Hoppa till innehåll

Gädd flugfiske hjälp


Guest Shallis

Recommended Posts

Guest Shallis

Hallå!

Jag har fiskat fluga i två år nu och vill prova på något nytt så jag tänkte att gäddflugfiske skulle passa bra eftersom jag tillbringar hela min sommar i skärgården.

Men jag har ett par fågor. ???

Vad behöver man för sårts spö?

Vad ska ma ha för lina Flyt/sjunk?

Vilken månader på året kan man fiska med fluga?

vad bör man ha för rulle?

vill gärna veta lite om hur jag ska göra för att komma i gång med detta fiske

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Shallis.

Valet av spö beror helt på vilken typ man föredrar, själv använder jag ett 9 fot #8 Diamondback Saltwater, detta spö är mycket snabbt och som många säger käppigt.

Fördelen att ha ett kort och snabbt spö är när det blåser ute, vilket det oftast gör vid bra gäddfiske.

Till detta spö använder jag en kortad #9/10 PowerTaper sinktip (Flyt/Sjunk1) klump.

Gädda kan du fiska under hela året, bästa tiden är vattnet är max 15 grader, efter detta går gäddan djupare och visar sig inte gärna i ytvattnet, förutom när det blåser.

Rullen behöver du inte ställa några speciella krav på då gäddan sällan gör en rusning över 30 meter.

Däremot bör du överväga att skaffa en bra rulle som rymmer 150-200m 30lbs backing, då du kan använda samma spö och lina till både havsöringsfiske & laxfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Ett tips är att inte snöa in på sjunklina!!

Det är rent ut sagt så jävla häftigt att köra flytlina och popper eller hjorthår divers!!

//Niklas

P.S. Kul att du kommer över till den ljusa sidan av kraften och väljer Gädda!!

(gammalt Star Wars ordspråk) ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Tjena,

När vi nu är inne på utrustning skulle jag vilja veta om någon känner till ett spö som heter Ron Thompson MPX Esox Fly? Det ska visst vara utvecklat för gäddflugfiske i Holland. Är det något att ha? Har inte sett spön från denna tillverkaren i någon av de nätbutiker jag brukar besöka. Såg lite info om det i ngn tidning. Minns inte vilken. Ett 9 fots klass 8-9 kostar ca. 950:- och det får väl anses som ganska billigt. Men som sagt, är det prisvärt?

Har ni några tips på bra spön som passar till stora tunga gäddflugor? Är dom sedan lite billiga gör det ju inte saken sämre!!

Ha det

// Clas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena,

När vi nu är inne på utrustning skulle jag vilja veta om någon känner till ett spö som heter Ron Thompson MPX Esox Fly? Det ska visst vara utvecklat för gäddflugfiske i Holland. Är det något att ha? Har inte sett spön från denna tillverkaren i någon av de nätbutiker jag brukar besöka. Såg lite info om det i ngn tidning. Minns inte vilken. Ett 9 fots klass 8-9 kostar ca. 950:- och det får väl anses som ganska billigt. Men som sagt, är det prisvärt?

Har ni några tips på bra spön som passar till stora tunga gäddflugor? Är dom sedan lite billiga gör det ju inte saken sämre!!

Ha det

// Clas

Hej jag är ju lite "allergisk" mot Ron Thomson :P

Mitt ena flugspö är ett R.T. Och det är inte bra!

Jag har endast sett det spö du beskriver i deras katalog... Så jag vågar inte säga något om det spöt..... ::)

Men i övrigt så gäller ganska kraftiga spön till Gädda, som du säkert redan vet!

Jag använder ett VISION SW Extreme #8 Dels är det snabbt och väldigt kraftigt inte bara för att fiskarna är stora (ibland ;D) utan mest för att jag har tunga flugor...

Kolla in några av VISION´s spön nästa gång du får chansen deras 3Zone SW (1995:-) är ett tips. Sedan har jag inte testat så mycket andra spön... Så jag hoppas att några av de andra spö fantasterna kan ge dig mer tips!

P.S. jag är INTE sponsrad av VISION jag gillar bara deras spön ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag såg ett test på kustflugspön i FFA. Där fick Vision 3Zone bättre betyg än 3Zone SW, hur kan det vara möjligt att ett "vanligt" spö kan passa bättre än ett spö som är gjort för kusten ???

Dessutom tror jag att det var 500:- billigare, men det gör ju ingenting ;)

Jag kör fortfarande med mitt gamla strömsländan #6-7, funkar ganska bra, men funderar på ett 3Zone :-

OP, fattig fiskare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena,

När vi nu är inne på utrustning skulle jag vilja veta om någon känner till ett spö som heter Ron Thompson MPX Esox Fly? Det ska visst vara utvecklat för gäddflugfiske i Holland. Är det något att ha? Har inte sett spön från denna tillverkaren i någon av de nätbutiker jag brukar besöka. Såg lite info om det i ngn tidning. Minns inte vilken. Ett 9 fots klass 8-9 kostar ca. 950:- och det får väl anses som ganska billigt. Men som sagt, är det prisvärt?

Har ni några tips på bra spön som passar till stora tunga gäddflugor? Är dom sedan lite billiga gör det ju inte saken sämre!!

Ha det

// Clas

Hej jag är ju lite "allergisk" mot Ron Thomson :P

Mitt ena flugspö är ett R.T. Och det är inte bra!

Jag har endast sett det spö du beskriver i deras katalog... Så jag vågar inte säga något om det spöt..... ::)

Men i övrigt så gäller ganska kraftiga spön till Gädda, som du säkert redan vet!

