Jump to content

Viskan norr om Borås

makuzzi

Recommended Posts

När blev det fiskeförbud?? När jag växte upp var det ett fvo!! Man satte tom ut såväl båge som bäckröding...varför förstod jag aldrig då öringarna var/är fantastiskt vackra....

Mvh Kaj Björklund

Öresjös FVO har fisket i viskan upp till kröklingadammen och har beslutat att allt fiske ska vara förbjudet från örebro och uppåt tillsvidare. Detta pga att öringen som finns kvar inte klarar nått fisketryck överhuvudtaget. En vision är att kunna öppna ett kvoterat flugfiske när vandringshinder mm är borta. Gå med i Älvräddarna och stöd arbetet med att få iordning på viskan.

[

Jag beskådade idag en liknande öring som den ovan som stod precis vid skummet. Rejält krokig käft hade den. Den försöker nog ta sig förbi det den där fördämningen eller vad tror ni? Är nog lika bra att ta bort alltihop innan den går neråt igen och sväljer nåt braxtackel.

Den norra delen i vårat Fvo ingick i den senare delen av 1800-talet i ett sjösänkningsföretag. Där vi idag har 5 sjöar var det en och Viskan fick en ny, rakare, fåra. Traktens bönder var alla med i förhoppning om ny mark, och det hela slutade med att dom flesta gick i konkurs. Hoppas jag inte går samma väg när jag nu har inlett mitt eget åsänkningsprogram. Den 25. Mai har jag en vattenvandring med Viskans Vattenråd (kl. 11.00) , går vi för hårt fram så har jag ingenting att visa. Viskan är nu sänkt med en halv meter och den 25. på kvällen ryker hela skiten. Sen tar vi nästa hinder, tillsamman med Länsstyrelsen? :D

post-9079-0-27167100-1336596617_thumb.jp

post-9079-0-21356300-1336596666_thumb.jp

• 2 weeks later...

Ringde alla älvräddare, ingen som svarade, då fick man jobba ensam igen. Blev svettig som en gris och ont i ryggen fick jag, men det blev jävla bra. Gamla sågdammen, du är besegrad. Nu tar jag mig en öl och kollar på fotboll.

post-9079-0-79044400-1337449362_thumb.jp

• 3 weeks later...

Dags för lite uppdatering. Den 25/5 hade Viskans Vattenråd styrelsemöte i Mölarps Kvarn eftersom jag erbjöd att visa Viskan med tyngdpunkt på vandringshinder för dem. Jag fick 11/2 timme och folket var mäktig imponerat av områdets potential. Vi kom överens att utlysa ett nytt möte med alla berörda parter- Länsstyrelsen, kommun , kraftverksägare, Vattenfall, Västkuststyftelse som ägare osv.- där vi först har vattenvandring och sen har möte med fokus på konkreta åtgärder. Den 8/6 var det sen möte med Hembygdsföreningen, Naturskyddsföreningen och Västkuststyftelsen. Nu är vi i alla fall fast förankrat och alla vill samma sak, dvs. att fisken kan vandra fritt, så det ser ut att gå vägen. Medlemmarna strömmar till, kravet är att tillhöra Älvräddaregruppen Viskan norr om Borås. Sen efterfrågas ett möte, kanske mera seriös än tidigare, den försöker vi lägga augusti eller september. Västkuststyftelsen vill att jag släpper några kor i reservatet, nu börjar jag även tjäna pengar på min engagement, halleluja.

Dags för lite uppdatering. Den 25/5 hade Viskans Vattenråd styrelsemöte i Mölarps Kvarn eftersom jag erbjöd att visa Viskan med tyngdpunkt på vandringshinder för dem. Jag fick 11/2 timme och folket var mäktig imponerat av områdets potential. Vi kom överens att utlysa ett nytt möte med alla berörda parter- Länsstyrelsen, kommun , kraftverksägare, Vattenfall, Västkuststyftelse som ägare osv.- där vi först har vattenvandring och sen har möte med fokus på konkreta åtgärder. Den 8/6 var det sen möte med Hembygdsföreningen, Naturskyddsföreningen och Västkuststyftelsen. Nu är vi i alla fall fast förankrat och alla vill samma sak, dvs. att fisken kan vandra fritt, så det ser ut att gå vägen. Medlemmarna strömmar till, kravet är att tillhöra Älvräddaregruppen Viskan norr om Borås. Sen efterfrågas ett möte, kanske mera seriös än tidigare, den försöker vi lägga augusti eller september. Västkuststyftelsen vill att jag släpper några kor i reservatet, nu börjar jag även tjäna pengar på min engagement, halleluja.

Kostar det nått att klappa kossorna när man är Älvräddare?

20 spänn att klappa dom och 50 att rida på dom, fast för Braxbåge är det gratis eftersom han som fiskepolis låter mig tjuvfiska i reservatet. För Lengberg blir det också fritt om jag slipper betala för bilreperationen. Sen skjuter vi dom på hösten och gör ett Älvräddaregrillparty :D

• 1 month later...

Mina kossor har betat naturreservatet, nu kan väl ingen säga nåt om jag pillar lite med stenarna och tar bort mera vandringshinder. Näst ska vi med traktorhjälp plockar några stora stenar i fördämningen och en gammal skåpa och trappa som råkar ligga där. I vårt fiskevårdsområde dyker grävmaskinen upp den här månaden så vi få ut lite sten och lekgrus, jag ropar till om vi behöver hjälp. Fiskekort går att köpa online på " ifiske". Den 25.8 kommer Christer Borg och hälsar på oss, alla är välkomna. Vi tar en vattenvandring och samlas sen i en lokal för föredrag. Början kl. 12.00 till kl.15.00. Vi passar på att bilda våran Älvräddaregrupp lite bättre, bra om ni anmälar er så vi vet hur många som är att vänta. Hör av mig senare igen, maten väntar

post-9079-0-14269700-1344971779_thumb.jp

25/8 kl.11.00 träffas vi vid Mölarps Kvarn, 11/2 timme vattenvanring, sen fortsätter vi med kaffe ( fast det är bättre med öl) och macka eller korv till självkostnadspris eftersom vi inte har pengar i kassan i Fristads Prästgård, där Christer håller föredrag. Vi försöker få ut Borås Tidning och sprider detta till många så det blir bra fokus på det hela. Kommer man från Borås svänger man höger vid Statoilmacken i Fristads början, sen höger efter 200m mot Mölarp. Ni kan anmäla er till < matilda.segersall@hotmail.com> eller till mig < markuslorch@swipnet.se> Istället för att svänga ner till Mölarp kör man rak fram så hamnar man vid Prästgården intill Fristads Kyrka om någon vill komma senare. Ta gärna emot mera mailadresser till våran Älvräddaregrupp, hälsningar Markus