Jump to content
Sign in to follow this  
MathiasL

MathiasL:s kastövningar

Recommended Posts

Det är dags för mig att starta en kasttråd. Jag vet inte hur aktiv jag kommer att vara men jag ska försöka uppdatera den ibland så att jag kan få nya råd om hur jag kan utvecklas.

I torsdag träffades fyra edgare på en gräsmatta i Solna och tre av oss blev filmade. Två sekvenser är på mig; KingOne och lagrace har varsin.

Först jag. På slutet minns jag att jag fick lite för mycket lina i luften, lite mer än jag klarade av, men i övrigt får jag stå för min teknik. Jag låter er kommentera även om jag ser en del fel själv.

En till. Jag tror att jag hade lite trassel men va fan, det är så här jag ser ut när jag kastar:

Härnäst har vi KingOne.

KingOne

Och till sist lagrace:

lagrace

Det är härmed öppet att kommentera. ;)

Hej Mathias... några saker

1. Som Christer skriver, du har en lång stroke för linlängden. Du kan kasta med betydligt kortare stroke när du övar vanlig kastning. Det ser ansträngt ut och som om du sträcker dig för att nå... Man ska alltid anpassa sin stroke efter linlängden efter principen kort lina = kort stroke och lång lina lång stroke. Det blir svårare att behålla en rak och fin tracking med en lång stroke, därför är det också svårare att kasta långt och det krävs mycket övning innan man behärskar att bära riktigt lång lina.

2. Stance. Du står nu i en neutral stance med fötterna intill varandra och kroppen i kastriktningen, testa att välja en öppen eller sluten stance. Dvs (för en högerhänt kastare) vänster fot först (öppen) eller höger fot först (sluten). Då kan du förmodligen också förlänga din stroke utan att det ser "vingligt" ut :) Du kommer också att kunna förflytta kroppen på ett helt annat sätt om du placerar fötterna annorlunda.

3. Rotation av överkroppen bör ske innan kraftisättningen kommer. Nu roterar du samtidigt som du applicerar kraft, det brukar innebära att du även vrider spötoppen i en halvcirelformad rörelse. Kolla detta klipp så ser du att jag roterar överkroppen först och påbörjar själva kastet sedan. Jag roterar mig alltså i position och påbörjar sedan kastet.

. Kolla också stancen.

4. Creep mellan fram och bakkast. Du drar tillbaka spöet innan du har kontakt med linan precis innan bakkastet påbörjas, testa att vänta ut linan innan spöet förs bakåt. Detta kommer att bli lättare med kortare stroke. Det finns något som heter "slide load" som innebär att du möter linan med spöet genom att helt enkelt låta linan glida genom spöringarna när du sätter fart på spöet, vänta med det och lär dig en helt "creepfri" kastning först. Du ser det i mitt klipp och det beror på att stroken helt enkelt är så lång att man inte når tillräckligt långt bak med linhanden.

En sak som jag gillar är att du kastar i samma plan, kika på rullen så ser du att den förs i en hyfsat rak linje genom kastet. Du kommer också att kunna rotera senare med lite övning (och genom att korta ner din stroke), en sådan lång stroke kräver en rejäl translation/drag alltså en förflyttning av spöet utan att det roteras :)

Lycka till!

VH

Staffan

Härligt att ni kör på med kastningen. Tänkte kika förbi fältet någon gång (jobbar i solna).

Jag tycker mig kunna se en Mariestad stå på gräset där Kingone kastar? Ser jag fel? ;)

Du är varmt välkommen!!

Du ser helt fel apropå den flaska som står bredvid mig, det är en amerikansk öl, en IPA (india pale ale) från Flying Dog Brewery 7.1% :o

Hemplockad via privatimport i vintras!

Kul om du tittar förbi! :)

2,8 ttor brukar drickas på träffarna, men denna var jag inte med på.

Kan kanske vara en förklaring att det gick så bra för Kingen? :D

Det är träningen med er som förklarar min utveckling, inte vad som svalkar min strupe på träffarna ;)

Du är varmt välkommen!!

