Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett gåtfullt simmande kryp

Featured Replies

Förlåt besväret men...

Var och simmade med ungen igår. Stod på snorrdjupt vatten. 5 cm under ytan kämpade den här sig fram mot strömmen. Följde kräket i 20? meter. Det jobbade på envist. Virvlade jag om vattnet så tog den kurs rakt mot strömmen och pinnade vidare. Busen mätte runt 10cm från ända till ända. Har försökt rita så gott jag kundeblush.gif Grumligt vatten och ingen kamera.

Har just flyttat in till lite sötare modell av bräckvatten och har inte en aning om vad det är.

post-5728-0-23854000-1307733060_thumb.jp

Edited by Fredrik-flugarn

Förlåt besväret men...

Var och simmade med ungen igår. Stod på snorrdjupt vatten. 5 cm under ytan kämpade den här sig fram mot strömmen. Följde kräket i 20? meter. Det jobbade på envist. Virvlade jag om vattnet så tog den kurs rakt mot strömmen och pinnade vidare. Busen mätte runt 10cm från ända till ända. Har försökt rita så gott jag kundeblush.gif Grumligt vatten och ingen kamera.

Har just flyttat in till lite sötare modell av bräckvatten och har inte en aning om vad det är.

Analsnigel? :lol:

• Author

Täcktes inte börja bryta och bända på den men tyckte den bara använde 2 benpar till simmandet. Nåt däggdjur lär det knappast vara.

-Och lite för spänstig för att vara en snigel på nåt vis. (gå till doktorn pucko)

finsk pinne -_-

"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnas åt fiske"

(Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.)

finsk pinne -_-

:lol: :lol: :lol:

Förlåt besväret men...

Jag och Andez här på forumet hittade ett sådant kräk när vi fiskade i en sjö här i västsverige, vi greppade inte heller vad det var för något . Glömde av detta efter fisketuren. Den var dock inte så lång som 10cm, men den hade ett liknande utseende.

stavlik vattenskorpion förmodligen. Ranatra linearis

Edited by rensvind

Super Natural British Columbia

Winter Steelhead är det enda som räknas

• Author

Tackar och bockar rensvind!

-Namnet lät tryggt och lugnandewink.gif

-På riktigt asså. Snorren i pant på att det var den, eller nån nära släkting om såna finnes

Hittat sån här i Halland med, du behöver inte vara rädd Fredrik!!

/ C

LOVE is a 10-letter word......FLYFISHING

• Author

Säker...?laugh.gif

Det är inte kölden den domnar av när man vakbadar alltså. Det är bara den enda räkan inom räckhåll för dem just då...ph34r.gif

Ranatra is a genus of generally slender predatory members of the family Nepidae, known as water stick-insects or water scorpions. Their front legs are strong and are used to grasp prey. They breathe through a pair of long breathing pipes extending from their tails. They eat tadpoles, small fish and other insects, which they pierce with their beak and inject a saliva which both sedates and begins to digest their prey. They overwinter as adults, and lay eggs in spring. The females lay eggs in vegetation. The eggs take typically two to four weeks to hatch, and the young take about two months to mature. When full grown they are 4-5 in.

(engelska wikipedia)

Den kanske sneglade lite på dig när du studerade den? :lol:

"måste bita av räkan fort.."

www.netflies.se

nominerad till årets edgare 2012

Yup, vattenskorpion. Sticker hål på insekter och suger ut innandömmet. Trevlig prick :P

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.

stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Yup, vattenskorpion. Sticker hål på insekter och suger ut innandömmet. Trevlig prick :P

Hade ingen aning om att de är predatorer. Hur i hela friden fångar de något, de kan ju knappt simma?

Imiterar de ett vasstrå kanske och väntar på bytet? Tror att de andas genom röret de har i baken.

När jag var liten fångade jag ofta vatteninsekter och fick ibland svarta vattenskorpioner. :)

Påminner mig om en sorts stekel som vi blev "utsatta för" 2007 i Kvikkjokk efter en fjällvandring.

Som en messerschmitt for denna stekel omkring mellan granarna. Plötsligt landade den på polarens ben och försökte sticka in röret genom byxorna på honom... gissa om han fick panik!? :D

Någon som vet vad det är för stekel?

Storlek c:a 6 cm (!)

/Göran

post-3316-0-46014900-1307778235_thumb.jp

De är äckliga som fanken :P

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.

stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

• Author

Plötsligt landade den på polarens ben och försökte sticka in röret genom byxorna på honom... gissa om han fick panik!? :D

Den korspollinationen skulle säkert ha gett ett knippe riktigt fula ungarlaugh.gif