Jump to content

Flugfiske i Bosnien juni & juli 2011

Recommended Posts

yep! Du skulle trivas vargen! :) Ribnik visade sin finaste sida för oss den dan...Sana var vacker men svår just när vi var där (men även ribnik var tjurig DEN dan ) Pliva är Pliva...svår men kul...synd bara att folket där inte är rädda om älven utan skitar ner den med kapsyler o skit :(

Nu laddar vi om...nästa tripp åker vi den första helgen juni med ett gäng glada boys från Kristinehamn! Det ska bli SKITKUL!....massa små små små flugor :D varmt o myggfritt!

Nästa säsong kommer förmodligen ytterligare 3 älvar öppnas för flugfiske, berättade Jan

Låter riktigt bra!

Bistro!

ken

Oj Oj... Håll i dig Ken, På med "Bly kepsen" Värmläningar! (Hembränt) Skojar bara, Ska bli hur jävla kul som hälst. Fuck Bosnia, Nu kommer vi!

• Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Oj Oj... Håll i dig Ken, På med "Bly kepsen" Värmläningar! (Hembränt) Skojar bara, Ska bli hur jävla kul som hälst. Fuck Bosnia, Nu kommer vi!

Blir tungt för dig o resten :D Sliva kräver vana.. :wub: 1-8 juli kör vi...är allt klart med hela gruppen...flyg o annat e fixat va?

Blir tungt för dig o resten :D Sliva kräver vana.. :wub: 1-8 juli kör vi...är allt klart med hela gruppen...flyg o annat e fixat va?

Sljiva ska man inte leka med :) om man inte har testat "prepecenica" :) hahahah

Vad är det för gäng som skall ner 1-8 ?

/Amer

Det är gänget som köpt Fiskejournalenresan 2010 som skall åka ner 1-8 juli. Jag ska åka med som "stödperson/fisk-hallick" Jag vill inte kalla mig guide...jag har bara varit nere 14ggr och det räcker absolut inte för att jag skulle våga kalla mig guide på riktigt nere i Bosnien. Vi kommer ha Mita med oss hela veckan som guidar "på riktigt"

...men det är klart, peka på fisk o hjälpa till med lite flugor, samt hyggligt demonstrera de lokala fiskemetoderna och hjälpa till med kastteknikerna, det ska jag nog klara av tror jag :)

tänkte introducera gänget på Kruska (willamovka)....och den som vågar blanda med sljiva o kruska...Ja, han får skylla sig själv :D det blir idel ledsamheter :D

Bistro!

Det är gänget som köpt Fiskejournalenresan 2010 som skall åka ner 1-8 juli. Jag ska åka med som "stödperson/fisk-hallick" Jag vill inte kalla mig guide...jag har bara varit nere 14ggr och det räcker absolut inte för att jag skulle våga kalla mig guide på riktigt nere i Bosnien. Vi kommer ha Mita med oss hela veckan som guidar "på riktigt"

...men det är klart, peka på fisk o hjälpa till med lite flugor, samt hyggligt demonstrera de lokala fiskemetoderna och hjälpa till med kastteknikerna, det ska jag nog klara av tror jag :)

tänkte introducera gänget på Kruska (willamovka)....och den som vågar blanda med sljiva o kruska...Ja, han får skylla sig själv :D det blir idel ledsamheter :D

Bistro!

Kruska + Sljiva..... oj oj oj ... de som blander det och som inte har det i blodet redan aj aj aj :) hahahah

Vet du var man kan hitta lite bilder på vilka flugor som går där nere ? Har ingen koll på det ... lite hjälp om det vore najs !

Bistro !

/Amer

Ska du ner nu? Isåfall är det röda stora dagsländor som gäller Stora heptagenia!

..."rocken " (vulgata) i beige... Pheasant-tail nymfer i olika storlekar och förtyngningar samt naturligtvis "super grayling nymferna! du hittar allt flugor.se om du så vill :D (jag är delägare tll flugor.se) finns naturligtvis andra webshoppar om man vill :ph34r:

Dom stora bäcksländorna är på gång i massor! (plichoptera)...använd t.e.x. stimulator flugor i orange att imitera dessa ! drn kläcker det som vanligt massor med små dagsländor typ BWO (blue wing olive) stl 16-24...

