Hoppa till innehåll

Baltak - fiskeparadis eller bluff?


Vilbert

Recommended Posts

Herregud........

Hej Emin Lager!

Till att börja med vill jag säga att du kan kalla mig Richard, det är nämligen så jag heter! "Herregud" låter så pretentiöst. ;)

Kul att du vill vara med och diskutera lite. Jag kom för övrigt hem från ännu en fin dag på kusten. Vilket väder det har varit, helt underbart faktiskt. Vi fiskade in i skymningen, såg solen dala bakom horisonten. Härligt värre. :)

Kommer du ihåg när vi träffades lite snabbt i Ribnik? Vi satt och käkade på restaurangen vid bron när ni stannade till med bussen, ni var väl ca 10 personer ungefär?! Det blev ju lite hastigt bara, jag kommer ihåg att ni gjorde er lite lustiga på vår skånska, hahaha, no hard feelings där inte, göteborgare är ju bara "goa gubbar". Vi tyckte det var mycket folk i Ribnik, och jag sa att det nästan är som i Baltak. Du höll med och tyckte även du att det var mycket folk i Ribnik, precis som Baltak då alltså. Men du, du har ju fiskat mycket i Baltak, du borde ju vara intresserad av göra det bättre?!.. Du har ju på sätt och vis skapat dig ett namn, vilket i förlängningen kan få en positiv effekt om du gör din röst hörd. Eller? Ett ansikte utåt som försöker påverka inåt, det kanske kan vara något?! Bara ett förslag från min sida, så känn inget tvång, tänkte att du kanske var intresserad eftersom du fiskat så länge i ån, och då har ett intresse i att se det som det en gång varit. Det var allt för mig. Heja Blåvitt..

Ha en fin kväll och en trevlig helg. :)

Det var ju naturligtvis så vi gjorde. En gång fick räcka, no more!

Men som sagt, det är ju upp till var och en?! Jag tror det i många fall handlar om vad för andra erfarenheter man har som fiskare. Har man varit runt lite och sett annat, så blir det lättare att jämföra, och även lättare att avstå.

Till trådstartaren som varit där ca 40 ggr i år kan jag säga: För de ca 12000:- som du lagt på fiskekort i Baltak bara i år så får du en ganska fin resa utomlands. Nej, inte till Alaska, men väl flera veckor i Norge t.ex.

Jag tycker för övrigt att Baltak och Ribnik i Bosnien har ganska mycket gemensamt. Det är för mycket folk, kortpriset är för högt i relation till fisket, det finns för mycket fisk och fisken är lite väl liten. Jag personligen tar hellre en fisk på 1.5 än 23st på 6hg.. Men det viktigaste av allt är att fisken ser ut som en vild fisk gör och att den agerar som en vild fisk skulle göra!! :)

[/qu

:o :o :o :o :o

Hur gick fisket i Bosnien,fick du något eller du fick bara smått, det var kanske för svårt...

Att man matar fisk med bröd i Ribnik är bara desperat påhitt, förklara för de som inte varit i Bosnien att man kastar bröd från uteserveringen som ligger så fint vid älvkanten, och jag undrar vem skulle inte kasta någon smula bröd när man ser öringar i två kilos klassen simma vid kanten…

”Är "pållen" för hög kan jag skicka en stege till Dig”-använd stege för de som flyger högt ramlar hårt

Hej Flyfisher_64!

Kul att även du tar dig tid.

Fisket i Ribnik kunde absolut ha sina svåra och svårare stunder! Och tro det eller ej, men det är sådant jag uppskattar i allra högsta grad, precis som Pada i sitt inlägg lite längre upp påtalar. Vi jagar gärna skygg och selektiv öring,vi gillar det, det är faktiskt något av det roligaste vi vet. :)

Du har nog missuppfattat mig om du tror att jag menade "mata" fisken som i att "föda upp" fisken. Med mata menar jag ungefär samma sak som t.ex "mata änderna i parken"...med bröd. Så menade jag. I odlingar där man "föder upp" fisk så använder man nästan uteslutande pellets. Det gjorde man när jag gick ut Vattenbruk, Vattenvård och Fiskodlingslinjen i Karlskrona 1985, och vad jag vet så gör man det än idag?! Att man föder upp fisken med bröd har jag dock inte hört talas om, men det kanske du har?!

Om du hade tittat nedanför restaurangen vid bron, var det Alas den hette?!..jag tror det?! Hade du tittat där så hade du kunnat se fisk upp mot kanske 4kg eller mer. Jättestora öringar faktiskt, såg väldigt fina ut i vattnet. Vet du vad??...de åt inte bara bröd, utan även pannkakor, jo, vi provade faktiskt, det tog inte många sekunder innan pannkakan försvann. Vi skrattade gott åt det minsann. Jag har det på film, jajjebullar, jag sköt lite med mobilen. Visst är det härligt och vanligt att "vild" öring äter bröd och pannkakor nedanför fötterna på dig, helt fantastiskt, tänk om det kunde vara så i våra vilda vatten i Sverige, eller varför inte i Norge?! Det om något hade ju varit jättetrevligt!? Jag förstår att du gillade Ribnik, och det är helt ok, det får du göra.

Det sista du skriver vet jag dock inte riktigt hur jag ska tolka?..kanske har det något med Baltak att göra?!..eller? Du kanske skulle skriva något om Baltak innan du påstår något om Ribnik i en tråd som inte handlar om Ribnik. Jag gjorde bara en jämförelse, men det var väl ok?! Eller?

