Jump to content
Sign in to follow this  
Vilbert

Baltak - fiskeparadis eller bluff?

Recommended Posts

Problemet med kvoterat är ju att hökensås förlorar pengar, vi som har baltak som våran tillflykt när väll tids ges, förlorar denna.

Dock poängen med mer folk som hjälper till tycker jag är väldigt klokt för att öka trevnaden. För det mesta så tycker jag de som ofta håller till vi baltak är trevliga rackare som gärna hjälper till, och jag själv försöker så ofta jag kan hjälpa både unga o gamla. Iallfall om de rör sig om zon 1...

Att rodda ihop ett 30 tal av oss/de som fiskar där ofta är ingen dum idé. Kanske inte att vi ska ha några ekonomiska förmåner utav det, utan snarare att vi håller reda på det hela och får då även bättre fiske för oss själva =).

Det ska tilläggas att det är sällan man ser någon där från hökensås. Sprunigt på Martin en gång en sen måndag kväll. Och sett en fisketillsyns man en gång innan.. Så ja tror den idén kan vara riktigt jäkla bra.

Dock är det så väldigt många som fiskar där, så tror hårdare regler på att ta upp fisk, med tanke på hur jävla illa fisken smakar så borde det ju räcka med 1 fisk per kort. (för mig så duger C&R, men en stor del av klientelet där vill ha med sig något hem) Och då även att de som tar lite mer ansvar där hjälper till med C&R så det sköts på ett bra sätt!.

Dock så blir ju fisken så klart mer skygg. Men va fan det kan det ju vara värt. O mer fisk lär det bli.

När jag snacka med en karl där i lördags, så sätter de i 300kg i veckan, och två veckor i rad så har det varit 10 fiskar som delar på ca 35 kg. Men 10 fiskar på en 50 talet fiskare i helgen så lär det gå rätt fort...

Det borde vara svårt att bedriva ett vatten med utan fångstrapporter med så många gäster per dag som får ta upp fisk. Jag har C&R i mina vatten och på så sätt kan jag alltid garantera att det finns fisk i ån!

Det är en kort sträcka med så många personer och tycker att en del av sträckan åtminstone borde vara C&R för att bemöta dagens moderna fiske.

Nu vet jag inte hur stor andel fiskare önskar ta upp fisk men det vore väl vara enkelt att ta reda på vid fiskekortsförsäljningen med ett enkelt frågeformulär.

Därefter ser hur många % som vill ha C&R.

Edited by hagborg

Jag var tvungen att läsa igenom hela tråden...hahaha.

Snacka om kovändning vissa gör i den här tråden... från att vara väldigt märkvärdiga och se ner på allt "fult" regnbågsfiske till att helt plötsligt bli hur inställsamma och trevliga som helst...

Nä det där var inte ok... och definitivt inte världsklass.

Jag vill inte vara cynisk mot er som brinner för att förrändra Baltak men faktum kvarstår.... att de säljs mer och mer fiskekort där varje år och i år lär det hamna någonstans runt 6000 sålda kort efter den info jag har,tror att det kan mot denna bakgrund kan vara svårt att få gehör hos hushållningssälskapets för att införa kvotering på sträckan och som jag ser det är det enda felet med baltak att det bara finns ett!.

Jag vill inte vara cynisk mot er som brinner för att förrändra Baltak men faktum kvarstår.... att de säljs mer och mer fiskekort där varje år och i år lär det hamna någonstans runt 6000 sålda kort efter den info jag har,tror att det kan mot denna bakgrund kan vara svårt att få gehör hos hushållningssälskapets för att införa kvotering på sträckan och som jag ser det är det enda felet med baltak att det bara finns ett!.

Sant!...

Så du menar att vi borde sätta ut mer regnbåge i våra vattendrag och skapa fler p&t vatten? Är det så du menar Trigger?!! :ph34r: :ph34r:

Så du menar att vi borde sätta ut mer regnbåge i våra vattendrag och skapa fler p&t vatten? Är det så du menar Trigger?!! :ph34r: :ph34r:

Ja! :D nej men det kanske finns? vattendrag likt norrbyströmmen som går att göra p&t vatten av? det behöver ju inte promt vara i ett vattendrag med ett redan etablerat vildöring bestånd, behovet finns ju helt klart! så något mer sådant vatten vore väl inte så dumt? måhända konstgjort eller liknande så finns det ju underlag för det och folk som vill ha denna typ av fiske och ur avlastnings synpunkt på vildvatten så är väl dessa vatten bra!.

Ja! :D nej men det kanske finns? vattendrag likt norrbyströmmen som går att göra p&t vatten av? det behöver ju inte promt vara i ett vattendrag med ett redan etablerat vildöring bestånd, behovet finns ju helt klart! så något mer sådant vatten vore väl inte så dumt? måhända konstgjort eller liknande så finns det ju underlag för det och folk som vill ha denna typ av fiske och ur avlastnings synpunkt på vildvatten så är väl dessa vatten bra!.