Du ser helt fel apropå den flaska som står bredvid mig, det är en amerikansk öl, en IPA (india pale ale) från Flying Dog Brewery 7.1% :o

Hemplockad via privatimport i vintras!

Det är träningen med er som förklarar min utveckling, inte vad som svalkar min strupe på träffarna ;)

Men du var ju dopad! :wacko:

Hej Mathias... några saker

1. Som Christer skriver, du har en lång stroke för linlängden. Du kan kasta med betydligt kortare stroke när du övar vanlig kastning. Det ser ansträngt ut och som om du sträcker dig för att nå... Man ska alltid anpassa sin stroke efter linlängden efter principen kort lina = kort stroke och lång lina lång stroke. Det blir svårare att behålla en rak och fin tracking med en lång stroke, därför är det också svårare att kasta långt och det krävs mycket övning innan man behärskar att bära riktigt lång lina.

2. Stance. Du står nu i en neutral stance med fötterna intill varandra och kroppen i kastriktningen, testa att välja en öppen eller sluten stance. Dvs (för en högerhänt kastare) vänster fot först (öppen) eller höger fot först (sluten). Då kan du förmodligen också förlänga din stroke utan att det ser "vingligt" ut :) Du kommer också att kunna förflytta kroppen på ett helt annat sätt om du placerar fötterna annorlunda.

3. Rotation av överkroppen bör ske innan kraftisättningen kommer. Nu roterar du samtidigt som du applicerar kraft, det brukar innebära att du även vrider spötoppen i en halvcirelformad rörelse. Kolla detta klipp så ser du att jag roterar överkroppen först och påbörjar själva kastet sedan. Jag roterar mig alltså i position och påbörjar sedan kastet.

. Kolla också stancen.

4. Creep mellan fram och bakkast. Du drar tillbaka spöet innan du har kontakt med linan precis innan bakkastet påbörjas, testa att vänta ut linan innan spöet förs bakåt. Detta kommer att bli lättare med kortare stroke. Det finns något som heter "slide load" som innebär att du möter linan med spöet genom att helt enkelt låta linan glida genom spöringarna när du sätter fart på spöet, vänta med det och lär dig en helt "creepfri" kastning först. Du ser det i mitt klipp och det beror på att stroken helt enkelt är så lång att man inte når tillräckligt långt bak med linhanden.

En sak som jag gillar är att du kastar i samma plan, kika på rullen så ser du att den förs i en hyfsat rak linje genom kastet. Du kommer också att kunna rotera senare med lite övning (och genom att korta ner din stroke), en sådan lång stroke kräver en rejäl translation/drag alltså en förflyttning av spöet utan att det roteras :)

Lycka till!

VH

Staffan

Kanonsvar Staffan med många bra tips!

Flikar bara in lite av mina erfarenheter från träffen och vad jag såg av Mathias under kvällens övningar.

1. Den pratade vi en del om på träffen sist, om hur stroken och dess längd är av avgörande betydelse för att behålla en god tracking under kastet.

2. Den pratade jag med Mathias om i telefon igår, tänkte inte på det under kvällen, såg det först i videon, vet vad Mathias kommer svara och låter därför Mathias svara själv -_-

3. Den tittade jag också på under träffen, spöföringen var inte jätterund men många av bakkasten gick en bit ut från kroppen, just kraftisättningen diskuterade vi en del också, då jag tyckte att kraften/accelrationen/draget sattes in lite för tidigt i bakkastet, vilket fick till påföljd att när spöt laddades ur så försvann en del av kraften och bakkastet ville inte riktigt sträcka ut, vilket man sedan såg i sista leveranskastet då Mathias fick svårt att sträcka tafsen, iaf på kast över 20 meter, på shootouten när vi kastade mot mål inom 20 meter kastade Mathias med ett helt annat fokus och lade sig ofta riktigt nära målen med bra sträck på lina/tafs!

En film rakt framifrån så att man ser hur spötoppen rör sig, kan det vara något att titta på, isåfall kan jag hjälpa till att filma vid näste träff!