Även du får ha en trevlig kväll! Vi ses kanske på kusten!!

Tjena!

Herregud , stackare, inte bara ödslade du din tid utan det var även fullt med märkliga påståenden.

Hej Daniel Ewald.

Vilken härlig dag det har varit, helt underbar faktiskt. Vi tog oss tid för lite fiske, igen, du kanske också har fiskat idag, en dag så vacker dom denna!!

Du får gärna förklara vad du menar med märkliga påståenden, då jag får känslan av att du vet vad de "innehåller" så att säga.

Tacksam för svar!

Regards Richard : )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Emin Lager!

Till att börja med vill jag säga att du kan kalla mig Richard, det är nämligen så jag heter! "Herregud" låter så pretentiöst. ;)

Kul att du vill vara med och diskutera lite. Jag kom för övrigt hem från ännu en fin dag på kusten. Vilket väder det har varit, helt underbart faktiskt. Vi fiskade in i skymningen, såg solen dala bakom horisonten. Härligt värre. :)

Kommer du ihåg när vi träffades lite snabbt i Ribnik? Vi satt och käkade på restaurangen vid bron när ni stannade till med bussen, ni var väl ca 10 personer ungefär?! Det blev ju lite hastigt bara, jag kommer ihåg att ni gjorde er lite lustiga på vår skånska, hahaha, no hard feelings där inte, göteborgare är ju bara "goa gubbar". Vi tyckte det var mycket folk i Ribnik, och jag sa att det nästan är som i Baltak. Du höll med och tyckte även du att det var mycket folk i Ribnik, precis som Baltak då alltså. Men du, du har ju fiskat mycket i Baltak, du borde ju vara intresserad av göra det bättre?!.. Du har ju på sätt och vis skapat dig ett namn, vilket i förlängningen kan få en positiv effekt om du gör din röst hörd. Eller? Ett ansikte utåt som försöker påverka inåt, det kanske kan vara något?! Bara ett förslag från min sida, så känn inget tvång, tänkte att du kanske var intresserad eftersom du fiskat så länge i ån, och då har ett intresse i att se det som det en gång varit. Det var allt för mig. Heja Blåvitt..

Ha en fin kväll och en trevlig helg. :)

Hej Flyfisher_64!

Kul att även du tar dig tid.

Fisket i Ribnik kunde absolut ha sina svåra och svårare stunder! Och tro det eller ej, men det är sådant jag uppskattar i allra högsta grad, precis som Pada i sitt inlägg lite längre upp påtalar. Vi jagar gärna skygg och selektiv öring,vi gillar det, det är faktiskt något av det roligaste vi vet. :)

Du har nog missuppfattat mig om du tror att jag menade "mata" fisken som i att "föda upp" fisken. Med mata menar jag ungefär samma sak som t.ex "mata änderna i parken"...med bröd. Så menade jag. I odlingar där man "föder upp" fisk så använder man nästan uteslutande pellets. Det gjorde man när jag gick ut Vattenbruk, Vattenvård och Fiskodlingslinjen i Karlskrona 1985, och vad jag vet så gör man det än idag?! Att man föder upp fisken med bröd har jag dock inte hört talas om, men det kanske du har?!

Om du hade tittat nedanför restaurangen vid bron, var det Alas den hette?!..jag tror det?! Hade du tittat där så hade du kunnat se fisk upp mot kanske 4kg eller mer. Jättestora öringar faktiskt, såg väldigt fina ut i vattnet. Vet du vad??...de åt inte bara bröd, utan även pannkakor, jo, vi provade faktiskt, det tog inte många sekunder innan pannkakan försvann. Vi skrattade gott åt det minsann. Jag har det på film, jajjebullar, jag sköt lite med mobilen. Visst är det härligt och vanligt att "vild" öring äter bröd och pannkakor nedanför fötterna på dig, helt fantastiskt, tänk om det kunde vara så i våra vilda vatten i Sverige, eller varför inte i Norge?! Det om något hade ju varit jättetrevligt!? Jag förstår att du gillade Ribnik, och det är helt ok, det får du göra.

Det sista du skriver vet jag dock inte riktigt hur jag ska tolka?..kanske har det något med Baltak att göra?!..eller? Du kanske skulle skriva något om Baltak innan du påstår något om Ribnik i en tråd som inte handlar om Ribnik. Jag gjorde bara en jämförelse, men det var väl ok?! Eller?

Även du får ha en trevlig kväll! Vi ses kanske på kusten!!

Tjena!

Hej Daniel Ewald.

Vilken härlig dag det har varit, helt underbar faktiskt. Vi tog oss tid för lite fiske, igen, du kanske också har fiskat idag, en dag så vacker dom denna!!

Du får gärna förklara vad du menar med märkliga påståenden, då jag får känslan av att du vet vad de "innehåller" så att säga.

Tacksam för svar!

Regards Richard : )

Sådärja... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant topic, O sedan kom massa forumwarriors!! O så sket sig det.....

Säger hej någon gång vid baltak istället Vilbert! =)

Hej Mikael,

Det känns verkligen oroväckande att folk lägger ned tid och energi åt personangrepp och dyl. istället för att komma med konstruktiv kritik och förslag på förbättring. Kan bara konstatera att folk har olika behobv. Jag har behovet att ventilera mig, försöka tillsammans med Er identifiera och konkretisera problemet och försöka komma med förslag till förbättring. Vad andras behov går ut på talar sitt tydliga språk när man läser deras inlägg.