Nattsländor typ goddardcaddies i stl 8-16...grå superpuppor stl 16..det var en del tipps jag kan ge...senare på säsongen ju mindre flugor..i Juli kan du räkna med att det mesta är max stl 16...och snarare 18-24 tom...

MINST 14-15 fots tafsar och ca 0.10mm tafsspets...om du inte kör streamers förståss...

Om du ska till Ribnik kan du köpa flugor i kuren bredvid Alas vid bron..i Pliva säljer Alex flugor i lilla huset nere vid bron mitt i byn...bara fråga Stanko (river keepern) LTG-lodgerna har oxo flugor att sälja...

Antar du pratar serbokratiska? isåfall kontakta Zeljko Prpic på facebook :) han har bra koll!

Min guidekompis Milenko "Mita" Balaban fins oxo på facebook om du vill ha bra lokala tips! :wub:

Bistro!

Ken

Ska du ner nu? Isåfall är det röda stora dagsländor som gäller Stora heptagenia!

..."rocken " (vulgata) i beige... Pheasant-tail nymfer i olika storlekar och förtyngningar samt naturligtvis "super grayling nymferna! du hittar allt flugor.se om du så vill :D (jag är delägare tll flugor.se) finns naturligtvis andra webshoppar om man vill :ph34r:

Dom stora bäcksländorna är på gång i massor! (plichoptera)...använd t.e.x. stimulator flugor i orange att imitera dessa ! drn kläcker det som vanligt massor med små dagsländor typ BWO (blue wing olive) stl 16-24...

Nattsländor typ goddardcaddies i stl 8-16...grå superpuppor stl 16..det var en del tipps jag kan ge...senare på säsongen ju mindre flugor..i Juli kan du räkna med att det mesta är max stl 16...och snarare 18-24 tom...

MINST 14-15 fots tafsar och ca 0.10mm tafsspets...om du inte kör streamers förståss...

Om du ska till Ribnik kan du köpa flugor i kuren bredvid Alas vid bron..i Pliva säljer Alex flugor i lilla huset nere vid bron mitt i byn...bara fråga Stanko (river keepern) LTG-lodgerna har oxo flugor att sälja...

Antar du pratar serbokratiska? isåfall kontakta Zeljko Prpic på facebook :) han har bra koll!

Min guidekompis Milenko "Mita" Balaban fins oxo på facebook om du vill ha bra lokala tips! :wub:

Bistro!

Ken

Ken, nu vet jag äntligen vad du menade. Tack för nymf-tipsen i Älvdalen, de gjorde att man hade en chans iaf. ;)

Helt underbart har vi haft det, galet växlande väder. 24c och sol till puttekuls-hagel eller dödsåska.

Vacker natur och klart vatten. Det är något lurt med vattnet, alla insekterna är större? Bäcksländorna är så stora att öringar på kilot blir rädda när man kastar en framför den. oO

I Ribnik kläckte det våldsamt med de där förvuxna gula dagsländorna, var det öring man ville ha så var det bara att knyta på Zeljkos imitation med stora vingar av rapphöna. 0.10-tafs och ifrån sidan eller näst intill. Prova att presentera långt framför fisken med totalt drift-fri presentation eller låt flugan landa nära för att stressa öringen lite. ;)

https://picasaweb.google.com/lh/photo/iJBzleB-I4hInGTa1VWVGA?feat=directlink

(Zoom uppe höger)

Vi pratade med engelsmännen som varit där 6 år i rad, de brukade ha lite bättre fiske. Men det spelade ingen roll, vilken upplevelse. :D

Ps. Zeljko är riktigt duktig, snäll och trevlig. Kanske lite ärlig men det gillar jag.

"You see the fish?"

