Jump to content

Recommended Posts

Posted

Just nu pågår tävlingsperioden för v. 35 måndag - söndag.

-------------------------------------------------------------

Jag har kompletterat priset ett tag framöver.

Utöver den skitsnygga kepsen, får också vinnaren ett armband från PowerBalance

Man kan läsa om detta på den svenska sajten och den amerikanska sajten.

--------------------------------------------------------------

För att delta med en fisk måste den vara fångad under tävlingsperioden.

Bilder på fisk som deltar denna vecka ska laddas upp i angiven tråd senast tisdag veckan efter. Vinnaren publiceras på onsdagen veckan efter.

Man kan delta med alla typer av fiskarter och oavsett fångstland förutsatt att man är medlem i Edgeforumet och att man har fått fisken med flugspö på en bunden fluga.

Alla medlemmar på Edge kan delta, även juryn, moderatorer och ägare får med andra ord vara med och jaga en veckans fisk keps.

För att delta ska en tydlig bild på fisken laddas upp i tävlingstråden, samt att längd eller vikt, helst båda ska anges. Ange även vilken eventuell våg som använts, dvs är vikten ungefärlig eller säkerställd med en krönt våg godkänd för storfiskregistrering.

Juryn kommer bland annat att bedömma fångstvattnets potential i förhållande till fiskstorlek. Det är med andra ord inte nödvändigtvis veckans största fisk av en viss fiskart som måste vinna.

Juryns beslut kan inte överklagas.

------------------------------------------------------------

För att delta i tävlingen ska deltagande bilder laddas upp i denna tråd.

Sista tid för uppladdning är tisdag kl 24:00 i nästkommande vecka.

Vinnaren meddelas via mail och/eller IM och priset, en "Veckans fisk" keps skickas så snart vi fått vinnarens adress. Leveranstiden kan variera :)

Några har haft problem med rapporteringen då de fotar och dokumenterar med mobilen. Sladdar och trixande gör att de inte får över bilderna på datorn som de vill.

Därför meddelar jag att det är helt okej att lämna rapporter på SMS/MMS på tel 0709-105626.

Lycka till!

Håkan Andersson

www.edgeflyfishing.com

-------------------------------------------------------------

Babbla gärna på i tråden. Alltid kul med synpunkter, debatter och kommentarer.

Efter att omgången är avgjord kommer jag ändå att radera samtliga inlägg utom själva tävlingsbidragen och eventuellt informativa inlägg. Därefter låser jag tråden.... :)

Posted

En härlig Västkustöring på 1,9kg 54cm tagen i Tisdags vid 15snåret. Riktigt gött då detta är min första sommar som flugfiskare. Hanen bet övet en brung mangnus och de blev en fin fajt utan spektakulära rusningar, han gick mest å truga vid botten!

post-10940-0-94837900-1314878974_thumb.j

Posted (edited)

Lämnar mitt bidrag i denna tråd med en regnbåge på 55cm. Uppskattad vikt mellan 2-2,5 kg. Kanske tyngre då den var rätt grov. Vägde den inte då den återsattes.

Vattnet är Jungfrun strax utanför Katrineholm.

Flugan som gav utdelning två gånger samma dag plus ett antal missade hugg är denna lilla rackare :

flugan.JPG

Och fisken ser ut såhär :

55cm%20b%C3%A5ge.JPG

Använde ett klass 6 Sameo Classic spö och en ProLevel PL-456 rulle med flytlina.

Det var en rejäl smäll när det högg. Hann inte ens reagera på att det var ett hugg förrän

linan var på väg bort från rullen i ganska rask takt. Ett tag trodde jag att det var en gädda som

tagit, men när fisken väl blev synlig slutade jag vara orolig för tafsen. :)

Edited by ReelBigFish
Posted

Jahaja, svarar med en 4kgs då..... vild insjööring så klart! ;)

Får visst slita för en ny keps.... ^_^

jag vill också fiska där du fiskar.. ;)

Posted

Jahaja, svarar med en 4kgs då..... vild insjööring så klart! ;)

Får visst slita för en ny keps.... ^_^

Var fiskar du din insööring egentligen? är det inte öringlek nu?.. många ställen här uppe har väl fiskeförbud av samma anledning?

