Jump to content

Recommended Posts

Posted

Riktigt intressant! Känns som vattnet har stor potential. Vad blir första steget i arbetet?

Mvh

Paul

Vi ska har ett möte i fiskevårdsföreningen ovanför Spetsfabriken -Gingri /Ön, och utarbeta en plan, detta kommer hända i juli. Sen kan jag berätta mera. Naturreservatet och upp till Spetsfabriken jobbar Länsstyrelsen med, det räcker att jag påminner dom en gång varje dag. :lol:

Posted

Som utvandrad Elfsborgsfan (ursäkta Norrby) och Västgöte, så kommer la jag förbi och kastar sten om ni hojtar i god tid, hittar säkert också några makrillar som kan stötta. :rolleyes:

Bonden, hur ser det ut med definitiva vandringshinder fn, en hel hög med kvarnar / dammar i dessa vackra bygder eller ?

Finns det förresten planer/visioner på öppna upp nåt flugfiske framöver i Viskan eller biotopvård ?

Hej Fishdoctor,det var en bra ide`, vi höjer vattentappningen till minst 1 m3, helst 2m3 och har sen en ren flugfiskesträcke från Spetsfabriken genom naturreservatet ner till Öresjö. Det är ju nåt att jobba för, ses vid tjuvfiske så länge, Markus

• 1 month later...
Posted

Dags för årsmöte i våran Älvräddareavdelning. Vi har till förtäring 1 back Stuttgarter Hofbräu, Herrenpils, 1back Hilsenbecks Brunnenbier naturtrueb, 1 back Paulaner Hefe-Weissbier, några flaskor Jägermeister och whisky och rätt mycket vin av bättre kvalitet. Eftersom vi bara är 3 medlemmar än så länge hoppas jag att detta räcker och att vi lyckas ta vettiga beslut. Vi kan tyvärr inte ta emot nya medlemmar innan årsmöte om det inte finns nån särskild anledning. Kommer heller inte att rapportera från mötet, risken finns att jag inte kommer ihåg allt som blir sagt. Ha det bra, Markus

• Like 1
Posted

Nu ska det kastas många sten i Viskan.Gingri Fiskevårdsförening har tilldelats 105 000.-skr. från Borås Stad för att fixa lekplatser och ståndplatser för öringen. Vi kanske behöver lite hjälp med arbete och så,ni är välkomna att ansöka om att vara med.Samtidig har det bildats en Älvräddaregrupp ,vars mål är att fisken kan vandra fritt från Öresjö,Fristad,upp till vårat område och sen vidare till Tolken,Hökerum.Kontakt med länsstyrelsen är tagen ,Viskan är prioriterat som pilotprojekt för dem västsvenska åar.Så det hela ser rätt så lovande ut. Ni som är medlem i Älvräddarna och bor häromkring vill kanske ansluta sig till oss.Hoppas på bra öringfiske om några år ,ha det bra,Markus

Hej !

Ni får gärna räkna in mig som arbetskraft, är inte så insatt i området,har endast bott i Borås sedan förra hösten, men jag har fiskat ett par gånger i övre Viskan och kunde gott tänka mig att vara med om att förbättra fisket där. Naturen är ju underbar, men det syns att Viskan har farit illa under alla år av industialisering.

mvh. Steen glimmyflyfishing@yahoo.se

Posted

Kan berätta lite från våran årsmöte. Vi började kl.19.00 med att dricka lite öl eftersom man tänker sämre med tom mage.

19.45 L. tycker att Herrenpils smakar bra ihop med Jägermeister , A.tycker att det är bättre ihop med whisky, jag tycker det smakar bra med Jägermeister och whisky

20.30 L. tycker att veteöl smakar bra ihop med whisky , A. tycker att det smakar bättre ihop med Jägermeister, jag tycker det smakar bra med whisky och Jägermeister

21.00 Första beslutet tagen, L. skall inhandla dynamit

21.30 A. tror att det kan vara svårt att få tag i dynamit, han säger att han kunde låna ett spett av hans pappa

22.15 L. påstår att fiskar kan simma upp och ner bara dom få lite vin i sig, vi andra tror att han har fel

22.50 Mötet slutar i tumult eftersom L. , som ligger nästan medvetslös under bordet, lyckas dra till sig protokollet och börjar käka på den. A. och jag hoppar på honom och kan rädda delar av protokollet. Tyvärr tappar L. 2 framtänder.

