Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Barrio fly lines

Featured Replies

Låter bra! min borde komma vilken dag som helst! ska bli skönt att slippa min ihopskarvade riolina som jag brukar dra av i dubbeldraget med jämna mellanrum :lol:

Bonde boende på bebodd bonngård.

Granatgevärsskytt på kungliga Skaraborgs regemente. 

In every catch and realese fishermans past, there´s an old, black fryingpan

Någon som provat GT-90, Hur är den jämfört med GT-140?

/7Peter

"There he stands, draped in more equipment than a telephone lineman, trying to outwit an organism with a brain no bigger than a breadcrumb, and getting licked in the process."

~by Paul O'Neil, 1965~

har testat båda.. gillar den GT-90 till fiske mer än GT-140

GT-90 med lite framtungt huvud gör att närfisket blir ännu roligare tycker jag..

gillar ifs båda linorna!

Vad skall den mest andvändas till aspis?

Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

har testat båda.. gillar den GT-90 till fiske mer än GT-140

GT-90 med lite framtungt huvud gör att närfisket blir ännu roligare tycker jag..

gillar ifs båda linorna!

Vad skall den mest andvändas till aspis?

Tack för svaret Jocke, mest nyfiken jag har en GT-140 i dag och gillar den så pass att jag funderar på en till mitt klass 6 spö oxå. Därav funderingar på GT-90.

Blir mest sjöfiske med dessa linor. Tänkte att GT-90 kanske laddar lite tidigare än GT-140. är ju inte alltid man kan ha mycket lina i luften.

Mvh// Peter

"There he stands, draped in more equipment than a telephone lineman, trying to outwit an organism with a brain no bigger than a breadcrumb, and getting licked in the process."

~by Paul O'Neil, 1965~

Tack för svaret Jocke, mest nyfiken jag har en GT-140 i dag och gillar den så pass att jag funderar på en till mitt klass 6 spö oxå. Därav funderingar på GT-90.

Blir mest sjöfiske med dessa linor. Tänkte att GT-90 kanske laddar lite tidigare än GT-140. är ju inte alltid man kan ha mycket lina i luften.

Mvh// Peter

Japp den laddar lite tidigare.. gillart mye.. ^_^

Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

Jaha 2 GT 90 har inhandlats så får vi se vad dessa omtalade linor går för :)

En anings piggare samt några hg lättare

Dessa linor får bara bra vitsord grymt sugen på att köpa en MEN hur är de i klassningen? ska man köpa en 6:a till ett klass 6 spö?

Det är GT90 som jag är sugen på till sjöfisket.

tänk om man googlade lite innan man skriver <_< första 30 foten ca 10.3g. Så en annan fråga känns linan tung med 15-17meter utanför toppen?

med tanke på att baktaperingen är så lång.

Jag har en GT90 klass 6 till mitt #6 spö och det kändes bra.

Tyckte inte det kändes tungt.

Dessa linor får bara bra vitsord grymt sugen på att köpa en MEN hur är de i klassningen? ska man köpa en 6:a till ett klass 6 spö?

Har bara kastat med Gt140s #5 linan på mina 9´#6 Loomisspön.

Där passar de perfekt. Jag har ett MAX GLX #6 och ett NRX #6

De är dock som "vanliga" #5:or är numera. Jag kan testa den på mina #5:or och se. Skulle dock gissa att den är lite för tung för en rättklassad #5 spö.

Men eftersom det är så lång klump (DT style) och man inte kastar idiotlångt så funkar det säkert. Ska försöka testa lite idag :)

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Blir sugen på att prova linorna, efter att ha läst tråden. Vet någom hur de klarar strömmande vatten, jag tänker på flytförmågan. Eller är det bara en kasta långt lina? :P

Blir sugen på att prova linorna, efter att ha läst tråden. Vet någom hur de klarar strömmande vatten, jag tänker på flytförmågan. Eller är det bara en kasta långt lina? :P

Kört två dagar i Blekinge skärgård med GT140s nu. Och flyter gör de :)

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Tack för infon det får beställas en lina eller två :-)

Har en GT90 # 5 flyt till mitt (stenåldersspö) Sage RPL G3 590) funkar bra. Men jag känner att - linan är känslig för vind. Jag ska nog köpa en en klass högre - lite svårt att känna när linan vänder över. Annars håller man lätt 15+ m i luften redan efter 3-4 luftkast.

Edited by TobbeL

Var ute och testade 3 st spön med samma lina. Spöna var G.Loomis Streamdance MLS 9´#5, G.Loomis NRX 9´#5 och Vision Attack 9´#5. Linan var Barrio Gt140s #5

Alla tre spöna funkade bra med linan så länge man höll sig upp till ca 20 meter lina i luften. Över det blev det för tungt.

Bäst var det med 10-15meter i luften. Det gick att kasta 30meter + med alla tre spöna men en bekväm fiskedistans är 20-25meter. Dvs mer än väl i riktigt fiske. Men ska man utnyttja linan max så måste man ha styvare spön. Visionspöt kändes faktiskt som om det var kraftigast i detta sällskapet.

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

linan skall vara till ett scott s4 vilket räknas som ganska styvt ^_^

linan skall vara till ett scott s4 vilket räknas som ganska styvt ^_^

Då lär en 5:a inte vara några problem :)

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Jag har precis lagt en beställning på en GT90 #3.

Bör nog fungera bra ihop med mitt Yellowline. Hoppas det i alla fall.

gt125 #5 beställd till mitt opti stream #5 :)

Någon som provat Barrio DT linor på Bambu......

Fish dont get caught by tackle,they get caught

by fishermen....Mora,Dalarna....Hemmavatten....

Österdalälven.....obotlig bambufiskare...

Var ute och testade 3 st spön med samma lina. Spöna var G.Loomis Streamdance MLS 9´#5, G.Loomis NRX 9´#5 och Vision Attack 9´#5. Linan var Barrio Gt140s #5

Alla tre spöna funkade bra med linan så länge man höll sig upp till ca 20 meter lina i luften. Över det blev det för tungt.

Bäst var det med 10-15meter i luften. Det gick att kasta 30meter + med alla tre spöna men en bekväm fiskedistans är 20-25meter. Dvs mer än väl i riktigt fiske. Men ska man utnyttja linan max så måste man ha styvare spön. Visionspöt kändes faktiskt som om det var kraftigast i detta sällskapet.

Ska beställa GT-125 till mitt Guideline Kispiox spö #6. Använder nu en Guideline Control #6 lina som jag kastar skapligt långt med (20-23m), men den blir alltid väldigt tung när man försöker hålla mycket lina i luften, skulle nog haft en 5:a.

Sasse, då du verkar vara den man ska fråga om det handlar om linor så gör jag det :) Visst borde GT-125 lösa problemet som uppstår vid 20m med Control linan)? Har bara läst era diskutioner här, om dessa linor. Men nu är det på tiden att jag beställer en.

Om jag vill kasta långt med mitt klass 6 spö, visst rekommenderar du en GT-125 #5 då före en 6:a?

Är det så här ni står och tränar eran kasttekniker?

En sak till. Det är väl inte så att en 5:a (på #6 spö) blir helt omöjlig att kasta 5 - 10 meter med?

Använder Airflos Sixth Sense 4/5 till mitt #4 Scierra Stonefly och där uppstår det problemet om man drar in för mycket lina. Iofs har jag gärna det "problemet" om jag lyckas snärta iväg 5 meter extra :D