Jump to content
Sign in to follow this  
Bullingen

Sage z-axis 9"5:a, Lina?

Recommended Posts

Hej funderar lite lätt på vilken lina som passar till ett, som titeln säger, sage z.-axis 9 fots 5:a.

Linan jag har nu vill inte riktigt passa sig bra till spöt. Vet inte riktigt vad för lina det är, men då jag fick rulle å spö ifrån sage för lite rabaterat specialpris med lina medföljande misstänker jag att det kan vara nån sorts sage lina till. Mörk grön är den iaf, och tycker inte det funkar så bra ihop.

Men då spöt är välkänt borde det ju finns uppfattningar om vad som passar till det =)

hej, själv använde jag sharkskin ultimate trout till min #6 axis och en opti till närfisket då den laddar spöt snabbare

Hej funderar lite lätt på vilken lina som passar till ett, som titeln säger, sage z.-axis 9 fots 5:a.

Linan jag har nu vill inte riktigt passa sig bra till spöt. Vet inte riktigt vad för lina det är, men då jag fick rulle å spö ifrån sage för lite rabaterat specialpris med lina medföljande misstänker jag att det kan vara nån sorts sage lina till. Mörk grön är den iaf, och tycker inte det funkar så bra ihop.

Men då spöt är välkänt borde det ju finns uppfattningar om vad som passar till det =)

Rio gold!

Jag har kör SA GPX och det funkar hyfsat tycker jag för det är ett ganska långsamt spö så en lina med inte allt för kört klump skulle jag rekommendera

Jag använder både Rio Grand och Rio Gold. Båda passar spöt utmärkt enligt mig. Grand har kortare klump och laddar spöt lite fortare än just Gold linan.

//Bärgh

Z-axis femman är kraftig och tål att belastas med en #6 lina. Testa en Airflo "Sixth sense". Mätte min ZA-femma till 6,4 på ERN-skalan.

jag tyckte rio gold sög på det spöt, men allt är ju högst personligt. Bästa lina jag har på mitt z är en loop evotec, den med kortaste klumpen. gryyym kombo. spöt är i mitt tycke jäkulst underklassat.. och kräver en kort klump eller en tyngre lina.

Jag har kör SA GPX och det funkar hyfsat tycker jag för det är ett ganska långsamt spö så en lina med inte allt för kört klump skulle jag rekommendera

långsamt spö??!!

Hej!

jag frågar samma sak,Bra lina för Z-axis 9"#5 ska mestadels ha linan till torrflugefiske i strömmande vatten.

(linan ska vara lätt att lyfta och menda osv.)

jag funderar på en SA mastery trout#6.

jag har en sådan #5 på mitt Orvis #5 spö nu, och gillar den kombon.

sen kan man ju undra vad jag ska med 2 st femmor till, har inget direkt bra svar..

men ni vet hur det är... :blush: