Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är dags för mig att starta en kasttråd. Jag vet inte hur aktiv jag kommer att vara men jag ska försöka uppdatera den ibland så att jag kan få nya råd om hur jag kan utvecklas.

I torsdag träffades fyra edgare på en gräsmatta i Solna och tre av oss blev filmade. Två sekvenser är på mig; KingOne och lagrace har varsin.

Först jag. På slutet minns jag att jag fick lite för mycket lina i luften, lite mer än jag klarade av, men i övrigt får jag stå för min teknik. Jag låter er kommentera även om jag ser en del fel själv.

En till. Jag tror att jag hade lite trassel men va fan, det är så här jag ser ut när jag kastar:

Härnäst har vi KingOne.

KingOne

Och till sist lagrace:

lagrace

Det är härmed öppet att kommentera. ;)

Posted (edited)

Ser jättebra ut Matthias! :)

men....

Sänk inte spöt vid bakkasten, och lite för ryckiga kast.

Försök att ha en mera accelererande spöföring. ;)

edit, jag tittade igen på dig.

Vilken otrolig förbättring från senast! :)

Edited by keester
Posted

På din andra film ser man tydligt att du för spötoppen med konstant hastighet.

Försök att tänka att du ska kasta något långt bort.

Det ultimata är ju då att haså mycket hastighet i slutet som det är möjligt.

En acceleration är viktig, så att spöt hänger med.

Posted (edited)

Kingen, jag misstänker att det inte var ett trettimeters kast?

Ser jättebra ut, men titta lite på framkastet!

Lite lite creep, osso lite för brutal start. Jämnför med bakkasten som ser bra ut.

edit, försök att följa med bakåt med spöt efter stoppet istället för att stanna.

Edited by keester
Posted (edited)

Martin, det ser ut som du kastar med ett långt jättetungt spö.

Prova att kasta närmare kroppen.

Lägg en sedel mellan överarmen och kroppen. Prova kasta utan att tappa den.

Och så är din kastsektor väldigt stor.

Det kan vara ett tecken på att du känner stress med så mycket lina i luften.

Prova att vänja dig med elva-ett, tekniken med mindre lina ute.

edit, glömde att berömma dig. Perfekt timing på dubbeldraget. :)

Edited by keester
Posted

Keester har bra synpunkter. Jag är dålig på att se småsaker men det enda jag "stör" mig på är framkastet/stoppet i leveransen. Pröva att hoppa över det sista framkastet och leverera i ett av luftkasten :)

Posted (edited)

..ser juh bra ut! ..jobba med mer kroppen oxå som kastnördarna Ronny,Sasse,Siikavaara..m fl.

Tänkte att jag väntar med det tills jag blivit bättre på att kasta som när jag fiskar. Om jag börjar sikta på att kasta riktigt långt blir jag så illa tvungen börja att röra kroppen.

men....

Jag tappade så att säga ut lite för mycket lina i det kastet och därför kan det ha blivit lite mer ryckigt än normalt. Båda filmerna ser jag att jag creepar en del, ibland ser det ut som om att jag aldrig överhuvudtaget stoppar. Både fram och bak dessutom.

På din andra film ser man tydligt att du för spötoppen med konstant hastighet.

Försök att tänka att du ska kasta något långt bort.

Det ultimata är ju då att haså mycket hastighet i slutet som det är möjligt.

En acceleration är viktig, så att spöt hänger med.

Tomaten försöker jag tänka på, den som sitter på spötoppen och man ska sprätta iväg. Jag var ute för en stund sedan och fick till ett par riktigt bra kast när jag mindes accelerationen och att hålla inne kastsektorn. Jag fick inte till tafssträck alls i Solna men idag gick det betydligt bättre. Visserligen hade jag mer medvind nu men i alla fall, det gick bättre. Jag väntade ut linsträckningen fram mer idag efter synpunkter av de andra i torsdags.

Tack förresten, det känns bra!

Keester har bra synpunkter. Jag är dålig på att se småsaker men det enda jag "stör" mig på är framkastet/stoppet i leveransen. Pröva att hoppa över det sista framkastet och leverera i ett av luftkasten :)

Ett av mina gamla problem. "Nu tar vi i lite extra för nu ska linan ut!" :)

Edited by MathiasL
Posted

men....

Förstod du vad jag menar med att du sänker spöt?

Det är inte toppen utan hela spöt vid bakkastet.

Posted

Hej,

Korta in stroken och tänk basketekorg i båda riktningarna. Du har en stroke för över 30m.

Stoppa tidigare och bättre i både fk o bk.

Tänk på handleden i bk så du inte öppnar upp den för tidigt.

