Hoppa till innehåll

Filt eller gummisula?


colbas

Recommended Posts

Tjena

Har precis börjat med flugfiske och jag omges av riktigt hängivna fiskare både på jobbet och till vardags.

Jag har precis köpt ett spö och har fått tag i ett par fina vadare.

Så nu återstår bara vadarkängor och då kommer vi till min fråga. Filt eller gummisula? jag får olika råd från olika håll.

Jag kommer till större delen fiska i insjö som inte omges av någon svårare terräng utan upptrampade stigar och väldigt låga avsatser och väldigt lite sten.

Vad rekommenderar ni?

MVH Tobias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera gummi sula för att det blir mycket skönare att gå i dem samt att men får bra grepp på stenarna i vattnet. TIPS: Investera i ett par riktigt bra vadarskor. Är ingen kostnad utan en investering.

Lycka till och ett skitfiske på dig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena

Har precis börjat med flugfiske och jag omges av riktigt hängivna fiskare både på jobbet och till vardags.

Jag har precis köpt ett spö och har fått tag i ett par fina vadare.

Så nu återstår bara vadarkängor och då kommer vi till min fråga. Filt eller gummisula? jag får olika råd från olika håll.

Jag kommer till större delen fiska i insjö som inte omges av någon svårare terräng utan upptrampade stigar och väldigt låga avsatser och väldigt lite sten.

Vad rekommenderar ni?

MVH Tobias

Filt kan vara rent sagt livsfarliga i grässlänter och barrtäckta sluttningar,halare än så finns inte och man har inte en chans att hinna parera, men är suveräna i vattnet. Kombination skulle vara att föredra, men har inte hittat det än.

Redigerad med kylia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej jag blev rekommenderad att köpa ett par av Simms Rivershead med gummi sula utav en butik här i Göteborg.

Både ägaren samt två av hans anställda rekommenderade dessa som bästa köp, och att dom var överlägsna filtsulorna.

Eftersom jag ringde denna butik och frågade innan jag åkte dit så fick jag svaret att dom hade dessa Simms med filtsulor hemma på lager, håll detta par till mig så kommer jag och köper dom eftersom jag skulle på fiskeresa till Bosnien.

När jag så kommer till butiken El-ge så får jag så veta att dom inte fanns , men att jag kunde få dessa Simms Rivershead med gummisula till samma pris! men jag sa då att dessa skor har fått väldig dålig kritik från en massa olika flug fiskare som jag känner. Jag vill köpa dessa i filt eftersom det var därför jag kom till butiken denna lördag förmiddag. Men dom övertygade mig om dess förträfflighet, och jag gick då med på att köpa dom, men om dom inte motsvarade allt vad dom påstod så sa jag att då får ni tillbaka dessa skor direkt.

Nåväl hur var då skorna? enligt min åsikt jävligt dåliga att vada i och halkiga på dessa stenar nere i Bosnien jag lovade alla som var med på denna resa att jag skulle gå direkt till butiken och lämna igendom och det har jag gjort.

Fick jag nya skor tror ni?? svar nej enligt en av butikens anställda kunde jag lägga ut skorna på blocket?? vad fan skall jag göra detta för sa jag! ni har ju lovat och sagt att dom är så bra både eran chef samt två av era kunniga försäljare påstod detta.

Förbannad lämnade jag denna butik, vid ett senare besök så skulle jag få 30% i rabatt vid köp av filtsula men jag vill bara få ett par skor med dessa filsulor som jag kom för att köpa från början.

Så där står jag nu utan skor som jag betalt 1700:- och som jag inte vill se mer för att dom är värdelösa att vada i.

SÅ MITT RÅD ÄR KÖP INTE DESSA SKOR OM INTE NI SKALL UT OCH PROMENERA.

mvh Jan faltin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej så du tror att du smyger omkring bättre och tystare än i ett par vadarskor med filtsulor! där har du nog fel vill jag påstå. Sedan finns en del som sätter på dubbar i sina skor och det är inte bra alls om man skall fiska efter skygga vilda fiskar typ lax,öring.

Vet att Mattias Drugge testade med dubbar och han såg då att fisken försvann väldigt snabbt från det tilltänkta fiske området. Men skicka ett mail och fråga honom vad han anser om dessa sulor, samt även om dubbar han har ju som bekant en massa erfarenhet som instruktör både här hemma och utomlands.

mvh jan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lika bra som filtsulor är i vattnet, lika dåliga är de på land. För gummisulor är det nästan omvänt, de är dock bättre i vattnet än vad filten är dålig på land. Ska du bara vada är filt överlägset, ska du också vandra får du göra en avvägning. Glöm inte att filt är förbjudet på många(?) ställen i Norge. Jag hade filt men har nu gummi för att jag ska till Gaula snart :)

Vh

Staffan

PS Jag fick med skruvdobb, ska jag skruva i dem? Känns som om det kan bli halt på sten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

öööööööh? att filt är förbjudet i norge var nånting nytt! du har inte blandat ihop det med nya zealand?

Nej, jag har inte blandat ihop med NZ men jag kan ha fel :) Jag har aldrig fiskat lax förr och jag tror det var i samband med det jag hörde detta. Man har ju desinficeringstvång, och filt suger ju vatten och microorganismer så det lät logiskt. Någon som vet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men jag faller hellre på land än i strömmande vatten.. :ph34r:

Tack! :)

Har fiskat några månader i sträck med gummisula på ett par skor som reklamerades (pga hållbarhet).

Även om det gick hjälpligt att ta sig fram med gummisula, var det en chockupplevelse att vara tillbaks på filt igen. Vilket grepp! :o:wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som moderator/kastguru/allvetare/alltiallo/osv så borde du kunna hitta sån info själv.....go for it and share it!

He he, det är inte så viktigt. Jag har ju gummisulor ;) Men jag lovar att posta om jag får korrekt info. Moderator stämmer men de andra attributen får stå för dig, de två sista förstod jag inte riktigt. Jag försöker posta sådant som jag tror folk kan ha användning av, ibland har jag fel, ibland inte. Prestige har jag aldrig. Lite OT detta men alla svar pekar åt samma håll så ämnet är ganska uttömt.

Allt gott

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till vilken anledning skulle dom ha förbud emot filtsula ? :huh:

filtsula är förbjudet bla i nya zeeland och på vissa ställen i usa pga spridning av sjukdomar, fukt lagras ju i filten rätt bra.

Tex har ju Simms slutat med filtsula på sina skor just av den orsaken.

Ang Norge har jag inte stött på förbud där jag fiskar i alla fall, men med tanke på den desificinering av redskap man gör just för att inte sprida gyro så är det väl ingen skräll om det kommer ett förbud även där?

Känns lite overkill i bland att skölja ett spö som inte använts på några dagar, men filtsulorna håller ju fukten ett bra tag ochdär förstår man varför det måste badas i kemikalier.

Så oavsett vad man tycker om gummi/filt så kan det nog vara så att man framöver måste använda gummisula i vissa vatten även här i norden?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...