Hoppa till innehåll

Kasttävlingar och höja intresset


sasse

Recommended Posts

Rookie klassen låter intressant. Synd att det tar väldigt lång tid innan den bästa lösningen dyker upp. Jag tror att man skall välja den form som kan locka flest deltagare. Rookie klass grejen lär locka bra tror jag men slänger man in de deltagarna i den vanliga klassen efter en tävling? Det kan möjligen vara där man tappar en del folk.

Finns det något register idag där tävlingsresultaten lagras? Det jag tror jag fiskar efter är om man skulle ha en längd man måste prestera i tävling innan uppflyttning, typ 30m.

De officiella finns här : http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCastingforbundet/Resultat/Flugkastning/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Knäsittande kastning ;)

Vet inte hur mycket kortare jag blir men det är en del iaf :)

35,7meter, ni får lita på mig då batteriet tog precis slut. Linan som ni ser tar slut och jag har ca 50cm backing ute är iaf 35,5meter + 3 meter tafs :)

Jag kan inte se nån distinkt rotation i bakkastet?

I framkastet har du en tydlig sen rotation.

Jäklar vad vackert när löslinan far ut! :wub:

Porr för riktiga män! :)

Redigerad med keester
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att du inte vill skjuta mycket i bakkastet, utan mera att du främst vill flytta linan bak inför framkastet.

Hänger nog mest på att jag är så lågt nere och det är en massa löv och skit som sabbar. Det är även lite lätt uppför i bakkastet så det finns inte mycket att spela på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte en kvalgräns? Sen dom som inte klarar den får en egen klass att tävla i...!! Man kan ju i princip ha hur många kvalgränser som helst, då kan alla som inte kastar typ 30+ vara med i sina egna klasser. Bara en tanke :huh:

Kan kanske bli rörigt med olika. Det är ju kvalgräns till finalen. Tror det också är svårt att sätta en gräns då väder och vind ändras.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan kanske bli rörigt med olika. Det är ju kvalgräns till finalen. Tror det också är svårt att sätta en gräns då väder och vind ändras.

B-finaler? Jag skulle nog vilja se att alla får kasta så många kast som möjligt under tävlingsförhållanden. Sporten kommer att tjäna på en bra bas av tävlingserfarenhet. Iaf nu när det är så få tävlingar som det är under ett år

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

B-finaler? Jag skulle nog vilja se att alla får kasta så många kast som möjligt under tävlingsförhållanden. Sporten kommer att tjäna på en bra bas av tävlingserfarenhet. Iaf nu när det är så få tävlingar som det är under ett år

Ja, det kanske skulle vara något. Om man kör tre och tre så går det fort nog iaf. Och kanske att den som vinner B finalen kommer som sista man i a- finalen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det bästa är som nämnt tidigare, att ha en rookieklass under tävlingen med en egen final. Sedan får man som i alla andra sporter, träna träna träna och sedan komma tillbaka och kasta i den öppna klassen.

Det är inte alltid man kan arrangera tävlingar med 2-3 banor, det finns alltid en brist utav funktionärer! Ser ur ett arrangörsperspektiv så kan det bli ganska tungrott om man skall ha för många olika klasser, kval och finaler att hålla reda på. Så som det är nu är bra tycker jag och vi alla som tävlar i Sverige är fortfarande ganska "gröna" på tävlingskastning.

Det finns dock ingenting som hindrar att NI som arrangerar väljer att köra flera klasser eller olika finaler! Vill ni ha fler tävlingar och med lite andra förutsättningar är det bara att registrera en klubb och köra igång! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det bästa är som nämnt tidigare, att ha en rookieklass under tävlingen med en egen final. Sedan får man som i alla andra sporter, träna träna träna och sedan komma tillbaka och kasta i den öppna klassen.

Det är inte alltid man kan arrangera tävlingar med 2-3 banor, det finns alltid en brist utav funktionärer! Ser ur ett arrangörsperspektiv så kan det bli ganska tungrott om man skall ha för många olika klasser, kval och finaler att hålla reda på. Så som det är nu är bra tycker jag och vi alla som tävlar i Sverige är fortfarande ganska "gröna" på tävlingskastning.

Det finns dock ingenting som hindrar att NI som arrangerar väljer att köra flera klasser eller olika finaler! Vill ni ha fler tävlingar och med lite andra förutsättningar är det bara att registrera en klubb och köra igång! :)

Frågan är just hur man vet vem som är rookie? Ingen tävling innan eller längd?

Annars håller jag med dig, ska kolla om det går att fixa en tävling här i Kalmarområdet nästa år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är just hur man vet vem som är rookie? Ingen tävling innan eller längd?

Annars håller jag med dig, ska kolla om det går att fixa en tävling här i Kalmarområdet nästa år.

Än så länge så är vi inte sååå många som tävlar så va kan ganska lätt ha koll på vilka som tävlat innan.

I lyftningen gjorde vi det enkelt, om du hade tävlat på en officiell tävling så var du inte längre en rookie. Det är ganska lätt att hålla koll på och det är svårt att "fuska" in sig i en Rookieklass.

Hur som helst, vid nästa tävling vi skall arrangera skall vi kika på just det med en rookieklass. Sedan vad varje arrangör gör är upp till dem :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...