Hoppa till innehåll

Postverket


nisse606

Recommended Posts

Hej

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av Svenska posten.

Historien börjar i juli då jag pga. nikotinbrist olyckligt bryter av mitt St Croix spö.

Jag kontaktar tillverkaren och blir mot en serviceavgift av 50$ lovad att få spöet åtgärdat, sålunda skickar jag spöet till USA för reparation.

Tiden går och jag beslutar mig under sommaren för att åka till min bror i Kalifornien för lite fiskesemester, bokar en resa till den 6 sept. kontaktar spö tillverkaren i slutet av aug. och talar om att jag tänkt åka till USA och frågar om dom i stället kan skicka spöet till min bror och bifogar hans adress.

Svaret blir att spöet är skickat till Sverige 25/8.

Den 6/9, dagen innan avresa går jag till postens utlämningscenter och undrar om dom kan titta om det ev. finns ett paket till mig, jag förklarar att jag är angelägen om att få paketet då jag skall resa bort och gärna vill ha med spöet på resan.

Jag får förklarat för mig att detta inte låter sig göras, utan jag måste invänta avin som skickas ut av posten då paketet anlänt.

Nåväl, jag åker på min semester och kommer åter den 20/9, hemma ligger då en avi som säger att jag har ett paket att hämta senast 15/9.

Jag åker omedelbart ner till utlämningsstället och frågar efter mitt paket, expediten svarar mig att spöet är återsänt till avsändaren, ursinnig skäller jag ut all personal jag får syn på.

Åter hemma spårar jag med hjälp av kollinumret paketet och ser att det kom till utlämningsstället 1/9. Den 12/9 kommer avin till mig och på morgonen den 16/9, innan öppningsdags skickas paketet tillbaka till USA.

Om jag nu varit hemma hade jag således haft 4 dagar på mig att hämta ut paketet!

Efter några försök att kontakta Posten har jag fått till svar att dom gjort fel och beklagar det inträffade, möjlighet att bli ersatt finns, reklamation och måste dock göras av avsändaren på Postens hemsida.

Med detta vill jag säga att om ni beställer något, stanna hemma och vakta brevlådan och tro inte på tv reklamen där posten påstår sig stå för säkerhet och kvalitet.

Spöet hittade inte tillbaka till spö tillverkaren, I går ringde emellertid min bror och berättade att ett paket med ett nytt spö och en keps låg på hans trappa.

/Anders

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av Svenska posten.

Historien börjar i juli då jag pga. nikotinbrist olyckligt bryter av mitt St Croix spö.

Jag kontaktar tillverkaren och blir mot en serviceavgift av 50$ lovad att få spöet åtgärdat, sålunda skickar jag spöet till USA för reparation.

Tiden går och jag beslutar mig under sommaren för att åka till min bror i Kalifornien för lite fiskesemester, bokar en resa till den 6 sept. kontaktar spö tillverkaren i slutet av aug. och talar om att jag tänkt åka till USA och frågar om dom i stället kan skicka spöet till min bror och bifogar hans adress.

Svaret blir att spöet är skickat till Sverige 25/8.

Den 6/9, dagen innan avresa går jag till postens utlämningscenter och undrar om dom kan titta om det ev. finns ett paket till mig, jag förklarar att jag är angelägen om att få paketet då jag skall resa bort och gärna vill ha med spöet på resan.

Jag får förklarat för mig att detta inte låter sig göras, utan jag måste invänta avin som skickas ut av posten då paketet anlänt.

Nåväl, jag åker på min semester och kommer åter den 20/9, hemma ligger då en avi som säger att jag har ett paket att hämta senast 15/9.

Jag åker omedelbart ner till utlämningsstället och frågar efter mitt paket, expediten svarar mig att spöet är återsänt till avsändaren, ursinnig skäller jag ut all personal jag får syn på.

Åter hemma spårar jag med hjälp av kollinumret paketet och ser att det kom till utlämningsstället 1/9. Den 12/9 kommer avin till mig och på morgonen den 16/9, innan öppningsdags skickas paketet tillbaka till USA.

Om jag nu varit hemma hade jag således haft 4 dagar på mig att hämta ut paketet!

Efter några försök att kontakta Posten har jag fått till svar att dom gjort fel och beklagar det inträffade, möjlighet att bli ersatt finns, reklamation och måste dock göras av avsändaren på Postens hemsida.

Med detta vill jag säga att om ni beställer något, stanna hemma och vakta brevlådan och tro inte på tv reklamen där posten påstår sig stå för säkerhet och kvalitet.

Spöet hittade inte tillbaka till spö tillverkaren, I går ringde emellertid min bror och berättade att ett paket med ett nytt spö och en keps låg på hans trappa.

/Anders

Trodde inte attt det var så illa.

Riktigt dåligt av posten.

En påminnelse av att det finns en paket att hämta borde ju ingå i deras service

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är så illa...

Hos mig fungerar inte brevutbärningen, posten hamnar i fel brevlådor (och då räknar jag bort det som delas ut av Bring/Citymail) eller returneras med adressat okänd.