Försöka drifta med efter stoppet i bk.

Tänk också på kroppens rörelse, viss vridning förekommer.

Alltså börja armrörelsen först en bit innan kroppen får agera gör det rakt.

Annars en bra början keep up the good work.

//Christer

Posted

Härnäst har vi KingOne.

KingOne

Kingone ser faktiskt ganska bra ut.

Bra timing på dubbeldraget. Bra stopp i bk men fk är inte optimalt.

Stoppa lika i fk som i bk så kommer dina loopar att tryckas ihop.

Dra dubbeldraget mer igenom vid leveranskastet samtidigt som du stoppar tidigare.

Du kommer att öka flera meter.

//Christer

Posted

Och till sist lagrace:

lagrace

Hej,

Fjutta drag i bk dra ut ordentligt. Tänk också på att du har ett väldigt snabbt drag som kan

leda till tailing loop blir nog ett litet ryck i spötoppen. Dra inte i sidled utan rakt ner. I sidled drar du spötoppen

från den raka linjen.

Din stroke får du korta in och räta upp spöföringen.

Kroppen har stora vridningar, stabilisera utförandet i rak form.

Tänk även du basketkorg mycket tidigare stopp i bk o fk.

Det får räcka så länge.

Du har lite att jobba med. Det kommer att bli hur bra som helst.

Ta en sak i sänder och bygg på efterhand när du känner att varje moment är kontrollerat.

//Christer

Posted

Tjena!

Roligt med en kasttråd till! Äntligen en tråd där jag kan känna att det är någon som ligger på samma nivå som mig :wub:

Kör hårt!

Posted

Tjena!

Tittat på dina klipp nu ett antal gånger stiger dina tittar siffror drastiskt så är det jag :lol:

Eftersom det kommit så många tips innan så har jag inget nytt att tillägga som tillför något nytt :P MEN jag skriver ändå på vad jag tänkte på :lol:

-Det som jag reagerade på var fk. Det går med jämnhastighet borde vara en ökande hastighet.

-Att flytta vikten kan göra en del har jag förstått det som. Jag förstår att du övar på att kasta som du gör när du fiskar men jag tror att man kan utnyttja det även i praktiskt fiske dock inte lika mycket som när man står på gräs men ändå. Ställ ena foten framför den andra och flytta kroppstyngden mellan fötterna trots att man bara har den ena foten lite framför den andra så tor jag att denna lilla förflyttning gör att kroppen kopplas in i kastet.

Nu är ju detta ett råd liknande den döve leder den blinde men någon gång så måste jag ge mig in i råd cirkusen :P

Hörs och ses

Posted (edited)

Kingen, jag misstänker att det inte var ett trettimeters kast?

Ser jättebra ut, men titta lite på framkastet!

Lite lite creep, osso lite för brutal start. Jämnför med bakkasten som ser bra ut.

edit, försök att följa med bakåt med spöt efter stoppet istället för att stanna.

Tjena Juha!

Det var det första jag såg direkt när jag tittade på Mathias mobil som han filmade med, nämligen, lite, liiite creep som jag kan justera och det ska jag också jobba på framöver!

Vid klippet i fråga står jag och håller mellan 15-20 meter lina utanför spötoppen och stod mest och lattjade lite, kan kasta "snyggare" om jag vill, men kastar inte 30-meter på beställning ska du veta :lol:

Synd att du inte kunde komma förbi!

Kingone ser faktiskt ganska bra ut.

Bra timing på dubbeldraget. Bra stopp i bk men fk är inte optimalt.

Stoppa lika i fk som i bk så kommer dina loopar att tryckas ihop.

Dra dubbeldraget mer igenom vid leveranskastet samtidigt som du stoppar tidigare.

Du kommer att öka flera meter.

//Christer

Tack Christer!

Jämför jag med ett år sedan så känns det numera som jag lattjar ut 25 meter, så var det inte för ett år sedan, så allt går framåt = kul! -_-

Nu var inte detta klipp tänkt att visa när jag kastar som längst, höll ca 20 meter lina i luften, men förstår vad du menar med att jag kan tjäna in på ett mer tajmat dubbeldrag/stopp i fk, tar med mig av vad alla skriver och ska jobba vidare på mina kast redan till veckan, f-n snart ska man ju till fjällen igen och det gäller att komma så bra förberedd som man bara kan!

Edited by Kingone
Posted

...försök att följa med bakåt med spöt efter stoppet istället för att stanna.

