Jump to content
Sign in to follow this  
MathiasL

MathiasL:s kastövningar

Recommended Posts

Tack kära solnaiter. :) Tur att ni finns, annars hade jag fortfarande kastat som en kratta och än färre läst den här tråden.;)

Jag har fått drilla harr och öring idag dessutom. Mest kastat tjeck men också en del rollkast. De börjar att sitta bra nu. Snart ska vi bada bastu vid älven, det blir skönt. Trevlig helg!

Från telefon

Så jäkla kul när det släpper. Bli dock inte för ledsen när det blir bakslag och går tungt. Det är kul att se folk göra denna resan.

De flesta som klagar på att man gräsmattekastar och tränar är de som oftast verkligen skulle behöva träna och se hur stor skillnad det gör. De som tror att de kastar rikigt bra har oftast en hel del att jobba på :)

Så jäkla kul när det släpper. Bli dock inte för ledsen när det blir bakslag och går tungt. Det är kul att se folk göra denna resan.

De flesta som klagar på att man gräsmattekastar och tränar är de som oftast verkligen skulle behöva träna och se hur stor skillnad det gör. De som tror att de kastar rikigt bra har oftast en hel del att jobba på :)

Fast det är inte så många som gör sig lustiga längre tack och lov. Acceptansen för träning verkat ha stigit.

Bakslag är inget jag oroar mig för längre. Jag har haft så många tröga perioder att jag är van. Det finns alltid något att förbättra vilket gör det utmanande och roligt. Ett mål är att undvika pajiga kast under fiske vilket är svårt att öva på. :D

Jag kan tänka mig att många vet att de behöver träna men att det är lite för pinsamt att gå ut och exponera sig för blickar. Det är ju lite besvärande ibland. Jag vill inte se ut som en byfåne heller men jag får finna mig i att se lite knäpp ut.

Från telefon

Arbeit macht vierzig meters. Grymt jobbat :D

Tack Tony. Mach schnell mit das Ausbildung. Eller nåt. Far du upp till Jämtland snart?

Från telefon

Jag och Kingen körde en shootout igår, vi kan kalla den för Väsby Cup (utan pokal dock). Fyra minuter x 3, bäst av tre vann alltså. Vi gjorde första omgången utan uppvärmning och det gick då så där. Kingen tog sig lite över 30 som bäst och jag låg strax över 29. Inte mycket att hänga i gran numera men i den andra omgången blev det bättre. Jag tog mig till 35,1 och Kingen klarade 34. Efter ytterligare lite valfri kastning genomförde vi sista set och jag slog Kingen med endast 4 dm, jag kastade 34,4. Det är fasen inte illa av två amatörer (om vi fortfarande är det) att klara över 34 två gånger var i en tävlingssituation.

Mitt val för dagen var Rio Gold Tournament #5 och 9' Hardy Sintrix Zenith #6. Kingens var Barrio GT 125 #5 och 9' Sage TCR # 6. Den där barriofemman är en grym lina, precis som sexan. Det var trevligt att få testa den också.

Fixar en pokal till nästa gång :-D

Ska ut och prova linan mera inom kort, känns iaf bra med en ny lina att träna med, den gamla var rätt sliten!

Såg tydligt att din träning gjort att du blivit stabilare och vi tar steg för steg framåt i våran utveckling, tror någon av oss klipper 38 innan året är över!!

Kastövningar och fiske så gott som varje dag under tre veckor gjorde mig gott. Tack för berömmet. Jag hoppas verkligen att vi kan öka en meter eller två i sommar. Det ska gå.

Dåligt med kastande efter vår showdown men det blir nog lite träning i veckan.

Från telefon.

Ett klipp från idag där jag bär ca 23 meter från rulle till tuss. Den filmades för Edgekastutmaningar men jag glömde att carry endast gällde utan dubbeldrag så jag lägger in den här istället. Jag tycker att jag har rätt bra koll på linan. I ett par bakkast ser man att jag lyfter spöt lite och det resulterade i tailar. Bra att få det filmat för tail i bakkastet blir jag inte av med när jag bär lite lina. Återkommer hela tiden.

