Hoppa till innehåll

Kast tekniker, användbara och variationer


Skanerost

Recommended Posts

Hej alla glada,

Känner att jag bara mest frågar och frågar på detta forum, men det är inte konstigt man får så bra svar :) (om ni tröttnar på mina frågor så säg till ;) )

Man märker mer och mer att man hamnar i situationer där man behöver olika tekniker beroende på miljö och vegetation man fiskar i :)

Jag har testat lite med "rollcast" och det fungerar helt ok, men får inte så mycket distans på detta kanske 5-7 m

"Switchcast" vill jag gärna lära mig har kollat på alla filmer på tuben men känner ändå inte riktigt att jag varken fattar eller behärskar det, jag kan lägga linan vid sidan om mig och skjuta iväg den men den hamnar i en hög oftast. Jag misstänker att träna Switch cast på gräs är uteslutet då man fastnar i allt gräs !?

Sedan så upptäckte jag något som kallas för vodoo cast som ser hur fräckt ut som helst, men använder ni det ? Och i vilken situation ? Vilka variationer anseer ni vara de nödvändigaste förutom "false cast" ?

Tack på förhand :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Woodoo-kastet är i princip två motriktade snake-rolls "i luften" (plus en ankring i slutet) och det är som allt annat inte så svårt att utföra om man tränar ordentligt. Men nyttan med kastet särskilt för en nybörjare tror jag ät begränsad.Det finns nog en hel del annat som är mer "matnyttigt"!

Ett switchkast är ett enkelt speykast utan förändring av kastets riktning. Kolla gärna ordlistan som Staffan har ordnat i kastarean samt att det finns mer utförliga ordlistor på nätet. Annars kanske det jag skriver verkar obegripligt och jag skulle behöva "breda ut mig" en massa men timmen är sen....

Alla kast som använder vattnets motstånd tränas bäst vid vattnet helt enkelt för att det är bäst att lära dem i den miljö som man skall använda dem i. Visst finns det "gräsnissar" som säger att det går lika bra att träna t.ex underhandskast på¨gräsmattan (kanske då med hjälp av en "grästafs" som är avlägset släkt med en taggtråd :wacko: ) Men du/de kan (nog) inte vada ut olika långt och därmed djupt på gräsmattan eller hur; för i det äkta fallet kommer lyften av linan som föregår ankringen av tafs-linspets att bli olika beroende på hur djupt utvadad du/de står,-och f.ö. spelar även strömhastigheten in då kastet utförs i en fiskesituation.

En kastkurs med inriktning på praktisk fisketeknik kanske vore bra för din del. Att titta på videoklipp och sedan försöka göra likadant är nog av för hög svårighetsgrad i flera fall.

http://www.youtube.com/watch?v=RG4bSn-YSE4&NR=1

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vodookastet verkar va användbart vid torrflugefiske på skygg fisk, när man tycker att underhandskastet inte skrämmer iväg fisken tillräckligt.

Visst, tendensen är att ju fler varv kastaren vevar runt linan desto bättre=hög status, hög "häftighetsfaktor" och det ses ofta i annonser men även en del tidskrifter har förfallit till detta t.ex. på uppslaget s. 26-27 i nr 3, 2011 av Chasing Silver finns en sådan "häftig" bild med många varv; om inte annat så kanske det underhåller myten att flugfiske måste vara komplicerat?

Men om vi håller oss till flugfiske som problemlösning ; att få flugan dit vi vill och att den förflyttar sig på ett sätt som vi tror är bra så finns det ingen anledning tycker jag att göra detta mer komplicerat än nödvändigt! Då är rollkast, underhandskast, mendning och lite annat matnyttigt.

Att utveckla sitt kunnande stegvis tror jag passar de flesta; för svårt kan vara stressande och minska motivationen och att ständigt öva på det man kan leder väl lätt till att man blir uttråkad. Så en fördelning på 70 % repetition och 30 % nytt då?

Jag tror att man skall instruera vid vattnet så fort som möjligt och att man då visar nyttan med olika tekniker. En del nybörjare som övat en del på gräsmattan blir rätt handfallna då de kommer till vattnet, det är annorlunda att stå där och försöka få till det. Det finns t.ex. träd och buskar som man kan fastna i. Så en vettig träning går också ut på att undvika de fallgropar som finns.

