April 28, 201214 yr comment_1550810 Jag hade kunnat binda upp ett gäng men jag sitter och väntar på krokar från Mistpool.. Men helt klart en av mina favoriter för tjecknymfning, levererar alltid hemmá hos föräldrarna. Beskrivningen var "What it is? Its supposed to imitate something brown living in the water. With some gold on it" Och den verkar ju fungera Report
April 28, 201214 yr comment_1550820 Javisst, ser toppen-allround ut. Keester sa att du hade slut på krokar. Jag kör en uv-limsrygg tror jag och ribbar bara med guldet. Vem är Martin G? Report
April 30, 201214 yr comment_1551505 Hej på er, Var i Gömmaren första gången för några dagar sedan. Ganska många som fiskade med det verkade vara skral utdelning. Snackade med en äldre herre som berättade att det inte satts i fisk efter vintern ännu. Min fråga, vet någon när det skall börjas sättas i firre? För övrigt var Gömmaren mycket fin och jag överväger starkt medlemskap! Report
April 30, 201214 yr comment_1551626 Engstroem är du Lulébo? Är uppväxt i Lulé När fisk börjar sättas i beror lite på vattentemperaturen. Men det är nu du ska fiska Övervintrad fisk är så nice, fint färgad, bra kondition, fina fenor Kan tänka mig det tar några veckor till innan vattentemperaturen är såpass att det blir bra att fylla på Var ute häromdagen med Keester, Martin och Scott härifrån. Tror alla hade känning, nätade en liten röding på 500 gram. Men som sagt, det är nästan bara Röding som går upp nu, enstaka Öringar och Regnbågar. Behövs några grader till för att allt ska kicka igång för ett "riktigt" vårfiske Report
April 30, 201214 yr comment_1551634 Golden czech nymph. Vet inte om det heter något annat på riktigt Det var det namn jag fick Krok: Partridge Cz 12-14 eller liknande Kropp: Natur haröra Underribb: Guldwire Back: Thin skin brun Överrib: Tunn nylonlina Thorax: Tunn guldwire hur fiskar du den? vad för lina? http://troutfever.wordpress.com Min flugbindningsblogg! Mönster och bilder på allt från storlek 20 till 55mm shanks! Report
April 30, 201214 yr comment_1551636 Normalt så Tjecknymfar jag ju i strömmande vatten och då är det ju fridrift med litet lyft i slutet. Den här sitter nästan alltid på i startduon när jag börjar fiska någonstans och levererar nästan alltid. Åkte ju ut med "fel" ask för några veckor sedan och slängde då på denna i ren frustration Och den levererade direkt Så alla fiskar jag tagit nu sista tre veckorna har tagit på denna nymf. Är någonstans runt 6-7 Rödingar (Senaste igår ) och en Regnbåge. Fiskar den i de lite grundare partierna (1-4 m) på flytlina och 9-12 fots tafs. Tar hem med korta ryck och lite pauser. Kan tänka mig att blänket från guldet och det generella utseendet är det som gör den så bra. När den blir blöt blir den nästan transparant med ett lätt brunrosa ljus. Guldet fungerar som "hotspot" som gör fisken nyfiken och vid en närmare anblick ser den ut som en lagom mjuk och genomskinlig geggig larv Report
May 1, 201214 yr comment_1551748 Engstroem är du Lulébo? Är uppväxt i Lulé När fisk börjar sättas i beror lite på vattentemperaturen. Men det är nu du ska fiska Övervintrad fisk är så nice, fint färgad, bra kondition, fina fenor Kan tänka mig det tar några veckor till innan vattentemperaturen är såpass att det blir bra att fylla på Var ute häromdagen med Keester, Martin och Scott härifrån. Tror alla hade känning, nätade en liten röding på 500 gram. Men som sagt, det är nästan bara Röding som går upp nu, enstaka Öringar och Regnbågar. Behövs några grader till för att allt ska kicka igång för ett "riktigt" vårfiske Nästan, kommer från Pite Tack för infon. Jag är fortfarande väldigt ibörjan av min flugfiskekarriär så egentligen kvittar det om jag får fisk. Sätter jag några fina kast blir jag så nöjd ändå Report
May 1, 201214 yr comment_1551840 Trevligt att träffas i förrgår, BoobieNewbie! Det är en riktigt fin sjö ni har. På återhörande. /Martin PS. Ska börja nosa på tjeck-bindning tror jag ... Vem är Martin G? Report
May 1, 201214 yr comment_1551875 Ja det var trevligt att träffa lite Edgare "live" Synd bara att fisken inte riktigt var med, men så är det ju med fiske.. Vad jag gillar med att binda tjecknymfer är alla varianter man binder med väldigt liten materialbas. 90% av tiden så äter ju fisken under ytan så jag gillar approachen att försöka fiska med just nymfer med mer generellt utseende. Jag kör ju bara med hippack så det passar mig perfekt med bara ett fåtal generella mönster, blir ju mindre antal flugaskar då Blir ju bra med tjecknymfer om det blir en tur till Gysingeforsarna också Edited May 1, 201214 yr by BoobieNewbie Report
May 1, 201214 yr comment_1551931 Ja jättetrevligt att träffa dig Kai! Så himla kunnig om vattnet. Vi lär ses där ofta, när jag blivit meddlem. Tack för guideningen! www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Report
May 2, 201214 yr comment_1552088 Martin (lagrace), Kai (boobie newbie), Scott (angus). www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Report
