Jump to content
Sign in to follow this  
andreas_j

Hur brukar ni skicka ett spö?

Recommended Posts

Jag har nyligen fått 2st tuber förstörda en av posten och en av DHL.

Tuben som skickade med DHL var en beställning av ett nytt spö(skickade inlindat i kartong, inte jättebra...). Tuben blev bucklig oxh repigt, reklamerade det hos DHL

som upplyste mig om att de ersätter gärna det men bara med 500kr/kg alltså 500:-, hade jag fått även om hela spöet hade blivit förstört.

Så som jag fattar det brukar handlarna ifrånskriva sig ansvaret när det postat varan....kul om man får ett trasigt 7000:- spö som DHL sabbat och får tillbaka 500:- ......

Den andra tuben skickade med posten, hade tejpat en sopsäck om tuben. När jag pratade med posten säger det att det inte ersätter det för att en tub inte är tillräckligt emballage....vad är iså fall tillräckligt??

De hade mosat tuben på ett par ställen men spöet hade klarat sig. De verkar som om de nu kommer ersätta tuben....men det är inte klart än.

på posten är ett packet försäkrat till 10000:- men hos dhl utan tillägg 500:- .....

Hur brukar ni emballera tuber när ni skicka dem??

/Andreas

Har aldrig skickat en tub, men en hård papprulle som man får spön i kan väl vara en lösning skulle jag tro !

Trist att det ska vara så hård behandling så man måste packa varor så de pallar ett fall från yttre rymden :/

Det låter som att du haft otur. Jag skickar oftast i Corduratuber. De tål ju en hel del. Har också fått skickade i dessa och det har alltid fungerat bra. Brukar stoppa dessa i större papptuber eller klädda i svart sopsäck, mest för att maskera vad det rör sig om så att tuben inte ska få ben under resan. De få alu-tuber som jag fått skickade har varit stoppade i större papprör med exakt passform eller något form av stötdämpande mellanlager.

/Göran

Har både skickat tub utan emballage och lite bättre emballerat och det har kommit fram utan skador, cordoba tub då alltså.

Skulle jag skicka en alutub, så hade jag letat upp ett papprör eller annat låda, som jag kunde stoppa ner det i o sedan fylla ut med papper o sedan tejpa snyggt, det borde räcka.

//EDIT

Avloppsrör kan man också skicka i, det har jag gjort på bl.a. flyget, tyngre, men den pallar för all skit

rollo

Edited by rollo

En gång tog jag emot ett ett spö som var för långt för spötuben, där avsändaren förlängt tuben med vanlig papp. En annan gång fick jag en spötub inlindad i en badhandduk, det var ett tungt embalage. :)

Jo man tycker att en cordora tub skall hålla för det mesta, men enligt posten en tillräckligt ....

det som skrämde mig mest av mina erfarenheter är att DHL bara ersätter med 500kr/kg gods ....tror inte nätförsäljarna är riktigt medvetna om detta ....

Jag har skickat iväg 2 cordura tuber via bussgods och satt bubbelplast runt dom för att förhindra ev skador.

Sålde ett spö till en här på Edge för ett tag sen.

Packade det i ett 50 avloppsrör(saknade tub helt).

Då vet man att det kommer fram helt.

Men det blir ju lite mer i fraktkostnad.

Har ju även turen att jobba som röris :)

Om man läser på fpostens försäkring så gäller inte försäkringen för beg. goods.

Någon som vet hur det ser ut hos de andra?

Jag skickar med bussgods och brukar linda in tuben i rejält med bubbelplast. det funkar utmärkt.

Hej, 

Skickat två spön i alu-tuber de senaste veckorna. Köpte frakt i mobilen via Postnords "Skicka Lätt ". Rullade in tuberna i rejält med bubbelplast från C O. Armerade/Maskerade sedan med brun packtejp. ICA är konstigt nog billigast på den med 19.90... Saknar man tub kan man köpa i konstnärsbutiker och kontorsvaruhandel. Postnord och andra speditionsföretag kanske har även de... 

Har för mig att frakten gick på 122 - 149 - 199 SEK. Lite beroende på tublängd och vikt förstås...