Hoppa till innehåll

MathiasL:s kastövningar


Recommended Posts

Det är ofta en vridning i handleden, desto mer påtaglig ju mer du tar i :) Jag sliter självmed detta hela tiden

VH

Staffan

Skönt att höra, eller jobbigt, beroende på hur man ser på det. Skönt att det inte bara är jag, jobbigt att man aldrig kan anse se sig bli fullärd. Du ligger väl tusen timmar före mig i träningsmängd och övar fortfarande med den detaljen...

Fiskade igår och jag märkte att så länge jag hade plats för bakkastet gick det mycket bra men så fort jag blev minsta stressad för att sätta flugan i träd fick jag tailing loopar.

Jag insåg igår varför jag sänker spötoppen väldigt mycket vid speciellt leveransen. Det beror på att jag vill undvika tailing loopar. Kompenserar ett fel med ett annat fel, det är vad det handlar om. Att lära om tar tid. Det är en sak att komma ihåg det på gräsmattan, en helt annan när jag ska pricka ett vak. Det är bara att fortsätta nöta.

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressanta reflektioner :) Jag arbetar med alla detaljer hela tiden och linans form är min feed-back. Ett konstant putsande på detaljer och jag blir aldrig färdig, bara trött till och från. Keep on struggeling... och trevlig midsommar.

Vh

Staffan

Trevlig midsommar du också. Nu ska jag släppa allt vad fiske och kastning heter för idag, men jag vågar inte säga för helgen. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag tog jag mig till en gräsmatta som ligger bredvid en rugbyplan här i Söderort. Riktigt fin gräsyta, inget som helst trassel med linan. Det blåste mycket lite och jag spände ut mitt nyinköpta måttband och började att kasta. Jag kom direkt upp till 24 meter utan problem och efter lite eftertanke och korrigeringar började jag att närma mig 25. Sist jag mätte upp kast kom jag 25,5 som längst och som alltså var mitt rekord. Till slut slog jag den noteringen och tamejtusan klarade jag av att ta mig också över 26. Häftigt!

Jag försökte hålla koll på mitt bakkast och såg att det stack utåt höger och då ställde jag mig på mitten av måttbandet och försökte rätta till det. Det gick okej tror jag. Vidare under övningarna tänkte jag på basketkorgen, tomaten, att inte börja draget innan spörörelsen och mitt ibland allt teoretiserande hann jag med att kasta över 27 meter! Ett par gånger dessutom. Över 26 kom jag nu ofta.

Ännu en gång tog jag måttbandet till hjälp och sa till mig själv att jag skulle göra fem kast och verkligen försöka läggan linan på bandet. I det tredje kastade jag 28 meter. Linänden låg så fint på 26 meter och tafsen var nästan helt sträckt. På en vecka har jag ökat mitt pers med 2,5 meter. Hoppsan Kerstin!

Dessutom var det här med loopfyran och en klass fem-lina. Jag har nästan bara övat med sexan tidigare men eftersom det var så lite blåst ville jag testa vad jag klarade av med den.

Det går framåt. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort grattis Mathias till nya rekordet!!

Du ser, träning ger resultat, bra jobbat!

För egen del så hade jag en del olater jag dragit på mig sista tiden, tror det har haft att göra med att man glömt bort att öva grunder, utan istället bara försökt kasta så långt man bara kan, så därför var jag idag till min plats där jag håller till och började om lite från scratch, plus att jag provade ett nytt grepp i min strävan efter att få en bättre/rakare tracking i min spöföring.

Försökte även lugna ner mitt drag lite och fick då möjlighet att tajma mitt kast lite bättre och idag stämde allt bra mycket bättre än sist, finns fortfarande en del att slipa på, men hann iaf avsluta passet med att kasta ut min Sameo Python wf5:a för första gången i mitt liv, det har jag aldrig tidigare varit nära att göra då jag hade problem med mitt AEG att skjuta den sista biten bra, ihop med nya spöt gick det alldeles utmärkt, linan kändes också kanon ihop på spöt, så länge man tajmar kasten.