Det finns en del principer som man måste följa och förstå för att kunna kasta på ett bra sätt. En är 180 gradersprincipen; att bakkast eller D-loop skall var i rak linje med framkastet. (som vanligt finns det undantag men vi lämnar detta).

Om vi tar ett underhandskast vad krävs för att utföra detta? Vi kan ju börja med ett överhandskast och sedan minska kraften i bakkastet så att linan/tafsen landar på marken eller i vattnet. Sedan bli mer specifika på var de skall landa, samt att tafsen och en liten bit av linan landar men inte att mycket lina landar innan framkastet börjar. Det här är baskunnande och det lönar sig att nöta på detta men inte så att trötthet gör att det går dåligt!

Jag avslutar med några länkar som i bästa fall kan vara inspirerande. Det finns en hel del olika kast och det kan vara förvirrande för nybörjare. Men det finns lite "basics" som en instruktör kan visa dig hur man gör och det är ett bättre alternativ än att försöka lista ut det på egen hand.

http://www.christopherrownes.com/switchcast.htm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En trailer tilll en DVD som jag inte sett, men någon annan kanske kan säga om den är bra? Hur som helst är alla kast mer till för fiskesituationer än för att "showa" och det tycker jag är positivt.

http://midcurrent.com/videos/introduction-to-fly-casting/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En trailer tilll en DVD som jag inte sett, men någon annan kanske kan säga om den är bra? Hur som helst är alla kast mer till för fiskesituationer än för att "showa" och det tycker jag är positivt.

http://midcurrent.co...to-fly-casting/

Jag vill också lära mig att kasta i slow motion :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det någon vettig instruktör i Malmö med omnejd som man borde uppsöka och ta en lektion från? För flyfishingmasters har ingen kurs innan våren.

Men då vill man ju inte tragla teknik utan njuta av allt fiske :)

Hej Skånerost.

Jag är instruktör om jag sen är vettig får du avgöra.

Men vill du gå en kurs så hör av dig.

