Jump to content

Regnbåge, jag är inte helt övertygad

Skanerost

Recommended Posts

Halloj alla glada,

Idag så tog jag med hem en båge på 1,2 kilo för att testa äta denna fisk (man måste prova om man fiskar den jue ;) )

Jag letade lite på nätet men hittade inget så speciellt så jag testade att rensa den och ta av huvud och fjäll, snitta upp skinnet saltade, peppra, vitlök, olivolja och gröna örter.

Sedan packade jag in den i alufolie och hotta den på glödande kolbädd där den fick köra färdigt, det luktade fantastiskt gott men smakade mjaa lite tång blandat med kallsup !

Sambon vart helt övertygad det var så gott så, men jag och dottern tyckte nog att det fanns en hel del utrymme för förbättring.

Sedan läste jag lite intressant från Håkan här på edge att båge verkar inte vara den goaste matfisken i den bemärkelse, och efter idag är jag beredd att hålla med men det finns kanske ett trevligt recept man bara måste prova !?

Eller blir det C&R i fortsättningen ? :)

Halloj alla glada,

Idag så tog jag med hem en båge på 1,2 kilo för att testa äta denna fisk (man måste prova om man fiskar den jue ;) )

Jag letade lite på nätet men hittade inget så speciellt så jag testade att rensa den och ta av huvud och fjäll, snitta upp skinnet saltade, peppra, vitlök, olivolja och gröna örter.

Sedan packade jag in den i alufolie och hotta den på glödande kolbädd där den fick köra färdigt, det luktade fantastiskt gott men smakade mjaa lite tång blandat med kallsup !

Sambon vart helt övertygad det var så gott så, men jag och dottern tyckte nog att det fanns en hel del utrymme för förbättring.

Sedan läste jag lite intressant från Håkan här på edge att båge verkar inte vara den goaste matfisken i den bemärkelse, och efter idag är jag beredd att hålla med men det finns kanske ett trevligt recept man bara måste prova !?

Eller blir det C&R i fortsättningen ? :)

Grava den ordentligt och därefter steker du den och använder en god krydda avsedd för grillkött!

Gravningen gör du i en långpanna och bäddar in fileérna med socker och salt 50/50.

Fileérna skall ligga köttsida mot köttsida.

De skall gravas i kylet i ett dygn ungefär

Täck långpannan med plastfolie och tänk på att det blir mycket vätska som skall hällas bort.

Det är mitt strå till stacken :)

Ja det kanske inte är så illa, synd att jag inte har tillgång till en... Kanske skulle köpa en de är väl inte så dyra va ?

Några hundralappar. Men de tar flera timmar att sanera så jag tycker nästan de är av engångskaraktär....

Ofta inte vidare gott heller..

Tog med 2 bågar på kilot hem från hökensås, fileade dem, salta peppra och sktekte dem. Ena vart väldigt god, andra smakar precis som en insjö luktar.

Fiskarna landades i två olika sjöar.

Visst smakar de olika beroende på hur länge de gått i sjön - och i vilken sjö!

Lillkillen drog en båge i en av våra centrala sjöar. Han var med när vi "gubbar" träffades över några flak i somras :)

Hursomhelst, Felix tyckte den skulle ätas!

Ingen hade någon kniv så vi lade den på grillen precis som gud hade skapat firren. Och den blev himmelskt god!!!

Jag vill nog påstå att ingen av de mer än hundra regnbågar jag ätit smakat illa. Men jag har heller aldrig ätit någon smalfenad rackare från "dammar".

Mina jämförelseobjekt är ett par öringar från Glomma, ett rejält gäng havsöringar från Bohuslän och kilovis med Icalax.

Kommer inte ihåg vad det beror på men på sensommarn smakar odlingsforellerna jordkällare här. Man blir lite sne när nån bjuder en på varmrökt butiksfärsk vacumfirre i mars med den aromen...

