Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vad använder ni för tafsar till era sjunklinor?

Ska man använda vanlig otaperad, tapera själv eller köpa färdigtaperad kortare tafs.

Någon som kanske har recept på tapering?

Posted

jag brukar sätta en bit 0.40 i fluglinan, och sen skarva på en spets. På så vis slipper man vara å tälja i fluglinan så fort man ska byta spets.

Anpassa dimension efter tycke och smak.

Posted

Jag använder egor fluorcarbon för att få tafsen och flugan att hänga med linans sjunkhastighet lite bättre än nylon.

För sjunklina taperar jag bara tafsen om jag använder tunnare tafs än 0.40 för att den inte ska skära i klumpens frontögla (0,52 närmast klumpen).

1,5-2,5 meter är lagom, 1,5 m för snabbare sjunklinor och 2,5 meter för långsammare.

Posted (edited)

Jag använder egor fluorcarbon för att få tafsen och flugan att hänga med linans sjunkhastighet lite bättre än nylon.

För sjunklina taperar jag bara tafsen om jag använder tunnare tafs än 0.40 för att den inte ska skära i klumpens frontögla (0,52 närmast klumpen).

1,5-2,5 meter är lagom, 1,5 m för snabbare sjunklinor och 2,5 meter för långsammare.

Hur stor skillnad är det mellan FC och nylon, har du några mätvärden (m.a.p. påverkan på fiskedjup) eller liknande? ^_^

Edited by Henka
Posted

Kör alltid otaperat när jag fiskar lax. Rak fin 0,40 hela vägen, ca 1,5 - 2 meter för sjunk linor och upp till 5 meter på flyt.

Har aldrig haft problem att lägga ut flugan med icke taperad tafs med mina tvåhands spön och så slipper jag vara orolig för knutar etc när jag drillar fisk.

Posted

Jag använder ofta en niofots polytafs + 1-1½m rak nylon eller fc.

Hur stor skillnad är det mellan FC och nylon, har du några mätvärden (m.a.p. påverkan på fiskedjup) eller liknande? ^_^

Knappast någon mätbar skillnad tror jag. Flugans beskaffenhet (volym/tyngd) lär vara av större betydelse för om klumpspetsen och flugan sjunker med samma eller olika hastighet....

Posted

Knappast någon mätbar skillnad tror jag. Flugans beskaffenhet (volym/tyngd) lär vara av större betydelse för om klumpspetsen och flugan sjunker med samma eller olika hastighet....

Det tror jag med, det där med FC är bara ett nytt "måste".

Å ett skit för miljön!

Posted (edited)

Det beror väll på hur man vill fiska flugan, klass och längd på spöt och vilken fluga man använder..

Vanligaste är att folk kör med 1-1,5 m nylon utan förlängning för att komma ner med flugan snabbt. Använder man lättare/kortare spön och har stora förtyngda flugor då har man inget annat allternativ!

Själv försöker jag undvika fiska med sjunklinor så gott jag kan men måste jag då går jag sällan under 2 m! Har jag då färdigtaperad då använder jag den annars sätter på en 040 eller 043 på ca1,25 och förlänger sedan med 035-037 på resterande. Jag upplever att jag fiskar bäst när jag går två meter upp på tafslängd! ( Tiitar man på sjunklinaparadiset Älvkarleby där spinnfiskare får flest antal fiskar så kör de ofta med tafslängder på 4-5 meter)

Viktigt att tänka på är att inte använda sig av för grova spets eftersom vid bottennapp så kan skjutlinan brista före tafsen och då blir man av med hela linan!! Jag har faktiskt vid två tillfällen dragit upp linor i älven på grund av det misstaget andra gjort :)

Edited by Asalan de' Artes
Posted

Tafsarna är ju korta på sjunklinor. Otaperat.

Kortare behöver dom inte alls vara, brukar ibland köra 1 1/2 spö längd när jag fiskar sjunk ända. ner till sjunk 8. Och ALLTID tapeterad för att få bättre överrullning i kasten

Posted

ja inte vet jag men när jag fiskar sjunklina så vill jag att flugan kommer ner fort som fan o då använder jag kort tafs... o det där med spinnfolkets låååånga tafsar i krondiket finns det ju en helt annan förklaring till dom vill bara få en så brutal linbåge som möjligt för o få så mycket fart som möjligt åt gäsparna.........

visst finns det tillfällen när man drar på en längre taffs även på dom värsta strykjärnen men dom är väldigt få iaf för mej.

Posted

Kortare behöver dom inte alls vara, brukar ibland köra 1 1/2 spö längd när jag fiskar sjunk ända. ner till sjunk 8. Och ALLTID tapeterad för att få bättre överrullning i kasten

Ja ,men Ronny så du menar att du kör tafsar som ligger på ca 6 - 6,75 m om du fiskar med en 15 fotare och sjunk 8 ?? Förklara för mig fördelarna med en så lång tafs. På en sjunk 8 så vill jag då inte att tafsen är längre än max 1,5m om ens det. Visst , jag kör taperat på alla mina egentillverkade tafsar och då i två steg om det gäller strykjärn.

