Jump to content

Recommended Posts

Posted

Den har påträffats i ett kalkströmsvatten i södra england... Har tyvärr ingen mer detaljerad bild. Ganska säker på att den hade 2 spröt.

post-6746-0-79588800-1311025797_thumb.jp

Posted

Ha! de där rackarna såg jag i vålådalen nu när jag var där för en månad sedan typ. Har aldrig sett dem förr... eller lagt märke till dem förr kanske jag menar.. Skulle vara kul att hitta ett mönster som passar.

Posted (edited)

Tänkte först att det var en cloeon dipterum spinner men jag ändrar mig och faller in i skaran som säger att det är en Caenis.

Hade den stora eller små ögon? Färg på ögonen?

Edited by JesperP
Posted (edited)

Tänkte först att det var en cloeon dipterum spinner men jag ändrar mig och faller in i skaran som säger att det är en Caenis.

Hade den stora eller små ögon? Färg på ögonen?

som sagt, de var små.. kanske en cm långa totalt. framkroppen var svart och bakkropp inklusive spröt och vingar var vita. tror ögonen var svarta.. möjligen var framkropp och allt det där grafitgrå. Fast precis som OskarE skrev så hade den två spröt vill jag minnas.

Edited by A.N.D.Y.
Posted

som sagt, de var små.. kanske en cm långa totalt. framkroppen var svart och bakkropp inklusive spröt och vingar var vita. tror ögonen var svarta.. möjligen var framkropp och allt det där grafitgrå. Fast precis som OskarE skrev så hade den två spröt vill jag minnas.

Ja det låter som en caenis men den har tre stjärtspröt om jag inte är helt ute och cyklar...

Posted

Efter vad jag kunnat se tack vare er hjälp ochh google så verkar caenis passa perfekt, jag missminner mig nog med stjärtspröna. Tack för hjälpen och mönstret!

Posted

Ja det låter som en caenis men den har tre stjärtspröt om jag inte är helt ute och cyklar...

Det kanske är så. Jag tror nog mer på att jag minns fel än att det skulle vara en annan slända.

Nästa gång får jag binda några såna och ta med mig. De var riktigt selektiva.. men det enda vi lyckades få något av storlek på var superpuppa, konstigt nog. Buzzer funkade för de lite mindre firrarna.