbundna pauser. Har fått flera regnbågar på detta.

Band just upp svarta varianter för att köra sent på sommarnätterna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Inte helt oväntat väljer jag en nattsländeimitation med foam och gummiben när det handlar om att trigga bågen till att ta torrt.

- Foam för att den håller flugan flytande, kast efter kast.

- Gummiben för att det skapar en retande rörelse i vattenytan.

Charlie Boy är ett bra mönster. Jag fick en båge på en sån så sent som i söndags, då vaken var mycket sporadiska.

[img=http://www.edgeflyfishing.com/ipb/public/style_images/master/attachicon.gif] 184932_1572658678371_1292660504_31237227_6894987_n1.jpg

Vad gör du den med för material??? Svår att göra???
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...