Provade också pekfingergreppet och det kändes iaf okej att kasta med handen på det viset, ska kolla om det blev bättre då jag lyckades filma lite också.

Känns iaf som man är redo för fjället och ska ge öringarna en ordentlig match iår :D

Hör och syns, mvh Kingen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort grattis Mathias till nya rekordet!!

Du ser, träning ger resultat, bra jobbat!

För egen del så hade jag en del olater jag dragit på mig sista tiden, tror det har haft att göra med att man glömt bort att öva grunder, utan istället bara försökt kasta så långt man bara kan, så därför var jag idag till min plats där jag håller till och började om lite från scratch, plus att jag provade ett nytt grepp i min strävan efter att få en bättre/rakare tracking i min spöföring.

Försökte även lugna ner mitt drag lite och fick då möjlighet att tajma mitt kast lite bättre och idag stämde allt bra mycket bättre än sist, finns fortfarande en del att slipa på, men hann iaf avsluta passet med att kasta ut min Sameo Python wf5:a för första gången i mitt liv, det har jag aldrig tidigare varit nära att göra då jag hade problem med mitt AEG att skjuta den sista biten bra, ihop med nya spöt gick det alldeles utmärkt, linan kändes också kanon ihop på spöt, så länge man tajmar kasten.

Provade också pekfingergreppet och det kändes iaf okej att kasta med handen på det viset, ska kolla om det blev bättre då jag lyckades filma lite också.

Känns iaf som man är redo för fjället och ska ge öringarna en ordentlig match iår :D

Hör och syns, mvh Kingen

Tack så mycket! Har inte hunnit träna något mer sedan dess och till helgen blir det inget men nästa vecka, då är jag tillbaka, men på gräsmattor i Bromma istället.

Hur lång är Python-linan? Om ett tag ska jag testa mina Rio Gold under träning, tror att jag kan ta en eller ett par meter till med dem. De jag använder nu är inte direkt steroiddopade. Golden skjuter betydligt bättre vilket jag märkt vid fiske. Jag har inte fått femman än men den är på väg.

Jag ska också gå ut med GL Coastal-sjuan då det ju faktiskt är den eller liknande som jag faktiskt har nytta av att kasta långt med. Tvivlar på att 30 + kommer till användning för en fyra-femma och en Pheasant Tail. :) Klarar jag däremot 30+ med en sjua eller mer blir det faktiskt roligare att fiska havsöring än att fisa på med 20 meter.

Därmed inte sagt att jag slutar öva med de andra, det var bara en tanke.

Jag är säker på att du kommer ha bra fiske där borta, bara du slipper dåligt väder och högt vatten. Kör hårt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Har inte hunnit träna något mer sedan dess och till helgen blir det inget men nästa vecka, då är jag tillbaka, men på gräsmattor i Bromma istället.

Hur lång är Python-linan? Om ett tag ska jag testa mina Rio Gold under träning, tror att jag kan ta en eller ett par meter till med dem. De jag använder nu är inte direkt steroiddopade. Golden skjuter betydligt bättre vilket jag märkt vid fiske. Jag har inte fått femman än men den är på väg.

Jag ska också gå ut med GL Coastal-sjuan då det ju faktiskt är den eller liknande som jag faktiskt har nytta av att kasta långt med. Tvivlar på att 30 + kommer till användning för en fyra-femma och en Pheasant Tail. :) Klarar jag däremot 30+ med en sjua eller mer blir det faktiskt roligare att fiska havsöring än att fisa på med 20 meter.

Därmed inte sagt att jag slutar öva med de andra, det var bara en tanke.

Jag är säker på att du kommer ha bra fiske där borta, bara du slipper dåligt väder och högt vatten. Kör hårt!