Jag ser fram emot att få träffa Dig vid ån och prata med Dig om situationen på Baltak. Fram tills dess låt inte "oliktänkarna" här hämma Dig från att säga Din mening. Ja, jag förstår att det har spårat ur något men tillsammans kan vi leda ämnet tillbaks till sitt rätta spår igen :)

MVH

Vilbert

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till Vilbert!

Jag tycker du gör det bra när du ställer frågan. Det behövs naturligtvis ifrågasättas vid flera svenska vatten, och säkert flera utländska?!

Jag ber om ursäkt till dig om mina inlägg har stört din tråd. I mitt fall så gjorde jag till en början endast en jämförelse, men det gick inte så bra, det finns ju alltid någon oliktänkande som måste berätta för en att man inte får skriva sådär. Men det är ok, det har hänt förr, och det kommer nog alltid att vara så att vissa blir "pissed off" när man skriver sådant som det inte hålls med om. Det är tråkigt med personangrepp, men för vissa är det det enda sätt de kan föra en konversation på. Mycket tråkigt faktiskt!

Mitt intresse för Baltak är svalt. Vi åkte upp i tron att det skulle vara ett välskött vatten, med lagom mycket folk etc. Men väl där så var det ju faktiskt det motsatta. Det är inte omöjligt att vi åker dit igen i framtiden, men det känns som att något större måste hända innan vi gör det.

Nåja, stå på dig, det är det viktigaste, vad folk som inte har en nyanserad bild säger kan du strunta i.

Lycka till på den inslagna vägen. :)

Redigerad med FlyFly
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till Vilbert!

Jag tycker du gör det bra när du ställer frågan. Det behövs naturligtvis ifrågasättas vid flera svenska vatten, och säkert flera utländska?!

Jag ber om ursäkt till dig om mina inlägg har stört din tråd. I mitt fall så gjorde jag till en början endast en jämförelse, men det gick inte så bra, det finns ju alltid någon oliktänkande som måste berätta för en att man inte får skriva sådär. Men det är ok, det har hänt förr, och det kommer nog alltid att vara så att vissa blir "pissed off" när man skriver sådant som det inte hålls med om. Det är tråkigt med personangrepp, men för vissa är det det enda sätt de kan föra en konversation på. Mycket tråkigt faktiskt!

Mitt intresse för Baltak är svalt. Vi åkte upp i tron att det skulle vara ett välskött vatten, med lagom mycket folk etc. Men väl där så var det ju faktiskt det motsatta. Det är inte omöjligt att vi åker dit igen i framtiden, men det känns som att något större måste hända innan vi gör det.

Nåja, stå på dig, det är det viktigaste, vad folk som inte har en nyanserad bild säger kan du strunta i.

Lycka till på den inslagna vägen. :)

Hej :)

Tack för Dina varma ord :) Du behöver inte be mig om ursäkt för Du har inte gjort mig nåt :)

Jag tycker vi som är här har fisket som gemensamt. Jag tycker att det är rätt forum att diskutera och dela med oss våra erfarenheter så att vi tillsammans kan åstadkomma en förbättring och göra det som är bra till bättre. Jag tror faktiskt att det är det enda rätta sättet.

Jag hoppas verkligen att det blir på pass bra på Baltak att Du och Dina vänner besöker Baltak oftare så att vi kan ha en chans att träffas och prata mer :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till Vilbert!

Jag tycker du gör det bra när du ställer frågan. Det behövs naturligtvis ifrågasättas vid flera svenska vatten, och säkert flera utländska?!

Jag ber om ursäkt till dig om mina inlägg har stört din tråd. I mitt fall så gjorde jag till en början endast en jämförelse, men det gick inte så bra, det finns ju alltid någon oliktänkande som måste berätta för en att man inte får skriva sådär. Men det är ok, det har hänt förr, och det kommer nog alltid att vara så att vissa blir "pissed off" när man skriver sådant som det inte hålls med om. Det är tråkigt med personangrepp, men för vissa är det det enda sätt de kan föra en konversation på. Mycket tråkigt faktiskt!

Mitt intresse för Baltak är svalt. Vi åkte upp i tron att det skulle vara ett välskött vatten, med lagom mycket folk etc. Men väl där så var det ju faktiskt det motsatta. Det är inte omöjligt att vi åker dit igen i framtiden, men det känns som att något större måste hända innan vi gör det.

Nåja, stå på dig, det är det viktigaste, vad folk som inte har en nyanserad bild säger kan du strunta i.

Lycka till på den inslagna vägen. :)

Hej Richard,

Det här var bra skrivet tycker jag och jag tror mer på att hjälpas åt än att bara hoppa på för att det inte passar. Till Vilbert vill jag säga så här stå på dig och skit i vad gnällpettrarna säger. Du är inne på helt rätt väg och jag hoppas att fler Baltakfiskare hälper till.

Jag har aldrig fiskat i Baltak och avstår därför ytterligare kommentarer.

Ha ett trevligt fiske alla.