Fan..egentligen är jag bara sjukt avis..

Posted

Var fiskar du din insööring egentligen? är det inte öringlek nu?.. många ställen här uppe har väl fiskeförbud av samma anledning?

Fan..egentligen är jag bara sjukt avis..

Jo, det är öringlek nu.

Posted (edited)

Nå, bara för att det är Håkans födelsedag så avslutar vi hans dag värdigt med en spännnande självutlöst mobilkamerabild från en av de sista bataljerna i augustimörkrets begynnade höstkyla!

Den blir en underbar julfisk för familj och vänner och avslutar insjööringsåret med brutalt explosiva minnesbilder som länge kan avnjutas med hemgjord Häggbärsrom framför öppna spisen i vinter.... :wub:

Tight lines! /mvh Stefan H

Edited by Mellanhanden
Posted

Nå, bara för att det är Håkans födelsedag så avslutar vi hans dag värdigt med en spännnande självutlöst mobilkamerabild från en av de sista bataljerna i augustimörkrets begynnade höstkyla!

Den blir en underbar julfisk för familj och vänner och avslutar insjööringsåret med brutalt explosiva minnesbilder som länge kan avnjutas med hemgjord Häggbärsrom framför öppna spisen i vinter.... :wub:

Tight lines! /mvh Stefan H

Grymma bilder Stefan!!!

:)

Bara för att du kämpat så fint så skickar jag kepan till dig. Den gamla var ju lite sliten också :)

IM:a din adress så kommer en ny med posten!!

Posted (edited)

Ja eller hur!!! ;) Men håll med om att det blir ju lite roligare tråd på detta sätt.... ;) kanske återkommer 2013? Hähä!

Glöm inte armbandet, ska bli spännande å se vad det är!? /Stefan, själv fyllerist om 5 veckor... tiden går!

P.S! Fler duktiga flugfiskare för varje år där ute? Fick ju anmäla 2 veckor i år!!! ;) Nästa gång måste det nog ingå svettrem i kepsen.... hähä! D.S!

Edited by Mellanhanden
Posted

Får jag bara fråga - har du bonkat fyra öringar på över 2,6 kg på bara en vecka?

I det vattnet du fiskar är tydligen förutsättningarna för öringen extremt bra. Jag tycker det är sorgligt att du utnyttjar det på det sättet du gör. Om fler fiskare gjorde som du skulle det fina öringbeståndet snart vara ett minne blott.

Jag tänker på historien om fiskaren som beklagade sig: "Tidigare år har vi tagit upp hur många öringar som helst mellan 1 hg och 1 kg. Nu får vi nästan ingenting. Vad kan det bero på?" Ja, vad kan det bero på...?

Posted (edited)

LOL, visste det skulle komma till slut... alltid någon som ska peka finger utan bakgrundskunskap än sin egen värld och tala om hur andra ska göra! Jag behåller max 10 större fiskar per år, lax, öring och havsöring inräknat, det betyder mindre än 1 fisk per månad.... Hur många tar du upp per år själv? Dessutom tar jag bara upp 2st runt 5kg (mina bjudfiskar när andra stora familjer hälsar på). Jag tycker heller egentligen inte om att bara fiska c&r av respekt för fisken, som om mina jägarvänner skulle ut och skjuta älg med gummikulor.... visst är det kul att fiska men varför gör man det? Är det bara för att det är kul att kasta så bör man fiska utan krok helt och hållet. För fisken är vårt fiske ingen lek. Jag fiskar selektivt och riktat mot enbart riktigt stor fisk - dvs undviker och får därmed sällan mindre fisk - och är nöjd när jag tar min fisk. Är det bättre att köpa norsk kassodlad lax tror du? lool.... Nåja, Big, du ser trevlig ut och jag respekterar dina åsikter, dax att försöka att respektera andras val? /mvh Stefan

Edited by Mellanhanden
Posted

Först, oerhört vackra öringar och grattis till fångster och kepan!

Det är naturligtvis upp till var och en att bestämma över sin fångst så länge man följer fiskevattnets regler.