Mvh Kingen

Edited by Kingone

Martin, det ser ut som du kastar med ett långt jättetungt spö.

Prova att kasta närmare kroppen.

Lägg en sedel mellan överarmen och kroppen. Prova kasta utan att tappa den.

Och så är din kastsektor väldigt stor.

Det kan vara ett tecken på att du känner stress med så mycket lina i luften.

Prova att vänja dig med elva-ett, tekniken med mindre lina ute.

edit, glömde att berömma dig. Perfekt timing på dubbeldraget. :)

Jag vill utveckla mitt inlägg lite så att det blir lättare att förstå.

Som nybörjare är det kanske vanligt att se på mera erfarna och därmed försöka efterlikna deras kaststil.

Men rådet jag vill ge till alla nybörjare är att köra strikta grundkast.

När man tränat det ett tag, så lär man sig hur man kontrollerar linan effektivt i luften och kan därefter anpassa det till den teknik man föredrar.

En bra timing och små loopar resulterar i att kasten känns lite tunga.

Tjena!Tittat på dina klipp nu ett antal gånger stiger dina tittar siffror drastiskt så är det jag :lol: Eftersom det kommit så många tips innan så har jag inget nytt att tillägga som tillför något nytt :P MEN jag skriver ändå på vad jag tänkte på :lol: -Det som jag reagerade på var fk. Det går med jämnhastighet borde vara en ökande hastighet. -Att flytta vikten kan göra en del har jag förstått det som. Jag förstår att du övar på att kasta som du gör när du fiskar men jag tror att man kan utnyttja det även i praktiskt fiske dock inte lika mycket som när man står på gräs men ändå. Ställ ena foten framför den andra och flytta kroppstyngden mellan fötterna trots att man bara har den ena foten lite framför den andra så tor jag att denna lilla förflyttning gör att kroppen kopplas in i kastet. Nu är ju detta ett råd liknande den döve leder den blinde men någon gång så måste jag ge mig in i råd cirkusen :P Hörs och ses

Nu har det droppat in så många råd under dagen att jag har svårt att sortera men jag tackar för uppmärksamheten. Detta med fötterna ska jag skriva lite om i Staffans svar.

Vadå den döve, jag kan se fel jag gör men det är inte säkert att jag kan applicera min kunskap. Med andra ord, dina råd är lika mycket värda som någon annans. Du måste inte ha alla cert i världen för att kunna se fel jag gör.

Härligt att ni kör på med kastningen. Tänkte kika förbi fältet någon gång (jobbar i solna). Jag tycker mig kunna se en Mariestad stå på gräset där Kingone kastar? Ser jag fel? ;)

Jag hade ett par Mariestad 2,8:or med mig. Ganska klen doping kan man tycka... Du är varmt välkommen. Ju fler desto roligare.

Hej Mathias... några saker1. Som Christer skriver, du har en lång stroke för linlängden. Du kan kasta med betydligt kortare stroke när du övar vanlig kastning. Det ser ansträngt ut och som om du sträcker dig för att nå... Man ska alltid anpassa sin stroke efter linlängden efter principen kort lina = kort stroke och lång lina lång stroke. Det blir svårare att behålla en rak och fin tracking med en lång stroke, därför är det också svårare att kasta långt och det krävs mycket övning innan man behärskar att bära riktigt lång lina.2. Stance. Du står nu i en neutral stance med fötterna intill varandra och kroppen i kastriktningen, testa att välja en öppen eller sluten stance. Dvs (för en högerhänt kastare) vänster fot först (öppen) eller höger fot först (sluten). Då kan du förmodligen också förlänga din stroke utan att det ser "vingligt" ut :) Du kommer också att kunna förflytta kroppen på ett helt annat sätt om du placerar fötterna annorlunda.3. Rotation av överkroppen bör ske innan kraftisättningen kommer. Nu roterar du samtidigt som du applicerar kraft, det brukar innebära att du även vrider spötoppen i en halvcirelformad rörelse. Kolla detta klipp så ser du att jag roterar överkroppen först och påbörjar själva kastet sedan. Jag roterar mig alltså i position och påbörjar sedan kastet.