//Ingvar (internetläkaren) :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem har legat i frontlinjen när det gäller gnäll på både Baltak och Ribnik.....Och beträffande personangrepp så var det några små slängar där också.......Sedan blev det smilfinkeri i den högre skolan från Rickard. Lite civilkurage sitter inte i vägen....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem har legat i frontlinjen när det gäller gnäll på både Baltak och Ribnik.....Och beträffande personangrepp så var det några små slängar där också.......Sedan blev det smilfinkeri i den högre skolan från Rickard. Lite civilkurage sitter inte i vägen....

Psssssst...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lusläst samtliga mina inlägg i tråden, det finns inga negativa uttalanden om fiskevatten eller folks sätt att sköta Dom.....

Det finns ingenting om personangrepp från min sida, att jag tycker Rickard sitter lite ovanför oss andra (mig) ser jag bara som ett konstaterande.....Och Du Rickard, och några andra också för den delen har varit lite duktigare när det gäller personangrepp.

Du kallar mig för negativ (var är jag negativ förutom att jag inte gillar Dig) till den grad att jag borde hata mig själv, seriefigur, gök bitter och utan känsla för flugfiske och det enda jag tillför Edge är boxargroggar.

Jag kan leva med det....Men när Du blir ett helgon i sluttet på den här tråden känns det lite patetiskt.

Problemet för Dig är att det Du skriver finns kvar i tråden och kan läsas av både mig och andra.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lusläst samtliga mina inlägg i tråden, det finns inga negativa uttalanden om fiskevatten eller folks sätt att sköta Dom.....

Det finns ingenting om personangrepp från min sida, att jag tycker Rickard sitter lite ovanför oss andra (mig) ser jag bara som ett konstaterande.....Och Du Rickard, och några andra också för den delen har varit lite duktigare när det gäller personangrepp.

Du kallar mig för negativ (var är jag negativ förutom att jag inte gillar Dig) till den grad att jag borde hata mig själv, seriefigur, gök bitter och utan känsla för flugfiske och det enda jag tillför Edge är boxargroggar.

Jag kan leva med det....Men när Du blir ett helgon i sluttet på den här tråden känns det lite patetiskt.

Problemet för Dig är att det Du skriver finns kvar i tråden och kan läsas av både mig och andra.....

Pssssst..vi ses inte imorgon...du får inte klapp på axeln ändå vad du än säger...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som entreprenör inom flugfiskebranshen sedan 1998 och jobbat med kurser, guidningar och skapat två härliga flugfiskeåar med kvoterat antal fiskare ser jag problemet som är i Baltak.

Problemet är att antalet fiskare är för många och storleken/kvaliten på fisken inte passar dagens mer krävande flugfiskare som vet vad dom vill ha.

Jag har lyssnat på mina gäster i 13 år vad dom tycker om fiskstorlekar osv. Eftersom dagens flugfiskegäster kräver mer när dom köper fiskekort så ska självklart upplevelsen vara värt pengarna.

Vissa år kan fiskisättningarna strula pga odlingarna har kommit i otakt med storlekarna pga långa vintrar osv. Jag tror säkert att ansvariga i Baltak tar en diskussion vilka mål dom har med sin verksamhet.

Det som mina gäster uppskattar är att naturupplevelsen är stor, rent & snyggt, fin kvalite på fisken, samt inte trångt vid vattnet. Jag försöker hålla en blandning av isatt fisk från 0,5 kg till 3 kg så det blir en variation på fångsterna. Ang variationen så kan vissa dagar endast stor fisk visa sig och ibland mindre fisk vara aktiv då vädret är något vi fiskare inte har lärt oss styra än!

Att kvotera någon sträcka uppskattas nog av dom flesta men fiskekortsintäkterna blir säkert mindre om samma prisbild ligger kvar. Jag kan utöka mina 8 gubbar/dag till 15 st(Borrsjöån 6 km, Lungsjöån 7 km) per sträcka men avstår detta då jag anser att slitaget blir mindre och upplevelserna blir större när du kan gå en hel dag utan att träffa någon.

Att det beror att det är mycket mindre fisk i Baltak som ni skriver är nog inte att dessa ska växa till sig utan att dessa ska vara mer på hugget så det rycker mer i spöet under besöket. Kanske satsar dom på ett mer ytnära fiske då dom större fiskarna på 2+ kg inte är lika vakvilliga.

Jag tycker att ni som inte är nöjda med era besök ska ringa och prata med ansvarig och se om dom kan lösa detta så det passar er också. Man kommer väldigt långt genom att vara ödmjuk och lägga fram kritiken på ett trevligt sätt.

Ni bör ha ett stort inflytande då det är ni som vattnet är till för!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Talesättet ”att tala är silver men tiga är guld” har aldrig varit mer passande än nu.

Din ödmjukhet och fördomsfria inställning (ironi) säger en hel del om Dig om människa kontra mitt önskemål om att få drilla en stor fisk. Dessutom att Du tolkar ”att nån gång drilla en stor fisk” som att jag ENBART är ute efter stor fisk säger ju också en hel del om Din intelligens och analytiska förmåga.

En annan fråga som också väcks är ju Du som är en bättre fiskare än ”oss-andra-som-man-vill-få-bort” vad gör Du då på Baltak? Men herre Gud…vi pratar om fiskedammen Baltak… Men visst… det finns ju de som inte måste kommentera för kommenterandets skull inte för att de har något vettigt att tillägga…

Seriöst. Snacka om att ngn trampade på en öm på. Mycket omoget och barnsligt att attackera med påhopp om någons intelligens med mera. Illa Illa, sådana påhopp gör man bara inte, inte ens på Aftonbladets chatt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem har legat i frontlinjen när det gäller gnäll på både Baltak och Ribnik.....Och beträffande personangrepp så var det några små slängar där också.......Sedan blev det smilfinkeri i den högre skolan från Rickard. Lite civilkurage sitter inte i vägen....

