Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Röding fiske kring Åre?

Featured Replies

hejsan. jag skall upp till Åre trakten och fiska en hel del under en veckas tid. jag har ännu inte plockat min första röding... skulle uppskatta alla tips på vart jag kan lura den första? gärna fiske från land - Torrt!!

Hoppas ni vill hjälpa mig i jakten på min första flugfångade röding =)

tack / Jocke

FTSLG Fishing

Tjena Jocke!

Du har en hel del tjärnar i oviksfjällen som håller röding, du får ju gå ca en mil dock. Även övre delarna av storån som senare blir dammån finns det röding i. I övre långan går en del röding ner från landösjön och ställer sig har jag hört :) Pratade med en local när jag fiskade i nedre delen av Långan förra veckan och han sa att det även hade fångats röding väldigt långt ner i långan, inte så mycket men det finns där ;)

• Author

hur var fisket i långan då?

sen finns långsån också nordväst om långan. långans källflöde om man säger så. farsan pratade om att det är bra fiske där?

jasså finns det röding där, i storån? vaqr där och fiskade ifjol en sväng men det var ej så mycket aktivitet. missade en rejäl kluns öring men det var i stort sett allt...

tack i alla fall =)

FTSLG Fishing

Det var tyvärr trögt i långan, mycket smått.. Var och fiskade i kvissleströmmarna också, var bättre fart på fisken där men det var mycket småharr.

Okej, har aldrig fiskat där faktiskt. Vart var du i storån då? Ska du fiska röding lär du upp en bra bit i ån, sen kryllar det väl inte av röding, men det finns :)

• Author

OK, då åker vi inte dit :P Hårkan då? testat den?

Har du annat tips på allmänt bra flugfiske kring Åre? Skulle va kul att testa något annat än Gevsjöströmmen i Indalsälven när man kommer va i Åre ett tag.

Vi var iofs inte så långt upp. fiskade från Bydalsfjällen upp till "bommen". ganska mycket lugnflyt och krökar. har du varit i storån där och fått röding? finns väl en del fina tjärnar om man vandrar längs med ån har jag för mig dom sa på fiskecampen vid Dammån? men vi orkade inte ta vårt pick och pack utan vi stack till Åre då istället och fiskade Gevsjöströmmen då rocken kläckte. Polarn fick en fin röding på en imitation av dom. vi andra två bommade säkert 7-8 rödingar var... men rödingen där simmar ju upp isjön efter att rocken haft sitt roliga och då är det ju lögn i helvete att fånga någon röding från land i en sådan sjö :P

FTSLG Fishing

Lyfter tråden och hoppas på lite hjälp.

Ska upp till Åre/Duvedstrakten i början på juli och hoppas på ett fint fiske med sonen. Efter fjolårets mindre katastrof så hoppas vi på bättre väder i år.

Tänkte höra mer er om Gevsjöströmmen.

Är den lättillgänglig så till vida att stränderna är lite bredare och det är gott om plats att gå på eller är det mycket sly runt stränderna? Är det bara sidan mot Åre som ingår i Åres fiskeområde?

Har läst någonstans att det tas Röding i Gevsjöströmmen, är det då nedanför bron mot Gevsjön den går upp och stannar?

Andra tips på lättillgängliga platser tas tacksamt emot då det är första riktiga resan med grabben, han är inte så gammal så längre strapatser är inte att räkna med i år men vill såklart att det ska bli en bra upplevelse fiskemässigt men även naturmässigt som är minst lika viktigt för mig.

Någon som har erfarenhet om fisket vid ex Stabron? Har förstått att det är en ganska fin sträcka att gå längs med

Tack på förhand.

Lyfter tråden och hoppas på lite hjälp.

Ska upp till Åre/Duvedstrakten i början på juli och hoppas på ett fint fiske med sonen. Efter fjolårets mindre katastrof så hoppas vi på bättre väder i år.

Tänkte höra mer er om Gevsjöströmmen.

Är den lättillgänglig så till vida att stränderna är lite bredare och det är gott om plats att gå på eller är det mycket sly runt stränderna? Är det bara sidan mot Åre som ingår i Åres fiskeområde?

Har läst någonstans att det tas Röding i Gevsjöströmmen, är det då nedanför bron mot Gevsjön den går upp och stannar?

Andra tips på lättillgängliga platser tas tacksamt emot då det är första riktiga resan med grabben, han är inte så gammal så längre strapatser är inte att räkna med i år men vill såklart att det ska bli en bra upplevelse fiskemässigt men även naturmässigt som är minst lika viktigt för mig.

Någon som har erfarenhet om fisket vid ex Stabron? Har förstått att det är en ganska fin sträcka att gå längs med

Tack på förhand.

Tjena!

Det du beskriver som Gevsjöströmmen (nedanför bron osv) är Tångböleströmmen. Bra fiske där, kan vara svårt att kasta från land pga branta stränder och mycket djupt direkt utanför. Har inte hört något om att rödingen går upp där, men i början av juli finns det god chans att vulgatan är igång = bra fiske efter röding i Gevsjön.

Gevsjönacken ligger vid utloppet av sjön och har mycket bra fiske och är lättfiskat. Bara sidan mot Åre ingår i kortet.

Sträckan ovan och nedan Stabron kan vara riktigt het, men sporadiskt. Testa också vid golfbanan, väldigt lättfiskat och kan leverera fin fisk på torrt.

www.mauijim.com

www.blue-freedom.net  -The World's Smallest Hydropower Plant

När kommer du att ligga där? Ånnsjön är alltid intressant för röding, men för fluga inte innan skarven juni/juli då även rödingen går igång på vulgatakläckningarna. Föreslår att du rådgör med detta gäng som även kan hyra ut bår på sjön. Ån är också intressant men främst för öring:

http://enaforsholm.se/aktiviteter/fiska/

M

Hellre en fluga i vattnet än en kossa på isen.....!

1looplina.jpg

Hej!

Stort tack.

Har lite svårt att orientera mig men Gevsjönacken som du skriver om, ligger den nedanför bron eller är det på andra sidan sjön? försökte titta på Google maps men blev lite osäker.

Har du någon erfarenhet av Lövstaströmmen? Är det långt att gå från vart man nu kan parkera ner till strömmen och hur brukar kanterna längs strömmen var? breda nog för en nybörjare att prova på lite flugfiske utan risk att bara fånga träd bakom sig:)

Vi kommer vara uppe i början på Juli.

Primärt blir det fiske med sonen för att hålla intresset igång och tänkte få honom att testa flugfiske för första gången i sommar så gott om plats (om det går att hitta) underlättar enormt, vet själv att man ledsnar snabbt i början om man hela tiden fastnar i bakkastet.....

Själv hoppas jag kunna smita ifrån frugan när sonen somnat på lite egna äventyr:)

Tack för kartan, snacka om hjälpsamt forum!

Lättast att parkera, är det vid lilla insticksvägen som syns?