En av de som skulle med till veckan har hoppat av, så nu måste vi stanna en dag till på fjället, vi sprider nu hans fiskedygn på oss andra = vipps så har man en dag till däruppe, f-n vad jobbigt :D

Python-linan läste jag mig till att den är 30.48 meter, mätte aldrig kastet idag (inget måttband med), men stegade upp till runt 28-29 till fluffet...kastade bara ett par längdkast, ca 2-3 st i slutet på passet, i övrigt jobbade jag som mest med ca 15 meter lina utanför spötoppen -_-

Filmade lite idag och vid kast med kort lina ute så upptäckte jag lite brister, linbågarna blir tokvida (i mina mått mätt) då jag varken accelererar eller stoppar där jag önskar, ser ut som om jag står och kastar med samma acceleration hela tiden, behöver hitta en känsla av att det ökar mera till stoppet, vid sidokast längs med backen ser det bättre ut, men så fort jag tar upp spöt så tappar jag något i känslan, men det är små detaljer, bra iaf med videokameran, den ljuger aldrig ^_^

Det jag märkt vid kusten är att kasta långt kan vara bra, problemet för min del är när man står utvadad en bit och behöver få höjd på kastet för att linan inte ska fastna i vattnet bakom en, det ställer till det lite, sällan jag kastar över 20-25 meter vid kusten, om jag inte har bra med plats bakom mig eller ex står på en brygga, funtat på linkorg också, blir lite trassel att hålla koll på all löslina som ligger i vattnet runt i kring en...

Hörs!

Redigerad med Kingone
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Filmade lite idag och vid kast med kort lina ute så upptäckte jag lite brister, linbågarna blir tokvida (i mina mått mätt) då jag varken accelererar eller stoppar där jag önskar, ser ut som om jag står och kastar med samma acceleration hela tiden, behöver hitta en känsla av att det ökar mera till stoppet, vid sidokast längs med backen ser det bättre ut, men så fort jag tar upp spöt så tappar jag något i känslan, men det är små detaljer, bra iaf med videokameran, den ljuger aldrig ^_^

Läste lite idag på en internetsite och fick inspiration att dra upp till gräsmattan ikväll igen Mathias och öva korta kast med fokus på bakkastet/stoppet/drift, 3 st övningar hade jag tänkt köra, kom uppp till fältet, fullt med folk, överallt, hittade en plats nära ett område med kolonilotter och roddade ihop spöt, tog några snabba kast, hade tänkt filma lite på mina övningar, men...

...dom kör in med bilar där och så klart kommer det en bil som önskar köra förbi där jag står, lägger spöt åt sidan, flyttar min cykel och ger dem plats, tänker mig inte riktigt för vart jag lagt mitt spö, hinner dock bara upptäcka att bilen kör förbi, ca 50 cm från butten på mitt nyköpta Streamdance, snacka om att det var nära att en olycka hände :o

Fick hjärtat i halsgropen och mäktade inte med att träna mer efter det, packade ihop och hoppas hinna ta mig ut på ett nytt pass innan jag drar till fjälls, hann iaf på den korta tiden känna en sak i bakkastet, något som förhoppningsvis jag kan ta med mig till fjälls, men är egentligen inte orolig, ska bara njuta av att få fiska lite igen och slippa tänka på tekniken vid överhandskastet, utan bara istället kunna fiska och vara glad!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste lite idag på en internetsite och fick inspiration att dra upp till gräsmattan ikväll igen Mathias och öva korta kast med fokus på bakkastet/stoppet/drift, 3 st övningar hade jag tänkt köra, kom uppp till fältet, fullt med folk, överallt, hittade en plats nära ett område med kolonilotter och roddade ihop spöt, tog några snabba kast, hade tänkt filma lite på mina övningar, men...

...dom kör in med bilar där och så klart kommer det en bil som önskar köra förbi där jag står, lägger spöt åt sidan, flyttar min cykel och ger dem plats, tänker mig inte riktigt för vart jag lagt mitt spö, hinner dock bara upptäcka att bilen kör förbi, ca 50 cm från butten på mitt nyköpta Streamdance, snacka om att det var nära att en olycka hände :o

Fick hjärtat i halsgropen och mäktade inte med att träna mer efter det, packade ihop och hoppas hinna ta mig ut på ett nytt pass innan jag drar till fjälls, hann iaf på den korta tiden känna en sak i bakkastet, något som förhoppningsvis jag kan ta med mig till fjälls, men är egentligen inte orolig, ska bara njuta av att få fiska lite igen och slippa tänka på tekniken vid överhandskastet, utan bara istället kunna fiska och vara glad!!