Posted

Till sjunklina använder jag sjunkande polytafs och 1 m nylon i 0.40 när jag är i Norge eller i stor älv.

På västkusten använder jag i princip aldrig sjunklina, bara sjunkande polytafs och något längre bit nylon 2-2.5 m taperad.

Posted

Testade detta lite på skoj. Mitt FC sjönk minst dubbelt snabbare än nylonet MEN i praktiken med alla inblandade parametrar finns nog ingen anledning att använda FC...tror jag !?

Nån skrev tidigare att med snabbare ström i högra vattenskikt funkar en lång tafs bra på sjunklina. När liks flugan startat att sjunka trycker strömmen ner den snabbt i nivå med linans spets. Låter troligt men jag använder ändå inte mer än 2 m på sjunklinorna.

Posted

Ja ,men Ronny så du menar att du kör tafsar som ligger på ca 6 - 6,75 m om du fiskar med en 15 fotare och sjunk 8 ?? Förklara för mig fördelarna med en så lång tafs. På en sjunk 8 så vill jag då inte att tafsen är längre än max 1,5m om ens det. Visst , jag kör taperat på alla mina egentillverkade tafsar och då i två steg om det gäller strykjärn.

Jag skrev att dom inte alls behöver vara korta tafsarna till sjunk linor, inte att jag använder det hela tiden när jag fiskar sjunk men visst händer det. Kör en riktigt liten och tung fluga med tafs på ca 1m så lycka till och få fina och sköna kast med det !

När jag fiskar sjunk linor så kör jag ALDRIG med bara tafs direkt efter klumpen, använder alltid sjunktafsar på ca 10-13ft för att få den sista taperingen som innebär finare ankring och bättrekast/linbågar sedan efter det kör jag ca 1m tafs.

Posted

0.40 heldraget vanlig nylon , FC är ett skämt

Alltid taperat, antingen med polyleader och 1-1,5m tafs eller heltaperad flugtafs med spets av FC den tål nötning så mycket bättre än nylon

Posted

Jag skrev att dom inte alls behöver vara korta tafsarna till sjunk linor, inte att jag använder det hela tiden när jag fiskar sjunk men visst händer det. Kör en riktigt liten och tung fluga med tafs på ca 1m så lycka till och få fina och sköna kast med det !

När jag fiskar sjunk linor så kör jag ALDRIG med bara tafs direkt efter klumpen, använder alltid sjunktafsar på ca 10-13ft för att få den sista taperingen som innebär finare ankring och bättrekast/linbågar sedan efter det kör jag ca 1m tafs.

Det framgick ju inte av ditt förra inlägg att du körde polyleader + kort tafs ,därför reagerade jag lite på detta. Ok, du har rätt att det är ett H---vete att kasta med kort tafs direkt efter klumpen pga dålig ankring och nå fina sköna kast blir det ju inte direkt utan man slafsar ut skiten och hoppas på det bästa :lol:

Anväder själv mycket Rios Versitip och där blir det rätt sköna kast med kort tafs .

Posted

Jag kör en tafslängd på c:a 0,75-1,5 x spölängd, kortare ju tyngre sjunklina och ju större fluga, för att få ner flugan bättre och på grund av kastegenskaperna. För lång tafs kan förstöra nöjet för vilken flugfiskare som helst vid sjunklinefiske tror jag. Tidig säsong har jag oftast kört med Froghair 0,61 - Egor 0,52-0,47/0,43. Jag har aldrig tappat en lax på detta på grund av tafsbrott eller brustna knutar. Däremot har jag satt fast i många stenar och rätat en hel del grova krokar. Det jag gillar med fluorocarbon är att tafsen är styvare, mycket nötningstålig, sjunker och ankrar bättre. Styvheten gör att vindknutar är ett minne blott. Har även testat andra FC än de ovanstående, med delvis katastrofala resultat (mer om FC i denna tråd). Däremot gör priset och miljöaspekterna FC mindre attraktivt, så nu när mitt tafsmaterial tar slut så går jag över till Ken Sawadas färdigtaperade tafsar. Kan med fördel beställas direkt från tillverkaren. Egor kommer att ha en given plats i västen även fortsättningsvis, det är ju svårt att helt släppa någonting som fungerat bra och som man tror på.

Posted

Tackar för alla svar i tråden.

Verkar finnas lika många alternativ som det finns fiskare :D

Kommer börja köra med en egentaperad tafs enl. 60-20-20 i dimensionerna 0,53-0,43-0,38

Posted (edited)

Tackar för alla svar i tråden.

Verkar finnas lika många alternativ som det finns fiskare :D

Kommer börja köra med en egentaperad tafs enl. 60-20-20 i dimensionerna 0,53-0,43-0,38

Allt under 0,45 är för klent.

Jag kör 0,77 - 0,66 - 0,52 - 0,47 nästan hela sommaren, förutom när jag kör pygmeè flugor -_-:P Man vet aldrig om det hugger något stort !

Edited by Ronny Landin