Jag har vid ett antal tillfällen blivit uppringd av avsändaren när paket har kommit i retur antingen med adressat okänd eller att liggetiden löpt ut.

I inget av fallen hade någon avi kommit till mig, och i samtliga fall var mottagaradressen korrekt.

Har även varit med om, men då i jobbet, att ett expresspaket kommit först efter 4 dagar eftersom Posten råkade sortera det fel och skicka det till Visby istället för Stockholm.

Ersättning kan du glömma eftersom det är avsändaren som "ingår avtal" med Posten i och med att portot betalas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har mer och mer börjat använda mig av Dhl på firman. 9 paket har försvunnit detta året. 4 paket har varit retunerade och helt mosade. Samt uppskurna. Posten ber mig reklamera men säger att jag borde skicka allt med REK. Ja det är väl vettigt att betala 130-180:- för ett paket med värde 4-500:- ut till kund. Då äts inte min marginal upp alls........

Posten är under all kritik och vem får lida jo dom runtom för posten skiter totalt i förlorade paket. Jag har reklamerat 5 av dem men inte hört ett skvatt. Tidigare reklamation så gick det inte då jag inte kan bevisa att jag lagt det på lådan och vad det innehåller....

Jag är sååååå trött på dem. Så jag förstår din frustation.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Något jäkla problem har dom på Posten. Har väntat på ett paket i 3 veckor nu, när jag undersökte saken verkar det som att paketet försvunnit mellan Postens företagscenter och utlämningsstället, en sträcka på ca. 400 meter... :ph34r:<_<

Reklamation är inlämnad men förmodligen båtar det föga...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt största problem, som nämndes i tidigare inlägg, är att brevbärarna i mitt område verkar vara illitterata.

Kan man inte se skillnad på 48 och 94 i portnumret på adressen, eller har svårt att skilja på Sven Svensson och Abdul Hassan som mottagare så ska man fan i mig inte jobba som brevbärare. Jag kan ha överseende med att enstaka brev kan hamna fel för att fastnar i varandra, men inte varje vecka och för alla i området. Det är trots allt sex stycken sjuvåningshus och närmare ett 20-tal portuppgångar. :angry:

Redigerad med TechMark
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

peppar peppar här också. Posten fungerar utan problem men Schenker och jag är inte kompisar direkt... Att på vardagar köra hem paket till min villa (när vi är på jobbet) och sedan skicka ett meddelande om att jag kan hämta paketet i Malmö (eftersom ingen var hemma) tre mil hemifrån. Tyvärr kan jag inte påverka att en del företag skickar med schenker. DHL aldrig problem, sms när det ligger i kiosken i Lödde centrum.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

peppar peppar här också. Posten fungerar utan problem men Schenker och jag är inte kompisar direkt... Att på vardagar köra hem paket till min villa (när vi är på jobbet) och sedan skicka ett meddelande om att jag kan hämta paketet i Malmö (eftersom ingen var hemma) tre mil hemifrån. Tyvärr kan jag inte påverka att en del företag skickar med schenker. DHL aldrig problem, sms när det ligger i kiosken i Lödde centrum.

Problemet med Schenker i ditt fall är att avsändaren använder Schenker företagspaket och de levereras bara dörr till dörr med kvittens. Schenker privpak fungerar precis som DHL med ServicePoints (utlämningsställen).

Jag har haft samma problem med UPS vid några tillfällen, bland annat senast när jag beställde en ny laddare till en HP-laptop från HP.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som er post är rent himmelsk i jämförelse med hur vi har det här... :P

-Här skickar man bara järnvägsskenor i stumpar om 50cm för att det inte skall bli knut på dem under transporten.

Hade Povel Ramel kommit på att skicka sin kokosnöt med den finska posten hade vi bombis varit ett "örhänge" fattigare :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft en del problem med Posten men min uppfattning är att man inte ska ge sig. För några månader sedan beställda jag ca 450st guldskallar och koner till flugbindningen. När brevet kom fram till mig var det trasigt och minst hälften av alla skallar hade ramlat ur. På det ställe där brevet var trasigt satt ett litet klistermärke i form av ett hjärta med texten "tyvärr har ditt brev gått sönder mvh Posten i ....."