Ett klipp från idag där jag bär ca 23 meter från rulle till tuss. Den filmades för Edgekastutmaningar men jag glömde att carry endast gällde utan dubbeldrag så jag lägger in den här istället. Jag tycker att jag har rätt bra koll på linan. I ett par bakkast ser man att jag lyfter spöt lite och det resulterade i tailar. Bra att få det filmat för tail i bakkastet blir jag inte av med när jag bär lite lina. Återkommer hela tiden.

Ser bra ut. Lugnt o fint.

23m carry räcker gott och väl till 40m kast i medvind ;)

Tack! Nja, nog tror jag att det krävs ett par meter eller tre till i luften för att jag ska klara 40, oavsett vind. Dessutom mäter jag här från rulle till tuss vilket i carry egentligen gör ca 20 meter i faktiskt linlängd. Eller 17,3 m utanför spötoppen. :D Förlåt, allvarligt så ska jag väl ha ca 24-25 meter lina ute från rullen om det ska bli minst 35 meter. Det här kastet var bara för att visa hur min kastning ser ut numera.

Tack Christer! :)

Eftersom ingen utveckling kan gå spikrakt upp vill jag skriva att för tillfället går distansträningen inget vidare för mig. Jag är ute 2-4 gånger i veckan, det har jag varit ganska länge nu, men jag har stött på patrull i distansövningarna. Jag har inte varit i närheten av 36 meter på en månad. I regel klarar jag höga 33 eller 34 en gång per pass men det blir ganska många haverier också. 34 en gång per träning är ett lyxproblem, det förstår jag, men jag hade hoppats på att vara en-två meter längre per pass vid det här laget. När jag lyckas fokusera går det i regel bra men de tillfällena är få. Allt är lite stressat just nu.

Vad som är bra är att kortdistans utan dubbeldrag börjar att sitta. Till och med "cross body-kasten" har tagit sig ordentligt i sommar (dvs att man kastar med den vanliga handen men över den andra axeln). Jag hade nytta av dem i april på västkusten när vinden kom från vänster. De är verkligen bra att kunna!

Att kasta med vänster hand är en helt annan historia. Okej utan drag, då får jag ut 15 meter hjälpligt, men när jag försöker dra, ajajaj. Högerhanden gör likadant som vänster, dvs vill göra draget på vänster sida om kroppen. Det ser inte klokt ut. Att lära om högern kan ta ett tag. :lol:

Roll- och switch funkar bättre och bättre. Jag var i Älvdalen för ett par veckor sedan och det blev mycket rollat i trängre lägen. Att träna dem på gräs är jag rätt less på men om det saknas vattendrag på gångavstånd har man inget val. Bättre då med MPR:en hemma på köksmattan som ger bra friktion.

Jaja, när jag tänker efter går det ändå rätt hyfsat. Jag är bara girig efter nya meter att bocka av. En 37:a skulle sitta fint nu.

Tack Christer! :)

Eftersom ingen utveckling kan gå spikrakt upp vill jag skriva att för tillfället går distansträningen inget vidare för mig. Jag är ute 2-4 gånger i veckan, det har jag varit ganska länge nu, men jag har stött på patrull i distansövningarna. Jag har inte varit i närheten av 36 meter på en månad. I regel klarar jag höga 33 eller 34 en gång per pass men det blir ganska många haverier också. 34 en gång per träning är ett lyxproblem, det förstår jag, men jag hade hoppats på att vara en-två meter längre per pass vid det här laget. När jag lyckas fokusera går det i regel bra men de tillfällena är få. Allt är lite stressat just nu.

Vad som är bra är att kortdistans utan dubbeldrag börjar att sitta. Till och med "cross body-kasten" har tagit sig ordentligt i sommar (dvs att man kastar med den vanliga handen men över den andra axeln). Jag hade nytta av dem i april på västkusten när vinden kom från vänster. De är verkligen bra att kunna!

Att kasta med vänster hand är en helt annan historia. Okej utan drag, då får jag ut 15 meter hjälpligt, men när jag försöker dra, ajajaj. Högerhanden gör likadant som vänster, dvs vill göra draget på vänster sida om kroppen. Det ser inte klokt ut. Att lära om högern kan ta ett tag. :lol:

Roll- och switch funkar bättre och bättre. Jag var i Älvdalen för ett par veckor sedan och det blev mycket rollat i trängre lägen. Att träna dem på gräs är jag rätt less på men om det saknas vattendrag på gångavstånd har man inget val. Bättre då med MPR:en hemma på köksmattan som ger bra friktion.