Det är faktiskt skillnad mellan sjöar.

Den jag skrev om var ökänd för att ha oätlig fisk.

Men senaste tiden jag smakat den, har den smakat bra. :)

Fick precis ett mail av min fiske kollega............................................ni kanske snappar upp något ..

OBS vet ej källan eller vem som skrivit de .

//Per

ORSAKEN TILL JORDAKTIG SMAK PÅ FISK

Den biologiska förklaringen på detta fenomen är rejält teoretiskt och redovisas här så kortfattat som möjligt:

Ämnet som ger denna smak kallas geosmin. Namnet kommer från grekiskan och betyder smak och lukt av jord. Mer exakt är det en kemisk förbindelse (en bicyklisk tertiär alkohol) som heter : trans-1, 10-dimethyltrans-9deca-1-ol.

I vattenmiljön produceras geosmin av actinomyceter och cyano-bakterier. De flesta geosminproducerande antinomyceter har hittills blivit identifierade inom släkten streptomyces. Vatten med geosmin får en jordaktig smak och gränsen för att ge smak är så låg som 4 nanogram per liter. Geosmin är inte giftigt.

Mer allmänt kan sägas att geosmin tenderar att öka i näringsrika vatten, det har visats att geosmin ökar vid ett ökat fosforinnehåll. Man kan inte se på vattnet om det är problem, men generellt är att oklara vatten är mer utsatta även om det finns undantag. Jordsmakproblemet börjar för det mesta när vattentemperaturen överstiger 12 c. Problemet kan komma och gå under sommarsäsongen. En del säsonger är det dock inga problem alls!

Biologer antar att den oönskade smaken kommer in i fisken när den äter, den absorberas snabbt av tarmen och lagras i fettvävnaden, därmed ändras fiskens smak ock lukt. Det är ett stort problem i USA där lakeodlingar varje år förlorar millioner dollar på grund av kraftig jordsmak.

Fisk med kraftig off-taste (engelskt uttryck) är mycket svår att smak kamouflera. Det skall nämnas att en del känner jordsmak då fisk tillagas samman med grönsaker. Geosmin finns ju naturligt i dessa. Lite märkligt är att geosmin i grönsaker ger en härlig smak av grönsakslandet !

En viktig poäng är att geosmin inte finns i saltvatten. I sötvatten kan effekten dämpas med hjälp av halmbalar ! Detta då halmbalar och i första hand kornhalm avger en faktor som minskar produktionen av geosmin.

Effekten kan också dämpas i köket. Den rensade fisken lägges hel eller som filé i en skål med ättiksvatten och is. Koncentrationen skall vara 1dl ättika till 1,5 liter vatten och en påse med istärningar. Vattnet tillsättes 1 tesked salt och en tesked socker Låt fisken ligga i lagen en timme per kilo hel fisk och halva tiden för filé. Fisken får en lätt syrlig men inte obehaglig smak.

• Like 1

Tack för den pix. Precis sådana förklaringar vill vi ha.

Nu fick jag också förklarat varför så många gädd- och abborrerecept nämner att filérna skall läggas i ättika några timmar i kylskåp. Ingen har någonsin i recepten förklarat varför...

Och de där med halmbalar känner jag igen, i FiN för en del år sedan skrevs det om den bonde som av misstag välte ett släp med balar i ån och som blev liggande. Efter en tid märktes att vattnet var klarare och inte lika drabbat av grönt slem i ytan.

Edited by mipert

Kanon, härligt med en biologilektion på morgonkvisten :)

Gillar att vi fått ord på det med "off taste"

Tack för svaren alla, ska nog skicka detta vidare till sjön jag fiskade vid.

Nu vet jag att de fick fisk dagen innan, och att jag plockade upp av de nya enligt ägaren. Och jag vet inte hur fisk odlas och om detta kan ha gjort att det smakat mer off för vattnet är i mina ögon klart och fint där.