Hoppa till innehåll

vad använder ni för tafs & tafslängs när ni kastar?


andreas_j

Recommended Posts

Jag kör med taperad 9fot, i änden sätter jag en tafsring och binder på en knapp meter tippet. Jag kör oftast med 5x, fast när det blir riktigt finlir är det 6x som gäller. Allt beror ju också på yttre omständigheter, men detta är min standard tafs-rigg. Detta är när jag fiskar (ska jag tillägga). Närjag kastar på gräsmattan kör jag med något gammalt skräp som jag har liggande.

Redigerad med Richard
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till kastträning brukar jag använda uttjänta tafsar från den gångna säsongen, brukar bli ett gäng.

Det är helt vanliga köpestafsar i 9-12 fot..Har inte så stora krav på en exakt tapering när jag tränar..vilket är alldeles för sällan. :)

Redigerad med Perro
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Visst har det med flugans vikt, storlek, vilken lina man använder och var man fiskar....

Provade en gång en 7,3m tafs som jag taperade och linan höll sig längre tid i luften(överhandskast)men den var inget för närdistans fiske.

Redigerad med T3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En lite fråga, du säger att du använder 2-6 meter när du fiskar.

Det jag undrar är hur ställer man sig i valet när man ska knyta på en tafs, har det mest med flugans vikt att göra eller är jag helt ute och vadar på för djupt vatten?=)

Med en längre tafs kan man få en torrfluga att flyta längre i fri drift innan den draggar. Men f.ö. så draggar även nymfer på liknande sätt; alltså fluglinan kan påverka hastigheten på ett onaturligt sätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så jag kan lätt köra på mina fyra meter när jag kör torrflugor och mindre nymfer.. men när det jag drar på dom större öch blöta flugorna så kör jag kortare=)

helt rätt tänk där

bodde du i luleå?? i såfall, vad roligt, vi är ett gång edgare i Luleå/Boden/Piteå.

Om du vill ha sällskap vid något vatten, hör bara av dig, ha tips på något vatten i närheten. Beroend vad du fiskar efter för någonting förstås.

eller kanske bara träffas för lite kastträning

//Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här har jag haft användning av några gånger, framför allt då det bara står "siffra"X på spolen.

Rule of 11: Ta siffran 11 minus det som står framför X:et för att ta reda på hur tjock tafsspetsen är.

Exempel: En 0X är 11-0=11 tusendelar av en tum och En 3X tafs är 11-3=8 tusendelar av en tum och en 6X är 11-6= 5 tusendelar av en tum.

Rule of 9: Ta 9 minus X:et för att få en uppskattning på brottstyrkan i pounds (lb)

Exempel: En 0X är 9-0=9 lb och En 3X tafs är 9-3=6 lb och en 6X är 9-6= 3 lb .

Rule of 4: Dividera krokstorleken med 4 och få en bra uppskattning på tafsspeten

Exempel: Krokstorlek 20 ger 20/4 = 5X tafsspets, Krokstorlek 16 ger 16/4 = 4X tafsspets och en fluga i storlek 12 ger 12/4= 3X tafsspets.

Givetvis är allt detta inte exakt men ganska bra om man ser till hur tafsen uppför sig i relation till flugan.

/S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

helt rätt tänk där

bodde du i luleå?? i såfall, vad roligt, vi är ett gång edgare i Luleå/Boden/Piteå.

Om du vill ha sällskap vid något vatten, hör bara av dig, ha tips på något vatten i närheten. Beroend vad du fiskar efter för någonting förstås.

eller kanske bara träffas för lite kastträning

//Jonas

Hej jo det låter som riktigt trevligt.. denna vecka har jag mest nött abborre på flugspöt och försöker få in lite kast-teknik med det nya spöet.. i helgen ska jag ju på fiskemässan på wildmaarkshoppen så på söndag hade jag tänkt att söka lite efter harr om det finns nått bra i närheten =)

Skitfiske på er alla=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så på söndag hade jag tänkt att söka lite efter harr om det finns nått bra i närheten =)

Skitfiske på er alla=)

Vill inte vara tråkig och så, men harren är fredad några veckor till...Låt dom ha sitt roliga och testa fiska runt midsommar istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok. Vi sager sahar. Du har spo i x fot langd, gangra med 1,5. Kasta ut valfri fluga, vander det over som onskat ? Ja. Bra ;) inte korta tafs, eller nej, det tokplaskar, ok forlang.

Man maste hitta sitt "draglage" det varierar med vind och aven med teknik, sa inget ar hugget i sten. En stl 16 ar en sak med pt nymf och en sak med branda vingar. Det handlar om luftmotstand. Ena dagen medvind och andra dagen motvind. Ena stunden storre stl 16, andra stunden mindre. Det gar att styra med kastteknik, innan man har koll pa stora (energifattiga) eller smala (energirika) linbagar sa ar det lattare att korta resp forlanga tafsen, som ocksa paverkar kastet/luftmotstandet. Do I make sense ? Onskar jag kunde skriva med Svenskans 夶, men prickar over konsonanter gillas inte av appen jag anvander fn :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok. Vi sager sahar. Du har spo i x fot langd, gangra med 1,5. Kasta ut valfri fluga, vander det over som onskat ? Ja. Bra ;) inte korta tafs, eller nej, det tokplaskar, ok forlang.

Man maste hitta sitt "draglage" det varierar med vind och aven med teknik, sa inget ar hugget i sten. En stl 16 ar en sak med pt nymf och en sak med branda vingar. Det handlar om luftmotstand. Ena dagen medvind och andra dagen motvind. Ena stunden storre stl 16, andra stunden mindre. Det gar att styra med kastteknik, innan man har koll pa stora (energifattiga) eller smala (energirika) linbagar sa ar det lattare att korta resp forlanga tafsen, som ocksa paverkar kastet/luftmotstandet. Do I make sense ? Onskar jag kunde skriva med Svenskans 夶, men prickar over konsonanter gillas inte av appen jag anvander fn :(

I min värld makes you alot of sense nu fick jag en stor förståelser.. kände på det idag att jag hade för lätt fluga och för lång tafs när den blev hårt uppbromsad i motvinden.. hade jag haft en tafs på ca 1,8 meter idag hade det gått guld men jag hade inte tid då abborrarna högg som bara den.. =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...