23.30 A. och L. åker hem, alla är överens att det var ett trevligt möte. Eftersom protokollet är skadat bestämmer vi ett nytt möte nästa vecka. Väl mött.

Posted

Det här är vid intagning i det andra kraftverket, den första hackar sönder ålarna som sen samlas upp här. Den 30.augusti 2010 fick Länsstyrelsen via e-post in ett klagomål ( av en ny medlem i vår älvräddaregrupp ) på att mycket ål dör vid passagen av Gingri kraftstation i Viskans huvudfåra. Den 16. maj 2011 ???? genomförde Länsstyrelsen syn vid anläggningen. 2001-07-08 kom beslutet att man inte avser att vidta tillsynsåtgärder gentemot Vattenfall AB, eftersom man lever upp till de villkor som ställs i domen för verksamheten avseende utsättning av ål i vattensystemet. Sen säger dem: Det råder dock ingen tvekan om att tidigare meddelade tillstånd till vattenkraftverk många gånger underskattade den negativa konsekvens som verksamheten skulle kunna få på vandrande fiskarter såsom ål, öring och lax blablabla.

Varför dröjer det 8 månader innan nån kollar?

Varför görs ingenting?

Skeppar man ål från Varberg upp till Viskan för att sen göra köttfärs av den?

post-9079-0-73426700-1313703802_thumb.jp

Posted

Det här är vid intagning i det andra kraftverket, den första hackar sönder ålarna som sen samlas upp här. Den 30.augusti 2010 fick Länsstyrelsen via e-post in ett klagomål ( av en ny medlem i vår älvräddaregrupp ) på att mycket ål dör vid passagen av Gingri kraftstation i Viskans huvudfåra. Den 16. maj 2011 ???? genomförde Länsstyrelsen syn vid anläggningen. 2001-07-08 kom beslutet att man inte avser att vidta tillsynsåtgärder gentemot Vattenfall AB, eftersom man lever upp till de villkor som ställs i domen för verksamheten avseende utsättning av ål i vattensystemet. Sen säger dem: Det råder dock ingen tvekan om att tidigare meddelade tillstånd till vattenkraftverk många gånger underskattade den negativa konsekvens som verksamheten skulle kunna få på vandrande fiskarter såsom ål, öring och lax blablabla.

Varför dröjer det 8 månader innan nån kollar?

Varför görs ingenting?

Skeppar man ål från Varberg upp till Viskan för att sen göra köttfärs av den?

Man blir ju mörkrädd och ledsen

Posted

Hade ett längre samtal med Länsstyrelsen idag, och det gör inte så mycket att ålen dör här, för annars dör dom längre ner i ett annat kraftverk. Däremot är Viskan prioriterat , och det blir ett möte hos dom senare i augusti för att få fram en helhetslösning. Jag själv anser att alla får ta ansvar där man bor eller har kraftverkrörelse, annars blir det som att varför skall jag göra nånting, det hjälper ändå inte. Tar varje kraftverk sitt ansvar så blir det säkert lite bättre. I september blir det mycket mera ål, ska ta nytt kort sen och skicka in till Borås Tidning för att få igång en diskussion bland vanlig folk om vattenkraftens förträfflighet.

Posted

Hade ett längre samtal med Länsstyrelsen idag, och det gör inte så mycket att ålen dör här, för annars dör dom längre ner i ett annat kraftverk. Däremot är Viskan prioriterat , och det blir ett möte hos dom senare i augusti för att få fram en helhetslösning. Jag själv anser att alla får ta ansvar där man bor eller har kraftverkrörelse, annars blir det som att varför skall jag göra nånting, det hjälper ändå inte. Tar varje kraftverk sitt ansvar så blir det säkert lite bättre. I september blir det mycket mera ål, ska ta nytt kort sen och skicka in till Borås Tidning för att få igång en diskussion bland vanlig folk om vattenkraftens förträfflighet.

