Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vilka flugor ska man köra med om man ska fluga abborre strax innan isläggningen som nog snart är här :( och vilka flugor ska man köra med då isen precis har försvunnit?

Jag vet att inte många har kört abborre på fluga i dessa tider, men om någon har några tankar eller ideér om detta så kanske ni kan dela med er?

Tacksam för svar /joel

Posted (edited)

Jag har fått en rätt stor abborre (8hg) en tidig aprildag på en standard Mickey Finn. Slumpfisk i en P&T-sjö förvisso. Men rött/gult brukar ju reta abborren till hugg även vid jigg/spinnfiske, så prova gärna en Mickey Finn.

En kamrat som jag brukade fiska med för 15-20 år sedan brukade träna sin teknik på abborre i den lokala ån. Han använde en hemmasnickrad historia som närmast kan liknas vid en LSD-variant av en Montana. Den var svart/gulrandig (som en geting) och hade rött hackel och en 1cm lång svans av 5-6 rödfärgade tunna gummitrådar. Han plockade en jäkla massa borrar på den i storleksklassen 3-5hg.

Kan tillägga att LSD-Montanan framförallt fiskades med under sommartid. Men kanske värt att sno ihop något liknande om du binder själv för att se om den levererar vid andra tider också.

Edited by nöjesfiskare
Posted (edited)

Mickey Finn: http://3.bp.blogspot...mickey_finn.jpg

Tyvärr ingen bild på den andra då den var en hemmabunden fantasifluga. Men... titta på denna: http://www.justfish....f/-/f-371_1.jpg

Föreställ dig att det gul-/svartrandiga är mer jämnt, dvs lika breda linjer. Föreställ dig 3-4ggr mer hackel som är rött. Föreställ dig att stjärten istället består av 5-6 centimeterlånga gummitrådar, ungefär lika tjocka som stift till en stiftblyertspenna.

Hoppas det underlättar.

Edited by nöjesfiskare