Aj, jobbigt med den paniken men skönt att inget kördes på. Jag såg på dina förra bilder att du stod vid E4:an, på planen där Uppland Väsbys bebyggelse börjar, eller hur? Har aldrig sett något stå där och kasta. :)

Bara fiska och vara glad. Låter som en plan. Jag ska också försöka släppa allt vad teknik heter på semestern och bara fiska. Märker att det lätt blir att jag funderar mer på hur jag kastar än hur jag fiskar. :/ Antagligen är det så under den här utvecklingsfasen och är övergående. Jag kan leva med ett år av teknikfixering om den betyder att jag kan kasta problemfritt de kommande trettio åren. Det blir ändå tio fler år med bra teknik än de tjugo med dålig. :)

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aj, jobbigt med den paniken men skönt att inget kördes på. Jag såg på dina förra bilder att du stod vid E4:an, på planen där Uppland Väsbys bebyggelse börjar, eller hur? Har aldrig sett något stå där och kasta. :)

Bara fiska och vara glad. Låter som en plan. Jag ska också försöka släppa allt vad teknik heter på semestern och bara fiska. Märker att det lätt blir att jag funderar mer på hur jag kastar än hur jag fiskar. :/ Antagligen är det så under den här utvecklingsfasen och är övergående. Jag kan leva med ett år av teknikfixering om den betyder att jag kan kasta problemfritt de kommande trettio åren. Det blir ändå tio fler år med bra teknik än de tjugo med dålig. :)

På bilderna står jag på ett stort gräsområde som ligger strax till höger om E4:an om man kommer från Arlanda/Märsta hållet, strax innan Väsby-avfarten, oftast där jag tränat men letar ett lugnare område så man slipper allt ljud från bilar.

Skönt att inget hände med spöt...det är så skönt att kasta med!

Bra tanke om teknikomläggning som ska hålla i ex antal år, lika för mig, problemet blir bara när jag grottar in mig för mycket kring tekniken och glömmer bort att fiska och ha kul, för egen del nu när man kommer upp till fjället blir det första att öva på att lägga ut flugan så man får ett bra/längre flyt på den, över fiskens förmodade ståndplats -_-

Åker nu på lördag, hemma nästa söndag som det ser ut, återkommer med bilder och rapport!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På bilderna står jag på ett stort gräsområde som ligger strax till höger om E4:an om man kommer från Arlanda/Märsta hållet, strax innan Väsby-avfarten, oftast där jag tränat men letar ett lugnare område så man slipper allt ljud från bilar.

Skönt att inget hände med spöt...det är så skönt att kasta med!

Bra tanke om teknikomläggning som ska hålla i ex antal år, lika för mig, problemet blir bara när jag grottar in mig för mycket kring tekniken och glömmer bort att fiska och ha kul, för egen del nu när man kommer upp till fjället blir det första att öva på att lägga ut flugan så man får ett bra/längre flyt på den, över fiskens förmodade ståndplats -_-

Åker nu på lördag, hemma nästa söndag som det ser ut, återkommer med bilder och rapport!

Kände igen platsen på träden. ;)

Helt ur det blå har jag blivit sugen på en Loomis Whispercreek och/eller en splitcanespö. Läste att det går att få tag på begagnade canespön för upp till 2000 kr. Det är nästan gratis som jag ser det. Loomisspöet verkar fint då jag skulle vilja ha ett onödigt dyrt spö (*) som dessutom inte är en naturlig långkastare. Jag vill ha ett med långsammare aktion också, utöver de jag redan har. Men det är så dyrt att jag inte kommer att köpa ett innan hösten, om ens då. Det kanske stannar vid en dröm. ;)

(*) Tycker att jag är värd det. :)

