Jump to content

Bra fenor till flytringsfiske?

JesperP

Recommended Posts

Börjar bli riktigt trött på mina fenor som ingick när jag köpte ringen. Därför undrar jag vad det finns för alternativ?

Jag funderar på att köpa vanliga simfenor med öppen häl i en dykaffär istället men vet inte riktigt om det går att trycka i ett par vadarkängor i dem.

Ni som kör med den varianten hur gör ni? Vad ska jag köpa för storlek på fenor om de ska passa till ett par vadarskor i storlek 42-43?

MVH Jesper

Börjar bli riktigt trött på mina fenor som ingick när jag köpte ringen. Därför undrar jag vad det finns för alternativ?

Jag funderar på att köpa vanliga simfenor med öppen häl i en dykaffär istället men vet inte riktigt om det går att trycka i ett par vadarkängor i dem.

Ni som kör med den varianten hur gör ni? Vad ska jag köpa för storlek på fenor om de ska passa till ett par vadarskor i storlek 42-43?

MVH Jesper

Kör med dykarfenor, fungerar riktigt bra. Skönt när man fiskar i havet, gjorde 5 km på premiärturen.

Jag använder inte vadarkängor utan ett par vanliga dykarkängor i neopren o gummisula, fungerar riktigt smidigt. fungerar även när man går upp på torra land o fiskar.

Löste mitt problem då jag har 46 på vadarkängorna..

Det är inte helt ovanligt att man har "Rock boots" på torrdräkten när man dyker, dessa är snarlika vadarkängor. Jag har ett par Aqualung "Idea3" i storlek "Giant" som du garanterat får ner dojorna i om du vill testa. Gillar du dem kan du få köpa dem riktigt billigt!

Använder olika fenor beroende på var ringen blir sjösatt. Ett par gamla Teeny- skor, med dragkedja bak över vadarsockorna, och ett par stora dykfenor slukar avstånd. Kanon för kusten, eller stora sjöar. Mindre vatten system, eller rafting- style i å eller älv, föredrar jag riktiga vadarskor med raka fenor. Så kan man lätt ta av fenorna och fiska vadande, med ordentligt på fötterna. Dessutom gå i och ur vattnet utan cirkuskonster! Prova det med ett par stora dykfenor, långa och böjda som dom är! :blink:

Tack alla för era svar.

Imagos fenor har ju samma utformning som vanliga dykarfenor men de är lite väl dyra i min smak.

Det lutar ju starkt mot att jag köper dykarfenor istället.

Då är ju frågan om man ska hitta ett par som passar till vadarskorna eller om man ska köpa ett par dykarskor?

Sen kommer ju då följdfrågan, storlekskonvertering. Jag har storlek 43 på mina vadarskor. Vad ska jag då ha för storlek på fenor? Tar storleken på dykarskor hänsyn till neoprenstrumpa?

En annan sak jag stör mig på vanliga fenor är att det är väldigt svårt att få i foten och när man äntligen har fått i foten så glappar gärna fenan.

Varför kan de inte bara köra ett knäppspänne som man har på pjäxorna fast runt hälen som man dessutom kan reglera storleken på? En annan variant vore att spännena på fenorna liknar dem på en snowboardbindning?. Då skulle man kanske tom köra one-size-fit-all på fenorna.

MVH Jesper

Edited by JesperP

Personligen föredrar jag Imagos fenor, men de kan man inte ha vadarskor i, jag kör med en extra neoprensocka utanpå vadarnas neoprensocka för att slippa nötning.

Det beror helt på vilka vadarskor du använder. Jag har enorma fötter, men kan använda mina Orvis Back-and-travel stl 15 i fenorna. Det beror på att skorna inte har någon utskjutande söm runt foten. Skor i större storlekar med påsydd filtsula, med en utskjutande "fläns" runt foten har svårare att få plats i fenorna.

Om skorna inte får plats kan du antingen att använda en extra neoprensocka (det finns även varianter med gummisula) eller också köpa de billigaste gympadojorna du kan hitta på Ö&B.

Det beror helt på vilka vadarskor du använder. Jag har enorma fötter, men kan använda mina Orvis Back-and-travel stl 15 i fenorna. Det beror på att skorna inte har någon utskjutande söm runt foten. Skor i större storlekar med påsydd filtsula, med en utskjutande "fläns" runt foten har svårare att få plats i fenorna.

Om skorna inte får plats kan du antingen att använda en extra neoprensocka (det finns även varianter med gummisula) eller också köpa de billigaste gympadojorna du kan hitta på Ö&B.