Detta fick mig att gå i taket! Jag reklamerade försändelsen och krävde ersättning. Posten svarade med att hänvisa till PAV- Postens Allmänna Villkor där det tydligt framgår att vanlig A-post inte medger någon ersättning. Jag överklagade naturligtvis, både via mail och telefon. Jag lustläste också PAV och där hittade jag något som kanske skulle hjälpa mig. Vid nästa telefonkontakt med Posten hänvisade jag till punkten 11 i PAV där det står att " Vissa ansvarsbegränsningar kan enligt transportlagstiftning sättas ur spel om kunden kan visa att en skada beror på att Posten antingen

uppsåtligen orsakat skadan eller att Posten förfarit med en sådan vårdslöshet som är att beteckna som grov, jfr punkt 9." Jag hade ju brevet kvar som tydligt visar skadan. Damen jag talade med på Postens reklamationsavdelning kunde inte sin PAV utan ursäktade sig för att kolla. När hon kom tillbaka gav hon med sig och dagen efter kom en blankett hem som jag fyllde i och skickade tillbaka till posten tilsammans med kvittona på skallarna och jag fick ersättning för alltihopa, alla guldskallar och portot. Jag fick alltså ca 200 guldskalla gratis! Som sagt, ge er aldrig!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bekant till mig driver en akvariefiskgrossistfirma, han slutade skicka sina leveranser med posten eftersom fisken kom fram djupfryst vintertid. Han fick även sina leverantörer att skicka med alternativa fraktbolag av samma orsak. Och förpackningarna var både märkta och emballerade efter Postens normer för denna typ av gods och mer därtill.

Förklaringen till de djupfrysta firrarna var helt enkelt att chaffisarna lämnade godsburarna i minusgraderna på omlastningscentralens lastkaj när de skulle ha fikarast/lunch.

Numera använder han bara Bussgods då de kunde garantera tempererad frakt hela vägen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bekant till mig driver en akvariefiskgrossistfirma, han slutade skicka sina leveranser med posten eftersom fisken kom fram djupfryst vintertid. Han fick även sina leverantörer att skicka med alternativa fraktbolag av samma orsak. Och förpackningarna var både märkta och emballerade efter Postens normer för denna typ av gods och mer därtill.

Förklaringen till de djupfrysta firrarna var helt enkelt att chaffisarna lämnade godsburarna i minusgraderna på omlastningscentralens lastkaj när de skulle ha fikarast/lunch.

Numera använder han bara Bussgods då de kunde garantera tempererad frakt hela vägen.

hehhe stackars fiskar! men allvarligt, skicka levande fiskar som brev vintertid :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag försökte skicka ett spöställ... Jag såg på spårningingen var paketet stannat. Men posten uppmanade mig vänta, allt var i sin ordning.

(paketet hade blivit kvar på bussen visade spårningen, att jag åkt med samma buss som paketet och sett hur det lastats av hade ingen betydelse. Säger spårningen bussen så är det i bussen :wacko: )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Postverket som myndighet och statligt verk är sedan länge nedlagt, om det gått någon förbi. Det är numera en affärsverksamhet som vilken som helst, och som framkommit i tråden finns det alternativa tjänster, var och en med sina förtjänster och tillkortakommanden. Om man vill att post lagras, t ex när man åker på utlandssemester, så går det utmärkt att beställa via "www.adressandring.se". De nya tiderna har också fört med sig att i de flesta fall kunna spåra paket via sin dator eller mobiltelefon. Trådskaparens exempel visar med tydlighet att det är helt nödvändigt att begära försändelsenummer från avsändaren om man vill bevaka en viktigare försändelse. Om han gjort detta när han fick leveransbesked från spötillverkaren så hade allt löst sig betydligt smidigare....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inte heller kompis med posten.

Det tar de inte ansvar för något vilket är helt sjukt!

Sen har det hänt att jag fått brev från inkasso att jag inte betalt en faktura och dagen efter kom orginalfakturan fram! Då har fakturan kommit 25 dagar försenat jämfört med när jag brukar få dem.

Trasiga kuvert har jag hittat i brevlådan några gånger.

De roliga är att ofta är det företaget som från början skickat grejerna som bjuder till även fast det inte är deras fel. Förseningsavgifter har dragits av, nya saker har skickat gratis. Man kunde ju att posten var hälften så serviceminded!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det lär, enligt uppgift från postanställda, råda kaos på en del av postens sorteringscentraler.

Det automatiska sorteringssystemet stjälper mer än hjälper, och hög personalomsättning lär väl vara tecken på att något är fel.

Kan gå i god för att den postpersonal vet vad det handlar om .Jag som körde åt posten för x antal år sen insåg att all post som kommer från

Torsvik och örebro ska kollas noggrant . det va säkert en hel pall varje gång jag

va där som jag inte tog med pga skador av alla de slag!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Postverket som myndighet och statligt verk är sedan länge nedlagt, om det gått någon förbi. Det är numera en affärsverksamhet som vilken som helst, och som framkommit i tråden finns det alternativa tjänster, var och en med sina förtjänster och tillkortakommanden. Om man vill att post lagras, t ex när man åker på utlandssemester, så går det utmärkt att beställa via "www.adressandring.se". De nya tiderna har också fört med sig att i de flesta fall kunna spåra paket via sin dator eller mobiltelefon. Trådskaparens exempel visar med tydlighet att det är helt nödvändigt att begära försändelsenummer från avsändaren om man vill bevaka en viktigare försändelse. Om han gjort detta när han fick leveransbesked från spötillverkaren så hade allt löst sig betydligt smidigare....

Och hur menar du då!!! spelar väl ingen roll om man får försändelse nummer om de skickar det till sverige istället för usa , eller??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...