Jag har lusläst samtliga mina inlägg i tråden, det finns inga negativa uttalanden om fiskevatten eller folks sätt att sköta Dom.....

Det finns ingenting om personangrepp från min sida, att jag tycker Rickard sitter lite ovanför oss andra (mig) ser jag bara som ett konstaterande.....Och Du Rickard, och några andra också för den delen har varit lite duktigare när det gäller personangrepp.

Du kallar mig för negativ (var är jag negativ förutom att jag inte gillar Dig) till den grad att jag borde hata mig själv, seriefigur, gök bitter och utan känsla för flugfiske och det enda jag tillför Edge är boxargroggar.

Jag kan leva med det....Men när Du blir ett helgon i sluttet på den här tråden känns det lite patetiskt.

Problemet för Dig är att det Du skriver finns kvar i tråden och kan läsas av både mig och andra.....

Hej Oops! (Jag heter Richard, vad heter Du?)

Ursäkta om du fått vänta hela dagen på att jag skulle svara! Anledningen är att vi har haft en ännu finare dag idag än igår, mer fisk, mer sol, mer skratt och mindre vind. (Förutom när Jeppe släppte en rökare, då fick vi för tillfället lite mer vind...herre jävlar alltså, den killen är inte frisk i kistan..)

Vi fick oss även en rejäl portion frisk luft, (ja inte när Jeppe släppte sig då ju, men väl före och efter). Det var som helhet en helt fantastiskt skön dag. Dessutom har två andra goda vänner till mig varit i Mörrum idag, och tro det eller ej, men den ene av dem fick en riktigt stor hanlarre på ca 15 pannor. Ett stort grattis till honom. Det var för övrigt hans första larre i Mörrum, helt otroligt. :)

Nu till saken:

Tack Oops för dom fina orden, du är en sann källa till inspiration och ett riktigt stort föredöme för hela Edgeflyfishing, ja va fan, du är ett föredöme för hela jävla Sverige. Jag håller inte igen här inte...

Igår så bad jag om ursäkt till Vilbert för att jag "spammat" hans tråd, jag kommer att fortsätta på den inslagna vägen och inte föra någon fortsatt diskussion med dig efter detta inlägg, då jag inte vill "spamma" något mer. Detta blir med andra ord det sista jag skriver till dig i denna tråd. Bara så att vi är på samma våglängd. Bra!!

Jag gjorde tidigare ett inlägg om att Baltak påminde om Ribnik, jag gjorde en liknelse. Den liknelsen gjorde jag för att jag tyckte att det var så, det var alltså min uppfattning, men det är även flera andras uppfattningar. Jag skrev den inte för att jävlas med någon. Jag skrev den för att jag tyckte så, och för att jag givetvis har rätt att tycka så. Eller hur?

Efter det så blev du, hmm, vad ska jag säga?!...låt säga att du blev lite irriterad. Du kommenterade det inlägget, vilket du har rätt till. Jag har inga problem med det. Det har du rätt att göra. Bra. Fine.

Efter det så har meningarna gått isär. Jag har gjort allt fel, du har inte någonstans skrivit något negativt. Det säger du ju själv, låt vara så, det är helt ok. Dessutom är det säkert rätt, för DU har ju gått tillbaka och kontrollerat att så är fallet. Du var alltså tvungen att gå tillbaka och kontrollera dina egna inlägg för att checka så att allt "stod rätt till". Låt säga att det var så. Bra. Fine. Tillåt mig småle. (Nu ler jag, men jag skrattar inte, jag bara ler) :)

När jag nu (läs igår) bad Vilbert om ursäkt så blev jag omedelbart en "smilfink" ( http://www.synonymer.se/?query=smilfink )

Tack igen för de fina orden, och det var naturligtvis inte alls negativt laddat eller nedlåtande, precis som allt annat du skrivit, vilket vi kan vara helt säkra på, för det har ju DU själv konstaterat.

Jag har förstått att du inte gillar mig, förmodligen hatar du mig, eftersom du ju "Hate negative people". Men det är helt ok Oops, det får du göra, du får HATA, även om jag själv inte särskilt ofta använder det ordet. Jag tycker det är lite för aggressivt och negativt laddat, men det är jag det, och vad vet jag egentligen?! :wacko:

Och du (får jag förresten kalla dig du med litet D?) Eller ska jag kanske kalla dig NI, med stort N?

Du kallade mig för helgon på slutet ser jag. Det behöver du inte Oops (eller vad du nu heter) DU/Du/du/NI/Ni/ni kan kalla mig för Richard, det blir mer personligt då, och det tycker jag är trevligt.

Jag tycker den här tråden ska gå under benämningen "LÅT STÅ". Jag tog uttrycket från skoltiden som ju infann sig för ganska länge sedan, (fast att jag även nu sitter där, i skolbänken alltså..) men det fungerar än idag misstänker jag?!

Jag håller givetvis med dig om att andra ska få läsa denna tråden, anledningen till det är att det som Vilbert vill få fram förmodligen är en ganska viktig fråga. Så vi är eniga där.

