Hoppa till innehåll

Tenkara - för trettio år sedan...


dunde

Recommended Posts

Fast, att fiska fluga med toppknutet är ju inte Tenkara... smile.gif

Och flugfiske med toppknutet är ju det ursprungliga flugfisket. Får mig att tänka på en bild i FiN från någon gång på 20-30 talet på två män på väg ut till skogs med långa slanor och rev med flugor på. Drängarnas fritidsfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Fast, att fiska fluga med toppknutet är ju inte Tenkara... smile.gif

Och flugfiske med toppknutet är ju det ursprungliga flugfisket. Får mig att tänka på en bild i FiN från någon gång på 20-30 talet på två män på väg ut till skogs med långa slanor och rev med flugor på. Drängarnas fritidsfiske.

Jag tycker det är typ samma sak. Det ser ju ut som ett vanligt metspö, fast med fluga istället för mask :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan väl villigt erkänna att jag är inte är så värst intresserad av tenkaragrejen, men om det nu ska vara toppknutet så får det gärna gå till som den här sköna killen gör det. Förmodligen ett av dom skönaste klippen jag någonsin sett. En flugfiskare och en med toppknutet bambupinne. Sköna kommentarer ifrån sköna killar. :)

Lägg märke till flugfiskekillens reaktion när han uppfattar vad som är på väg upp i båten. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

När jag var på Bali för typ 100 år sedan, så såg jag män fiska i en ström med ganska avancerade varianter av splitcanespö och silkeslina med fluga. Mycket vackert i kvällsljuset, men de fick inga större fiskar. De kom när det blev mörkare, berättade de. Det måste varit någon form av tenkara, långa spön som de kastade fluga med, inte dappade eller doppade.... Rätt stora, ganska buskiga torrflugor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...