. Kolla också stancen.4. Creep mellan fram och bakkast. Du drar tillbaka spöet innan du har kontakt med linan precis innan bakkastet påbörjas, testa att vänta ut linan innan spöet förs bakåt. Detta kommer att bli lättare med kortare stroke. Det finns något som heter "slide load" som innebär att du möter linan med spöet genom att helt enkelt låta linan glida genom spöringarna när du sätter fart på spöet, vänta med det och lär dig en helt "creepfri" kastning först. Du ser det i mitt klipp och det beror på att stroken helt enkelt är så lång att man inte når tillräckligt långt bak med linhanden.En sak som jag gillar är att du kastar i samma plan, kika på rullen så ser du att den förs i en hyfsat rak linje genom kastet. Du kommer också att kunna rotera senare med lite övning (och genom att korta ner din stroke), en sådan lång stroke kräver en rejäl translation/drag alltså en förflyttning av spöet utan att det roteras :)Lycka till!VHStaffan

Jag hade helt klart för mycket lina ute och min stroke var för lång (eller om det är kastsektorn). Igår övade jag på egen hand och fick till några bra kast och loopar när jag höll igen på viftandet (förlåt, man ska inte kalla det viftande :)).

KingOne ringde som han skrev och jag sa att jag försöker komma ihåg att ha en öppen stance som du kallar den (en stängd blir än mer fel) men det slutar alltid med att jag står jämfota till slut. Jag vet inte om jag gör så för att jag är van vid det eller att jag trivs bäst med det. Ska försöka öva på att ställa om.

Angående punkt tre är detta med att jag rör spötoppen i en halvcirkel något jag är medveten om men inte förstått hur jag ska kunna fixa. Får se om jag kan få till det för jag måste öva på att börja överkroppsrotationen först. Låter inte helt enkelt.

Att rätta till creep tycker jag är det absolut svåraste men om jag kortar stroken och därmed ger mer plats för drift tror jag att det ska kunna bli bättre.

Tack för dina råd och att du tog dig tid att svara. Det gäller samtliga som skrivit i tråden, om jag inte sagt det till var och en förut.

Hej,

Korta in stroken och tänk basketekorg i båda riktningarna. Du har en stroke för över 30m.

Stoppa tidigare och bättre i både fk o bk.

Tänk på handleden i bk så du inte öppnar upp den för tidigt.

Försöka drifta med efter stoppet i bk.

Tänk också på kroppens rörelse, viss vridning förekommer.

Alltså börja armrörelsen först en bit innan kroppen får agera gör det rakt.

Annars en bra början keep up the good work.

//Christer

Tack Christer. Du får gärna förklara vad basketkorg betyder. Att stoppa tidigare ska jag nöta mycket på framöver.

Ser jättebra ut Matthias! :)

men....

Sänk inte spöt vid bakkasten, och lite för ryckiga kast.

Försök att ha en mera accelererande spöföring. ;)

edit, jag tittade igen på dig.

Vilken otrolig förbättring från senast! :)

Jag tittade på dig igen.. :blush:

Gillar att du ser ganska säker ut i ditt kastande. :)

Lite stance, och mera acceleration till stoppet.

Då blir det riktigt bra! :)

Som nybörjare är det kanske vanligt att se på mera erfarna och därmed försöka efterlikna deras kaststil.

Men rådet jag vill ge till alla nybörjare är att köra strikta grundkast.

Jag håller med dig Juha och känner mig lite skyldig :blush: då vi på senaste träffen direkt la ut måttbandet på 32.5m och la ut måttstockar på 20 och 25, där vi alla snabbt började passet med att försöka kasta så långt som vi bara kunde, istället för att starta passet med lätta grundövningar som man sedan kan jobba vidare med, innan man går in för att kasta så långt man bara kan.

Hoppas både du och jag kan visa upp ett par bra grundövningar nästa gång vi ses på en träff, som vi alla kan jobba med och fortsätta utveckla våra flugkast!