"No not exactly, where is it?" Säger jag medan jag stirrar ögonen ur mig.

"How can you not see the fish? You have sunglasses." Det hade inte han.

Så länge Zeljko är med (eller om du har grym syn) så finns det alltid 3-10 fiskar att fiska på. Ifrån bron vid Zeljkos mammas uteservering ( :wub: ) kunde man nog se upp mot 20 fiskar om man gick över hela. Om ni är nere i dagarna, golden hour vid bron...

I lördags (tror jag) kläckte det nattsländor, på med en storlek "typ" 12 F-fly, svart kropp brun CDC. 3 Fina öringar i hygglig storlek på 7-8 kast.

Jag hoppas du har nytta av min historia och blir taggad av bilden. Ha det riktigt bra!

Någon som skall ner snart? Jag överväger att göra om det snart. Arbetslös och förälskad.

Edited by nenja

Tack för att du ökade fiskesuget :) jag sitter just nu på bussen och är påväg till Köpenhamn för att sätta mig på flyget till dessa otroliga platser :)

10 dagar med spöt i handen, öringen i älven och den goda maten på bordet!

/Emin

Jag åkte hem för att sätta mig som arbetslös gräsänkling i 3 dagar, i sketväder som gör att inte en dagslända vill krypa ur skalet...

Hade jag inte haft hunden här hade jag nästan börjat spana på sista minuten. Vi hade det för bra där. :wub:

Fiska hela förmiddagen på vakande brunöring eller svårlurad harr, bli körd till restaurangen där vi får tre-rätters till lunch. Som vi äter medan vi ständigt spanar över räcket för att se om öringen över kilot nere i älven vakar eller överhuvudtaget äter. Sen tillbaks till lika spännande fiske igen som förhoppningsvis avslutas i en monsterkläckning och vakfest.

Det bästa av allt, det är svårt men dagen efter får man en ny chans. ;)

Jag funderade på en annan sak också... Är det någon som vet om det är teoretiskt möjligt att legalt och säkert adoptera en hund ifrån Bosnien?

Edited by nenja

Ja det är teoretiskt möjligt :) Efter en del dokument hit och dit så borde det nog gå att föra med sig jycken hem !

hahah :lol:

Bra, då kan jag överväga saken iaf. Undernärd valp som uppskattade att kanske klias för första gången i sitt liv...

Det är ett annat kapitel, här kommer lite mer pepp. :)

Ordningen är ologisk, film #1 är en öring som jag råkade felkroka i Ribnik när den spottade ut min fluga för andra gången...

Första gången man måste börja gå för att kunna få upp fisken så tror man det är stort. :D

Kameran hängde bara på min mage och jag stängde av den när jag började vada (som tur var, den fick sig en skvätt) nedströms.

Andra filmen är min första lite finare öring, tagen på den bästa (troligen) sträckan i Pliva. Jag hade fiskat på ett par vak tidigare men nu tog den äntligen min Compara-dun.

https://picasaweb.google.com/nenja.rickard/PlivaBosnien2011?feat=directlink

Edited by nenja

Härligt att höra!! Visste du skulle gilla det Nenja!!! :)

Knepigt med harrarna och nymftekniken, men visst är det skoj? :D

Pliva är Pliva...svår o besvärlig men ack så härlig! :wub: ribnik är enklare, men kan ge en match iallfall!

tur man snart ska ner igen ! :D fast vi ses kanske i Älvdalen först?

Zivio!

Ken

PS Får inte din Pliva film funka hela...den bråkar några minuter in...vet inte om det är min browser eller vad trubblet är...DS

Edited by Ken

Härligt att höra!! Visste du skulle gilla det Nenja!!! :)

Knepigt med harrarna och nymftekniken, men visst är det skoj? :D

Pliva är Pliva...svår o besvärlig men ack så härlig! :wub: ribnik är enklare, men kan ge en match iallfall!

tur man snart ska ner igen ! :D fast vi ses kanske i Älvdalen först?

Zivio!