Mvh//Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Vänligen ta alla frågor via PM, som jag skrev i mitt inlägg. Upptäckte din fråga nu av ren slump. Jag PM:ar dig.
    • Hardy kasettrulle vilken som. Pris efter skick. Stl 4000 5000 6000 Allt av intresse.
    • Bägge är slow intermediate (jag hade väl inte erbjudit en flytis om du frågar efter intermediate... ;)). Minns inte om Rion har intermediate running line eller inte, Sonar har flytande running line. Bägge är också 'halvklass upp'. Vad har du tänkt kasta flugmässigt och med vilket/vilka spön (jag fiskar själv mer intermediate än flyt) så ska vi se vad vi kan hitta för passande lina i gömmorna (håller som bäst på att städa;))?  Bägge linorna är aldelles ypperliga för streamerfiske - jag hade dock satsat på en Sonar. Har varit min standardlina för havsöring i snart 10 år.
    • Där kan det kanske finnas något, ja. Men du får hjälpa mig med vilka som är intermediate. Jag har inte den kollen...
    • A. Nej korrekt. Men det finns taperingar som är förbannat bra, år ut och år in. SA GPX som sedan blev MPX är ett exempel. Upplever dessutom att SA förefaller ha väldigt god kvalitetskontroll. Se även Wullf TT, TT+ och Joan Wulff sig. De har funnits i rätt många år vid det här laget... Om de är magiska eller inte ska jag låta vara osagt. Men Wullf gör förbenat trevliga torrfluglinor. B. Duh! Men ja - det är därför jag föredrar SA framför RIO. Materialet brukar vara bättre. RIO är dessutom generellt tyngre än SA (se nedan). Jag gillar Gold, men upplever RIOs linor som... ja... formlösa på något sätt - coatingen är trevligare på SA och Wulff. Mindre 'smetig'. De överlever dessutom längre (baserat på RIO Perception 7wt, Gold 6/7wt, Outbound Short 6/7wt, Outbound Long 5/6 wt, Seatrout 6wt och säkert någon annan jag glömt/förträngt). C. Ja, det är det som är ett 'western style head' - en halvklass upp för att kunna handskas med vind (sedan sisådär 80 år tillbaks... https://flylifemagazine.com/part-i-history-of-us-shooting-heads/). Måna tillverkare överviktar linorna till förbannelse (läs RIO) andra mer måttligt (SA) eller fullständigt obetydligt (Wulff). Wulffs halvklassade linor är precis det. Vill man inte ha en halvklassad lina väljer man en helklassad lina... Med det sagt - jag skaffade förra året SA Sonar Emerger tip samt en Infinity - bägge 6wt, bägge väger som en 7wt (alltså inte 6,5 wt) enligt tillverkaren. Detta är då för att kunna handskas med tunga/vindfångande riggar med multipla flugor, att kasta indikatorer och annat skit. Vill man ha en smidig torrfluglina väljer man inte dessa - då de helt sonika är skapade för långa kast med knixiga riggar . Vill man kasta långa krångliga riggar väljer man sannolikt inte en smidig presentationslina. Samtidigt - moderna spön är snabba och laddar (som regel) bättre med en något tyngre linor. Så även där fyller vikten en funktion. Och - då jag i dagarna börjat bryta in mitt G Series 6wt 8'8" (det blir inte mer 'western style' än så...) kan jag konstatera att trots att det är ett utpräglat torrflugspö så kastar det enkelt en Infinty 6:a eller sagda Emerger tip med 15' tafs med en #6 foam-gammarus. Jag väljer helklassat för fint presentationsfiske och halv-/helklass upp om jag fiskar i förhållanden/med riggar som kräver det - oavsett om det är ett Radian, ett Meridian eller mitt GS (Radian 6wt kastar lika bra med en ren sexa som en ren sjua - sweet spot på 6,5wt, Radian 7wt kastar lika bra med en 6,5 wt som en 7.5 wt - jag föredrar att underlina sjuan så oftast blir det en 6,5 wt, Meridian 6wt kastar lika enkelt en ren sexa som en 6,5:a som en sjua som en sju & en halva). -- SA levererar numer sina linor (eller en del av dem) i papperskartong spolade på en engångs pappersspole... Det är dock inte därför jag väljer dem... Enhands spey, i den mån man vill använda det finns (eller fanns för några år sedan) hos SA. Ska man dock inte fiska lax/öring/steelhead utan mer torrflugeorienterat väljer man med fördel en Triangle taper - nära nog oändligt lång klump med väldigt nim tapering, eller SA Expert distance/Trout. Men det är inte det jag plockar fram om det blåser mer än någon meter per sekund... Man kan ju också köpa en DT, dela den på mitten och sätta ihop med skjutlina...
    • OK. Idag blev det najs förhållanden med 2-4 m/s. Med vinden 45 grader från vänster var det lekande lätt att skicka ut infinityklumpen + ett par meter running line + en RIO Bonefish + 2 meter Stroft 0.35 skarvat i 3mm tafsring. Kastade en popper med märla som dropper, samt singelmärla. Fungerade perfekt. Det enda som inte samarbetade var fisken. Men det är så förbannat kul att kasta med ett klassiskt men ändå uppdaterat western style torrflugspö så det gjorde inget... För den som har läst (eller sett) 'A river runs through it' bör referensen till metronom vara uppenbar. Men - ett canespö går i fjärdedelstakt (tick-tock-tock-tock, tick-tock-tock-tock), det här går i halvtakt (tick-tock, tick-tock). Måhända får jag också hia mig lite i kastandet. Efter 20+ år med RPLXi 7wt, Loop Greenline 7wt, One 5w/6wt, Meridian 6wt samt då Radian 6/7wt är jag lite förstörd i timingen... Upplevde f.ö. samma sak när jag gick från One till Radian att det tog några pass att känna in det nya tempot. Att gå tillbaks till kortare <9 fot är dock en märklig men trevlig upplevelse. Makalöst energisnålt kastande - så pass att jag helt sonika bytte jag mitt Meridian mot ett Excocett 250 grain 8'8". Ska bli spännande att se hur det beter sig - och kul att testa ngt annat än Scott...
    • Se min annons. Finns använda SA Sonar 6wt (GPX/MPX-tapering/klumplängd - 12-isch meter) och Rio Seatrout 6wt (har för mig att den är tio, på ett ungefär).
    • Nån som har en liggande? Jag kommer använda den sällan, så inget dyrt. Hellre lite sliten och billig. Fabrikat och klumplängd tar jag ställning till när (om) det blir aktuellt. Tack!
    • Fantastiskt fint spö. Löp å köp om ni vill ha ett grymt havsöringsspö. Kombinera med Lajnelinan så blir det en magisk kombo👌
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...