Jag håller med dig Juha och känner mig lite skyldig :blush: då vi på senaste träffen direkt la ut måttbandet på 32.5m och la ut måttstockar på 20 och 25, där vi alla snabbt började passet med att försöka kasta så långt som vi bara kunde, istället för att starta passet med lätta grundövningar som man sedan kan jobba vidare med, innan man går in för att kasta så långt man bara kan.

Hoppas både du och jag kan visa upp ett par bra grundövningar nästa gång vi ses på en träff, som vi alla kan jobba med och fortsätta utveckla våra flugkast!

Ärligt Daniel, så suger mina grundkast fruktansvärt!

Men jag är med på din plan.

Alla har nytta av att träna på grunderna emellanåt, så jag hoppas att alla är med på att köra lite grundkast när vi träffas. :)

Jag tittade på dig igen.. :blush:

Gillar att du ser ganska säker ut i ditt kastande. :)

Lite stance, och mera acceleration till stoppet.

Då blir det riktigt bra! :)

Jag kan ju inte vara helt värdelös med tanke på att jag snittade omkring 24 meter i Solna. ;):lol:

Tack kompis.

Jag kastade mest med Scierra CTC 5/6 och en klass sex-lina men det roliga var att när jag tog fram Loop Greylinen #4 och Sameo longbellyn #5 så kom jag nästan lika långt. Detta trots att den senare kombon känns lite märklig, slängig på något sätt. Jag tror att lagrace instämmer, han kastade med båda mina spön. Jag börjar tro att greylinen behöver en ännu tyngre lina för att komma helt till sin rätt. En Rio Gold #5 är på väg och jag hoppas att den passar.

Alla har nytta av att träna på grunderna emellanåt, så jag hoppas att alla är med på att köra lite grundkast när vi träffas. :)

Booooooriiiing!! :lol:

Nej då, visst ska vi göra det. Det händer att jag tränar med kort lina här hemma. Trots allt hugger ju fisken ibland på mindre än 25 meters avstånd. Förstår inte riktigt hur fisken tänker men det är bara att acceptera.

Trots allt hugger ju fisken ibland på mindre än 25 meters avstånd. Förstår inte riktigt hur fisken tänker men det är bara att acceptera.

En liten story som jag fick höra från igår apropå hur nära fisken hugger :o

Träffade på stora delar av gänget som skall upp till fjällen igår, en i gänget, berättade följande historia som utspelade sig i en regnbågssjö/klubbsjö för snart 2 veckor sedan:

Han var ute med en kompis som aldrig fiskat med fluga och allt han ville var att polaren skulle få en fisk på kroken, så att polaren skulle få känna hur det var att få fisk.

Tog inte så länge innan det högg på en båge för polaren, han släppte/la ner sitt eget spö i båten med ca 2 meter lina och tafs hängande utanför båten, började filma polarens krokade båge när det rycker till i spöt som ligger på båtkanten, tjoff säger det, en större båge hugger på flugan, drar iväg och spöt åker över båtkanten, innan han hinner reagera eller parera, då han ju sitter och filmar kompisen, som sagt, hinner bara se hur spöt åker över båtkanten och ner i djupet (spö som kostar runt 7 tusen) där det är ca 10-12 meter djupt på sina ställen, först känner han en ilska över det tappade spöt, men sedan brister de ut i gapskratt över den sjuka händelsen.

Hur ska dom göra nu?

Kan ju inte hoppa i vattnet och försöka hitta spöt utan han ger upp tanken på sitt spö och de fiskar vidare/ror vidare över sjön.

Ca en timme senare så hojtar polaren till!

- Är det inte din fluglina som ligger på vattenytan därborta, den verkar röra på sig också...hm?