SER DU, VI ÄR ENIGA!! Tjohooooooo :wub:

Jag avslutar här, det får räcka så, jag är nöjd nu, det blir inget mer, etc, etc, etc........................

(Psst, (och det var faktiskt jag som sa det först...).............................................................................................

OM du vill fortsätta på den inslagna vägen så kan du: A: Starta en ny tråd. B: Fortsätta här... (Börjar vid inlägg 69!) Eller C: Skriva här och inte få något svar. D: Inte göra ett skit.

Gör som du vill?!

/Richard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Richard,

Det här var bra skrivet tycker jag och jag tror mer på att hjälpas åt än att bara hoppa på för att det inte passar. Till Vilbert vill jag säga så här stå på dig och skit i vad gnällpettrarna säger. Du är inne på helt rätt väg och jag hoppas att fler Baltakfiskare hälper till.

Jag har aldrig fiskat i Baltak och avstår därför ytterligare kommentarer.

Ha ett trevligt fiske alla.

//Ingvar (internetläkaren) :)

Hej Ingvar!

Tack för senast "läkaren"..!

Tack för att du tycker så. :)

Jag tycker inte det var mer än rätt att göra inlägget, vilket fler i tråden antagligen borde göra, lite ryggrad eller civilkurage är ju aldrig fel. ;)

Ha det fint!

/Richard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Oops! (Jag heter Richard, vad heter Du?)

Du kallade mig för helgon på slutet ser jag. Det behöver du inte Oops (eller vad du nu heter) DU/Du/du/NI/Ni/ni kan kalla mig för Richard, det blir mer personligt då, och det tycker jag är trevligt.

/Richard

Ja visst är det trevligt och personligt om man vet vad folk heter, att mitt namn är Leif har Du vetat sedan Mars 2009....

Att argumentera om resten i Ditt inlägg avstår jag ifrån....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till Vilbert!!

Är helt inne på ditt spår. Inte speciellt kul i längden att "hala" in 3-4hg fisk. O visst är det kul att få en 2-3 kilosfisk nån gång.

Har oxå upplevt ibland att det är alldeles för mycket folk. Det enda rätta är väl att begränsa antalet kort/dag. Kanske 10 kort/dag vore nåt. Kanske sänka limiten till 1 eller 2 fiskar för att få upp vikten lite. Om dom sen behöver höja priset något,fine. Hoppas att det finns en framtid för Baltak för det är ett mycket trevligt vatten.

Mvh Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Oops! (Jag heter Richard, vad heter Du?)

Ursäkta om du fått vänta hela dagen på att jag skulle svara! Anledningen är att vi har haft en ännu finare dag idag än igår, mer fisk, mer sol, mer skratt och mindre vind. (Förutom när Jeppe släppte en rökare, då fick vi för tillfället lite mer vind...herre jävlar alltså, den killen är inte frisk i kistan..)

Vi fick oss även en rejäl portion frisk luft, (ja inte när Jeppe släppte sig då ju, men väl före och efter). Det var som helhet en helt fantastiskt skön dag. Dessutom har två andra goda vänner till mig varit i Mörrum idag, och tro det eller ej, men den ene av dem fick en riktigt stor hanlarre på ca 15 pannor. Ett stort grattis till honom. Det var för övrigt hans första larre i Mörrum, helt otroligt. :)

Nu till saken:

Tack Oops för dom fina orden, du är en sann källa till inspiration och ett riktigt stort föredöme för hela Edgeflyfishing, ja va fan, du är ett föredöme för hela jävla Sverige. Jag håller inte igen här inte...

Igår så bad jag om ursäkt till Vilbert för att jag "spammat" hans tråd, jag kommer att fortsätta på den inslagna vägen och inte föra någon fortsatt diskussion med dig efter detta inlägg, då jag inte vill "spamma" något mer. Detta blir med andra ord det sista jag skriver till dig i denna tråd. Bara så att vi är på samma våglängd. Bra!!

Jag gjorde tidigare ett inlägg om att Baltak påminde om Ribnik, jag gjorde en liknelse. Den liknelsen gjorde jag för att jag tyckte att det var så, det var alltså min uppfattning, men det är även flera andras uppfattningar. Jag skrev den inte för att jävlas med någon. Jag skrev den för att jag tyckte så, och för att jag givetvis har rätt att tycka så. Eller hur?

Efter det så blev du, hmm, vad ska jag säga?!...låt säga att du blev lite irriterad. Du kommenterade det inlägget, vilket du har rätt till. Jag har inga problem med det. Det har du rätt att göra. Bra. Fine.

Efter det så har meningarna gått isär. Jag har gjort allt fel, du har inte någonstans skrivit något negativt. Det säger du ju själv, låt vara så, det är helt ok. Dessutom är det säkert rätt, för DU har ju gått tillbaka och kontrollerat att så är fallet. Du var alltså tvungen att gå tillbaka och kontrollera dina egna inlägg för att checka så att allt "stod rätt till". Låt säga att det var så. Bra. Fine. Tillåt mig småle. (Nu ler jag, men jag skrattar inte, jag bara ler) :)

När jag nu (läs igår) bad Vilbert om ursäkt så blev jag omedelbart en "smilfink" ( http://www.synonymer...?query=smilfink )

Tack igen för de fina orden, och det var naturligtvis inte alls negativt laddat eller nedlåtande, precis som allt annat du skrivit, vilket vi kan vara helt säkra på, för det har ju DU själv konstaterat.

