Hoppa till innehåll

Fiske i Bosnien


JohanM

Recommended Posts

pratade med Jan igen, bestämmt svar: 100% vild fisk i Pliva, ribnik, Sana, Sanica! :wub:

Klokot hade isatt fisk, även en liten kort sträcka av Una i Bosanska Krupa..samt cirkus-fisket uppe i Martinbrod (Una Unac)

Klokot är stängt, martinbrod åker jag inte till längre...Bosanska Krupa delen är heller inte öppen längre, och där fiskade jag bara engång, utan grupp...inget vidare, Trophy part i Ribnik (en grusgrop som varit vatten reservoir håller isatt fisk, åk INTE dit!

som förklaring : PLATSEN heter samma som älven: Ribnik...så Trophy part är inte en del av älven, utan en vattenreservoir med tappning direkt från källan.

så som rakt svar svar från Jan Jankovic: NEJ ingen isatt fisk i Ribnik (älven)

...låter ju lite knasigt att sätta i "matfärdig fisk" i ett vatten med No-kill regel, eller hur ?

All fisk ska sättas tillbaka utom regnbåge som ska bort (vild regnbåge..reproducerande) Regnbågarna är som sagt ovanliga nu...

Så välkommen hit...det är inte lättfiskat, men kul!

Idag är det solsken o blir varmt o gott , bådar gott för en kvällskläckning av vulgata och cinnamon sedge :wub:

Pedjas mat blir bara bättre o bättre, årets Sliva är den bästa någonsin!! :wub:

Emin......du ska va hemma vid spisen o koka gröt! :lol:

Zivio!

Ken

Ha det så gött :wub:
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Tjena! 

Jag är lite sugen på Bosnien alt Slovenien! Vilket skulle ni rekommendera jah har aldrig varit där nere någon gång!

antar att en guide som kan visa lita vad och var man ska fiska med är en klar fördel vet ni var man kan få tag i en bra guide?

brukar man hyra bil å så?

Hur tar man sig dit flyg fattar jag men vart ska man åka osv? 

 

Nån som har några bra svar? ✌️️

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju ganska många som lagt en hel del tid på de nämnda fiskeplatserna under sista fem-sex åren. Jag har precis som Meek säger fått för mig att man främst fiskar på isatt fisk med ett litet fåtal vilda individer som bonusfiskar. Jag förmodar att det finns bättre och sämre alternativ. Dela gärna med av era erfarenheter och lägg gärna upp lite bilder. Det vore kul att få höra lite från er som vurmar mest för de här vattnen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fantastisk miljö och massor med fisk. Medelstorleken är inte jättestor men det finns rejäla klumpar om man vet var de står :)
Tyvärr har det blivit full med folk senaste åren och årets tripp var direkt jobbig när alla mina hålor var upplåsta hela veckan.
Ribnik campen har byggt nya hus som rymmer 40 personer till så framöver lär det bli ännu värre :(

Det är riktigt bekvämt fiske om man bor med LTG, och allt är serverat med skjuts till fiskeplatserna. Människorna är trevliga (vissa undantag finns) och har man tur med vädret så är det en mycket trivsam plats.

 

Lite bilder:

 

P1020007.jpg

P1000619.JPG

image020.JPG

P1020041.jpg

P1020540.JPG

P1020490.JPG

P1020460.JPG

P1020446.JPG

P1020459.JPG

P1020450.JPG

P1020437.JPG

P1020428.JPG

2016-05-31 13.20.53.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Joliet.

Det ser väldigt vackert ut och fiskarna ser mycket fina ut också :) Trängas är ju aldrig någon höjdare men jag antar att det finns många vatten och sträckor också?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, Ribnik sträckan är 5 kilometer och den är full med folk. Sen finns Sana som flyter ihop med Ribnik. Det är ganska nyligen man fått fiska i den och i år var första gången för mig. Tyvärr ser den ut som alla andra strömmar i Bosnien, lokalbefolkningen använder det som soptunna och toalett. Fullt med gamla bildäck och bråte :( Om några år kanske de har rensat så den är fräsch som Ribnik och Pliva. Mer svårfiskat men det finns stor naturlig fisk och kommer man vid rätt tid så finns det Hucho! :o
Till Pliva kan man åka dagstur på samma fiskekort som Ribnik. Tar 1.5 timme ungefär men LTG har en camp även där och det är förmodligen lika mycket folk där. Sämre för torrfluga men nymf-hjonen stortrivs :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago meek sa:

ser ut som bild #6 är upphovsmannen till Crazy Palmerflugan :o
han är fan i mig guuuud, klinken och andra kan kasta sig i sjön
 :)

Fel, Göran! Det är "polisen", som knappt kan ngn engelska som är på bilden! Zelko, CP-flugan skapare, verkar  f ö totalt försvunnen, bl a från FB och andra medier. Håller med dig om att han är bäst, och att han vunnit VM, EM i flugfiske både individuellt och senast i lag säger en del. :) 

ang. inplanterat så är det så, vilka vet bättre än dom som äger fiskerätten och driver det hela?
men fisken är av hög kvalite och jag bryr mig inte.

slovenien vet jag bara hur hösten är,,men jag misstänker att det i tillägg kryllar av kanotister där under industrisemestern ;)
tyskar älskar kanot :)
 

i slovenien kan du ju gå upp tidigt som fan och vara vid vattnet tidigt,men då får du bara en fin spot
på morgonen,sen när alla kommit ut blir det att tampas om platserna.
blev själv förvånad över så pass mkt folk det va under hösten, då borde sommaren vara knökad.
men det kan andra bättre besvara ;)

att köra egen regi i slovenien slutar på samma summa som all inclusive i bosnien med guide.
funka för oss. 90 min med hyrbil så är man vid Soca om man åker från Venedig.
 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte fel, vid närmare undersökningar så visar det sig att det egentligen är Dragan som har skapat CP flugan. En mycket modest herre som det inte spelar så stor roll för om någon annan tar äran för detta.
För övrigt är han helt i klass med Zeljko vad det gäller flugkastandet. Helt sanslösa rollkast kunde han fixa med mitt spö :o

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Martinvvs sa:

De verkar vara knökat är Slovenien bättre Alternativ?

Vi var där tidigt i Juni i år, såg folk vid vattnet ibland men trångt var det absolut inte. Knallade många kilometer utan att se en enda fiskare ibland. Samtidigt fanns det ställen som alltid had 3-5 fransmän som stod och tjecknymfade mitt i hålorna hela dagarna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...