Bra jobbat.Hoppas att det blir bättre lösning

• 2 weeks later...
Posted

Var och kollade nyss efter döda ålar, men hittade inga. Åkte sen till spetsfabriken och såg varför. Kraftverket där var avstängt och all vatten gick i den gamla åfåran, fullt ös i skogen. Skall tillbaka dit nu och ta kort för Andreas Bäckstrand från Länsstyrelsen, vilka han ska använde i kontakt med Borås Kommun angående Viskan. Tog upp frågan med honom om flugfiskesträcka i naturreservatet, enligt honom finns det ingen anledning för fiskeförbud där.

Posted
Var och kollade nyss efter döda ålar, men hittade inga. Åkte sen till spetsfabriken och såg varför. Kraftverket där var avstängt och all vatten gick i den gamla åfåran, fullt ös i skogen. Skall tillbaka dit nu och ta kort för Andreas Bäckstrand från Länsstyrelsen, vilka han ska använde i kontakt med Borås Kommun angående Viskan. Tog upp frågan med honom om flugfiskesträcka i naturreservatet, enligt honom finns det ingen anledning för fiskeförbud där.

Bra jobbat!

Posted

Vi har sökt tillstånd hos Länsstyrelsen för våra åtgärder i Viskan, först var allting o.k., nu fick vi det här idiodiska svaret. Hej!

Vi berättade om ärendet för vår chef Jan Gustafsson. Han känner till att det har varit besvärliga översvämningar i och runt Marsjön. Vi bedömer att det inte kan läggas tillbaka sten i Viskans huvudfåra utan utredning om hur det påverkar översvämningsriskerna. Tillstånd från Mark- och miljödomstol kan behövas. Vilka kunskaper om detta har ni och vilka utredningar är ni beredda att göra.

Posted

Dem menar alltså att vi kan orsaka översvämningar 5 km uppström genom att lägga några enstaka stenar i ån, att sen Vattenfall dämmer upp hela ån 1 km längre ner saknar betydelse. Det kan då bli så lustig att vi får 105 000.- skr. från Borås Stad för öringsfrämjande åtgärder, och att Länsstyrelsen sen förbjuder oss att göra detta!!! Hur många fullidioter finns det egentligen, obegränsat???

• 2 weeks later...
Posted

Dem menar alltså att vi kan orsaka översvämningar 5 km uppström genom att lägga några enstaka stenar i ån, att sen Vattenfall dämmer upp hela ån 1 km längre ner saknar betydelse. Det kan då bli så lustig att vi får 105 000.- skr. från Borås Stad för öringsfrämjande åtgärder, och att Länsstyrelsen sen förbjuder oss att göra detta!!! Hur många fullidioter finns det egentligen, obegränsat???

För er som har rent mjöl i påsen behöver inte bry er om följande kommentar.

Ibland undrar man vilka som betalar vissa personer på länsstyrelsens löner....

Tycker det är tragiskt att större delen av viltvården sker ideellt av eldsjälar med resurser ofta i hjärtat snarare än plånboken vars ben ofta kapas vid fotknölarna av all byråkrati. Detta i en tid då miljön står högre upp på den politiska agendan än den någonsin gjort tidigare. Konstigt att länstyrelsen arbetar emot vad som tycks ligga i deras och kommunens intresse.

Ge aldrig upp!

MVH Jesper

• 2 weeks later...
Posted

Hej allihopa, läser era inlägg i forumet och måste säga att det mesta pekar åt rätt håll. Har suttit hela fredagen i Viskans Vattenråd med folk från Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen, kommunen , skogsindustri och jordbruk, och alla var ense om vilka skador vi har i våra vattendrag. Frågan är inte mera om utan hur man rättar till naturen. Det har visats bilder från faunapassager, restaurerade bäckar och våtmarker, fokusen låg på skogen och dess påverkan på vattendrag. Ett föredrag gick ut på vilka pengar det finns att söka, t ex. för att köpa vatten från ett kraftverk för omlöp. Den ena gruppen gjorde avslut ute i skogen med elfiske. I alla fall är det många personer i viktiga positioner engagerat på den rätta sidan, men dem behöver våra insatser på alla fronter. Tyvärr var vi bara 2 älvräddare och fiskeintresserade. Däremot blev det pratat en hel del om hearingen i riksdagen, vilket just Länsstyrelsen hoppas mycket på. Så give them shit, Christer, blir lättare att nå resultat sen. Tack och hej, leverpastej, Markus