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt ur det blå har jag blivit sugen på en Loomis Whispercreek och/eller en splitcanespö. Läste att det går att få tag på begagnade canespön för upp till 2000 kr. Det är nästan gratis som jag ser det. Loomisspöet verkar fint då jag skulle vilja ha ett onödigt dyrt spö (*) som dessutom inte är en naturlig långkastare. Jag vill ha ett med långsammare aktion också, utöver de jag redan har. Men det är så dyrt att jag inte kommer att köpa ett innan hösten, om ens då. Det kanske stannar vid en dröm. ;)

(*) Tycker att jag är värd det. :)

Klart du är värd ett onödigt dyrt spö :D

Visst känns mitt Streamdance inte som det mjukaste/långsammaste jag kastat med men tror det kommer funka perfa på kort avstånd och hoppas även det känns bra att drilla med, annars får man väl börja leta efter ett med långsammare aktion, testade ett som min bror har förut, ett med riktigt långsam aktion, kom inte alls överens med det (lär säkert behövas en del träning för att hitta rytmen), kör nog vidare på de jag nu kör med, känns bara mitt Streamdance riktigt gött att drilla med behöver jag inte nytt spö på många år!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ojoj ... Måste bara nämna i sammanhanget: idag ( i L.A.) köpte jag själv ett onödigt dyrt "långsamt" Scott G2, 9 fot klass 6. Testade sage zxl och orvis helios (?) också men de var inte lika sköna. Häpp!

Nöjd och lite svettig nu.

Först på tisdag får jag fiska med det.

Återstår att se om det fixar kustfiske också. Jag vill ju ha det som en super-allroundare.

/mart

Ps. Sen har jag köpt ett till spö här borta, för en tjugondel så mycket dollar. Det är gult och vackert. Mer om det en annan gång :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ojoj ... Måste bara nämna i sammanhanget: idag ( i L.A.) köpte jag själv ett onödigt dyrt "långsamt" Scott G2, 9 fot klass 6. Testade sage zxl och orvis helios (?) också men de var inte lika sköna. Häpp!

Nöjd och lite svettig nu.

Först på tisdag får jag fiska med det.

Återstår att se om det fixar kustfiske också. Jag vill ju ha det som en super-allroundare.

/mart

Ps. Sen har jag köpt ett till spö här borta, för en tjugondel så mycket dollar. Det är gult och vackert. Mer om det en annan gång :)

Är du i Ell Ei? :) Schysst! Ser fram emot att se spöna, speciellt det gula. Själv är jag nära att skaffa ett gulbrunt kort spö. Fortsättning följer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var precis ute och övade lite. Jäklar vad det kändes bra. Sexan jag använder är vad jag vet 25 meter lång och gång på gång kastade jag ut hela linan. Det bästa kastet drog ut ca 4 meter backing, ungefär 1 2/3 spölängd. Ändå kändes kastningen lite racklig allt som oftast men jag fick till många smala loopar i framkasten. Ett bra pass.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men om du kommer ifrån flyttfixet och vill fiska så kan jag imorrn. Och dan efter. Och efter den. Och efter den......... :)

Om det inte är så att du bjuder in mig till fiske i Sierra Nevada eller the Rockies så gissar jag att du är tillbaka från USA. Flyttfixet är inte klart, ett ständigt plock pågår men jag hinner öva lite åtminstone. Både med riktiga spön och innespöet. Dessutom jobbar jag hela juli och har helt ärligt inte riktigt energi till att fiska. Fast abborrfiske i t ex Mälaren skulle kanske kunna funka någon kväll, dock inte den här veckan. Regnbågsfiske får vänta till hösten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort två pass i helgen. Igår gick det helt åt fanders dåligt. Kom knappt över 25 meter. Vindarna snurrade runt men de kan inte ursäkta min för dagen usla teknik.

Idag var åtminstone vinden stabil om än relativt stark. Jag fick till många kast över 28 meter och det bästa mätte 28,9. Spö och lina var för dagen sexor och jag har mätt upp linan, den är 23,5 m och inte 25 som jag trott. Den är inte helt idealisk längre med tanke på att jag får dra ut en del backing och den fastnar precis överallt. På försommaren var det maskrosor och nu på sistone har klöverblommor varit mina fiender.