Jaja, när jag tänker efter går det ändå rätt hyfsat. Jag är bara girig efter nya meter att bocka av. En 37:a skulle sitta fint nu.

Misströsta inte Mathias, det där är ett ganska normalt utvecklingsföfarande. Ett steg framåt och ett tillbaka, två steg framåt och ett tillbaka, plötsligt tre steg framåt och man blir upprymd :) Kör hårt och satsa på kvalitet, vilke jag vet att du gör. Distanserna har du redan även om man alltid vill lite längre.

Vh

Staffan 

Tack Staffan och du har helt rätt. Jag har bara varit lite sur men jag vet att det går upp och ner. Igår insåg jag att jag glömt en av de regler jag satt för mig själv, att ta det lugnt, inte använda kraft. Jag skrev när jag tog senaste pb:et att jag var så förvånad över hur lite kraft det behövdes. På sistone har jag tagit i lite för mycket. Det blir lätt så när jag vill komma framåt. När jag går ut i kväll eller i morgon ska jag minnas den här regeln och då tror jag att det ska gå bra igen.

För mig handlar det om att röra spöarmen ganska långsamt. Att få med alla detaljer blir så mycket lättare då (drift, tracking, dubbeldragstajming, kroppsförflyttning, inte trampa på linan etc). De som kastar 40 meter och mer i parti och minut är antagligen snabbare med spöarmen men jag är inte där än. Om jag inte kan göra något långsamt kan jag definitivt inte göra det snabbt, så enkelt är det.

"Om jag inte kan göra något långsamt kan jag definitivt inte göra det snabbt, så enkelt är det"

Mathias L

Keep in mind...  B)

"Om jag inte kan göra något långsamt kan jag definitivt inte göra det snabbt, så enkelt är det"

Mathias L

Keep in mind...  B)

Kanske borde copyrigtha den. ;)  ^_^

Ingen kastning igår, jag ville inte missa Yelena Isinbayevas sista mästerskapshopp. Jag kommer att sakna henne... :wub:

Tror vi ligger ganska lika i vår utvecklingskurva för tillfället Mathias.

Jag står också och stampar, det mest glädjande var dock min senaste fiskeresa till sälen, upptäckte verkligen hur bra jag kastar på kort distans och behövde mest lägga kraft på att få flugan på rätt ställe.

För egen del behöver jag leka mer med kastet, mina kurvkast har jag för lite koll på och där behöver jag fortsätta öva.

För tillfället ligger mitt fokus på att stärka kroppen och droppa några kilon, tror en starkare bål/överkropp tar mig längre nästa säsong!

Gillade din tanke om att kan du inte göra det långsamt osv,

Friidrott tittade jag mycket på förr i tiden, nu tycker jag det är helt ointressant efter alla som ertappas med att dopa sig, vem är egentligen ren i friidrott idag?

Visst är det skönt att få kvitto på framstegen! Inte längd nödvändigtvis men känna att det går så lätt. Visst kan man träna upp till 20 m, lika mycket som vi, men nog är det roligare att också se hur längre vi kommer för varje år.

Körde ett långt pass i kväll och det gick ganska bra. Hade det blåst lite tror jag att många hade hamnat över 32-33 men nu blev det istället lite kortare. Jag ansträngde mig att kasta lugnt och det funkade oftast riktigt bra. En och en annan tankeställare fick jag mig om andra detaljer också. Nu känns allt lite bättre.

Från telefon.

Nästan två månader sedan senaste inlägget vilket bekräftar min tanke om att man helst bara skriver när det går bra. Inte så konstigt i och för sig men det vore intressant om fler skrev lite om katastrofpassen så att bilden av flugfiskaren/kastaren nyanseras lite. För min egen del har det inte blivit mycket tränat senaste månaden. Att gå från 3-4 gånger i veckan (under sommaren var det mer) till en gång varannan vecka gör skillnad när jag väl får tillfälle att öva. Kort- och mellandistans funkar bra men distansövningarna, oj, lätt att tappa modet för vad jag håller på med. I söndags fick jag kämpa för att komma i närheten av 30. Det blev några kast där över men merparten var mest skit, rent ut sagt. För mycket kraft, okontrollerade kroppsrörelser, dålig tajming, stora loopar osv.