Ken

PS Får inte din Pliva film funka hela...den bråkar några minuter in...vet inte om det är min browser eller vad trubblet är...DS

Ja, du hade verkligen rätt. :P

Både Pliva och Ribnik var underbara, lite grumligare vatten och större dagsländor i form av gula och rödbruna gjorde fisket lättare. :)

Man har fått öva en del på presentation för att övertyga fisken.

Du skall ner igen ja, när var detta?

Jag vet inte angående caneträffen, jag skall dubbelkolla så att jag har pengar på ingång innan jag ropar hej. Dessutom behöver jag någon att samåka med. Kan nog inte åka med förra årets chaufför.

Kort sagt, jag hoppas det. ^^

Nu bör filmen fungera, inget fantastiskt då det verkar vara en planterad öring. Inte de vackra färgerna en öring ifrån Pliva har.

Den ena öringen jag fick hade galet mycket prickar. Tyvärr var det mörkt och bilden blev skräp men jag har försökt lysa upp den på bekostnad av kvalitet...

Jag fick den under sista kvällen, det kläckte och öringen vakade friskt. Fungerade gjorde såklart Zeljkos cdc-kläckare, storlek runt 12/14 minimal kropp och en cdc-puff rakt ut ifrån krokögat.

DSC03443.JPG

Denna öringen blev ledningen i en lite framhetsad kvälls-tävling, jag och Zjelko klev ut med vars en torrfluga samtidigt och detta blev 1-0 till Sverige. Flugan blev för blöt för att flyta och det dumma valet att prova annat resulterade i att Bosnien vände till 1-2... ;)

Det var inte lätt att få upp mig ur vattnet där.

Vi var fria som fåglar i detta vackra landskap...

DSC03367.JPG

De här rackarna kläckte friskt i Pliva på slutet, öringen var tyvärr inte så imponerad. Där vi fiskade var det mest ett par småöringar som fick göra några försök för att få sin mumsbit. :)

DSC03326.JPG

Jag bjuder på lite fler bilder ifrån resan, ni skall veta hur fint ni kommer få det. :)

Alla bilder finns högupplöst på:

https://picasaweb.google.com/nenja.rickard/PlivaBosnien2011?feat=directlink

Gôran tänker landa en fin öring:

DSC03249.JPG

Det skall inte behöva ta hela dagen för att man har 0.10.

DSC03251.JPG

Min barndomsvän Jimmy får sin första fisk på fluga, Ribnik-öring på torrt. :wub:

DSC03213.JPG

Ifrån terrassen i väntan på god och välbehövd rejäl lunch.

DSC03237.JPG

Rejäl lunch på ingång:

DSC03244.JPG

Andra halvan av gänget:

DSC03240.JPG

Harrarna var lika svåra att få på bild som på kroken, så fort det var läge skulle man sprattla. Det fick bli att bränna av några halvdana och släppa stackaren i vattnet igen:

DSC03378.JPG

Min finaste öring, långt kast med torrfluga och fri-drift. :wub:

DSC03257.JPG

Den öringen som tvingade mig att vada med kameran runt nacken för att få vatten skvätt på den. ;)

DSC03279.JPG

Edited by nenja

Det är bra med långt spö ibland, åtminstone med 15-16' tafs. ^^

DSC03222.JPG

En pigg rackare som var smart nog att kroka loss sig själv vid mina fötter... ;)

DSC03421.JPG

En fager öring tagen av Göran:

DSC03260.JPG

Nu bör filmen fungera, inget fantastiskt då det verkar vara en planterad öring. Inte de vackra färgerna en öring ifrån Pliva har.

Trevliga foton, ser ut som om ni hade det bra där nere.

Flyfly ställde frågan tidigare om inplanterad fisk och fick till svars att det inte finns någon inplanterad fisk där längre utan all fisk är 'vild'. Fast det kanske bara gällde Ribnik och inte Pliva? Borde vara lika då LTG ansvarar för båda älvarna.