Ja, jag är rätt nöjd med dagen. Att klara många kast över 28 meter är inte kattskit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis, väldigt stark utvecklingskurva på dig.

Tack. Det tog ett tag men jag har börjat förstå kastningens olika delmoment. Utan den förståelsen hade jag inte kunnat utvecklas så här fort.

Jag är imponerad över er iver och disciplin, men visst är det roligt? För att ta nästa steg till en bättre kastare så krävs ofta att man gör något man inte gjort tidigare, något som inte känns helt bekvämt i början. Kör hårt!VhStaffan

Jag har nött ganska många timmar i år och det roliga är att för varje meter jag vinner så känns ändå kastningen likadan på så sätt att jag tycker att jag gör en massa småmissar hela tiden, men längden blir stadigt bättre.

Vad jag behöver träna mer på är att hålla mer lina i luften. Antagligen ligger jag på ca 16-18 meter som längst och det är inte värst mycket. 20 känns som ett minimum.

Det är jättekul att kastträna. Det kan nästan bli lite meditativt.

Övning ger färdighet :)

Yes sir, det vet du om någon.

Tack alla för er uppmuntran.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Vänligen ta alla frågor via PM, som jag skrev i mitt inlägg. Upptäckte din fråga nu av ren slump. Jag PM:ar dig.
    • Hardy kasettrulle vilken som. Pris efter skick. Stl 4000 5000 6000 Allt av intresse.
    • Bägge är slow intermediate (jag hade väl inte erbjudit en flytis om du frågar efter intermediate... ;)). Minns inte om Rion har intermediate running line eller inte, Sonar har flytande running line. Bägge är också 'halvklass upp'. Vad har du tänkt kasta flugmässigt och med vilket/vilka spön (jag fiskar själv mer intermediate än flyt) så ska vi se vad vi kan hitta för passande lina i gömmorna (håller som bäst på att städa;))?  Bägge linorna är aldelles ypperliga för streamerfiske - jag hade dock satsat på en Sonar. Har varit min standardlina för havsöring i snart 10 år.
    • Där kan det kanske finnas något, ja. Men du får hjälpa mig med vilka som är intermediate. Jag har inte den kollen...
    • A. Nej korrekt. Men det finns taperingar som är förbannat bra, år ut och år in. SA GPX som sedan blev MPX är ett exempel. Upplever dessutom att SA förefaller ha väldigt god kvalitetskontroll. Se även Wullf TT, TT+ och Joan Wulff sig. De har funnits i rätt många år vid det här laget... Om de är magiska eller inte ska jag låta vara osagt. Men Wullf gör förbenat trevliga torrfluglinor. B. Duh! Men ja - det är därför jag föredrar SA framför RIO. Materialet brukar vara bättre. RIO är dessutom generellt tyngre än SA (se nedan). Jag gillar Gold, men upplever RIOs linor som... ja... formlösa på något sätt - coatingen är trevligare på SA och Wulff. Mindre 'smetig'. De överlever dessutom längre (baserat på RIO Perception 7wt, Gold 6/7wt, Outbound Short 6/7wt, Outbound Long 5/6 wt, Seatrout 6wt och säkert någon annan jag glömt/förträngt). C. Ja, det är det som är ett 'western style head' - en halvklass upp för att kunna handskas med vind (sedan sisådär 80 år tillbaks... https://flylifemagazine.com/part-i-history-of-us-shooting-heads/). Måna tillverkare överviktar linorna till förbannelse (läs RIO) andra mer måttligt (SA) eller fullständigt obetydligt (Wulff). Wulffs halvklassade linor är precis det. Vill man inte ha en halvklassad lina väljer man en helklassad lina... Med det sagt - jag skaffade förra året SA Sonar Emerger tip samt en Infinity - bägge 6wt, bägge väger som en 7wt (alltså inte 6,5 wt) enligt tillverkaren. Detta är då för att kunna handskas med tunga/vindfångande riggar med multipla