May 2, 201214 yr comment_1552147 Det var där mina solglasögon var.. Fan jag trodde jag glömt dom hemma Börjar bli gammal tror jag Men jag hade dom väl inte på skallen hela tiden? Edited May 2, 201214 yr by BoobieNewbie Report
May 2, 201214 yr comment_1552171 Fasen vad sugen man blir.... Läste nån stans att flytring e tillåtet i gömmaren, gäller det fortfarande? har ju blivit med flytring under våren men känns lite kaxigt att kasta sig ut på kusten i 5gradigt vatten det första man gör btw, jag har (äntligen) lite lediga helger och en och annan veckodag närmaste månaden. om nån e sugen så pm'a bara Report
May 2, 201214 yr comment_1552179 Jag har försökt sammla lite info om vad som egentligen gäller för flytring då lite olika information har synts. Det jag har direkt från styrelsen är att flytringsfiske inte är tillåtet för icke medlemmar. Som medlem kan du dock fiska med antingen båt eller flytring. Har ju varit en del som frågat om medlemsskap. Info nedan. Tror klubben har ett tak på 500 medlemmar. Priset är ju vad man gör det till, ett dagskort kostar en hundring tror jag. För mig som fiskar 2-4 gånger i veckan under isfri tid så tjänar jag ju in medlemsavgiften snabbt Ansökningsblankett http://www.lgf-fiske.se/download/file.php?id=20 Ny medlem vuxen (Maka/Make fiskar på samma medlemskap) Inträde 600:- Medlems avgift 500:- år Ny medlem junior (12-16 år) Inträde 200:- Medlems avgift 200:- år (Juniorer med föräldrar som är medlemmar slipper inträdes avgiften) Båt och stugnyckel Deposition 200:- (återbetalas vid utträde) Nyckelbricka 100:- år. Report
May 2, 201214 yr comment_1552187 Snabbt svar, Tack! synd (men väntat) på flytringsreglerna. Låter i alla fall som en sjö väl värd att besöka, e re lika fint som det låter är det nog värt ett medlemsskap även för stackars småbarnsföräldrar som lyckas finta till sig en fiskedag eller två i månaden Ta med familjen på "städdag" kan ju vara en bra ursäkt att få lillsorken naturfrälst Report
May 2, 201214 yr comment_1552215 Jodå, finns ju massor med alternativ för att öka ut fisketimmarna Man "kan åka ut och grilla" och passa på att svänga en fluga.. Eller sätta familjen på att "sola och bada" medans man smiter ut i en båt och boobiefiskar lite.. Finns ju en liten sandstrand Sedan så finns det ju ett rikt naturliv att titta på, grodor, fåglar, rovfåglar, hundar och nudister... Report
May 2, 201214 yr comment_1552285 Ja, det är nog ffa att det verkar vara en fin sjö på en fin plats som tilltalar mej, i kombination med lätttillgängligt och fisk i god kondition (ser ju så ut på bilderna i alla fall När man är inflyttad i storstan känner man sig lätt lite "strandsatt". eller man och man, jag känner mej lit strandsatt faktiskt. Småbarn är nog en stor faktor här oxå... Report
May 2, 201214 yr comment_1552286 Det var där mina solglasögon var.. Fan jag trodde jag glömt dom hemma Börjar bli gammal tror jag Men jag hade dom väl inte på skallen hela tiden? nej www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Report
May 5, 201214 yr comment_1553504 <p>Som väntat var vi ju några grader för kallt ute Efter att fångstboken varit till 95% fylld med Röding och bara någon enstaka Regnbåge för dom sista 4 veckorna så har det sedan i går registrerats 16 Regnbågar... Sista veckans soliga dagar har kännbart höjt temperaturen i sjön. Var ut i morse och såg ett par vak där fisken röjde runt under ytan efter något. 2 Regnbågar landades också av spinnissar medans jag var ute, fick dock inget själv. Men Regnbågen har definitivt vaknat till </p> Report
May 5, 201214 yr comment_1553528 Jag måstelåta axeln vila lite, me sen jävlar. www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Report
May 6, 201214 yr comment_1553903 Var ut en sväng idag på morgonen. Landade två bågar på just under kilot och tappade en riktigt fin Röding som jag initialt inte fick många metrar på. Tung och fin fisk och när jag satte spöet i vänsterhanden för att håva så gick spöets mittdel i två bitar... Bara sådär... Report
May 10, 201214 yr comment_1555690 Tjena Edgare ! Har hört och nu läst mycket gott om Gömmaren. Har försökt och få mitt premiärfiske för i år där 7 helger i rad. Tyvärr har det snöat, sjuk dotter, kalas, etc. dykt upp. Så jag tänkte dra dit tidigt på söndag. Någon annan som ska dit på söndag och fiska av sig lite ? Report
May 10, 201214 yr comment_1555697 Har kalas i helgen så kört för min del. Fisk sattes in förra torsdagen, jag tyckte kvalitéten var sådär helt ärligt. Verkar vara tryck på odlarna nu då säsongen drar igång för alla sjöar, så kanske svårt få tag i riktigt bra fisk? Report
May 11, 201214 yr comment_1555881 Jag vill bara komma igång med fisket och möta likasinnade. 2 år har jag försökt skaffa likasinnade via jobb och så... ser ut som att fisket ska rädda en... igen.. ^^ All you need is fiske.. Band lite flugor under Sverige Tyskland matchen som jag måste testa. Report