Jump to content

175 cm/ 85-88kg vs Patagonia Guidewater

Recommended Posts

Hej,

Kommer inom kort att investera i en ny vadarjacka då min Patagonis SST kommer att pensioneras efter lång och trogen tjänst.

Jag är extremt nöjd med min SST men begick misstaget att "ta i" vid val av storlek.

Jag är som rubriken gör gällande 175cm och pendlar mellan 85-88kg.

Nu är jag intresserad av att investera i en Patagonia Guidewater men vill denna gång hamna mer korrekt i storleken.

Jag har kontrollmätt enligt Patagonias egen size chart och kan konstatera att jag emellanåt ligger på gränsen mellan M & L.

Mitt ständigt återkommande dilemma är att när jag finner en jacka som passar över rygg och bringa är armarna i regel alldeles för långa.

Finns någon av Er med "ungefär" samma fysiska förutsättningar som testart eller har en Patagonia Guidewater & kan tipsa om val av storlek?

Jag är 180, väger 80-85 har Medium på min SST och tycker den är väl tilltagen runt kroppen, får i hur mycket kläder som helst och ganska mycket mer mage också:-) nästan så jag kunde haft en storlek mindre ....

Har du ingen handlare som säljer patagonia i närheten?? kan ju vara butik som säljer andra typer av deras jackor tex Naturkompaniet....

Alltid skönt att prova innan man köper grejer i sådana prisklasser.

Jag är 180, väger 80-85 har Medium på min SST och tycker den är väl tilltagen runt kroppen, får i hur mycket kläder som helst och ganska mycket mer mage också:-) nästan så jag kunde haft en storlek mindre ....

Har du ingen handlare som säljer patagonia i närheten?? kan ju vara butik som säljer andra typer av deras jackor tex Naturkompaniet....

Alltid skönt att prova innan man köper grejer i sådana prisklasser.

Jag har ju min SST att utgå från, där valde jag en "XL" för att vara säker på att få plats med många lager vid vinterfiske längs kusten...och ja...det hade garanterat räckt med en L & kanske tom en M. Grejen är att Guidewaterjackan är måttsatt så att jag hamnar precis på gränsen mellan M & L för vissa av måtten. Hade vart intressant att höra nån som har en Guidewater och som är ca 175cm/87kg uttala sig om passformen :-)

Hej!

Tyvärr har jag inte guidewater utan rio gallagos vadarna, vet inte riktigt hur de skiljer sig men är ju samma märke. Jag är nog någon cm längre och nog lika tjock :lol: Jag köpte L och det funkade kalas. Jag får plats med långkalsong och mjukisbralla på bena och nog även en extra långkalsong dock inte provat. På överkroppen får underställströja, t-shirt och en tjockflis tröja(haglöfs polartec). Det känns som att flis tröjan går att byta ut mot islandströjan och få plats.