Jag använder ett VISION SW Extreme #8 Dels är det snabbt och väldigt kraftigt inte bara för att fiskarna är stora (ibland ;D) utan mest för att jag har tunga flugor...

Kolla in några av VISION´s spön nästa gång du får chansen deras 3Zone SW (1995:-) är ett tips. Sedan har jag inte testat så mycket andra spön... Så jag hoppas att några av de andra spö fantasterna kan ge dig mer tips!

P.S. jag är INTE sponsrad av VISION jag gillar bara deras spön ;D

Tjena Niklas,

På vilket sätt är du "allergisk"? Är spöna tunga, inte styva nog eller vad är det som är fel? Kompisen var inne i den lokala fiskeaffären och han hittade faktiskt ett MPX Esox. Han sa att det kännds styvt och bra, men det är ju lite svårt att säga när man bara har viftat lite inne i en affär. Just nu använder både han och jag ett Rozemeijer 9" #8-9 och det funkar i och för sig bra, men när man hänger på STORA flugor blir det lite tungjobbat.

// Clas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att riktigt stora flugor blir tungjobbade är nog ingenting man kan komma ifrån.....

Anledningen till min R.T.-allergi är att det spö jag har har risig kork i handtaget det känns som klingan är av i handtaget osv. alltså det mesta talar mot detta spö.

(utom priset 595:- m. rulle och lina :o )

Om du kommer till butiken med spöt kolla om du inte kan få provkasta det där.... Jag gjorde det när jag jagade spö på en butik här i stockholm, det kändes minst sagt lite pinsamt att stå mitt i stan på vallhallav. och svinga spö, inte minst med tanke på min risiga teknik :-[ . Men det var värt det, speciellt när det gäller en del pengar!!

Testet vi pratade tidigare finns i FFA nr 4 2002!! Kolla om du eller någon du känner har det numret där hittar du ett gäng spön testade för kust/Gädd fiske!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej Nicklas,har inte fiskat så mycket fluga efter våran krokodil

I den sjön vi fiskar mest är det bara 1,5 meter djupt o grumlit o dyigt.Varav jag tro gäddan går mycket på ljudet från betet.Har du några flugtips för sådana vatten ??? ???Med vänliga häls Doc :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Lyllos dig" Doc! ;D

Det är ju det roligaste Gäddflugfisket! (enligt mig)...

Då Gäddan är en extremt utvecklad jakt-maskin fungerar de även i grumligt vatten, jag fiskar i ett liknande vatten som du beskriver och har samma funderingar själv.

Jag fiskar med Dahlberg-divers (jätte muddlers) eller poppers av balsa. Båda dessa fiskar ljudligt i ytvattnet och har fungerat bra. Även stora flash flugor fungerar faktiskt även när sikten bara är ca. 1 meter, fast då kan det vara bra att "veta" var gäddan står....

Jag har inför våren köpt små skallror från Gordon Griffiths. Dessa tänkte jag binda in i någon smaskig fluga och testa. Jag kommer att återkomma med en recention senare när jag vet hur de funkar.

En beskrivning på jätte muddler finns här: http://www.rackelhanen.com/swe/1122.htm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med att de inte ens tar wobbler känner jag igen ;)

Men det ska gå!!

Kanske inte lika bra som ljudliga vibrax-spinnare, men man får inte ge upp utan bara köra på!!

Och en ytlig popper som blir attakerad av en fläckig "hit man" är kanske det bästa fiske man kan ha alla kategorier!! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med att de inte ens tar wobbler känner jag igen ;)

Men det ska gå!!

Kanske inte lika bra som ljudliga vibrax-spinnare, men man får inte ge upp utan bara köra på!!

Och en ytlig popper som blir attakerad av en fläckig "hit man" är kanske det bästa fiske man kan ha alla kategorier!! :D

Köper Du dina poppers eller binder Du dom själv?

Det här måste testas i vår, om den kommer :-

OP

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag exprimenterar faktiskt själv! Det är inte så svårt...

Jag köpte en stav av balsa på en hobbyaffär, sen täljer jag en spets i änden på staven och sandpapprar och målar + lackar sen sågar jag av spetsen så att det blir en kon (det blivande huvudet), med platt eller lutatnde botten som också målas och lackas. Gör sedan ett jack längst med en sida av konen "botten" på popperhuvudet. Limmar fast kroken i skåran och snyggar till och målar igen om det behövs..... Sedan fixar man dit en snygg svans av någor material som inte suger för mycket vatten, men som ändå har en stor yta = kontur underifrån!

Det har blivit endel misslyckade försök, men man lär ju av sina misstag! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tena!

Då detta verkar vara en de vanligaste frågorna när man pysslar med Gäddfiske gör jag en rubrik som heter "Tafs" så kan du kolla in där!

Oj det fanns visst redan en sådan rubrik... Ja, ja man får vara virrig när man har feber... :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Testade du att göra pauser i hemtagningen så att de efterföljande Gäddorna liksom körde in i flugan? Det kan vara ett sätt att få de trögare fiskarna att bestämma sig för ett hugg.

Detta citat är taget ur ett tidigare ämne här under Gäddflugrubiken. Det var ett svar från en stolle (mig själv ::) ) jag brukar göra så när jag har mycket "följare" som inte hugger. Efter att ha studerat min nyinköpta bok "Pike on the fly" ger författaren tipset att man ska lägga ett nytt kast mot samma Gädda för att sedan snabbstrippa den, detta ska göra att Gäddan inte hinner bestämma sig utan handlar på instinkt och hugger (och det gillar ju vi! ;D )

Summan av kardemumman blir att jag måste byta lite taktik till våren! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...