Ibland är det så j-kla svårt att överföra en känsla i kastet, man tror att man kastar på ett visst sätt, men sedan när man ser filmen så ser det helt annorlunda ut, som jag skrev ovan så såg jag tidigt i filmen att jag stannade och sedan påbörjade fk lite för snabbt, utan att drifta något nämnvärt, det ska jobbas på, samt stoppet i fk, allt för att bättra på/förenkla mina kast, känns som jag är något på spåret och när jag får ihop allt så är jag snart uppe på 32-33 meter, så du gör bäst i att träna om du ska hänga på tåget -_-

Nej, nu sova, mvh Kingen (som varit på 40-års kalas)

Posted (edited)

Härligt att ni kör på med kastningen. Tänkte kika förbi fältet någon gång (jobbar i solna).

Jag tycker mig kunna se en Mariestad stå på gräset där Kingone kastar? Ser jag fel? ;)

Edited by karki
Posted

Härligt att ni kör på med kastningen. Tänkte kika förbi fältet någon gång (jobbar i solna).

Jag tycker mig kunna se en Mariestad stå på gräset där Kingone kastar? Ser jag fel? ;)

Kul om du tittar förbi! :)

2,8 ttor brukar drickas på träffarna, men denna var jag inte med på.

Kan kanske vara en förklaring att det gick så bra för Kingen? :D

Posted

Jag vill bara berätta, av nån anledning?

Det syns inte på filmen, men när jag fiskat med Kingone så kör han closed stance. Dvs andra benet fram.

Och dom vackra stabila kasten han gör då är verkligen "poetry in motion".. :wub:

Posted

Det är dags för mig att starta en kasttråd. Jag vet inte hur aktiv jag kommer att vara men jag ska försöka uppdatera den ibland så att jag kan få nya råd om hur jag kan utvecklas.

I torsdag träffades fyra edgare på en gräsmatta i Solna och tre av oss blev filmade. Två sekvenser är på mig; KingOne och lagrace har varsin.

Först jag. På slutet minns jag att jag fick lite för mycket lina i luften, lite mer än jag klarade av, men i övrigt får jag stå för min teknik. Jag låter er kommentera även om jag ser en del fel själv.

En till. Jag tror att jag hade lite trassel men va fan, det är så här jag ser ut när jag kastar:

Härnäst har vi KingOne.

KingOne

Och till sist lagrace:

lagrace

Det är härmed öppet att kommentera. ;)

Hej Mathias... några saker

1. Som Christer skriver, du har en lång stroke för linlängden. Du kan kasta med betydligt kortare stroke när du övar vanlig kastning. Det ser ansträngt ut och som om du sträcker dig för att nå... Man ska alltid anpassa sin stroke efter linlängden efter principen kort lina = kort stroke och lång lina lång stroke. Det blir svårare att behålla en rak och fin tracking med en lång stroke, därför är det också svårare att kasta långt och det krävs mycket övning innan man behärskar att bära riktigt lång lina.

2. Stance. Du står nu i en neutral stance med fötterna intill varandra och kroppen i kastriktningen, testa att välja en öppen eller sluten stance. Dvs (för en högerhänt kastare) vänster fot först (öppen) eller höger fot först (sluten). Då kan du förmodligen också förlänga din stroke utan att det ser "vingligt" ut :) Du kommer också att kunna förflytta kroppen på ett helt annat sätt om du placerar fötterna annorlunda.

3. Rotation av överkroppen bör ske innan kraftisättningen kommer. Nu roterar du samtidigt som du applicerar kraft, det brukar innebära att du även vrider spötoppen i en halvcirelformad rörelse. Kolla detta klipp så ser du att jag roterar överkroppen först och påbörjar själva kastet sedan. Jag roterar mig alltså i position och påbörjar sedan kastet.

. Kolla också stancen.

4. Creep mellan fram och bakkast. Du drar tillbaka spöet innan du har kontakt med linan precis innan bakkastet påbörjas, testa att vänta ut linan innan spöet förs bakåt. Detta kommer att bli lättare med kortare stroke. Det finns något som heter "slide load" som innebär att du möter linan med spöet genom att helt enkelt låta linan glida genom spöringarna när du sätter fart på spöet, vänta med det och lär dig en helt "creepfri" kastning först. Du ser det i mitt klipp och det beror på att stroken helt enkelt är så lång att man inte når tillräckligt långt bak med linhanden.

En sak som jag gillar är att du kastar i samma plan, kika på rullen så ser du att den förs i en hyfsat rak linje genom kastet. Du kommer också att kunna rotera senare med lite övning (och genom att korta ner din stroke), en sådan lång stroke kräver en rejäl translation/drag alltså en förflyttning av spöet utan att det roteras :)

Lycka till!

VH

Staffan