Jump to content

Lätta och snygga rullfästen...finns det?

Perro

Recommended Posts

Nog för att det är vackert med en snygg ädelträbit i rullfästet, men om det är en tät och fin träbit så väger den en hel del. Frågan är vad det finns för alternativ, titan och aluminium är väl det uppenbara, men finns det andra lösningar? Trä och saltvatten trivs väl inte så bra ihop?

Det lutar åt jag beställer hem ett Struble U-22 Tit., men det vore intressant med lite åsikter och alternativ till detta. Rullfästet ska sitta på en # 6.

Jajo, jag vet att det kanske är en onödig detalj och att armbandsuret väger mer än något rullfäste, men lite roligt måste man väl få ha ibland... ;)

Allra lättast är helkork med två buntband som håller rullen. Som två slideringar alltså. Men det blir kanske inte så snyggt...

Ja, kork och sliderings är väl den lättaste konventionella lösningen, känns dessvärre inte så matchande till ett spö som ska användas till tyngre älv- och streamerfiske......

Återstår titan alltså..

Ett helaluminium rullfäste av bra kvalite hade jag satt på..

Pacific bay har bra fästen som håller till ett lågt pris

Det där med Titan är nog överkurs för våra vatten...

Sent from my Nexus S using Tapatalk

Överkurs är roligt.. :)

Tror det är kinafästen som allt annat. ( inget fel på dom)

Titta hos HS-Import.....där finns riktigt mycket och kan rek Pacific fästena.

Kolfiber bitarna är fina om klingan har samma färg.....annars inte

Tycker jag :-)

Sent from my Nexus S using Tapatalk

• 2 weeks later...

Hej,

Jeg har kigget lidt i forum et stykke tid - det må være tid til min første post.

Jeg er glad for REC's anodiserede ABS, som fås i både sølvblank og sort. Den fungerer fint på kysten i Danmark. Modellen kan bruges til træindlæg. Men jeg er ret glad for at bruge brændt burl som indlæg og har efterhånden brugt det på en del stænger. Burlen vejer lidt mere end kork, men den samlede vægt af hjulholderen på billedet er dog blot 14 gram.

REC ABS

Claus

Hej,

Jeg har kigget lidt i forum et stykke tid - det må være tid til min første post.

Jeg er glad for REC's anodiserede ABS, som fås i både sølvblank og sort. Den fungerer fint på kysten i Danmark. Modellen kan bruges til træindlæg. Men jeg er ret glad for at bruge brændt burl som indlæg og har efterhånden brugt det på en del stænger. Burlen vejer lidt mere end kork, men den samlede vægt af hjulholderen på billedet er dog blot 14 gram.

Claus

Välkommen till forumet Claus! Fina spön du bygger :-)

Tak,

Får måske brug for gode råd hen over vinteren, da jeg har besluttet mig for at tage fat i lette tohåndsstænger - 12 fods #5/6 og 12 fods 6/7, for eksempel. Jeg er mest enhåndsfisker, så det er en helt ny bane for mig.

Claus

• 1 year later...
lyfter denna fråga, nån som vet om dom går att köpa eller om det finns nåt liknande?

Är det här något liknande?

http://www.hilevel.se/hilevel-rullfasten/enhands/rullfaste-ohg.html

Nu är ju jag nybörjare, mitt första spö blev klart för en halvtimme sen, men borde det inte vara sjukt svårt att montera ett sånt fäste?

Hade jag försökt hade det iallafall blivit lim i hela huset..

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Lasse J" data-cid="1628293" data-time="1357491659"><p>

lyfter denna fråga, nån som vet om dom går att köpa eller om det finns nåt liknande?</p></blockquote>

Har ett liknande rullfäste i svart från lts x1 #4

Bytte till ett rec fäste, gillar ädelträd.

Kan sälja om någon är intresserad

Edited by laxoholic

• 3 months later...

Nog för att det är vackert med en snygg ädelträbit i rullfästet, men om det är en tät och fin träbit så väger den en hel del. Frågan är vad det finns för alternativ, titan och aluminium är väl det uppenbara, men finns det andra lösningar? Trä och saltvatten trivs väl inte så bra ihop?

Det lutar åt jag beställer hem ett Struble U-22 Tit., men det vore intressant med lite åsikter och alternativ till detta. Rullfästet ska sitta på en # 6.

Jajo, jag vet att det kanske är en onödig detalj och att armbandsuret väger mer än något rullfäste, men lite roligt måste man väl få ha ibland... ;)

Kanske något sånt här? Skeletonfäste från Batson och burlkork som inlägg. Lätt och funkar även i saltvatten.

post-1872-0-79101500-1366767942_thumb.jp

Edited by sloopy