Hoppa till innehåll

Varför ser man oftast bonkade laxar på bild?


jakobm

Recommended Posts

Vet inte om det har med att det är svårt att få en lax helst i sverige.. dom bonkas nog ofta därför men det finns många som släpper tillbaka med och tror med det har att göra med att folk vill veta vad den vägde och inte har med grejor för att väga och ta kort vid vattnet kanske ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laxfiske är väl oftast en enmanssport, så de som släpper tillbaka laxar har sällan någon fotograf med sig. Att drilla, landa och återutsätta fisk på ett säkert sätt och samtidigt själv fotografera är nästan omöjligt. Ibland ser man ju bilder på laxar som ligger och flämtar på land, innan de blivit återutsatta, och dessa bilder är inte så tilltalande. Så länge det är tillåtet att ta upp och döda laxen så lär de flesta bilderna föreställa döda laxar. Det är säkert en stor andel laxar som återutsätts i det tysta, och som aldrig blir fotograferade om ens inrapporterade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Återutsätter ca 90% av laxarna jag fångar, och jag fångar en hel del lax.

Ungefär hälften har jag väl på bild men oftast blir bilderna skit i stridens hetta.

Redigerad med Säta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att fiska efter lax och när man väl lyckas, så är det för mig en självklar sak att jag önskar att få äta av en underbar vild lax och inte dessa odlade missfoster som tyvärr rymmer och tar sig upp i älvarna.

Dom laxar som jag personligen tar upp under en säsong är max 3st, och då passar jag även på att ta ett kort på mina fångster och eftersom jag avlivar laxen omedelbart så är det ju så kallade "bonkade" laxar och inget konstigt alls.

Men till alla som tycker det är fel så kan man ju välja att sluta med laxfiske, vid C&R ser man ju väldigt ofta lax som körs väldigt hårt och hur mår dessa vid återuppsättning.

Sedan har vi ju maskfiskare som också skall köra med C&R vet inte hur dom gör men dom laxar som jag har sett fångas på detta sätt har haft kroken långt ner i svalget och hur blir det då ?? jo dom bonkas hela tiden så med detta fiske sätt blir det tyvärr inte mycket till C&R alls.

Säkert många som tycker att det jag skriver är fel ,, men det är ju bara min åsikt så klart

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En anledning är nog att det rent statiskt går ca 4 mansdygn per fångad lax i tex orkla. Så när det väl biter i flugan så vill man gärna ha åtminstone 1 lax med sig hem till familjen.

Man ska ju dessutom ha klart för sig, att det i de flesta Norska älvar är ganska hårda kvoter vad det gäller lax, i många fall endast 1/dygn. Då blir det inte så många tillfällen över till några "snygga" c&r bilder.

I mitt personliga ställningstagande så har jag uteslutit att äta någon annan lax än den jag fångar själv, detta gör att det helt enkelt inte blir särskilt många tillfällen över för att släppa tillbaks fisk.

Tex. så resulterade 2011:års laxfiske i 2 st laxar på två veckors fiske, båda fick följa med hem till grytan.

Jag brukar dra gränsen vid 2 laxar i veckan och 3 laxar per säsong för min del sen får resten simma hem om det är möjligt.

Redigerad med HenrikT
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag har färre foton på fisk nu än tidigare är att jag sätter tillbaka mer fisk nu. Jag har inte kommit på någon bra teknik för att ta en bild på ett bra sätt. Har försökt några gånger och någon gång har jag lyckats få med en fettfena, bit av käken eller några fjäll på sidan men aldrig något riktigt foto så jag har lagt ner det projektet.Tar alltid upp kameran men det slutar alltid med att den bara ligger kvar på marken när jag sätter tillbaka fisken. Försöker drilla fisken relativt snabbt och de brukar va rätt livliga när man krokar av de så ett bildbevis för mig är nog en omöjlighet.

Vet inte när glädjen är störst, när man släpper tillbaka en fin fisk eller när man tittar på en bild av en bonkad fisk? För mig har på senare år glädjen av att sätta tillbaka en fisk, utan bildbevis, vuxit sig allt större. Får jag välja är det ju klart att jag vill ha ett bildligt bevis av fångsten också.

Sen är det ju det här med C&R, bra eller dåligt? Jag motiverar mitt "Limit your kill" genom att jag lägger lika mycket pengar (om inte mer nu) på fiske som tidigare men jag låter ändå de flesta fiskar leva vidare. Då har jag gjort vad jag kan samtidigt som jag behåller mitt absolut största intresse. Rätt eller fel men det är min alldeles egna åsikt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har min kamera som e vattentät fastspämd i högra axelbandet på vadarna, eller i en ögla på västen. har bara actionfotat en gång och de kändes ganska ok, med lite träning är man hemma! har bara tagit upp en hö i år och kommer inte ta någon mer.dom mår bättre i havet tycker jag. Har dock inget emot att man bonkar.

//johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit läsa detta noga, men svarar ändå:

En bonkad lax kan plåtas i timmar. Man träffas vid hytten - bilder tas. En c&r lax kan plåtas i kanske nån minut -ofta är man ensam. Dessutom bör de knappast plåtas alls ovanför vatten.

Så mängden bilder på död lax säger nog väldigt lite om hur mycket "liv&död" vi sysslar med.

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, till att börja med. Jag är ingen laxfiskare men fick möjlighet att följa med några :) Vi fiskade massor av pooler mellan Kroken och Stadion, en par mil uppströms Stören.

VH

Staffan

Det var inte ni som bodde mitt på langhölen och hade en liten veranda där ni hade utsikt över älven (aune vald, rätsida)?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var inte ni som bodde mitt på langhölen och hade en liten veranda där ni hade utsikt över älven (aune vald, rätsida)?

Nej, vi bodde på Bogen Gård, stort hus med massor av rum alldeles intill vägen, strax söder/väster om Bogen Söndre. En av grabbarna hade en stor bil, och då menar jag stoooor så att man tittade i en TV-skärm när man backade :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, vi bodde på Bogen Gård, stort hus med massor av rum alldeles intill vägen, strax söder/väster om Bogen Söndre. En av grabbarna hade en stor bil, och då menar jag stoooor så att man tittade i en TV-skärm när man backade :)

Ok, då var det inte ditt gäng jag stötte på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...