Dom ror snabbt som attan mot linan och tänka sig, får faktiskt tag i linan och börjar med händerna ta hem linan, meter för meter jobbar han sig längs linan, snart ser han backingen, jodå, ska nog gå bra, men jobbar sig nu mot andra delen av linan, känner motstånd, bågen sitter kvar, halar in meter för meter för hand, drillar bågen sista biten för hand och håvar en 4-kilos båge som huggit på hans torrfluga, släpper tillbaka fisken, tar hem linan ner till backingen och sakta men säkert tar han hem även den, tillslut så ser han spöt och snart har han det åter i sina händer, på fast mark, i säkerhet, började därefter garva ännu mera, så det kan gå :o

Edited by Kingone

Träffade på stora delar av gänget som skall upp till fjällen igår, en i gänget, berättade följande historia som utspelade sig i en regnbågssjö/klubbsjö för snart 2 veckor sedan:

Han var ute med en kompis som aldrig fiskat med fluga och allt han ville var att polaren skulle få en fisk på kroken, så att polaren skulle få känna hur det var att få fisk.

Tog inte så länge innan det högg på en båge för polaren, han släppte/la ner sitt eget spö i båten med ca 2 meter lina och tafs hängande utanför båten, började filma polarens krokade båge när det rycker till i spöt som ligger på båtkanten, tjoff säger det, en större båge hugger på flugan, drar iväg och spöt åker över båtkanten, innan han hinner reagera eller parera, då han ju sitter och filmar kompisen, som sagt, hinner bara se hur spöt åker över båtkanten och ner i djupet (spö som kostar runt 7 tusen) där det är ca 10-12 meter djupt på sina ställen, först känner han en ilska över det tappade spöt, men sedan brister de ut i gapskratt över den sjuka händelsen.

Hur ska dom göra nu?

Kan ju inte hoppa i vattnet och försöka hitta spöt utan han ger upp tanken på sitt spö och de fiskar vidare/ror vidare över sjön.

- Är det inte din fluglina som ligger på vattenytan därborta, den verkar röra på sig också...hm?

Dom ror snabbt som attan mot linan och tänka sig, får faktiskt tag i linan och börjar med händerna ta hem linan, meter för meter jobbar han sig längs linan, snart ser han backingen, jodå, ska nog gå bra, men jobbar sig nu mot andra delen av linan, känner motstånd, bågen sitter kvar, halar in meter för meter för hand, drillar bågen sista biten för hand och håvar en 4-kilos båge som huggit på hans torrfluga, släpper tillbaka fisken, tar hem linan ner till backingen och sakta men säkert tar han hem även den, tillslut så ser han spöt och snart har han det åter i sina händer, på fast mark, i säkerhet, började därefter garva ännu mera, så det kan gå :o

Trevlig berättelse,

Man behöver inte kasta långt för att få fisk. :D

Ännu en lärdom att ta till sig.

Var ju skönt att det slutade lyckligt.

//Christer

Booooooriiiing!! :lol:

Nej då, visst ska vi göra det. Det händer att jag tränar med kort lina här hemma. Trots allt hugger ju fisken ibland på mindre än 25 meters avstånd. Förstår inte riktigt hur fisken tänker men det är bara att acceptera.

Nejnejnej,dumsnut... Bra grundkast genererar jättelånga kast! :)

Hur ska dom göra nu?

Vilken kul story! :)

Dom fick varandra tillslut.. :wub:

Hej,

Grundkasten är stummen till det mesta.

Jag backar tillbaka många gånger under mina träningar och kör bara

grunderna med kort lina ca 12-15m.

Jag avslutar också många pass med att korta ner lina och göra rätt, då får minnet rätt input tills nästa gång.

Ibland när man är ute och kasttränar kan det gå käpp åt helskotta då gör jag samma sak

backar tillbaka och börjar om.

För min del så hjälper det att komma in rätt igen och när det sitter så ökar man längden succesivt.

//Christer

Hej,

Grundkasten är stummen till det mesta.

Jag backar tillbaka många gånger under mina träningar och kör bara

grunderna med kort lina ca 12-15m.

Jag avslutar också många pass med att korta ner lina och göra rätt, då får minnet rätt input tills nästa gång.

Ibland när man är ute och kasttränar kan det gå käpp åt helskotta då gör jag samma sak

backar tillbaka och börjar om.

För min del så hjälper det att komma in rätt igen och när det sitter så ökar man längden succesivt.

//Christer

Tackar för din input! :)

Jag är ganska kraftfull i mitt kastande.