Jag fick svaret av Jan att 100% vild fisk nu, och det är uppgifter HAN fått av LTG..INGA nya fiskar i vattnet 2011.

jag har ingen anledning heller att misstro detta.

....Jag såg oxå en "blekfisk" dock.. :( sista dan i Ribnik tog jan en öring nere vid bron...typisk "brödöring". Blek o ful. rätt gammal, men får inte Ribnik utseende alls..ca 60cm.

I pliva spolades dom isatta öringarna nedströms snabbare på grund av de höga flödena på vintern. Efter flugfiskesträckorna bonkas dom sedan av spinnfiskare :D

I Pliva såg jag bara vild fisk..det är en JÄVVLA skillnad på uteseendet och beteendet mellan fiskarna!

Jag tror inte LTG är jätteärliga <_< ...Dom vill tjäna pengar, och gnäller då gäster att det är svårfiskat, ja då slänger dom i fisk :(

Jag har varit sur på LTG tidigare för detta, och påpekat att så vill vi INTE se vattnet. Hoppas vi kan påverka...Nu ska flera sträckor av Sana och några älvar till öppnas..LTG har lagt bud på fiskesträckorna. :ph34r:

HOPPAS dom lyssnar på oss...EN positiv grej är att dom iallfall slutat med regnbågsutplantering på LTG efter jag vägrat ta folk till Kulen Vakuf/Marinbrod (som ägs av ett annat bolag) så dom ser att plånboken drabbas...

Jag fick svaret av Jan att 100% vild fisk nu, och det är uppgifter HAN fått av LTG..INGA nya fiskar i vattnet 2011.

jag har ingen anledning heller att misstro detta.

....Jag såg oxå en "blekfisk" dock.. :( sista dan i Ribnik tog jan en öring nere vid bron...typisk "brödöring". Blek o ful. rätt gammal, men får inte Ribnik utseende alls..ca 60cm.

I pliva spolades dom isatta öringarna nedströms snabbare på grund av de höga flödena på vintern. Efter flugfiskesträckorna bonkas dom sedan av spinnfiskare :D

I Pliva såg jag bara vild fisk..det är en JÄVVLA skillnad på uteseendet och beteendet mellan fiskarna!

Jag tror inte LTG är jätteärliga <_< ...Dom vill tjäna pengar, och gnäller då gäster att det är svårfiskat, ja då slänger dom i fisk :(

Jag har varit sur på LTG tidigare för detta, och påpekat att så vill vi INTE se vattnet. Hoppas vi kan påverka...Nu ska flera sträckor av Sana och några älvar till öppnas..LTG har lagt bud på fiskesträckorna. :ph34r:

HOPPAS dom lyssnar på oss...EN positiv grej är att dom iallfall slutat med regnbågsutplantering på LTG efter jag vägrat ta folk till Kulen Vakuf/Marinbrod (som ägs av ett annat bolag) så dom ser att plånboken drabbas...

Är du researrangör?

Nej jag är inte researrangör, men jag åker 2-3 ggr per år ner till Bosnien o fiskar privat :) , och då har vänner o bekanta hängt med mig dit genom åren...sammt ett par tre reportageresor och nu snart "Drömresan med FJ"

Eftersom jag ofta är därnere, så får jag många frågor om Bosnienfisket, Inte minst här.

Efter fiskejournalen/Allt om flugfiske reportagen och föreläsningarna på mässorna har det blivit ÄNNU mer.

många vill då naturligtvis hänga med mig ner i grupper, men oftast är det folk jag redan känner och umgås med som hänger med, men finns plats brukar jag erbjuda här på edge för att vi ska fylla en grupp (blir billigast för oss alla):)

Eftersom jag ju tar med mycket folk ner så utnyttjar jag naturligtvis min position att påpeka saker jag anser dom gör galet...tex nedskräpning och just utsättning av fisk som jag ogillar det grövsta.

Bolaget jag oftast reser med (zepter passport) har jag nära kontakt med, eftersom vi blivit goda vänner genom åren.

jag har varken viljan eller tid att ordna resor :)

all the best!

Ken