Jag har förstått att du inte gillar mig, förmodligen hatar du mig, eftersom du ju "Hate negative people". Men det är helt ok Oops, det får du göra, du får HATA, även om jag själv inte särskilt ofta använder det ordet. Jag tycker det är lite för aggressivt och negativt laddat, men det är jag det, och vad vet jag egentligen?! :wacko:

Och du (får jag förresten kalla dig du med litet D?) Eller ska jag kanske kalla dig NI, med stort N?

Du kallade mig för helgon på slutet ser jag. Det behöver du inte Oops (eller vad du nu heter) DU/Du/du/NI/Ni/ni kan kalla mig för Richard, det blir mer personligt då, och det tycker jag är trevligt.

Jag tycker den här tråden ska gå under benämningen "LÅT STÅ". Jag tog uttrycket från skoltiden som ju infann sig för ganska länge sedan, (fast att jag även nu sitter där, i skolbänken alltså..) men det fungerar än idag misstänker jag?!

Jag håller givetvis med dig om att andra ska få läsa denna tråden, anledningen till det är att det som Vilbert vill få fram förmodligen är en ganska viktig fråga. Så vi är eniga där.

SER DU, VI ÄR ENIGA!! Tjohooooooo :wub:

Jag avslutar här, det får räcka så, jag är nöjd nu, det blir inget mer, etc, etc, etc........................

(Psst, (och det var faktiskt jag som sa det först...).............................................................................................

OM du vill fortsätta på den inslagna vägen så kan du: A: Starta en ny tråd. B: Fortsätta här... http://www.edgeflyfi...11/page__st__60 (Börjar vid inlägg 69!) Eller C: Skriva här och inte få något svar. D: Inte göra ett skit.

Gör som du vill?!

/Richard

Värlsdklass... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Oops! (Jag heter Richard, vad heter Du?)

Ursäkta om du fått vänta hela dagen på att jag skulle svara! Anledningen är att vi har haft en ännu finare dag idag än igår, mer fisk, mer sol, mer skratt och mindre vind. (Förutom när Jeppe släppte en rökare, då fick vi för tillfället lite mer vind...herre jävlar alltså, den killen är inte frisk i kistan..)

Vi fick oss även en rejäl portion frisk luft, (ja inte när Jeppe släppte sig då ju, men väl före och efter). Det var som helhet en helt fantastiskt skön dag. Dessutom har två andra goda vänner till mig varit i Mörrum idag, och tro det eller ej, men den ene av dem fick en riktigt stor hanlarre på ca 15 pannor. Ett stort grattis till honom. Det var för övrigt hans första larre i Mörrum, helt otroligt. :)

Nu till saken:

Tack Oops för dom fina orden, du är en sann källa till inspiration och ett riktigt stort föredöme för hela Edgeflyfishing, ja va fan, du är ett föredöme för hela jävla Sverige. Jag håller inte igen här inte...

Igår så bad jag om ursäkt till Vilbert för att jag "spammat" hans tråd, jag kommer att fortsätta på den inslagna vägen och inte föra någon fortsatt diskussion med dig efter detta inlägg, då jag inte vill "spamma" något mer. Detta blir med andra ord det sista jag skriver till dig i denna tråd. Bara så att vi är på samma våglängd. Bra!!

Jag gjorde tidigare ett inlägg om att Baltak påminde om Ribnik, jag gjorde en liknelse. Den liknelsen gjorde jag för att jag tyckte att det var så, det var alltså min uppfattning, men det är även flera andras uppfattningar. Jag skrev den inte för att jävlas med någon. Jag skrev den för att jag tyckte så, och för att jag givetvis har rätt att tycka så. Eller hur?

Efter det så blev du, hmm, vad ska jag säga?!...låt säga att du blev lite irriterad. Du kommenterade det inlägget, vilket du har rätt till. Jag har inga problem med det. Det har du rätt att göra. Bra. Fine.

Efter det så har meningarna gått isär. Jag har gjort allt fel, du har inte någonstans skrivit något negativt. Det säger du ju själv, låt vara så, det är helt ok. Dessutom är det säkert rätt, för DU har ju gått tillbaka och kontrollerat att så är fallet. Du var alltså tvungen att gå tillbaka och kontrollera dina egna inlägg för att checka så att allt "stod rätt till". Låt säga att det var så. Bra. Fine. Tillåt mig småle. (Nu ler jag, men jag skrattar inte, jag bara ler) :)

När jag nu (läs igår) bad Vilbert om ursäkt så blev jag omedelbart en "smilfink" ( http://www.synonymer...?query=smilfink )

Tack igen för de fina orden, och det var naturligtvis inte alls negativt laddat eller nedlåtande, precis som allt annat du skrivit, vilket vi kan vara helt säkra på, för det har ju DU själv konstaterat.

Jag har förstått att du inte gillar mig, förmodligen hatar du mig, eftersom du ju "Hate negative people". Men det är helt ok Oops, det får du göra, du får HATA, även om jag själv inte särskilt ofta använder det ordet. Jag tycker det är lite för aggressivt och negativt laddat, men det är jag det, och vad vet jag egentligen?! :wacko:

Och du (får jag förresten kalla dig du med litet D?) Eller ska jag kanske kalla dig NI, med stort N?