Då lär det ju vara kört att försöka trycka ner mina vadarpjuckar i ett par dykarfenor. Får ju dock ett par dykarfenor + dykarskor billigare än ett par imagofenor...

Kanske ska satsa på att kompetera mina skor med filtsula med en lättare sko med gummisula.

Någon som har tips på bra fenor som inte är för stora? Ni som kör med dykarfenor vad kör ni med?

Edited by JesperP

Jag använder mig av detta. Blir otroligt bra, och man behöver knappt anstränga sig för att ta sig fram,

Riktigt stor skillnad från vanliga "standardfenor" och det är ju så smidigt att hoppa i skorna och fenorna sitter som gjutet på skorna.

Sliter man ut skorna, kostar dem typ 290kr, men mina har jag haft över två år, och dem är som nya trots runt 80 fiskedagar.

Funkar även utmärkt att vandra runt mycket i dem, trots den tunnare sulan.

Har köpt skor och fenor här. http://www.seaprodivers.se/

//Bärgh

post-7176-0-65469800-1318349507_thumb.jp

Jag använder mig av detta. Blir otroligt bra, och man behöver knappt anstränga sig för att ta sig fram,

Riktigt stor skillnad från vanliga "standardfenor" och det är ju så smidigt att hoppa i skorna och fenorna sitter som gjutet på skorna.

Sliter man ut skorna, kostar dem typ 290kr, men mina har jag haft över två år, och dem är som nya trots runt 80 fiskedagar.

//Bärgh

Bra tips! :)

//Bärgh

Håller med sweet tips!

Vet du om skostorlekarna tar hänsyn till en neoprenstrumpa?

Tycker du att man även kan använda skorna som vanliga vadarskor i stilla vatten då man inte kör med fenor?

MVH Jesper

Håller med sweet tips!

Vet du om skostorlekarna tar hänsyn till en neoprenstrumpa?

Tycker du att man även kan använda skorna som vanliga vadarskor i stilla vatten då man inte kör med fenor?

MVH Jesper

Jag har samma storlek som på mina vadarskor och det funkar utmärkt. Dem töjer sig med tiden.

Man kan nog vada runt i dessa. Jag har gjort det lite när man tröttnar på att sitta i flytringen. Upplever dock skon lite halare än mina vanliga vadarkängor, men till flytringsfisket är det en fullträff:-)

//Bärgh

• 2 weeks later...

Jag kör med dykarfenor i vilka jag får i mina Simms Aqua Stealth i strl: 45.

Jämfört med std-fenor som följde med ringen (Fish Cat4) är det som natt & dag...

Hade dock en del kontakt med dykbutiker som hävdade att det skulle vara "omöjligt " att finna en fena som rymmer vadarkängorna, så var alltså inte fallet ;)

Edited by M Wallin

• 2 months later...

Jag kör med dykarfenor i vilka jag får i mina Simms Aqua Stealth i strl: 45.

Jämfört med std-fenor som följde med ringen (Fish Cat4) är det som natt & dag...

Hade dock en del kontakt med dykbutiker som hävdade att det skulle vara "omöjligt " att finna en fena som rymmer vadarkängorna, så var alltså inte fallet ;)

Vad använder du för fenor?

• 1 month later...

jag har ett par sådana fenor som du efterlyser JesperP.. med ett ställbart knäppspänne på hälen.. märket e Cressi frog plus o är ett par riktiga dykfenor.. stooora o fina, behöver knappt röra på benen för att ta sig fram, kanske kan vara något att kolla upp.. vet ej vad dessa kostar i normala fall, jag fick ge en 5hundring för mina genom min brors kompis som äger dykfirma.. använder dessa ihop med min drifter,..

Edited by larry

• 9 months later...

//Bärgh

Jag har Imagos fenor som bekant är svåra att ta på om man har en "vanlig" vadarsko. Jag har Vision Mako och med den bredare lästen går dom inte riktigt i fenorna. Det blir oftast kallvattenfiske för mig och då vill jag kunna ta på mig ordentligt på fötterna. Har gärna en rymlig vadarsko för att få plats med extra ullsockor. Neopreneskorna ser intressanta ut men lästen något smal... Frågon är hur mycket dom töjer sig? Vill gärna ha en sko för att få stadga runt hälen när remmen spänns fast, inte en neoprenesocka.

Mvh

/Per

En annan sak man inte ska förringa är den extra vikten bastanta vadarskor ger.

Tänker inte på flytkraften utan att det blir mindre jobbigt att paddla med lättare utrustning på fötterna. Det gör mer än vad man tror.

Sedan är det ju så att vill man göra strandhugg så kan man ju ta med sig sina vadarskor ombord och sedan bara byta på plats :)