Hoppa till innehåll

Bonefishflugor


caran672

Recommended Posts

Vad kör ni för "standard" storlek på era flugor? Är t.e.x storlek 2 i största laget? Har bundit en del gummy minnows idag. En del i stl:6 och några i stl:2 samma size på själva flugan men olika storlekar på kroken.

Jag binder på kortskaftad krok, storlek 4 eller 2 för Bonefish. Storlek 6 funkar det med. Längd på flugan ca 5 cm

För Tarpon använder jag storlek 2/0 eller 3/0, längd 7-8 cm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Innan semestern hade jag gjort ca 40 bonefish flugor och ca 25 för Tarpon. Slutade med att jag använde två av mina bonefish flugor. (Linan lade sig runt vevhandtaget i ett hugg så jag rätade en krok, landade fisken dock.)

Bonefish är inte speciellt kräsna om man lyckas med presentationen, det svåra är att hitta dom.

Använde lite fler Tarponflugor då dom har en förmåga att tugga sönder flugorna. Kunde dock nöjt mig med ett mönster i två färger. Tarpon är lite kinkigare, men åter så är det presentationen som är 95%.

Mitt bästa tips är en rejäl tång. Att dra åt knutarna på styv 0,75 fluocarbon med russinfingrar är ingen picknick.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Nu är det min tur att påbörja mig karriär som tropikflugfiskare. Starten blir bonefish.

Är van vid att binda flugor med tänkte höra om dessa flugor som typ crazy Charlie och andra likvärdiga som har en hårvingad överdel.

Bör materialet vara styvt eller mjukt eller vad gäller?

Trycker själv på rävhår i lämpliga färger, är detta ett material som fungerar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...