Du kallade mig för helgon på slutet ser jag. Det behöver du inte Oops (eller vad du nu heter) DU/Du/du/NI/Ni/ni kan kalla mig för Richard, det blir mer personligt då, och det tycker jag är trevligt.

Jag tycker den här tråden ska gå under benämningen "LÅT STÅ". Jag tog uttrycket från skoltiden som ju infann sig för ganska länge sedan, (fast att jag även nu sitter där, i skolbänken alltså..) men det fungerar än idag misstänker jag?!

Jag håller givetvis med dig om att andra ska få läsa denna tråden, anledningen till det är att det som Vilbert vill få fram förmodligen är en ganska viktig fråga. Så vi är eniga där.

SER DU, VI ÄR ENIGA!! Tjohooooooo :wub:

Jag avslutar här, det får räcka så, jag är nöjd nu, det blir inget mer, etc, etc, etc........................

(Psst, (och det var faktiskt jag som sa det först...).............................................................................................

OM du vill fortsätta på den inslagna vägen så kan du: A: Starta en ny tråd. B: Fortsätta här... http://www.edgeflyfi...11/page__st__60 (Börjar vid inlägg 69!) Eller C: Skriva här och inte få något svar. D: Inte göra ett skit.

Gör som du vill?!

/Richard

Herregud...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Hagborg och Kleta 66 (Andreas),

Tack för Dina synpunkter och konkreta förslag :)

Jag har givetvis pratat med de ansvariga på Baltak om detta. De har bemött mig väl men något konkret från deras sida har uteblivit.

När vi har ”klagat” över att det är för mycket småfisk har vi fått olika förklaringar beroende vem av de ansvariga svarat:

  1. Fisken har rymt från odlingen
  2. Fisken har inte fått växa till sig pga kalla vintrar
  3. De har släppt ut småfisk för att det ska locka nybörjare samt för att kursdeltagarna skulle kunna få napp

När vi gång efter gång pratar om detta med de ansvariga så får vi till svar då att isättning av fisken har varit konstant utan det är antal besökare som har ökat de sista åren. Borde inte isättning av fisk matcha fisketrycket?

För att min ”kritik” och ”klagande” skulle verka mer konstruktivt sa jag till de ansvariga att jag kunde, med hjälp av fångstrapporten som publiceras på Hökensås/Baltaks hemsida, sammanställa en statisktik som ”bevisar” mitt påstående. Visst, jag är full medveten om att det finns mörkertal där, alla rapporterar inte sina fångster och det förekommer tjuvfiske. Passande nog samma dag som jag hade detta samtal med nån ansvarig på Hökensås/baltak så ”råkade” Hökensås få problem med servern så alla fångstrapporter ”försvann”. Se http://www.hokensas.se/page/651/fangstrapporter.htm.

Som jag nämnt det tidigare så är inte 3 kg fisk lika med kvalité. Det handra om den totala fiskeupplevelsen. Så här såg det ut förra helgen och nu i söndags:

Fredag: Räknade vi till 23 fiskare, Lördag: 19 fiskare, Söndag: 20 fiskare och nu igår söndag 24 fiskare på en sträcka som är 3 km.

Avsaknaden av tillgång till annat vatten med framför allt för att jag ”trivs” på Baltak gör att jag inte slutar åka dit. Den typen av ”protest” har aldrig lockat mig. Jag tror på dialog och att ”tillsammans kan vi göra det bättre” mentalitet.

Jag har föreslagit följande till de ansvariga (säger inte att mitt förslag är det bästa) men åtminstone nåt att fundera över.

  1. Införa medlemskap mot avgift samt möjligheten att köpa säsongs/årskort för medlemmar. Medlemmar måste genomgå en ”halvdags utbildning” om etiska regler, fiskvård etc. Medlemmar ska inte påverkas av fiskekortskvotering. Medlemmar tar upp 1 (kanske 2) fisk per fisketillfälle. Medlemmar anser jag att kan agera som ”å-vårdare”, d.v.s skapa trivsel vid ån, att på ett ödmjukt sätt påtala när någon gör fel (vadar ut på ett olämpligt sätt etc) samt att kunna hålla tjuvfiskarna borta. Inte samma befogenheter som tillsynsman utan snarare som värd. Like grann som en värd på en pub inte har samma befogenheter som ordningsvakt.
  2. Kvotera antal fiskare. Även om jag tycker att 10 fiskare på en 3km stäcka är för mycket men fine. Vi vill ju inte att Hökensås ska gå back bara för att jag vill ha mer kvalité.

Vad tycker Ni?

Med vänliga hälsningar,

Vilbert

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till Vilbert!!

Är helt inne på ditt spår. Inte speciellt kul i längden att "hala" in 3-4hg fisk. O visst är det kul att få en 2-3 kilosfisk nån gång.

Har oxå upplevt ibland att det är alldeles för mycket folk. Det enda rätta är väl att begränsa antalet kort/dag. Kanske 10 kort/dag vore nåt. Kanske sänka limiten till 1 eller 2 fiskar för att få upp vikten lite. Om dom sen behöver höja priset något,fine. Hoppas att det finns en framtid för Baltak för det är ett mycket trevligt vatten.

Mvh Andreas

Tack Andreas :)

Återkom gärna med fler inlägg och förslag på förbättring. Jag har presenterat ett förslag här, vad tycker Du?

Med vänliga hälsningar,

Vilbert

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...