Bigsalmon har dock en poäng tycker jag. Edge står ju bakom begreppet "Limit your Kill" (se förstasidan). Där står bland annat att i praktiken innebär detta begrepp att man "... väljer även i möjligaste mån vilka fiskar man tar upp. Riktigt stora och välvuxna individer av respektive art bär på en stark genetisk bas som man bör eftersträva att bevara samt att det är de fiskarna som ger flest yngel vid lek."

Man skulle kunna säga att du vunnit för att hedra Edge och begreppet "Limit your Kill".

Jag tolkar det också som ett budskap att begränsa uttaget av riktigt stor öring.

/Göran

Posted (edited)

Aha, äntligen ett diplomatiskt och balanserat inlägg Göran! Ja, jag begränsar verkligen uttaget och fiskar på olika platser för att minimera "uttaget", så det blir max 1-2 fisk från varje plats per år..... det anser jag försumbart, dessutom försöker jag fiska där ingen annan gör, så mitt bidrag till fisketryck är helt klart marginellt! 3 fiskar över 4kg från 3 skilda ställen har jag valt att plocka upp denna säsong, det kan väl knappast anses som något att överhuvud taget diskutera om?

Hmmmmm, vi kan vända på steken nu när en annan Big - även denna dessutom från Katrineholm - inrättat sig i ledet... ska man verkligen återutsätta regnbåge? (om nu inte någon fiskeförenings lokala regler säger det) En art som om den kunde föröka sig bättre naturligt (vi kör samma sönderodlade gammelstam fortfarande så ny importerad rom kanske skulle etablera sig bättre? Se verkligen upp!) skulle vara en invasiv art och förmodligen då slå hårt mot lax och havsöring.... förmodligen även insjöfisk! Varför återutsätter man fisk som inte kan eller BÖR reproducera sig? Det argumentet existerar ju inte ens för regnbåge.... (förutom för en handfull små lokala tillfälligt(?) etablerade populationer vad jag vet).

Jag lägger ingen egen värdering i återutsättandet av våra inhemska arter, som jag tillämpar själv, utan påpekar bara att det är en komplex fråga som inte bara handlar om att vara en "ädel och nobel" flugfiskare som ser om framtida lekfiskar. (Många återsätter t.ex. fisk bara för att stackarn ska kunna återfångas om och om igen... ähum, ingen nämnd så ingen glömd! )

Lite intressant läsning för den som orkar eller vill tänka lite längre: ;) /mvh Stefan

PROMEMORIA Dnr 101-01910-2006 Främmande arter och stammar Redovisning av regeringsuppdrag beträffande bedömning av riskerna för fisket med främmande arter och stammar

http://fiske.ifokus....ter-och-stammar

Till och med jägareförbundet tar upp regnbågens problematik:

(Nationell strategi och handlingsplan för främmande arter och genotyper)

http://www.jagarefor...iva%20arter.pdf

Främmande arter i marin miljö - mål och möjligheter (Tillämpade studier i miljörätt)

http://www.aqualiens...a%20Schantz.pdf

Edited by Mellanhanden
Posted

Tänkte bara säga: fy fasiken vilket fiske du har, helt grymt!!!

Du verkar verkligen ha koll på "var den store bor"

Givetvis ska du aldrig nämna var du fiskar men jag är så förbaskat nyfiken.

Får man fråga om du bedriver ditt fiske i åar (alltså i själva ån, långt ifrån större vattensamling), i större vattensamlingar såsom kraftverksdamm (huvää) eller i själva sjön, eller om det är vandringsfisk på sjönackar eller en bit upp i strömmande vatten men att öringarna vuxit sig stora i tex sjö.

Posted (edited)

Bra Håkan!

Rensvind: i alla dina nämnda alternativ...

Det finns grov fisk att fånga i hela Sverige för den som söker noga och tänker lateralt. (kanske i Canada också... ;) )

Men det tar tid att lära sig läsa... vatten! ;) Och ingen här tror väl på allvar att det bara är att gå ut och håva?

Hårt och slitigt är det riktade storöringfisket, men alltid spännande.