Du har en klok poäng där Trigger......Det bör ju vara glädjande för puritanerna också, som inte känner att dom vill nedlåta sig till RB fiske..... :wacko:

Gudskelov att det bara finns ett :lol: tycker det vore en mardröm om fler fick för sig att göra fina strömmar till p&t vatten...

Edited by DojDoj

Håller med! Håll regnbågen borta från vatten där det finns öring. I dammar och konstgjorda strömmar fyller den givetvis sin funktion...

Gudskelov att det bara finns ett :lol: tycker det vore en mardröm om fler fick för sig att göra fina strömmar till p&t vatten...

:P:D Jävlas inte med mig nu! du vet mycket väl om att jag inte! vill göra p&t av vilda strömmar, men det finns ju vattendrag som jag nämde likt norrbyströmmen som likväl kan bli ett p&t vatten även om jag givetvis! förordar restaurering av vattendrag framför p&t.

:P:D Jävlas inte med mig nu! du vet mycket väl om att jag inte! vill göra p&t av vilda strömmar, men det finns ju vattendrag som jag nämde likt norrbyströmmen som likväl kan bli ett p&t vatten även om jag givetvis! förordar restaurering av vattendrag framför p&t.

He he...Jo jag tror jag vet vad du står i frågan och jag håller med....Sorry

..tycker absolut att ni skall fixa te flera typ Baltackar!, ..så ni mättar era lustar å slutar att besudla vatten norröver... :angry::P

Edited by Ismo

Varför lägga sig i hur och var andra fiskar, är det inte upp till var och en???Personligen gillar jag inte put and take men gör andra det så tänker inte jag stjäla deras glädje!

Varför lägga sig i hur och var andra fiskar, är det inte upp till var och en???Personligen gillar jag inte put and take men gör andra det så tänker inte jag stjäla deras glädje!

Kanske en skäl att det kostar bra mycket för miljön med fismjölindustrin innan dom har kommit fram med vegetablisk ersättning

Jag tror nog att det finns mycket värre miljöbovar än put and takefisket, laxodlingar, bönder mm tar stora mängder fiskmjöl. Men vad vet jag....En laxfiskare som kör flera hundra mil till sitt fiske per år är också en miljöbov. Nä låt de som vill fiska put and take göra det, det har folk gjort i många årtionden utan att miljön har ifrågasatts...

Håller med! Håll regnbågen borta från vatten där det finns öring. I dammar och konstgjorda strömmar fyller den givetvis sin funktion...

Finns det någon poäng i att plantera i RB i ett strömmande vatten där man fredat öringen i väntan på återväxt i samband med åtgärder för öringens reproduktion?

//brokenrod

Jag tror nog att det finns mycket värre miljöbovar än put and takefisket, laxodlingar, bönder mm tar stora mängder fiskmjöl. Men vad vet jag....En laxfiskare som kör flera hundra mil till sitt fiske per år är också en miljöbov. Nä låt de som vill fiska put and take göra det, det har folk gjort i många årtionden utan att miljön har ifrågasatts...

Utfiskat hav har du nog inte missat ,har uppmärsammat i tv 4 och var het debatt här på Edge.

Om man nu sätter in mindre fisk som får växa upp sig i ån så är ju mycket vunnet med den metoden

Finns det någon poäng i att plantera i RB i ett strömmande vatten där man fredat öringen i väntan på återväxt i samband med åtgärder för öringens reproduktion?

//brokenrod

Nä, det tycker jag inte. Regnbågen påverkar dessutom öringens reproduktion negativt och är ytterligare en konkurrent om födan.

Edited by DojDoj

Som jag sagt tidigare så är alla synpunkter välkomna här. Återigen, jag är INTE för censur av något slag.

Tråden som jag skapat handlar om fiskandet i p&t vatten som heter Baltak. Min tanke är att tillsammans kan vi komma på kloka ideér, tankar och förslag till förbättring.

Ni som har åsikter om p&t vatten, rb-fiske och dyl är också välkomna att göra Er röst hörd men Ni kanske ska skapa en egen tråd om detta. Om jag har något vettigt att tillföra så besöker jag Er tråd och säger min mening.

Tack för att Ni respekterar detta :)

Så du menar att tex det som Andreas skapat i tiveden är en mardröm??

Att släppa ut regnbåge i en å, älv eller sjö där det finns öring eller harr naturligt verkar ofattbart idiotiskt. Varför inte sätta ut fisk av den rätta stammen?

Så du menar att tex det som Andreas skapat i tiveden är en mardröm??

Han har släppt i Regnbåge i Tidan som är en mardröm för Öringen.

Att släppa ut regnbåge i en å, älv eller sjö där det finns öring eller harr naturligt verkar ofattbart idiotiskt. Varför inte sätta ut fisk av den rätta stammen?

Återigen, jag verkligen respekterar Din åsikt. Du kanske vill skapa tråd som behandlar den frågan? :)