Jag ska försöka ta till mig av hur du tränar.

Jag kommer klart att ha fördel av att lugna ner mig lite.

Mvh Juha

Tack för tipsen, otroligt hjälpsamt. Och Mathias för att du la upp filmen.

Skönt att alla som filmades (sorry Danoij :blush: ) direkt vet vad de ska jobba vidare med nästa gång de håller i spöet.

Martin, det ser ut som du kastar med ett långt jättetungt spö.

Prova att kasta närmare kroppen.

Och så är din kastsektor väldigt stor. Det kan vara ett tecken på att du känner stress med så mycket lina i luften.

Det ser ut så för att jag är så relalalaxad… ^_^

Ska tänka på närmare kroppen och sedeltricket. Det blir nog ett steg tillbaka längdmässigt, men grunderna ska ju bli bra!

Kastsektorn, ska jobba ner den också. Den kändes inte så stor, vilket man alltid förvånas över.

Visst var jag stressad av linan. Jag tror det är mitt sätt att rätta till ojämnheter i linan – med ett långt stroke kan jag "dra linan rak" samtidigt som jag känner hur spöet laddas mer och mer. Så … bättre basics kanske löser det.

Jag tränade på att överhuvudtaget kunna lägga ut 20 m stabilt när jag är ute och fiskar, så det gör inget att det ser lite knackigt ut.

Nästa gång tränar jag på basics!

Fjutta drag i bk dra ut ordentligt. Tänk också på att du har ett väldigt snabbt drag.

Din stroke får du korta in och räta upp spöföringen.

Kroppen har stora vridningar, stabilisera utförandet i rak form.

Tänk även du basketkorg mycket tidigare stopp i bk o fk.

//Christer

Fantastiskt bra och specifika tips.

Draget är väääldigt snabbt... :blush:

Stroket: yes, se svar ovan.

Vridningar: Jupp, ska lugna ner det. Tror jag ska testa med stängd stans och se hur det påverkar.

Sjukt sugen nu...

Tack igen,

Martin

Igår kväll stod jag ensam och övade hemma och det gick väl... sådär. Mina mål var att först och främst stoppa framkastet tidigare och att sträcka ut framkastet ordentligt. Stoppet gick okej men jag hade svårt med andra punkten då jag aldrig fick fart på linan. Först på slutet kom jag ihåg att jag tenderar att göra draget (speciellt i framkastet) innan jag startat spörörelsen ordentligt. När jag rättade till det fick jag en jäkla fart på linan och looparna blev mycket finare. Ett litet steg framåt men det blir fler övningar av i helgen så att rörelserna kanske fäster bättre i muskelminnet.

När jag fick fart på linan slapp jag sorkdödarlooparna, de som gör att tussen far ett par decimeter över marken istället för i spötoppshöjd. På filmerna jag lade upp ser man ganska tydligt att bakkastet går lågt men att framkastet håller bättre höjd. Hade det med att göra att jag kanske drog igång bakkastet för tidigt?

Jo just det, jag testade både öppen och stängd stance och den stängda verkade kännas mest naturlig. Oftast stod jag dock jämfota, utan att själv tänka på det.

Till Solna fly-casting club, jag hade gärna kommit men hann inte. Det blir fler gånger.

Gräsmattan jag har utanför lägenheten är rätt värdelös. Jag vet inte vem som ansvarar för att få den klippt men denne har inte tagit sitt ansvar. Det är som att stå på en äng med allt vad det innebär. Om en vecka flyttar jag och jag har gott hopp om att hitta fina, välklippta gräsytor där. Ligger en stor park runt hörnet.

Edited by MathiasL

Den slutna stancen hjälper bra om man har problem med trackingen, den öppna känns mer naturlig att inta. Jag övar kontinuerligt på båda.

Vh

Staffan

Låter rimligt med trackingen, överkroppen får inte samma svängrum att vrida sig. Jag ska koncentrera mig på den stängda framöver eftersom linan ofta far utåt höger i bakkastet. Linan är så rak jag kan få den men går snett.