En sak jag alltid gör när det går dåligt är att försöka kompensera med att ta i. Säkert väldigt vanligt. Jag vågar inte lita på att det fungerar med nätta rörelser. Å andra sidan tycker jag att utan att kastaren har koll på loopstorlek, rotation och andra viktiga variabler går det inte att säga att denne ska kasta med mindre kraft. "Less power" kommer naturligt när man gör sakerna rätt, inte tvärtom. Det går att argumentera åt andra hållet men det är inte så jag upplever "less power" som sådant. Och just därför tar jag i när kastningen inte funkar. Att det är ett gammalt fel jag gör är en sak men för mig är det instinktivt rätt att göra så (även om det är fel).

Snart är det slut med dagsljuset på vardagar efter jobbet och då blir det att öva de helger det går och att stå hemma inne och göra det som är möjligt. MPR:en använder jag fortfarande, nästan dagligen om än i max 10 minuter, och det går också att träna utan lina eller ens spö. Än har jag inte ledsnat på träningen och mycket talar för att jag inte gör det på ett bra tag. Sedan jag blev far är det dock mest tiden det handlar om. Jag har fått nya prioriteringar om man säger så. ;)

När det blir lite övat, vad gör jag då? Annat, mest. Nej då, jag tänker lite mer istället för att harva på. Jag kollade på mitt kast för Kasta 30 metersutmaningen och fick se något intressant när jag kollade ruta för ruta (så bra det går direkt på telefonen). I leveransen släpper jag linan lite för sent. Jag har trott att linan drar i väg när spöt blir rakt men innan returslaget. Icke sa Nicke, på filmen hinner spöt nå MCF (maximum counterflex), spöt rätas upp och blir helt rakt men jag släpper skjutlinan först när loopen är ett par meter framför spötoppen. Det blir att försöka lära om. Målet har varit ett tag att släppa linan när spöt når RSP (rod straight position) eftersom spötoppen då har sin högsta hastighet. Bra att jag kollade. Det blir inte helt enkelt att rätta till men jag ska göra ett försök.

Jag försöker lära mig något som heter pullback. Helt kort går tekniken ut på att istället för att göra det traditionella stoppet i kasten, dvs. tvärstopp, stoppar man spöt och för direkt spöhanden lite åt andra hållet, alltså i riktning mot kroppen. Rätt utfört tajtas looparna till ordentligt. Det är inte lätt att få till och då har jag inte ens försökt mig på att göra dubbeldrag. Hemma i vardagsrummet får jag ibland till tekniken men då handlar det om statiska rollkast. I bakkastet känns rörelsen fortfarande onaturlig och svårigheten ligger i att göra det hela mjukt men bestämt. Det är en spännande teknik hur som helst.

Från telefon.

Edited by MathiasL

Kul att läsa om din funderingar Mathias. Verkar som kastintresset är lågt för tillfället, det brukar gå upp och ner. Folk frågar så otroligt mycket om utrustning nu, som om det vore viktigare än att träna lite medvetet under delar av året. Pullback är inte så svårt men det underlättar om du kastar lite på soffan av dig, inte rakt vertikalt alltså. På det viset ser du vad som händer och kan göra pb både i fram- och bakkast. Motsatsen är att göra 'stopless' cast. På det sättet får du ännu vassare loopfrontar. Keep on practicing!

Tack Staffan. Jag fortsätter att öva. Jag testade ditt tips rent bokstavligt i soffan och det kändes bra. Med MPR utan snöre får jag en bra känsla för hur det ska gå till. Intressant hur pass enkelt det är att dämpa efterslag genom att hålla löst i handtaget men snabbt klämma till i stoppet. Spöt slutar att vibrera direkt.

Jag hann med 1 1/2 timme distanskastning i eftermiddag. Jag blir lite rastlös av att bara öva finlir och det kändes bra att få kasta långt. Der gick ganska bra. Inga kast i närheten av mitt pb men en del kast var bra. Får se om jag kan gå ut en stund i morgon också.

Från telefon.

Pullback är ju lite som en piska, tänk "snärta". Motsatsen är att "inte närma sig stoppet", bara accelerera  linan och avstanna sedan och låt spöt sedan falla som vanligt

VH

Staffan