flugor, att kasta indikatorer och annat skit. Vill man ha en smidig torrfluglina väljer man inte dessa - då de helt sonika är skapade för långa kast med knixiga riggar . Vill man kasta långa krångliga riggar väljer man sannolikt inte en smidig presentationslina. Samtidigt - moderna spön är snabba och laddar (som regel) bättre med en något tyngre linor. Så även där fyller vikten en funktion. Och - då jag i dagarna börjat bryta in mitt G Series 6wt 8'8" (det blir inte mer 'western style' än så...) kan jag konstatera att trots att det är ett utpräglat torrflugspö så kastar det enkelt en Infinty 6:a eller sagda Emerger tip med 15' tafs med en #6 foam-gammarus. Jag väljer helklassat för fint presentationsfiske och halv-/helklass upp om jag fiskar i förhållanden/med riggar som kräver det - oavsett om det är ett Radian, ett Meridian eller mitt GS (Radian 6wt kastar lika bra med en ren sexa som en ren sjua - sweet spot på 6,5wt, Radian 7wt kastar lika bra med en 6,5 wt som en 7.5 wt - jag föredrar att underlina sjuan så oftast blir det en 6,5 wt, Meridian 6wt kastar lika enkelt en ren sexa som en 6,5:a som en sjua som en sju & en halva). -- SA levererar numer sina linor (eller en del av dem) i papperskartong spolade på en engångs pappersspole... Det är dock inte därför jag väljer dem... Enhands spey, i den mån man vill använda det finns (eller fanns för några år sedan) hos SA. Ska man dock inte fiska lax/öring/steelhead utan mer torrflugeorienterat väljer man med fördel en Triangle taper - nära nog oändligt lång klump med väldigt nim tapering, eller SA Expert distance/Trout. Men det är inte det jag plockar fram om det blåser mer än någon meter per sekund... Man kan ju också köpa en DT, dela den på mitten och sätta ihop med skjutlina...
    • OK. Idag blev det najs förhållanden med 2-4 m/s. Med vinden 45 grader från vänster var det lekande lätt att skicka ut infinityklumpen + ett par meter running line + en RIO Bonefish + 2 meter Stroft 0.35 skarvat i 3mm tafsring. Kastade en popper med märla som dropper, samt singelmärla. Fungerade perfekt. Det enda som inte samarbetade var fisken. Men det är så förbannat kul att kasta med ett klassiskt men ändå uppdaterat western style torrflugspö så det gjorde inget... För den som har läst (eller sett) 'A river runs through it' bör referensen till metronom vara uppenbar. Men - ett canespö går i fjärdedelstakt (tick-tock-tock-tock, tick-tock-tock-tock), det här går i halvtakt (tick-tock, tick-tock). Måhända får jag också hia mig lite i kastandet. Efter 20+ år med RPLXi 7wt, Loop Greenline 7wt, One 5w/6wt, Meridian 6wt samt då Radian 6/7wt är jag lite förstörd i timingen... Upplevde f.ö. samma sak när jag gick från One till Radian att det tog några pass att känna in det nya tempot. Att gå tillbaks till kortare <9 fot är dock en märklig men trevlig upplevelse. Makalöst energisnålt kastande - så pass att jag helt sonika bytte jag mitt Meridian mot ett Excocett 250 grain 8'8". Ska bli spännande att se hur det beter sig - och kul att testa ngt annat än Scott...
    • Se min annons. Finns använda SA Sonar 6wt (GPX/MPX-tapering/klumplängd - 12-isch meter) och Rio Seatrout 6wt (har för mig att den är tio, på ett ungefär).
    • Nån som har en liggande? Jag kommer använda den sällan, så inget dyrt. Hellre lite sliten och billig. Fabrikat och klumplängd tar jag ställning till när (om) det blir aktuellt. Tack!
    • Fantastiskt fint spö. Löp å köp om ni vill ha ett grymt havsöringsspö. Kombinera med Lajnelinan så blir det en magisk kombo👌
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...