Jump to content
Sign in to follow this  
JesperP

Linsetup tenkara

Recommended Posts

Tänkte prova pålite tenkarafiske.

Spöt är inhandlat och på G men det hardykt upp en massa frågor angående linsetupen.

Vad använder ni för lina till öglan mellanspöt och tenkaralinan?

För en som inte vill tvinna sina egna liner hemma.

Kan man använda en lite tjockare mono istället? Vitsen är väl iofs att linan ska vara lätt.

Vad kan jaganvända istället?

Hur lång tafs använder ni?

Vad harni för längd på tenkara linan till ett 3,6 m spö?

MVH Jesper

I änden på tenkaraspöt sticker det ut en tåt på 5cm med en enkelknut. Du öglar bara fast linan runt linan däruppe:

http://www.bearsden....kara_info10.jpg

Det går att köra med mono. Tenkara USA säljer en levellina som jag tror är i FC. Min kompis körde sån förra veckan i Härjedalen, som alternativ till den tvinnade i FC. Själv föredrar jag tvinnade linor i vanligt tråd, eftersom dom blir slinkigare och vänder över flugan bättre. Dom blir som en fluglina i miniatyr.

Utgångsläget är att man har lika lång lina som man har spö, inkl slittafs. Men det går att köra längre lina, om man känner sig bekväm med det, och vattnet är stort nog. Jag har ett spö på 330cm som jag kör 330-360cm lina på.

Slittafsen är som vanligt. Egentligen är den ointressant, eftersom Tenkara mycket bygger på att man bara doppar flugan i vattnet.

smile.gif

Tack Christian för svaret.

På bilden på länken du skickade är det ju någon form av ögla mellan linan som sticker ut från spöt och tenkara linan. Det var den jag undrade över. Vad är den gjord av?

Sen så gjorde jag faktiskt en tvinnad tafs nu på morgonen, rak men tvinnad i mono då jag inte har möjlighet att tillverka en sån där tvinningsverktyg. Ska se hur det funkar. Jag läste någonstans att det var en fördel om man hade en väldigt synlig tenkaralina vilket jag inte har så jag har fäst en tafsindikator (30 cm flouricerande backinglina) mellan den flätade linan och tafsen kanske inte så traditionellt men ska bli intressant att se om de funkar.

Jag befinner mig nämligen i Kina och har fått nys om några åar som håller, Brachymystax lenok tsinlingensis, qinling-lenok-öring (fritt översatt från kinesiska till engelska) som jag hade tänkt fiska lite på. Dock har jag aldrig sett varken insekter på ytan eller dem ta torrt. Dessutom brukar de stå väldigt djupt i det klara vattnet. Därför jag kombinera japanskt med tjeckiskt och fiska med nymf. Kanske lite som att svära i kyrkan men ska nog funka hoppas jag. ^_^

Den lätta utrustningen passar därför perfekt till mina behov. Då jag kan ta med mig den ifall om att jag hittar en å med fisk (våra utflykter har sällan fiske som huvudsyfte).

Lyckas jag fånga en fisk blir det den första fisken jag fångar utomlands och dessutom en ny art på listan.

MVH

Jag ser också på bilden att det ser ut som en lös ögla, mellan linan och spötoppen. Jag gör mina Tenkaralinor med en ögla längst upp som jag fäster mot spötoppen. Alltså ingen mellanögla. Fattar inte heller varför det ser ut så på bilden.

Hur som helst så är inte infästningen av linan nån viktig detalj. Se bara till att den inte lossnar, så är det bara att köra.

Och jag håller med om att linan gärna får vara färgad så man ser den. smile.gif

Hej!

Provade tenkara i Härjedalen med Christian. Det är en perfekt fiskeform om det handlar om att smyga kring ett litet vatten.

Man smyger fram till vattnet och drar ut spöt och snärtar ut flugan. Normalt drar man fisk innan kompisarna hunnit tråckla linan genom spöringarna. ;) Superkul komplement till vanligt flugfiske!

Jag har provat tvinnad tenkara lina och Tenkara USAs Level-lina. Föredrar tvinnade linan mest beroende på att den beter sig mer som en fluglina som Christian beskriver. De är dessutom lättare att se vilket gör fisket lättare. Jag tänker prova att tvinna egna linor i höst/vinter men skaffade några olika längder tvinnade tenkaralinor från http://www.streamsideleaders.com/. Får se hur de är.

Har man en gammal flytlina borde man kunna klippa till en bra lina till tenkarafisket också.

Angående längd på linan så fiskade jag med längder på 1 till 1,5 ggr spölängd. Alltså lina och slittafs, där slittafsen var ca 2 fot. Lite enklare att hantera kortare lina men 1,5 ggr spölängd gick också bra.

Hoppar in här med en liten fundering jag kom på när jag läste tråden.

I metarvärlden finns det ett slags "gummiband" som man fäster i spötoppen och sen i linan. Den ska hjälpa till om man får en större fisk på nå sätt. Skulle inte det fungera på tenkaraspöt? Jag kom och tänka på det när jag såg bilden i länken som visar hur man fäster linan i spöt för det såg ut som ett gummiband som var fäst i linan.

Vad är normallängd på slittafs vid tenkarafiske? Är det ca 2 fot som Even Steven skrev att han använde?

Hej

Den extra öglan ni pratar om är en extra ögla helt enkelt. :D Syftet med den är att man gör den i ett mjukare material än den ganska styva linan och det mjukare materialet gör att knuten/infästningen i tenkara-spöet blir bättre. Den finns där för att man inte ska riskera att linan lossnar vid ett utkast.

Jag har också sett "gummibands"-varianten - fast då för nymf-fiske och då som napp-indikator.

Väl mött.