Håv slutade jag med förra seklet för övrigt..... :P

Men ibland - mer och mer för varje år hehe - längtar jag efter vadarstaven som jag dessbättre alltid låter ligga kvar i garderoben.... det SKA vara bängligt, halt å jävligt, helst kallt, surregn å motvind, det är en del av tjusningen! :wub:

Nästa år blir det annat riktat flugfiske, t.ex. Operation StorHarr 2.0 med några vänner. Vi får väl se hur det går? :blush:

Mest kanske för att få dänga världsrekordkast med ED5lina och SAGE 590 SP+.... det är kul att kasta långt som Sasse sa. :D Eller är det kanske för att sitta å titta på kläckningar och våldsamma vak under varm middagssol i ångande vadare...? :lol:

/ mvh Stefan

Edited by Mellanhanden
Posted (edited)

Om jag flyttar till Canada så "Cnackar" jag på hos dig så det blir riktat fiske för oss båda efter "Canadicker".... STORA CANADICKER! :D

Har redan knäckt en gammal mässingsholk på mitt Crap Cane - som ska ingå i op. 2.0 - när jag maxade efter grov abborre låååångt ute med EDlinan..... men både kolfiber och trä höll! Huh? Utmattad metall.... :wacko:

Har precis satt på ny mässingholk från England, känner hur epoxin härdar gott....... :)

Kanske läggger upp en lina om mina udda byggen framöver...... (inte här Håkan ;) )

I somras byggde jag en 6fots helaktionslaxpåk a la Wolff av ett kasserat 5fots spinnspö från en soptipp, samt buttdelen från ett bildörrshavererat haspelspö som jag vände bakåfram..... blev ett "Le Shark 6' #10" som lätt klarar även mina 40gramsklumpar till tungt tvåhands..... SWIIIIIISCH! Aktionen är..... annorlunda :o hahaha..... allt är möjligt! ^_^

Edited by Mellanhanden
Posted

Fakta:

C&R är rent djurplågeri.

Att fiska annat än inhemska arter förstör den naturliga mångfalden.

(Möjligen inte om du försöker fiskar bort någon förstörade inplanterad art, som jag gjorde vid siljanbågerymningarna... fångade 40+27 bågar... Kändes ändå inte bra...)

Fiskar du mer än du kan äta - sliter du onödigt mycket på beståndet.

Att bara fiska på det vi äter kan vara ok - men det vore bättre för världen om alla var veganer.

Tar du de stora tappar fiskstammen viktig genetik.

Tar du de små - borde du låta dem växa upp så de hinner föröka sig.

Och så vidare... Vi fiskare tävlar om olika grader i helvetet... Allt för ofta. :ph34r:

Ledsen... Själv bryter jag mot de flesta av ovan uppräknade - Speciellt fiskar jag C&R.

Jag är inte emot en etisk diskussion - men vi fiskare måste stolt få visa upp vår fångst - utan att bli utdömda.

Mitt förslag är att etikdiskussioner i andra trådar.

Själv är jag medveten om att jag inte är etiskt ok - men förlikar mig med det, genom att mitt intresse för bra fiske ger att jag värnar om fiskarnas miljö och ett balanserat fisketryck. Jag tror det gagnar fiskarna i längden. :wub:

Annars kan jag konstatera att den första killen jag såg ta på sig ett Powerbalancearmband trillade i sjön två timmar senare...

Möjligen kan det skyllas på spriten.... En dela andra vänner hävdar dess förträfflighet! :)

Posted (edited)

Ödmjukt inlägg, känns alltid bättre om man orkar hitta en positiv grundklang.....Bättre Superpuppa än Surpuppa typ! ;)

Öhhhh, 40+27.... vad menar du? 40st över 2,7kg? /Nyfiken Gul :o

Jo, ska bli spännande att testa ett Powerbalancearmband, får undvika vatten i början alltså.... hmmmmm!

Får väl återkomma med "balanserad" rapport om hur det gått... :blink:

apropå siljansbågarna fick jag en gång en "vild" amerikansk Bäckröding på 2kg i en stor strömagga..... snacka om förvånad man blev men det blev å andra sidan en av de bästa julfiskar vi haft!!! Grymt god! Det är Guldnål på en sån..... invasiv eller inte! :P

Edited by Mellanhanden