Jump to content

nattaktiv abborre?

flugfiskarn999

Recommended Posts

Är den randige abborren nattaktiv så som gäddan eller sover den då?

om någon vet så är jag tacksam för svar

I tonåren så brukade jag snorkla på nätterna med en stark ficklampa och då stod abborrarna och sov med "hakan" mot botten. De hade ju öppna ögon men spratt inte iväg förrän man snuddade vid dem. Så de sover på sitt vis.

Fast det betyder ju inte att alla sover samtidigt precis HELA natten...

Det var fantastiskt spännande att snorkla runt i badsjön hemma och se all fisk. Ålarna försvann i ett dammmoln av slam, de tyckte inte om att bli lysta på :)

Ett roligt sommartips om man känner sig rastlös någon natt...

Rickard.

I tonåren så brukade jag snorkla på nätterna med en stark ficklampa och då stod abborrarna och sov med "hakan" mot botten. De hade ju öppna ögon men spratt inte iväg förrän man snuddade vid dem. Så de sover på sitt vis.

Fast det betyder ju inte att alla sover samtidigt precis HELA natten...

Det var fantastiskt spännande att snorkla runt i badsjön hemma och se all fisk. Ålarna försvann i ett dammmoln av slam, de tyckte inte om att bli lysta på :)

Ett roligt sommartips om man känner sig rastlös någon natt...

Rickard.

tack vet någon vilka tider borren är aktiv under natterna eller är det olika från sjö till sjö?

tack vet någon vilka tider borren är aktiv under natterna eller är det olika från sjö till sjö?

Hej!

Min erfarenhet av abborrfisket är att nätterna sällan är bra. Däremot skiftningarna i ljuset, dvs gryning och skymning brukar vara heta perioder.

I min abborrsjö lever abborrarna i stor del av kräftor. Antar att de jagar i mörkret när kräftorna är aktiva?

blir till att prova... det finns ju flash strån som lyser en stund om man har lyst på dem med en lampa, ska man binda in några sådarna på en vit zonker tro?

Har ni hört talas om att "tratta" abborre som sover?

Läste om det i en bok för ett tag sedan. Tydligen populärt förr i tiden.

Precis som salmo prutta skriver så sover abborren med hakan mot botten, gärna mot en större sten t ex. Ibland flera på samma plats.

Man åker runt och letar med lampa. När man hittat en abborre sänker man ner en sorts uppochnedvänd håv – en järnring med ett nät (i formen av en tratt, då), där skaftet man håller i är fastkrokad i toppen av nätet. Och så har man bara en tamp fäst i järnringen.

När järnringen landar runt abborren vaknar den och han försöker fly uppåt. Han fastnar då i nätet, och man kan lugnt dra in ring, nät och borre med tampen.

Låter fint tycker jag.

Nån som har provat?

/Martin

Har ni hört talas om att "tratta" abborre som sover?

Läste om det i en bok för ett tag sedan. Tydligen populärt förr i tiden.

Precis som salmo prutta skriver så sover abborren med hakan mot botten, gärna mot en större sten t ex. Ibland flera på samma plats.

Man åker runt och letar med lampa. När man hittat en abborre sänker man ner en sorts uppochnedvänd håv – en järnring med ett nät (i formen av en tratt, då), där skaftet man håller i är fastkrokad i toppen av nätet. Och så har man bara en tamp fäst i järnringen.

När järnringen landar runt abborren vaknar den och han försöker fly uppåt. Han fastnar då i nätet, och man kan lugnt dra in ring, nät och borre med tampen.

Låter fint tycker jag.

Nån som har provat?

/Martin

Jag tror nog att det var samma bok (var det en bok av Curt Lindhé..?) som inspirerade mig till mina nattdyk.

Första gångerna jag nattsnorklade med lampa så hade jag en vanlig håv med mig och det var lätt att fånga abborrar med den. Men ack så trist. När man hade fångat sin första abborre, vad skulle man göra av den???

Det var mycket mer spännande att bara kika runt i det svarta mörkret utan att släpa runt med håv och "fångstsäck". Dessutom gav det en fadd smak att döda djur som sov så rofyllt i natten.

Jag har däremot roat mig dagtid att simma ifatt småabborre (med simfenor!) och fångat dem med håv (C & R) och förundrat mig över att abborren inte smiter iväg längre bort än vad den gör. Har den väl fått ett meterlångt avstånd till mig så stannar den upp igen. Kanske att den inte uppfattar mig som en predator?

Rickard.

Jag tror nog att det var samma bok (var det en bok av Curt Lindhé..?) som inspirerade mig till mina nattdyk.

Japp, "Abborren hugger" heter den. Mycket trivsam liten bok från 60-talet om jag minns rätt. Hittade den i ett antikvariat på Öland i våras.

Anyhoo, jag förstår vad du menar att det ger lite fadd smak.

Mycket intressant med enmetersregeln på småabborre. Jag har ofta känslan att en del fiskarter generellt har lite för små marginaler för sitt eget bästa. En övertro på sin egen snabbhet liksom.

/Martin