Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla abborreintresserade,

Tänkte lägga upp en tråd angående vilken slags fiskevatten ni har erfarenhet av och om ni ser några skillnader hos dom.

Själv har jag mest fiskat i sjön Norrviken/Sollentuna , Edsviken en insjö som leder ut i Mälaren och lite kring Märsta/Sigtunas vatten som också tillhör Mälaren. Har best fångst ( ca halvkilot ) och mest fångst i Norrviken då jag upplever att vattnet man fiskar på inte är lika djupt. Har mest fiskat inpå kvällen tills solen gått ner om det spelar någon roll på stora/små vatten.

Mer info !

Posted (edited)

Kastar mest från bryggorna runt Kungsholmen, kombination av kastträning och meditation, prickkastning på löja o mört och en del abborre.

Alla pratar om nobblers o poppers men dom enda jag e konsekvent på när det gäller abborre e haröra o peeping caddis (jag har fortfarande förhoppningar om boobies, haft några följare)

Inget guldfiske utan flytetyg kanske men nära nog för att en utsliten pappa till en treåring ska komma ut o kasta :)

har fiskat en del på Gotland oxå men då e liksom kustöringen för nära (50meter) Där har jag dock högre förhoppningar på poppers efter större borre ;)

Edited by Swarte
Posted

Jag har fiskat en del från båt i en skogs sjö utanför ockelbo, där har jag fiskat vid utloppet av sjön.

där finns det fina borrar, en variant av peeping caddis har funkat bra. svarta lite större nymfer har också funkat.

Sjön heter lasjön om ni är intreserade, dock så är flytetyg nödvändigt.

• 6 months later...
Posted

Fiskar borre i Barken (stora sjön vid Smedjebacken). Norra Barken för att vara lite mer specifik ;)

Största borren jag tagit i denna sjö är strax under kilot, men jag har precis börjat... Flyttade hit för snart 2 år sedan.

Finns chans på borre över 1,5 i alla fall och jag har hittat åtminstone ett bra ställe... Fast båt är nödvändig... båt man inte är rädd om... :ph34r:

Posted

Vänern är mitt hemmavatten och det mesta av fisket bedrivs från juni och framåt, det mesta handlar om fiske med streamers och poppers när abboren jagar småfisk i ytan.Roligast är att följa dom måsdyk som ibland uppstår och försöka genskjuta det jagande stimmet med båten och hinna lägga några kast inna det bär av igen.Har planer på att försöka ankara upp på de lite mera djupt liggande grunden ute på frivattnet likt dom som fiskar med pirkar och jigg men då behövs nog sjunklinor som man räknar ned men då tror jag att man skulle komma i kontakt oftare med den grova pelagiska aborren som huserar i vänern.